مستند آتش عشق (Fire of Love) | روایت انفجار گدازه‌ های عشق

مستند آتش عشق (Fire of Love) | روایت انفجار گدازه‌ های عشق


21 تیر 1401 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
مستند آتش عشق (Fire of Love) | روایت انفجار گدازه‌ های عشق

آتش عشق (Fire of Love)، مستندی تماشایی درباره‌ی دو عاشق فرانسوی به نام‌های «کاتیا» و «موریس کرافت» است که وقت و زندگی خود را صرف کشف اسرار این سیاره کردند و همزمان جنجالی‌ترین تصاویر آتشفشانی که تاکنون ثبت شده است را می‌گرفتند. آن ‌دو در نهایت در یک انفجار آتشفشانی و در حال انجام همان کاری که آن‌ها را نزد هم آورده بود، جان خود را از دست دادند. برای خواندن نقد و بررسی مستند خیره‌ کننده آتش عشق، با سرویس هنر و سینما در مجله کوروش همراه باشید.

 

مشخصات مستند آتش عشق

 

مشخصات مستند آتش عشق

 

ژانر: مستند، بیوگرافی

کارگردان: سارا دوسا

نویسندگان: شین بوریس، ارین کسپر، جوسلین چاپوت

بازیگران: میراندا جولای، کاتیا کرافت، موریس کرافت

محصول کشور: کانادا، ایالات متحده آمریکا

زبان: فرانسوی، انگلیسی

اکران: ۲۲ جولای ۲۰۲۲

مدت زمان فیلم: ۹۳ دقیقه

توزیع‌کننده: NEON

امتیاز آی ام دی بی: ۷.۸ از ۱۰

امتیاز راتن تومیتوز: ۱۰۰ از ۱۰۰

امتیاز متاکریتیک: ۸۸ از ۱۰۰

داستانِ عشق دو پیشگام در مستند Fire of Love

 

داستانِ عشق دو پیشگام در مستند Fire of Love

 

«سارا دوسا»، کارگردان مستندساز نامزد جایزه «Indie Spirit» و تهیه‌کننده‌ برنده جایزه «Peabody» که دارای مدرک کارشناسی ارشد در انسان‌شناسی و اقتصاد بین‌الملل و توسعه از دانشکده اقتصاد لندن است و به گفتن داستان‌های شخصیت‌محور غیرمنتظره درباره محیط زیست، اقتصاد و جامعه علاقه بسیاری دارد، در مستند آتش عشق، داستان‌ِ عجیب، باورنکردنی و جذاب کرافت‌ها را به تصویر می‌کشد.

«کاتیا ژوزفین کرافت»، فارغ‌التحصیل رشته‌های فیزیک و شیمی و «موریس کرافت»، فارغ‌التحصیل رشته زمین‌شناسی، در دانشگاه استراسبورگ با یکدیگر آشنا شدند و در سال ۱۹۷۰ ازدواج کردند. کاتیا و موریس کرافت دو چیز را در این جهان دوست داشتند: یکدیگر و آتشفشان‌ها را. به مدت دو دهه، زوج جسور آتشفشان‌شناسِ فرانسوی در این سیاره پرسه می‌زدند، فوران‌ها را تعقیب می‌کردند و اکتشافات خود را مستند می‌کردند.

حتما بخوانید  معرفی کامل و نقد سریال بابیلون برلین (Babylon Berlin)

کاتیا و موریس به زئیر، کلمبیا، ایسلند، آمریکا و ژاپن سفر کردند و موفق شدند آتشفشان‌های فعال را پیدا کنند، در طول این مسیر، آنها درک ما از جهان طبیعی را تغییر دادند و جان ده‌ها هزار نفر را نجات دادند. از نمونه‌های بارز نجات جان انسان‌ها، می‌توان به ماجرایی که در سال ۱۹۹۱ اتفاق افتاد اشاره کرد. کرافت‌ها فیلمی که از اثرات فوران آتش‌فشانِ «نوادو دل روئیز» در کلمبیا ثبت کرده بودند را به تعداد زیادی از مردم نشان دادند و آن‌ها را متقاعد به تخلیه محل کردند.

کرافت‌ها تا حد امکان به آتش‌فشان‌های فعال نزدیک می‌شدند و هر آنچه می‎‌دیدند را ثبت می‌کردند و در نهایت رکوردی از فیلم‌برداری و عکاسی‌های بی‌نظیر خود از فعالیت‌های آتشفشانی به جای گذاشتند. آن دو جان خود را در یک انفجار آتشفشانی در ژوئن ۱۹۹۱ در ژاپن از دست دادند و میراثی از خود بر جای گذاشتند که برای همیشه دانش ما از جهان طبیعی را غنی کرد.

کاتیا و موریس کرافت، دانشمندان جسور، شجاع و عاشق آتش‌فشانی بودند که با شور و هیجان در علایق خود محو شدند. آنها که خود می‌دانستند چه مسیر خطرناکی را دنبال می‌کنند، با اشتیاق به راه خود ادامه دادند و عشق و کنجکاوی خود را بسیار قوی‌تر از ترس و خطرِ مرگ دانستند.

سارا دوسا، کارگردان این مستندِ گیرا و دیدنی به همراه تیم فیلم‌سازی، با استفاده از آرشیو تماشایی کرافت‌ها، جشنِ تجلیل پر از شور و هیجانی، از روح ماجراجویانه‌ی این دانشمندان بی‌باک، ترتیب داده‌اند. Fire of Love داستانِ دو کاشف جسور را دنبال می‌کند که شجاعانه در ناشناخته‌ها قدم می‌گذارند، همه فقط به خاطر عشق.

 

بیشتر بخوانید: نقد و بررسی مستند یک سیاره بی نقص

 

نظرات منتقدان معروف درباره مستند آتش عشق

 

Fire of Love، داستان جذاب زندگی عجیب، منحصر به فرد، پرماجرا و عاشقانه‌‌‌ی زوج دانشمندی است که بی‌شک تماشای آن می‌تواند تجربه‌ای بی‌بدیل برای طرفداران ژانر مستند و بیوگرافی باشد. این مستند تماشایی که مورد تحسین بسیاری از منتقدان قرار گرفت و امتیازات بالایی در سایت‌های معتبر سینمایی کسب کرد، همچنین موفق به کسب ۴ جایزه و ۱۰ نامزدی در جشنواره‌های سینمایی در سال ۲۰۲۲ شد. در این بخش نظرات منتقدان معروف درباره‌ی مستند آتش عشق را با هم مرور می‌کنیم.

حتما بخوانید  طرز تهیه کیک شنی ساده و شکلاتی به همراه روش تزئین این کیک

«Alissa Wilkinson» از Vox در نقد خود می‌نویسد: “اشتیاق آن‌ها به آتشفشان‌ها و روشی که فکر می‌کردند ممکن است به انسان کمک کند، باعث می‌شود تا ببینیم واقعاً چه کسانی بودند، و نتیجه‌ی این مستند، که عمدتاً از تصاویر آرشیوی ساخته شده است، نفس‌گیر است.”

«Randy MyerSan» از Jose Mercury News در توصیف خود از مستند آتش عشق، چنین می‌گوید: “این یک شعر عاشقانه برای این دانشمندان شجاع و همچنین شگفتی‌های طبیعی جهان است که باید از آنها محافظت کنیم.”

«Nick Allen» از RogerEbert.com می‌نویسد: “این باید یکی از دلگرم‌کننده‌ترین فیلم‌هایی باشد که درباره دانشمندان ساخته شده است، به خصوص که همیشه طبیعت سرخ و آتشینِ مورد علاقه‌ی آنها را ارج می‌نهد.”

«Max Weiss» از Baltimore Magazine کارگردانیِ سارا دوسا را این چنین توصیف می‌کند: “کارگردانی شده با دقت، کنجکاوی و بصیرت، توسط سارا دوسا.”

«Zoe Rose Bryant» از Next Best Picture در نقد خود می‌گوید: “شما هرگز فیلم آتشفشانی به این شکل ندیده‌اید و بعید است که آن را در جای دیگری هم ببینید. این منظره بدون شک حیرت‌انگیز است، اما این عشق گیرای میان کاتیا و موریس است که شما را تا زمانی که تیتراژ پخش می‌شود، میخکوب می‌کند.”

«Marilyn Ferdinand» از AWFJ Women on Film درباره‌ی عشق، زندگی و مرگ کرافت‌ها می‌نویسد: “کاتیا و موریس کرافت با عشق بر روی لبان آتشفشان‌هایی زندگی کردند که سرانجام بوسه‌ی مرگ را به آنها هدیه کرد.”

 

منبع: nationalgeographic

 

کالابرگ الکترونیک