نگاهی به پرفروش ترین فیلم های سینمایی ایرانی سال ۹۹

نگاهی به پرفروش ترین فیلم های سینمایی ایرانی سال ۹۹


26 اردیبهشت 1400 . زمان مطالعه: 17 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
پرفروش ترین فیلم های ایرانی ۹۹

هر سال فیلم های زیادی برای به دست آوردن بهترین زمان اکران در رقابت بودند، ولی بحران کرونا تمامی برنامه ها را به هم ریخت تا شاهد افت فاحش فروش فیلم های ایرانی در سال ۹۹ باشیم. در سرویس هنر و سینما مجله کوروش درباره پرفروش ترین فیلم های ایرانی سال ۹۹ بیشتر بخوانید.

 

تا قبل از بحران کرونا،‌ همه ساله شاهد صف طولانی از فیلم های ایرانی برای اکران در بهترین زمان ها بودیم. ولی در سال ۹۹ در ایران همچون سایر نقاط جهان، ‌اتفاقات پیش بینی نشده ای رخ داد که روال عادی اکران فیلم ها را مختل کرد. با وجودی که تولیدات سینمایی سال ۹۹ نیز دستکمی از سال های گذشته نداشت، ولی با کرونا، دیگر تمایل زیادی برای اکران فیلم ها حتی در بهترین زمان ها نیز وجود نداشت. تعطیلی پی در پی سینماها و مهمتر از همه ترس مردم از تماشای فیلم ها در سالن های سینما حتی پس از بازگشایی سالن های سینما با رعایت پرتکل های بهداشتی باعث شد تا دست اندرکاران سینما در نمایش فیلم ها دچار تردید شوند.

 

با این حال، چند فیلمی بودند که با ظرفیت های ۵۰ درصدی و یک سومی حاضر به اکران شدند ولی این فیلم ها نیز موفقیتی را به دست نیاورند. به این ترتیب، اکران های سینمایی سال ۹۹ اساسا با شکست جدی مواجه شدند. خوشبختانه در این میان، با شکل گرفتن اکران های آنلاین، برخی از فیلم های ۹۹ توانستند با نمایش در شبکه خانگی تا حدی از ضرر و زیان های خود بکاهند. با این حال، با نگاهی سرسری به آمار و ارقام فروش فیلمها نیز می توان متوجه شد که حتی اکران های آنلاین هم نتوانستند از شکست اکران های سینمایی ۹۹ جلوگیری کنند. به هر روی، به بهانه پایان سال ۹۹، نگاهی به پرفروش ترین فیلم های ۹۹ خواهیم انداخت.

 

 

بیشتر بخوانید » نقد و بررسی فیلم میناری / Minari «

 

 

فیلم «شنای پروانه» از پرفروش ترین فیلم های سال ۹۹

 

فیلم «شنای پروانه» از پرفروش ترین فیلم های سال ۹۹

 

کارگردان: محمد کارت

تهیه ‌کننده: رسول صدرعاملی

نویسنده: محمد کارت، حسین دوماری، پدرام پورامیری

بازیگران: جواد عزتی، طناز طباطبایی، امیر آقایی

فروش: ۳،۵۴۰ میلیارد تومان (اکران آنلاین و آفلاین)

 

 

خلاصه داستان:

 

فیلمی از پروانه (با بازی طناز طباطبایی) در حین شنا در استخر زنان لو می رود. با دست به دست شدن فیلم لو رفته از پروانه، شوهر او، هاشم (با بازی امیر آقایی) که از وضعیت به وجود آمده به خشم آمده همسرش را در نهایت بی رحمی به قتل می رساند و به زندان می افتد. بعدا حجت، برادر هاشم (با بازی جواد عزتی) تصمیم به انتقام از بانیان انتشار فیلم شنای همسر هاشم می گیرد.

 

محمد کارت، کارگردان و نویسنده فیلم «شنای پروانه» پیشتر با آثارش تحسین شده اش در سینمای مستند خود را به اهالی سینما شناسانده بود. شنای پروانه اولین فیلم بلند داستانی محمد کارت است. در حالی که فیلم شنای پروانه به لحاظ فضای کلی و مضمون شباهت زیادی به بسیاری از فیلم های اجتماعی جنوب شهری چند سال اخیر سینمای ایران دارد، ولی محمد کارت در خلق فضایی بکر و نگارش فیلمنامه ای منسجم و پر تعلیق به خوبی عمل کرده است. فیلم شنای پروانه با شخصیت پردازی های قوی به همراه ریتمی سریع و جذاب و گره افکنی های به جا و مناسب، توانسته مخاطبانش را تا دقایق پایانی فیلم همراه کند.

 

 

بیشتر بخوانید » بهترین فیلم های ترسناک ۲۰۲۰ « 

 

 

فیلم «خروج»؛ یک فیلم اعتراضی تمام عیار از آقای عصبانی سینمای ایران!

 

فیلم «خروج»؛ یک فیلم اعتراضی تمام عیار از آقای عصبانی سینمای ایران!

 

کارگردان: ابراهیم حاتمی‌ کیا

تهیه‌ کننده:حبیب‌ الله والی ‌نژاد

نویسنده: ابراهیم حاتمی ‌کیا

بازیگران: فرامرز قریبیان، پانته ‌آ پناهی ‌ها، جهانگیر الماسی، سام قریبیان، کامبیز دیرباز

فروش: ۳،۵ میلیارد تومان (اکران آنلاین)

 

 

خلاصه داستان:

 

شرکت سهامی آب به اشتباه با تخلیه آب شور و روانه کردن آن به زمین های کشاورزی باعث خرابی تمام محصولات کشاورزان روستای عدل آباد می شود. کشاورزان پس از این اتفاق از طریق دهیار، بخشدار و امام جمعه مشکلاتشان را پیگیری می کنند. ولی در نهایت وقتی به نتیجه نمی رسند می خواهند خودشان به تهران بروند و مشکلاتشان را با رئیس جمهور مطرح کنند. آنها به صورت نمادین با تراکتور به تهران می روند. در این میان توجه رسانه ها باعث ایجاد هیاهویی پیرامون این کشاورزان می شود.

 

فیلم «خروج» ساخته ابراهیم حاتمی کیا، فیلمساز عصبانی این روزهای سینمای ایران است. با وجود ایده جالب و جسورانه فیلمساز، فیلم خروج به جز چند نمای جذاب و با شکوه، هیچ حرفی برای گفتن ندارد. در واقع، فیلم خروج را باید ضعیف ترین فیلم ابراهیم حاتمی کیا به لحاظ فرم و محتوا بدانیم. ناگفته نماند، با وجودی که حاتمی کیا همواره سعی می کند از دنیای فیلمسازی روز دنیا به جای نماند، ولی فیلم هایش همیشه رنگ کهنگی به خود می گیرند. در فیلم «خروج» نیز شاهد همین موضوع هستیم.

فیلم خروج با وجود مضمون خود بی شک یکی از شدید اللحن ‌ترین فیلم های حاتمی کیا احتمالا در کنار آثار مشهورتر او «آژانس شیشه ای» و «موج مرده» است. ولی با وجودی که جسارت فیلمساز و اعتراض آشکارش به وضعیت موجود ستودنی است، اما پیرنگ و خط داستانی ضعیف و کم مایه، بازی های بسیار بد بازیگران فرعی و البته کارگردانی سردستی و انبوه سکانس های خسته کننده و گاهی مضحک، از فیلم خروج یک پروژه کاملا شکست خورده ساخته است.

حتما بخوانید  10 فیلم برتر تاریخ سینما به انتخاب کاربران سایت تخصصی فیلم IMDb

 

 

فیلم «خوب بد جلف ۲: ارتش سری»؛ کمدی میان مایه و از پرفروش ترین فیلم های ۹۹

 

فیلم «خوب بد جلف ۲: ارتش سری»؛ کمدی میان مایه و از پرفروش ترین فیلم های ۹۹

 

کارگردان: پیمان قاسم خانی

تهیه‌ کننده: محسن چگینی

نویسنده: پیمان قاسم خانی

بازیگران: سام درخشانی، پژمان جمشیدی، حامد کمیلی، فرهاد آئیش، گوهر خیراندیش، ریحانه پارسا

فروش: ۱۴،۹۴۱ میلیارد تومان (اکران آنلاین و آفلاین)

 

 

خلاصه داستان:

 

یک گروه تروریستی برای آنکه بتوانند در ایران به اقدامات خرابکارانه بپردازند در پوشش یک گروه فیلمسازی شروع به کار می کنند.

 

پیمان قاسم خانی، نویسنده و طنزپرداز موفق تلویزیون و سینمای ایران، پس از اولین تجربه موفقش به عنوان کارگردان در سینمای کمدی با فیلم «خوب، بد، جلف» سراغ دنباله کمدی موفق خود رفته است. قسمت اول فیلم با وجود ضعف های زیادی که داشت، توانست به یکی از پرفروش ترین و موفق ترین فیلم های کمدی چند سال اخیر سینمای ایران تبدیل شود. حال پیمان قاسم خانی با همان ضعف های قسمت اول، فیلم «خوب بد جلف ۲: ارتش سری» را ساخته است.

فیلمی که با وجود شروع عالی، در بسط و گسترش داستان و رسیدن به موقعیت های خنده دار ناکام می ماند. فیلم کمدی پیمان قاسم خانی، روایتی کاملا تک خطی با داستانی است که هیچ فراز و فرود و جذابیتی برای مخاطب ندارد. متاسفانه فیلم به چنان ابتذال و بی مایگی سقوط می کند که حتی در جایی که مخاطب انتظار قوت از فیلم دارد، یعنی نویسندگی تنها به لودگی های بی مزه بازیگران اصلی، پژمان جمشیدی و سام درخشانی و شوخی های کلامی و دم دستی (بعضا از نوع جنسی و به شدت سطحی آن) متوسل می شود تا مخاطب را بخنداند.

 

 

بیشتر بدانید » معرفی ۱۰ فیلم برتر و تحسین شده مارتین اسکورسیزی «

 

 

فیلم «آقای سانسور»؛ این شما و این مبتذل ترین کمدی سینمای ایران!

 

فیلم «آقای سانسور»؛ این شما و این مبتذل ترین کمدی سینمای ایران!

 

کارگردان: علی جبارزاده

تهیه‌ کننده: غلامرضا گمرکی

نویسنده: علی جبارزاده

بازیگران: محمدرضا فروتن، بهرام افشاری، بهاره رهنما، بهنوش بختیاری

فروش: ۱،۲۳۰ میلیارد تومان (اکران آنلاین)

 

 

خلاصه داستان:

 

رامین کاتبی نویسنده ای ناموفق است که کتاب هایش اصلا مورد توجه خوانندگان قرار نمی گیرد. شهرام فرعی، دوست رامین، مخترعی بی مایه، اوضاع او را می بیند، فکری به سرش می زند و به او پیشنهاد نوشتن کتابی پرفروش را می کند.

 

فیلم «آقای سانسور» یکی دیگر از فیلم های طنزی است که طی سال های اخیر طرفداران زیادی هم پیدا کرده اند. ولی مشکلی که با این فیلم های طنز وجود دارد، روی آوردن عوامل فیلم و نویسندگان به طنز کلامی و لودگی به جای ایجاد موقعیت های بامزه و خنده دار است. فیلم آقای سانسور نیز از این قاعده مستثنی نیست.

آقای سانسور که اولین فیلم علی جبارزاده در مقام کارگردان و نویسنده است، از فیلم هایی است که حتی خود نویسنده و کارگردان هم تکلیف خودش را مشخص نکرده است. شخصیت پردازی های به شدت سطحی و ضعیف، در کنار داستانی تک بعدی و خطی که در آن هیچ اتفاقی رخ  نمی دهد. احتمالا فیلم آقای سانسور یکی از مبتذل ترین فیلم های کمدی باشد که طی سال های اخیر در سینمای ایران اکران شده است. شاید فیلمی با کیفیت آقای سانسور تنها در یک سال بحرانی می توانست به یکی از پرفروش ترین فیلم های ۹۹ تبدیل شود.

 

 

بیشتر بخوانید » نگاهی به فیلم پدر / The Father «

 

 

فیلم «دیدن این فیلم جرم است!» از پرفروش ترین فیلم های ۹۹

 

فیلم «دیدن این فیلم جرم است!» از پرفروش ترین فیلم های ۹۹

 

کارگردان: رضا زهتابچیان

تهیه‌ کننده: محمدرضا شفاه

نویسنده: رضا زهتابچیان

بازیگران: مهدی زمین ‌پرداز، حمیدرضا پگاه، محمود پاک ‌نیت، حسین پاکدل

فروش: ۱،۱۴۷ میلیارد تومان

 

 

خلاصه داستان:

 

ریحانه، همسر محجبه بسیجی به نام امیر به دلیل چادری بودن توسط فردی کتک زده می شود. این حادثه باعث سقط جنین ریحانه می شود. بعدا فردی که ریحانه را کتک زده بود توسط پایگاه بسیجی که امیر فرماندهی آن را برعهده دارد دستگیر می شود. در حالی که از مقامات بالا دستور به آزادی فرد ضارب داده می شود، امیر فرد ضارب را به گروگان می گیرد و می خواهد خودش انتقام بگیرد.

 

«دیدن این فیلم جرم است» یکی از فیلم های سیاسی سال ۹۹ است که به لحاظ مضمون و حتی فیلمنامه شباهت های زیادی به «آژانس شیشه ای» ابراهیم حاتمی کیا دارد. در فیلم آژانس شیشه ای این حاج کاظم بود که گروهی از کارکنان یک آژانس هواپیمایی را به گروگان گرفت. در فیلم «دیدن این فیلم…» این امیر است که ضارب را تحویل مقامات نمی دهد و می خواهد خودش عدالت اجرا کند.

«دیدن این فیلم جرم است» از آثاری با مضمون سیاسی و کاملا سفارشی است که به جز برخی مسائل شعاری هیچ حرفی برای گفتن ندارد. فیلمنامه ای پر ایراد و نگاه یکسویه فیلمساز به مسائل اجتماعی سیاسی باعث شده تا یکی از کلیشه ای ترین و بدترین فیلم های سیاسی سال های اخیر سینمای ایران را شاهد باشیم. فیلمی که حتی بازی های قوی بازیگران اصلی آن و البته عنوان پرطمطراق و کنجکاوی برانگیزش نیز باعث نمی شود که تحمل تماشای ۸۸ دقیقه شعار و قصه ای تکراری را داشته باشیم.

 

 

 

فیلم «طلا»؛ درامی خوش ساخت و از برترین فیلم های سال ۹۹

 

فیلم «طلا»؛ درامی خوش ساخت و از برترین فیلم های سال ۹۹

 

کارگردان: پرویز شهبازی

تهیه‌ کننده: رامبد جوان، محمد شایسته

نویسنده: پرویز شهبازی

بازیگران: نگار جواهریان، هومن سیدی، طناز طباطبایی، مهرداد صدیقیان

میزان فروش: بالای ۱ میلیارد (اکران آنلاین)

 

 

خلاصه داستان:

 

چهار دوست به نام های لیلا، منصور، رضا و دریا با هم تصمیم به راه اندازی یک کافه رستوران می گیرند. ولی در این میان به دلیل اتفاقاتی پروژه به نتیجه نمی رسد. در ادامه منصور پس از اینکه متحمل مشکلات مالی عدیده ای می شود، زیر فشار بدهی ها دست به سرقت از صرافی پدر لیلا می زند. ولی همه چیز از کنترل خارج می شود.

 

حتما بخوانید  طرز تهیه 2 مدل حلوا بوتیکی مجلسی

فیلم «طلا» از جمله فیلم های خوش ساخت و خوبی است که در سال گذشته از طریق شبکه نمایش خانگی (نماوا و فیلیمو) توزیع شد. کارگردانی و نویسندگی دقیق و حساب شده به همراه فیلمبرداری قوی، روایتی شسته رفته و شدیدا درگیر کننده از فیلم طلا فیلمی خوب و پرقدرت ساخته است. «طلا» همچون سایر فیلم های پرویز شهبازی اثری است که به آن دغدغه ها و مشکلات جوانان در این مورد دهه شصتی ها پرداخته شده است. فیلم طلا از فیلم های خوب سال هم بود که نام آن در اکثر نظرسنجی های انتهای سال ۹۹ در میان یکی از برترین فیلم های سال ۹۹ نیز دیده می شد.

 

 

فیلم «لتیان»‌؛ از پرفروش ترین فیلم های ۹۹

 

فیلم «لتیان»‌؛ از پرفروش ترین فیلم های ۹۹

 

کارگردان: علی تیموری

تهیه ‌کننده: مجید مطلبی

نویسنده: اکتای براهنی

بازیگران: پریناز ایزدیار، امیر جدیدی، سارا بهرامی، حسن معجونی، ستاره پسیانی

میزان فروش: نزدیک به ۱ میلیارد تومان (اکران آنلاین)

 

 

خلاصه داستان:

 

چند دوست تصمیم می گیرند برای یک سفر تفریحی راهی ویلایی شوند. در ابتدا ظاهرا سفری خوشایند در انتظار همه است. ولی خیلی زود معلوم می شود، قرار است که در این سفر رازهایی از زندگی گذشته افراد برملا شود.

 

«لتیان» یکی از فیلم های درامی است که طی سال های اخیر به خصوص با موفقیت فیلم «درباره الی» بیش از قبل مورد توجه قرار گرفتند. ولی مشکل اقبال درام های ایرانی در این است که هیچکدام نتوانسته اند پا را از «درباره الی» فراتر بگذارند و اثری جذاب و پرمایه ارائه دهند. فیلم لتیان هم که درامی دیگر بر پایه روابط گروهی در ویلا است سرنوشت مشابهی پیدا می کند. فیلمی که با وجود فیلمنامه ای ضعیف با شخصیت پردازی ها و روایتی سطحی و ضعیف، به سختی می تواند کنجکاوی تماشگران را حفظ کند و آنها را تا انتهای فیلم بکشاند.

 

 

بیشتر بخوانید » نقد و بررسی سریال گیسو/ عاشقانه ۲ «

 

 

«بنفشه آفریقایی»؛ از پرفروش ترین فیلم های ۹۹

 

فیلم «بنفشه آفریقایی»؛ از پرفروش ترین فیلم های ۹۹

 

کارگردان: مونا زندی حقیقی

تهیه ‌کننده: علیرضا شجاع نوری

نویسنده: حمیدرضا بابابیگی (بر اساس طرحی از: مونا زندی حقیقی)

بازیگران: فاطمه معتمدآریا، سعید آقاخانی، رضا بابک، ندا جبرائیلی

میزان فروش: کمتر از ۱ میلیارد تومان (اکران آنلاین)

 

 

خلاصه داستان:

 

شکوه، زنی میانسال متوجه می شود، فرزندان همسر سابقش فریدون، او را به خانه سالمندان فرستاده اند. حالا شکوه و رضا، همسرش فعلی اش، تصمیم می گیرند از فریدون در خانه خودشان مراقبت کنند. با ورود فریدون به زندگی شکوه و رضا، اوضاع برای هر سه تغییر می کند.

 

فیلم «بنفشه آفریقایی» دومین فیلم بلند مونا زندی حقیقی است. فیلمی که ظاهرا از روی یک داستان واقعی ساخته شده است. هر چند ردپای فیلمنامه نویس در سناریوی فیلم کاملا حس می شود. فیلم جدید مونا زندی حقیقی، قصه ای سر راست و جذاب دارد که مخاطبان را به لحاظ عاطفی کاملا درگیر می کند. فیلم «بنفشه آفریقایی» با وجود فرم زیبا و خوش آب و رنگ و قصه ای ساده و سرراست، فیلمی کامل و جذاب است که کمتر در میان پرفروش ترین فیلم های ۹۹ دیده بودیم.

 

 

فیلم «بی حسی موضعی»؛ کمدی ابزوردی که تماشایش واقعا ملال آور است!

 

فیلم «بی حسی موضعی»؛ کمدی ابزوردی که تماشایش واقعا ملال آور است!

 

کارگردان: حسین مهکام

تهیه‌ کننده: حبیب رضایی

نویسنده: حسین مهکام

بازیگران: حبیب رضایی، باران کوثری، پارسا پیروزفر

میزان فروش: ۸۷۵،۵ میلیون تومان (اکران آنلاین)

 

 

خلاصه داستان:

 

جلال، دانشجوی سابق رشته فلسفه، متوجه می شود خواهرش ماری که به اختلال روانی دو قطبی (شیدایی سابق) مبتلا است، با شاهرخ یک مرد ثروتمند ازدواج کرده است. شاهرخ به شرط بندی روی مسابقات فوتبال اعتیاد دارد. جلال که همراه ماری زندگی می کند، با این ماجرا از خانه قهر می کند و به خانه دوستش بهمن، آهنگساز موسیقی زیرزمینی می رود. جلال در مسیر با ناصر، یک راننده تاکسی آشنا می شود و این دو با هم شبی عجیب را از سر می گذرانند.

 

فیلم «بی‌ حسی موضعی» جدیدترین فیلم حسین مهکام است. فیلم اجتماعی است که سومین فیلم بلند کارنامه مهکام به حساب می آید. بی حسی موضعی یک کمدی اَبزورد محسوب می شود. از نوع فیلم های جیم جارموش و برخی از آثار برادران کوئن همچون «لبوفسکی بزرگ». فیلم هایی که هم خنده دارند و هم انتقاداتی سخت و جدی به مسائل پیرامون خود دارند. ولی فیلم بی حسی موضعی با ضعف های عدیده در نگارش فیلمنامه و کارگردانی بد، نتوانسته از عهده روایت کمدی تلخ با ارجاعات سیاسی و اجتماعی بر بیاید.

 

 

فیلم «زن‌ ها فرشته‌اند ۲»؛ از پرفروش ترین فیلم های ۹۹

 

فیلم «زن‌ ها فرشته‌اند ۲»؛ از پرفروش ترین فیلم های ۹۹

کارگردان: آرش معیریان

تهیه ‌کننده: حسین فرح ‌بخش

نویسنده: کریم خودسیانی

بازیگران: محمدرضا شریفی‌ نیا، سحر قریشی، نیوشا ضیغمی

میزان فروش: ۱،۵۶۷ میلیارد تومان (اکران آنلاین)

 

 

خلاصه داستان:

 

چند زوج با اختلاف های سنی مختلف است که هر کدام عمیقا در تعارضات ذهنی غوطه ورند، تعریف هایی از زندگی ارائه می دهند متاثر از همین مسئله است.

 

فیلم «زن ها فرشته اند ۲» یکی از کمدی هایی است که تنها و تنها بخش خاصی از مخاطبان سینمای ایران را هدف قرار داده است. مخاطبانی که حوصله تماشای فیلم های جدی تر را ندارند، بخش زیادی از وقت خود را صرف تماشای ویدئوهای اینستاگرام می کنند و به عبارت بهتر اصلا دوست ندارند فکر کنند! با این وجود، فیلم زن ها فرشته اند ۲، نتوانسته از عهده خندان همین مخاطبان هم بربیاید! فیلم «زن ها فرشته اند ۲» با فیلمنامه ای بی نهایت کلیشه ای با شخصیت های تیپیک و شوخی های کلامی و موقعیت های به شدت کهنه و نخ نما و بعضا توهین آمیز و مشکلات فنی در کارگردانی و بسیاری مسائل دیگر، یکی از بدترین فیلم های کمدی است که طی سال های اخیر در سینمای ایران ساخته شده است.

 

 

این مطلب را هم بخوانید: نگاهی به پرفروش ترین سریال های شبکه خانگی 

 

 

کالابرگ الکترونیک