فواید و عوارض شیر خشک برای نوزاد + انواع شیر خشک

فواید و عوارض شیر خشک برای نوزاد + انواع شیر خشک


21 آذر 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
فواید و عوارض شیر خشک برای نوزاد
فهرست محتوا پنهان

از مهم‌ترین فواید شیر خشک برای نوزاد می‌توان به جایگزین کردن آن برای شیر مادر اشاره کرد. در بسیاری از مواقع مادر شرایط شیر دادن به نوزاد را ندارد و از همین رو تغذیه نوزاد با شیر خشک می‌توان روش بسیار مفیدی باشد. اما آیا چیزی در مورد فواید و عوارض شیر خشک برای نوزاد می‌دانید؟ چقدر در مورد انواع شیر خشک برای نوزاد می‌دانید و مهم‌ترین تفاوت شیر مادر با شیر خشک چیست؟ در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش می‌توانید با خاصیت و مضرات شیر خشک برای نوزادان بیشتر آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد انواع شیر خشک پاسخ خواهیم داد.

 

 

انواع شیر خشک برای نوزاد

 

انواع شیر خشک برای نوزاد

 

شیر مادر برای تغذیه همه نوزادان و رشد و نمو آن‌ها اهمیت زیادی دارد. با این حال زمانی که مادر به هر دلیلی نتواند به اندازه نیاز به نوزاد شیر دهد معمولاً از شیر خشک به عنوان جایگزین شیر مادر استفاده می‌شود. به طور کلی شیر خشک معمولی دو نوع مختلف دارد. یکی از انواع شیر خشک پودر آن است و نوع دیگر شیر خشک یا فرمول‌های آماده. شیر خشک آماده معمولاً قیمت بالاتری دارد و نیازی به ترکیب شدن با آب ندارد. در ادامه به انواع شیر خشک با ویژگی‌های مختلف اشاره شده است.

 

  • شیر خشک نوزاد بر پایه شیر گاو
  • شیر خشک نوزاد بر پایه شیر بز
  • انواع شیر خشک ضد رفلاکس
  • شیر خشک کامفورت برای جلوگیری از مشکلات گوارشی
  • انواع شیر خشک بدون لاکتوز
  • شیر خشک‌های ضد حساسیت
  • انواع شیر خشک‌های مخصوص شب برای نوزادان بالای ۶ ماه
  • شیر خشک سویا
  • شیر خشک برای نوزاد در حال رشد و سنین بالای ۱ سال
  • انواع شیر خشک غلات برای نوزادان بالای ۶ ماه
  • شیر خشک‌های غنی شده با آهن

 

 

فواید شیر خشک برای نوزاد

 

فواید شیر خشک برای نوزاد

 

۱- مغذی بودن از فواید شیر خشک برای نوزاد

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

شیر خشک سرشار از مواد مغذی ضروری برای بدن نوزاد است. فرمولاسیون این شیر طوری طراحی شده که برای رشد و نمود نوزاد مفید است و از بدن او در برابر عفونت‌ها و کم خونی محافظت می‌کند.

 

 

۲- راحت‌تر بودن تغذیه مادر از فواید شیر خشک برای نوزاد

 

راحت‌تر بودن تغذیه مادر از فواید شیر خشک برای نوزاد

 

یکی از مزیت‌ها و ویژگی‌های انواع شیر خشک برای نوزاد این است که دیگر مادر مجبور نیست به خاطر نوزاد از رژیم غذایی خاصی پیروی کند. زمانی که مادر به فرزند خود شیر می‌دهد، باید از خوردن غذاهای ممنوعه در دوران شیردهی و داروهای خاص اجتناب کند. اما مصرف شیر خشک برای نوزاد موجب می‌شود تا مادر در مورد انتخاب غذاهای خود راحت‌تر تصمیم بگیرد.

حتما بخوانید  18 سرگرمی و بازی جالب کودکان در روزهای قرنطینه کرونا

 

 

۳- امکان شیردهی در هر شرایطی از فواید شیر خشک برای نوزاد

 

نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می‌شوند، می‌توانند در هر مکان و شرایطی غذا بخورند. درواقع امکان آماده کردن شیر خشک در هر مکانی وجود دارد و لازم نیست حتماً مادر برای شیردهی به نوزاد حضور داشته باشد. این موضوع به خصوص در شرایط بیرون از خانه و دور بودن نوزاد از مادر اهمیت زیادی دارد.

 

 

۴- کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قابل انتقال از انواع شیر خشک برای نوزاد

 

کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قابل انتقال از انواع شیر خشک برای نوزاد

 

زمانی که یک مادر به نوزاد خودش شیر می‌دهد، درصد بیماری‌هایی که از مادر به نوزاد منتقل می‌شود، بسیار زیاد است. اما استفاده از شیر خشک این خطر را کاهش می‌دهد و سلامت کودک را تضمین می‌کند.

 

 

۵- کاهش مشکلات مربوط به پستان در مادر از مزیت‌های استفاده از شیر خشک

 

کاهش مشکلات مربوط به پستان در مادر از مزیت‌های استفاده از شیر خشک

 

بیشتر مادرانی که به نوزاد خود شیر می‌دهند، از درد پستان و به خصوص ناحیه نوک پستان رنج می‌برند. استفاده از شیر خشک می‌تواند به راحتی این مشکل را برطرف کند و از همین رو این موضوع برای چنین افرادی اهمیت بسیاری دارد.

 

 

۶- امکان استفاده از شیر خشک به عنوان مکمل غذایی در شیردهی برای نوزادان نارس

 

اگر نوزاد شما نارس است، ممکن است پزشک به شما توصیه کند تا در کنار شیر مادر از شیر خشک نیز به عنوان کمکی استفاده کنید. استفاده از شیر خشک موجب می‌شود تا نوزاد نارس و کم وزن زودتر به وزن مورد نظر برسد و راحت‌تر کالری‌ها و مواد مغذی مورد نیاز برای بدن را جذب کند.

 

 

عوارض شیر خشک برای نوزاد و تفاوت شیر مادر با شیر خشک

 

عوارض شیر خشک برای نوزاد و تفاوت شیر مادر با شیر خشک

 

دادن شیر خشک به نوزاد در کنار همه فوایدی که دارد، هیچ گاه نمی‌تواند به اندازه شیر مادر برای سلامت نوزاد مفید باشد. در مورد معایب و مزایای شیر مادر و شیر خشک اطلاعات مختلفی وجود دارد. برخی مواقع مادر مجبور است به جای شیر خود از شیر خشک استفاده کند. در این شرایط هیچ راهکاری برای تغذیه نوزاد بهتر از استفاده از شیر خشک نیست. در ادامه به برخی از به مضرات انواع شیر خشک و تفاوت شیر مادر با شیر خشک برای نوزاد اشاره شده است.

 

 

۱- شیر خشک فاقد آنتی بادی است

 

یکی از مهم‌ترین مضرات شیر خشک برای نوزاد این است که این شیرها فاقد آنتی بادی هستند. همه ما می‌دانیم که هیچ غذایی برای نوزاد بهتر از شیر مادر نیست. شیر مادر حاوی آنتی‌بادی‌هایی است که به تقویت سیستم ایمنی بدن نوزاد کمک می‌کند و از او در برابر ابتلا به انواع بیماری‌های محافظت می‌کند. اما شیر خشک فاقد آنتی بادی است و از همین رو موجب تقویت سیستم ایمنی نوزاد نمی‌شود.

 

 

۲- هضم شیر خشک برای برخی نوزادان مشکل است

 

هضم شیر خشک برای برخی نوزادان مشکل است

 

یکی دیگر از مضرات دادن شیر خشک به نوزاد این است که از مواد مصنوعی ساخته شده است. از همین رو هضم شیر خشک برای بدن نوزاد نسبت به شیر مادر کمی زمان برتر و سخت است. این موضوع موجب می‌شود تا معده خیلی از نوزادان نتواند به راحتی شیر خشک را هضم کند و یا نوزاد بعد از نوشیدن شیر استفراغ کند.

 

از طرف دیگر نوزادانی که از شیر خشک تغذیه می‌کنند معمولاً بیشتر به یبوست و نفخ شکم دچار می‌شوند. پیشنهاد می‌کنیم مقاله علائم و روش های درمان یبوست نوزاد را هم بخوانید.

حتما بخوانید  ایمن ترین و بهترین اسباب بازی‌ ها برای کودکان ۱ تا ۵ سال

 

 

۳- آماده کردن شیر خشک یک فرآیند زمان بر است

 

در مقایسه شیر مادر و شیر خشک باید بدانید که شیر مادر نیاز به آماده کردن ندارد و از همین رو در کمتر از چند ثانیه برای تغذیه نوزاد آماده است. اما اگر قصد درست کردن شیر خشک را داشته باشید، باید پودر شیر خشک، آب ولرم و شیشه شیر در دسترس داشته باشید. از همین رو احتمالاً نوزاد باید چند دقیقه‌ای برای غذا خوردن منتظر بماند.

 

 

۴- فراهم کردن شیر خشک برای تغذیه نوزاد بسیار پرهزینه است

 

فراهم کردن شیر خشک برای تغذیه نوزاد بسیار پرهزینه است

 

شیر مادر به طور طبیعی در بدن مادر تولید می‌شود و هیچ هزینه‌ای برای شما ندارد. اما برای تهیه شیر خشک باید آن را از بازار تهیه کنید و هزینه زیادی را صرف خرید یک شیر مناسب و باکیفیت نمایید. معمولاً شیر خشک‌های ضد حساسیت و تخصصی هزینه بیشتری نسبت به شیر خشک‌های معمولی دارند و از همین رو تهیه شیر خشک به صورت روزانه برای نوزاد می‌تواند برای بسیاری از خانواده‌ها بسیار پرهزینه باشد.

 

 

۵- استفاده از شیر خشک روی هوش نوزاد تأثیر می‌گذارد

 

بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد، نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند، باهوش‌تر از نوزادانی هستند که شیر خشک می‌خورند. درواقع شیر مادر موجب می‌شود تا نوزاد به سطوح بالاتری از عملکرد شناختی دست پیدا کند و این موضوع می‌تواند در آینده او نیز مؤثر باشد.

 

 

۶- استفاده از شیر خشک خطر اضافه وزن و دیابت را در نوزاد افزایش می‌دهد

 

استفاده از شیر خشک خطر اضافه وزن و دیابت را در نوزاد افزایش می‌دهد

 

نوزادانی که از شیر خشک استفاده می‌کنند، معمولاً در بزرگسالی بیشتر به اضافه وزن مبتلا می‌شوند. احتمال افزایش قند و ابتلا به دیابت نوع ۱ و دیابت نوع ۲ در این نوزادان بیشتر است.

 

 

۷- استفاده از شیر خشک روی سلامت مادر تأثیر می‌گذارد

 

استفاده از شیر خشک روی سلامت مادر تأثیر می‌گذارد

 

شاید برایتان جالب باشد که بدانید که مصرف شیر مادر تنها برای نوزاد مفید نیست و فواید زیادی برای مادر دارد. مادرانی که از شیر خود به نوزاد می‌دهند، معمولاً کمتر در معرض ابتلا به بیماری‌هایی مثل سرطان سینه، سرطان تخمدان و پوکی استخوان قرار دارند. از طرف دیگر این مادران کمتر به افسردگی و دیابت نوع ۲ نیز مبتلا می‌شوند.

 

 

شیر خشک بهتر است یا شیر مادر؟

 

تصمیم گیری در مورد نحوه تغذیه نوزاد به شرایط والدین و نوزاد وابسته است. به طور کلی مزایا و معایب شیر خشک برای نوزاد بسیار زیاد است و همه ما می‌دانیم که هیچ غذایی برای نوزاد شما بهتر از شیر مادر نیست. اما زمانی که مادر شیر کافی نداشته باشد و به دلیل شرایط شغلی نتواند همیشه به نوزاد شیر دهد، استفاده از شیر خشک بهترین راهکار محسوب می‌شود.

شاید فرمولاسیون شیر خشک با شیر مادر متفاوت باشد، اما بهترین جایگزین برای شیر مادر است. بنابراین مادرانی که از شیر خشک برای نوزاد خود استفاده می‌کنند، به هیچ عنوان نباید نگران باشند و یا عذاب وجدان داشته باشند.

 

 

سوالات متداول

 

مهم‌ترین مزیت استفاده از شیر خشک چیست؟

 

در دسترس بودن و امکان آماده شدن شیر توسط هر یک از اعضای خانواده، از مهم‌ترین فواید شیر خشک برای نوزاد محسوب می‌شود.

 

 

مهم‌ترین معایب شیر خشک برای نوزاد چیست؟

 

هضم شیر خشک برای نوزاد سخت‌تر از شیر مادر است و همین موضوع موجب بروز مشکلات گوارشی و یبوست در نوزاد می‌شود.

 

 

آیا استفاده از شیر خشک روی هوش نوزاد تأثیر می‌گذارد؟

 

بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که رشد مغزی و بهره هوشی نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند، نسبت به نوزادانی که از شیر خشک استفاده می‌کنند بیشتر است.

 

 

منابع: onlymyhealth، webmd

کالابرگ الکترونیک