طرز تهیه بژی (برساق) کرمانشاهی نرم و خوشمزه به روش ساده

طرز تهیه بژی (برساق) کرمانشاهی نرم و خوشمزه به روش ساده


27 اردیبهشت 1403 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه بژی (برساق) شیرینی محلی کرمانشاهی به روشی ساده
فهرست محتوا نمایش

بژی یا برساق یکی از خوشمزه‌ترین انواع شیرینی کرمانشاهی است که در برخی دیگر از استان‌های ایران از جمله، ایلام و سنندج هم درست می‌شود. بژی در زبان کردی یعنی: زنده باشی! این شیرینی محلی ماندگاری طولانی‌مدتی دارد. با ما در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش همراه باشید تا طرز تهیه بژی کرمانشاهی به عنوان یکی از خوشمزه ترین خوراکی های کرمانشاه را به شما آموزش بدهیم.

مواد لازم برای تهیه شیرینی کرمانشاهی بژی با خمیر مایه

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
آرد نان لواش ۲ کیلوگرم
زردچوبه ۲ قاشق مرباخوری
نمک ۲ قاشق مرباخوری
پودر رازیانه ۱ قاشق غذاخوری
روغن حیوانی کرمانشاهی ۳۰۰ گرم
شکر ۵۵۰ گرم
شیر ۹۰۰ گرم
خمیر مایه فوری ۱ قاشق غذاخوری
زعفران (دم کرده غلیظ) ۴ قاشق غذاخوری
پودر قند به مقدار کافی
روغن مایع سرخ کردنی به مقدار کافی
چای برای سرو کنار بژی

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳۰ دقیقه

مدت زمان استراحت خمیر: ۱ ساعت

مدت زمان سرخ کردن شیرینی کردی بژی: ۲۰ دقیقه

میزان کالری موجود در هر ۳۰ گرم (۲ عدد) شیرینی بژی: ۱۴۶ کیلوکالری

 

مراحل طرز تهیه شیرینی کردی بژی

مراحل طرز تهیه بژی

مراحل طرز تهیه بژی را دنبال کنید و با نگهداری اصولی، برای مدتی طولانی از نوش جان کردن این شیرینی محلی کردی و کرمانشاهی لذت ببرید.

مرحله اول: آرد را الک کنید

در اولیه مرحله از طرز تهیه بژی ترد و خوشمزه باید آرد نان لواش را ۲ بار الک کنید. سپس، زردچوبه، نمک و پودر رازیانه را هم به آرد نان لواش اضافه کرده و به‌خوبی با هم ترکیب کنید.

برای خرید آرد، زردچوبه، نمک و رازیانه می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله دوم: روغن کرمانشاهی را اضافه کنید

حالا، روغن کرمانشاهی را در قابلمه مناسبی بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا ذوب شود. سپس، آن را به ترکیب آرد و سایر مواد اضافه کنید و با دست ورز دهید. به این ترتیب، روغن کاملا به خورد آرد می‌رود و خمیر یکدستی ایجاد می‌شود.

برای خرید روغن حیوانی می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله سوم: مخلوط شیر و شکر را آماده کنید

در این بخش از طرز تهیه بژی ساده، یک لیوان شیر و یک قاشق غذاخوری شکر را در قابلمه مناسبی بریزید و روی شعله ملایم قرار دهید. این مخلوط را هم بزنید تا مواد با هم کاملا ترکیب شوند. مراقب باشید شیر نجوشد و فقط کمی حرارت ببیند و ولرم شود. در ادامه، ترکیب شیر ولرم و شکر را داخل یک کاسه بریزید و یک قاشق دیگر شکر به آن اضافه کنید.

برای خرید شیر و شکر می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله چهارم: خمیر مایه را اضافه کنید

حالا، وقت آن است که خمیر مایه را داخل ظرف حاوی شیر و شکر بریزید. با استفاده از یک بشقاب یا هر شیئ مناسب دیگری، درب ظرف را ببندید و حدود ۱۰ دقیقه منتظر بمانید تا خمیر مایه به عمل آید.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه کوکو سبزی قالبی در ماهیتابه و فر به روش مجلسی

مرحله پنجم: باقی‌مانده شیر و شکر را مخلوط کنید

در این مرحله، لازم است باقی‌مانده شیر و شکر را به‌ همراه زعفران در قابلمه مناسبی بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید. این ترکیب را به‌ خوبی هم بزنید تا ذرات شکر کاملا در شیر حل شوند. سپس، قابلمه را از روی شعله بردارید و در گوشه‌ای قرار دهید تا دمای آن کاهش یابد و ولرم شود.

برای خرید زعفران می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله ششم: شیر حاوی خمیر مایه را اضافه کنید

اکنون شیر حاوی خمیر مایه را به ترکیب شیر و شکر و زعفران اضافه کنید و به خوبی هم بزنید تا با هم کاملا مخلوط شوند.

مرحله هفتم: ترکیب شیر و خمیر مایه را به آرد اضافه کنید

در این مرحله، لازم است ابتدا صبر کنید تا ترکیب شیر، شکر، زعفران و خمیر مایه کاملا خنک شود و به دمای اتاق برسد. سپس، آن را به‌تدریج به مخلوط آرد و روغن کرمانشاهی اضافه کنید و برای مدت ۱۵ دقیقه ورز دهید. این کار را تا زمانی ادامه دهید که خمیر لطیفی ایجاد شود. توجه داشته باشید، خمیر نباید به دست بچسبد.

مرحله هشتم: خمیر بژی را استراحت دهید

پس از ورز دادن و اطمینان از لطافت و قوام خمیر، لازم است روی آن را به مدت یک ساعت با پارچه تمیز و نم‌داری بپوشانید تا استراحت کند. پس از گذشت این مدت، دوباره خمیر را ورز بدهید تا پف اضافی آن گرفته شود.

مرحله نهم: خمیر بژی را تقسیم‌بندی کنید

امیدواریم تا این‌جا مراحل طرز تهیه بژی را بدون مشکل دنبال کرده باشید. اکنون، وقت آن است که خمیر را به دلخواه تقسیم‌بندی کنید. با استفاده از هر دو دست، هر یک از قسمت‌ها را کاملا کروی و گرد کنید. سپس، با کمک چنگال یا پشت الک یا فضای داخلی آبکش، روی هر یک از گلوله‌ها طرح بیندازید. پس از آن، سطح مناسبی را با مقداری آرد پوشش دهید و خمیرها را روی آن بچینید.

مرحله دهم: روغن را حرارت دهید

پس از شکل دادن خمیر، لازم است مقدار قابل توجهی روغن را در قابلمه مناسبی بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا داغ شود. توجه داشته باشید، حجم روغن باید به اندازه‌ای باشد که شیرینی‌ها کاملا در آن غوطه‌ور شوند.

برای خرید روغن مایع سرخ کردنی می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله یازدهم: شیرینی‌ بژی را سرخ کنید

پس از داغ شدن روغن، نوبت به سرخ کردن خمیرهای گرد و شکل داده شده می‌رسد. بسته به ابعاد قابلمه، تعداد مناسبی از گلوله‌های خمیری را در روغن قرار دهید و هر دو طرف آن‌ها را سرخ کنید. سپس، کف یک سینی را با حوله کاغذی بپوشانید و شیرینی‌های سرخ شده را روی آن قرار دهید تا روغن اضافی‌شان گرفته شود.

مرحله دوازدهم: شیرینی‌ بژی را سرو کنید

در آخرین مرحله از طرز تهیه بژی باید شیرینی‌ها را در ظرف در پوشیده‌ای بچینید و مقداری پودر قند (طرز تهیه پودر قند) را روی آن‌ها الک کنید. توجه داشته باشید، درب ظرف را ببندید تا شیرینی‌ها خشک نشوند. این شیرینی کرمانشاهی خوشمزه را همراه با یک فنجان چای اعلا نوش جان کنید.

برای خرید چای می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه نان خرمایی کرمانشاهی

روش تهیه بژی برساق ایلام

روش درست کردن بژی برساق هم عینا مانند دستور بالاست. با این تفاوت که به‌ جای خمیر مایه آن را با استفاده از بکینگ پودر طبخ می‌کنند. بنابراین، مراحل مربوط به عمل آمدن خمیر مایه و استراحت خمیر حذف می‌شود.

حتما بخوانید  ۴ طرز تهیه نان بربری خانگی به روش نانوایی در فر و بدون فر

بیکینگ پودر را به روش‌های اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

نکات مهم در طرز تهیه بژی کرمانشاه

  • توجه داشته باشید، هر آردی آبخور متفاوتی دارد. به همین دلیل، باید شیر را کم‌کم به آرد اضافه کنید و هر بار ورز بدهید تا خمیرتان به اندازه کافی لطیف شود و در عین حال، به دست نچسبد.
  • قبل از سرخ کردن می‌توانید ابعاد شیرینی کرمانشاهی بژی را به دلخواه تغییر دهید.
  • در صورت تمایل، به‌ جای رازیانه می‌توانید از زیره استفاده برای تهیه بژی یا برساق کردی کنید. برای خرید زیره می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.
  • در صورت تمایل، می‌توانید مقداری هل آسیاب شده هم به مواد بالا اضافه کنید. برای خرید هل می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.
  • پیش از افزودن شیر به آرد حتما صبر کنید تا خنک شود و به دمای اتاق برسد. یادتان باشد هرگز شیر داغ یا حتی ولرم را به آرد اضافه نکنید. در غیر این صورت، خمیر به‌ دست آمده از کیفیت مطلوبی برخوردار نخواهد بود.
  • به‌ جای روغن حیوانی کرمانشاه می‌توانید از هر روغن جامد دیگری استفاده کنید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن شیرینی بژی

فوت و فن‌های خوشمزه شدن شیرینی بژی

دلیل خشک شدن شیرینی بژی چیست؟

اگر شیرینی بژی را در معرض هوا قرار دهید یا اگر به‌جای شیر آن را با آب درست کنید خشک می‌شود. بنابراین، توصیه می‌کنیم شیرینی‌ها را در ظرف در پوشیده نگهداری کرده و طبق دستور بالا تهیه کنید.

روش نگهداری شیرینی بژی چیست؟

شیرینی بژی را در ظرف در پوشیده و در مکانی خشک و خنک نگهداری کنید.

آیا می‌توانم شیرینی بژی را به‌صورت مغزدار درست کنم؟

این شیرینی را معمولا بدون مغز درست می‌کنند. با این حال، در صورت تمایل می‌توانید مقداری گردو را همراه با کمی شکر و هل آسیاب کنید و داخل خمیر قرار دهید. سپس، خمیر حاوی این مواد را درست مطابق دستور بالا سرخ کنید. بسته به ذائقه، می‌توانید به‌جای موادی که گفتیم از ترکیب دارچین و توت خشک استفاده کنید.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

آیا می‌توانم شیرینی بژی را بدون شیر درست کنم؟

بله. طرز تهیه بژی بدون شیر هم درست مانند دستور بالاست. تنها فرق‌شان این است که باید آب خالص را جایگزین شیر کنید. با این حال، این روش اصلا توصیه نمی‌شود. دلیلش هم این است که بافت شیرینی بژی با آب معمولا خشک و سفت می‌شود.

روش درست کردن بژی با ماست چیست؟

طرز تهیه بژی با ماست به این صورت است که در دستور بالا باید مقدار مشابهی ماست را جایگزین شیر کنید.

 

محصولات مرتبط