۱۵ تا از بهترین فیلم های کمدی تاریخ سینما

۱۵ تا از بهترین فیلم های کمدی تاریخ سینما


23 دی 1400 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
معرفی برترین فیلم های کمدی تاریخ سینما

بهترین فیلم های کمدی تاریخ سینما را در حالی معرفی می‌کنیم که طی دو سال اخیر دلایل زیادی برای از ته دل خندیدن نداشته‌ایم. ولی اصلا نگران نباشید بهترین فیلم های کمدی خارجی در ژانر طنز که در مجله کوروش معرفی کردیم، آنقدر خنده‌دار هستند که قابلیت خنداندن حتی اخموترین تماشاگران را نیز دارند! با سرویس هنر و سینما همراه باشید.

 

 

۱۵- وقتی هری سالی را دید (When Harry Met Sally)

 

۱۵-«وقتی هری سالی را دید (۱۹۸۹)» از برترین فیلم های کمدی تاریخ سینما

 

«وقتی هری سالی را دید (When Harry Met Sally)» معمولا پای ثابت اکثر فهرست‌های بهترین فیلم های کمدی تاریخ سینما است. فیلمنامه‌ این کمدی رمانتیک محصول ۱۹۸۹ را «نورا افرون»، روزنامه‌نگار و نویسنده سرشناس به رشته تحریر درآورده و «راب راینر» نیز توانسته به خوبی فیلمی جذاب را بر اساس آن بسازد. ضمن اینکه از بازی‌های خیره‌کننده بازیگران فیلم به خصوص مگ رایان و بیلی کریستال نیز نمی‌توان به راحتی گذشت.

 

۱۴- تهیه‌کنندگان (The Producers)

 

۱۴-«تهیه‌کنندگان (۱۹۶۸)» شاهکار بی‌نظیر مل بروکس

 

«تهیه‌کنندگان (The Producers)» قبل از اینکه به عنوان یک نمایش موفق در «برادوی» اجرا شود، با بازی «زیرو موستل» و «جین وایلدر» در سال ۱۹۶۸ بر پرده نقره‌ای به نمایش درآمده بود و تماشاگران میلیونی را نیز به دست آورده بود. مل بروکس، نویسنده و کارگردان و تهیه‌کننده با این فیلم برنده جایزه اسکار بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی شد و جین وایلدر نیز توانست جایزه بهترین بازیگر مرد نقش مکمل را به دست آورد.

 

 

۱۳- عصر جدید (Modern Times)

 

۱۳-«عصر جدید (۱۹۳۶)» از برترین فیلم های کمدی تاریخ سینما

 

چارلی چاپلین یکی از پرآوازه‌ترین کمدین‌های تاریخ سینما است که با «عصر جدید (Modern Times)» محصول ۱۹۳۶ برای آخرین بار فرصت تماشای شخصیت دوست‌داشتنی «ولگرد کوچولو» را به بینندگان داد. چارلی چاپلین همچنین یکی از کمدین‌های سرشناسی بود که پیش از دوران ظهور وودی آلن، نویسندگی، کارگردانی و نقش اصلی فیلم‌هایش را تماما خودش برعهده داشت.

 

۱۲- بانو ایو (The Lady Eve)

 

۱۲-«بانو ایو (۱۹۴۱)» زوج فراموش نشدنی استانویک و فوندا

 

در فیلم «بانو ایو (The Lady Eve)» محصول سال ۱۹۴۱، از برترین فیلم های کمدی تاریخ سینما «جین هرینگتون» (باربارا استانویک) یک جاعل و کلاهبردار است که در یک کشتی تفریحی به «چارلز پایک» (هنری فوندا)، ثروتمند فوق‌العاده ساده‌لوحی برمی‌خورد. چارلز در یک نگاه نه یک دل بلکه صد دل عاشق جین می‌شود، غافل از اینکه این زن با زیبا دلفریبانه‌اش تنها به دنبال خالی کردن جیب‌های او است.

 

«پرستون استرجس» کارگردانی و نویسندگی فیلم «بانو ایو» را برعهده داشت که قبلا در دهه ۱۹۴۰ با نوشتن دیالوگ‌ کمدی‌های بزن بکوب مجذوب‌کننده‌اش، به یکی از پرطرفدارترین نام‌های هالیوود تبدیل شده بود.

 

 

۱۱- انگل (Parasite)

 

۱۱- انگل (۲۰۱۹)» فیلمی که تحسین جهانیان را برانگیخت

 

فیلم کره‌ای «انگل (Parasite)» از بهترین فیلم های کمدی تاریخ سینما روایتی از زندگی دو خانواده‌ فقیر و ثروتمند است که به صورت کاملا اتفاقی جلوی راه هم قرار می‌گیرند. اگر تا به حال نام فیلم انگل را نشنیده‌اید احتمالا در این مدت در جایی به جز کره زمین بوده‌اید! فیلم انگل رکوردهای زیادی را در جایزه اسکار ۲۰۱۹ شکست.

حتما بخوانید  10 تا از بهترین فیلم های اسکارلت جوهانسون به انتخاب لترباکسد

 

از جمله این فیلم کره‌ای توانست همزمان برنده چهار جایزه اسکار در بخش‌های بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی و بهترین فیلم بین‌المللی شود. فیلم انگل حتی برنده یک جایزه گلدن گلوب به عنوان بهترین خارجی شد. انگل بعدا برنده جایزه نخل طلای کن فرانسه نیز شد تا به اولین فیلم کره‌ای تبدیل شود که این جایزه را می‌برد.

 

 

۱۰- موش سرآشپز (Ratatouille)

 

۱۰-«موش سرآشپز (۲۰۰۷)» از برترین فیلم های کمدی تاریخ سینما

 

«راتاتویی (Ratatouille) یا همان «موش سرآشپز» محصول سال ۲۰۰۷ یکی از انیمیشن‌های جذاب سال‌های اخیر است که از ذهن خلاق ایده‌پردازان استودیوی پیکسار خارج شده است. در این انیمیشن «رِمی»، موش خانگی است که در تمام زندگی رؤیای تبدیل شدن به یک سرآشپز را در سر می‌پرورانده است. او پس از اینکه از خانواده‌اش رانده می‌شود، تصمیم می‌گیرد رؤیای زندگی‌اش را به واقعیت بدل کند.

 

 

۹- داستان فیلادلفیا (The Philadelphia Story)

 

۹- «داستان فیلادلفیا (۱۹۴۰)»، کمدی کلاسیکی که همچنان می‌خنداند

 

در «داستان فیلادلفیا (The Philadelphia Story) محصول سال ۱۹۴۰ و از برترین فیلم های کمدی تاریخ سینما بازیگران پرآوازه‌ای نظیر کری گرانت، کاترین هپبورن و جیمی استوارت نقش‌آفرینی کرده‌اند. در این کمدی رمانتیک کاترین هپبورن نقش دختر ثروتمندی را ایفا می‌کند که تصمیم دارد برای بار دوم ازدواج کند.

 

اما کری گرانت که نقش همسر سابق او را بازی می‌کند، وارد ماجرا می‌شود. اوضاع وقتی بدتر می‌شود که روزنامه‌نگار ماجراجویی که دیوانه‌وار عاشق کاترین هپبورن شده تصمیم دارد به همراه یک خانم عکاس مراسم ازدواج او را به هم بزند. موسسه فیلم آمریکا (AFI) فیلم داستان فیلادلفیا را در فهرست ۱۰۰ فیلم برتر تاریخ آمریکا قرار داده است.

 

 

۸- نشویل (Nashville)

 

۸-« نشویل (۱۹۷۵)» از برترین فیلم های کمدی تاریخ سینما

 

«نشویل (Nashville)» محصول ۱۹۷۵، به کارگردانی «رابرت آلتمن» مملو از بازیگری‌های درخشان از هنرپیشگانی همچون ند بیتی، لیلی تاملین، کیت کارادین، هنری گیبسون، کارن بلک، جرالدین چاپلین (دختر چارلی چاپلین)، مایکل مورفی، الیوت گولد و جولی کریستی است.

 

شاید باورتان نشود اما اکثر قسمت‌های فیلم «نشویل» بداهه بازی شده و بازیگران آهنگ‌هایی که خود نوشته‌اند را اجرا کرده‌اند. نشویل رکوردار نامزدی برای جایزه گلدن گلوب نیز است که در آن سال برای ۱۱ بخش مختلف نامزد شد.

 

۷- فروشگاه کنار خیابان (The Shop Around the Corner)

 

۷- «فروشگاه کنار خیابان (۱۹۴۰)» از کمدی رمانتیک‌های ماندگار سینما

 

«فروشگاه کنار خیابان (The Shop Around the Corner)» محصول سال ۱۹۴۰، روایت زندگی دو کارمند یک فروشگاه با بازی مارگارت سولاوان و جیمی استوارت است که هر دو از یکدیگر متنفرند، اما نمی‌دانند که در واقع با یکدیگر نامه‌نگاری دارند. این فیلم که تماما ظرف ۲۸ روز فیلمبرداری شد، بودجه‌ای بالغ بر ۵۰۰ هزار دلار نیز داشت.

 

بعدا فیلم «ایمیل داری (۱۹۹۸)» با بازی مگ رایان و تام هنکس نیز بر اساس همین فیلم ساخته شد که این کمدی رمانتیک نیز کاملا موفق از آب در آمد و فروش گیشه‌ی بسیار خوبی داشت.

 

 

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های عاشقانه جهان

 

 

۶- دیوارنویسی آمریکایی (American Graffiti)

 

۶-«دیوارنویسی آمریکایی (۱۹۷۳)» از برترین فیلم های کمدی تاریخ سینما

 

«دیوارنویسی آمریکایی (American Graffiti)» محصول ۱۹۷۳، روایتی جذاب از ۴ نوجوانی است که آخرین شب پیش از رفتن به دانشگاه را تجربه می‌کنند. بازیگرانی که بعدها به نام‌های بزرگی در صنعت سینما تبدیل شدند نظیر ران هاوارد، هریسون فورد، ریچارد دریفوس و سوزان سامرز در این فیلم نقش‌آفرینی ‌کردند.

 

کارگردانی و نویسندگی «دیوارنویسی آمریکایی» از برترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما را جورج لوکاس و تهیه‌کنندگی آن را نیز فرانسیس فورد کاپولا برعهده داشت. فیلم دیوارنویسی آمریکایی نیز در فهرست ۱۰۰ برتر سینمای آمریکا به انتخاب موسسه فیلم آمریکا قرار دارد.

حتما بخوانید  شب تاریخ ساز اسکار 2021 | از درخشش سرزمین آواره ها تا تاریخ سازی زنان

 

 

۵- آنی هال (Annie Hall)

 

۵-«آنی هال (۱۹۷۷)» شاهکار ماندگار وودی آلن

 

«آنی هال (Annie Hall)» محصول ۱۹۷۷، احتمالا در کارنامه‌ پربار وودی آلن تکرارنشدنی است. آنی هال تنها ششمین فیلم از کارگردانی بود که تا آن زمان بیشتر به عنوان یکی از نوابغ کمدی استندآپ و نویسندگی فیلم‌های کمدی شناخته می‌شد. اما ‌«آنی هال» جلوه‌ای دیگر از کمدین طغیانگر آن روزهای آمریکا را به تماشاگران سینما نشان داد.

 

 

۴- بعضی‌ها داغشو دوست دارن (Some Like It Hot)

 

۴- «بعضی‌ها داغشو دوست دارن (۱۹۵۹)» از برترین فیلم های کمدی تاریخ سینما

 

وقایع فیلم «بعضی‌ها داغشو دوست دارن (Some Like It Hot)» در سال‌ ۱۹۲۹ می‌گذرد. «جو» و «جری» به ترتیب با بازی تونی کرتیس و جک لمون دو نوازنده هستند که تصادفا قتل‌عام یک گروه گانگستری را از نزدیک می‌بینند و از ترس اوباش تصمیم می‌گیرند با پوشیدن لباس زنانه از مهلکه بگریزند.

 

آنها در طی سفر با شوگر کین (مرلین مونرو) آشنا می‌شوند که به آنها کمک می‌کند. «بعضی‌ها داغشو دوست دارن» محصول ۱۹۵۹، نه تنها یکی از بهترین فیلم های کمدی تاریخ سینما است، بلکه به انتخاب منتقدان در فهرست بهترین فیلم‌های تاریخ سینما نیز قرار گرفته است.

 

 

۳- پینوکیو (Pinocchio)

 

۳-«پینوکیو (۱۹۴۰)»، نسخه سینمایی انیمیشن دوست‌داشتنی دیزنی

 

«پینوکیو (Pinocchio)» در هر نسخه و در هر رسانه‌ای جذابیت خاص خود را دارد. نسخه‌ سینمایی این انیمیشن جذاب محصول سال ۱۹۴۰، یکی از موفق‌ترین فیلم‌های استودیوی والت دیزنی بود که توانست برنده چندین اسکار از جمله برای بهترین موسیقی متن شود.

 

بودجه فیلم پینوکیو در ابتدا تنها ۵۰۰ هزار دلار بود، اما به مرور هزینه ساخت آن تا پنج برابر رسید. به هر حال، فروش گیشه بسیار بالای فیلم به راحتی پینوکیو را به یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های والت دیزنی تا آن زمان تبدیل کرد.

 

 

۲- روشنایی‌های شهر (City Lights)

 

۲-«روشنایی‌های شهر (۱۹۳۱)» از برترین فیلم های کمدی تاریخ سینما

 

«روشنایی‌های شهر (City Lights)» محصول ۱۹۳۱، یکی دیگر از شاهکارهای چارلی چاپلین است که در این فیلم نیز در نقش ولگرد کوچولوی مورد علاقه تماشاگران ظاهر شد. چاپلین کارگردان کمال‌گرایی بود که دوست داشت هر آنچه در ذهن دارد را به درستی بر پرده سینما نیز منتقل کند.

 

مشهور است چاپلین برای صحنه‌ای که ولگرد کوچولو باید گلی را به دختر نابینایی با بازی «ویرجینیا چریل» بدهد، ۳۴۳ برداشت انجام داد تا صحنه درست همانطور که می‌خواهد از آب در بیاید. نکته دیگر درباره «روشنایی‌های شهر» اینکه در آن زمان اکثر فیلم‌ها ناطق شده بودند، اما چاپلین ترجیح داد فیلمش را به صورت صامت بسازد.

 

همچنین بودجه فیلم به دلیل پروسه دو ساله‌ای که چاپلین بازیگرانش را آماده‌باش نگه داشته بود نیز به شدت بالا رفت و به ۱،۵ میلیون دلار رسید. این در حالی بود که فیلم شش ماهه فیلمبرداری شد.

 

 

۱- آواز در باران (Singin’ in the Rain)

 

۱-«آواز در باران (۱۹۵۲)»، کمدی موزیکالی که غوغا به پا کرد

 

«آواز در باران (Singin’ in the Rain)» محصول ۱۹۵۲، با بازی جین کلی و دبی رینولدز کمدی موزیکالی بود که به سرعت مورد توجه تماشاگران سینما قرار گرفت و به مرور تبدیل به یکی از کلاسیک‌های ماندگار تاریخ سینما شد. کارگردانی این فیلم را جین کلی و استنلی دانن برعهده داشتند.

 

در «آواز در باران» دو بازیگر درجه یک با ورود سینمای ناطق دچار مشکل می‌شوند. «آواز در باران» صحنه‌های فراموش‌نشدنی زیادی دارد از جمله صحنه‌ای که «کلی» زیر باران به همراه چتر (به تعبیری با حال مریض و تب‌آلودی) می‌خواند و می‌رقصد.

 

 

منبع: stacker

 

کالابرگ الکترونیک