نگاهی به بهترین سریال های شبکه نمایش خانگی سال ۹۹

نگاهی به بهترین سریال های شبکه نمایش خانگی سال ۹۹


7 اردیبهشت 1400 . زمان مطالعه: 17 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
بهترین سریال های شبکه نمایش خانگی سال 99

چند سالی است که سریال های شبکه نمایش خانگی گوی سبقت را از سریال های تلویزیونی ربودند. سال ۹۹ نیز یکی از سال های موفق تولیدات نمایش خانگی بود. در سرویس هنر و سینما مجله کوروش درباره بهترین سریال های شبکه نمایش خانگی سال ۹۹ بیشتر بخوانید.

 

در حالی که این روزها سریال های شبکه نمایش خانگی با استقبال بسیار خوبی مواجه شدند، ولی همیشه اینطور نبوده است. در سال های ابتدایی به راه افتادن شبکه نمایش خانگی، عمدتا سریال هایی که به هر دلیلی امکان پخش از تلویزیون را پیدا نمی کردند مستقیما وارد شبکه خانگی می شدند. سریال هایی که تکلیفشان روشن بود و به لحاظ کیفی هیچگاه به سطح سریال های تلویزیونی نمی رسیدند. ولی موفقیت سریال هایی همچون «قهوه تلخ»، «شاهگوش» و مهمتر از همه «شهرزاد» باعث شد تا نگاه به شبکه نمایش خانگی کاملا دستخوش تغییر شود. این سریال ها به خوبی پتانسیل های بالای شبکه نمایش خانگی برای درآمدزایی را نشان دادند. به این ترتیب، حالا بسیاری از سرمایه گذاران و دست اندرکاران سینما و تلویزیون برای درآمدزایی به شبکه نمایش خانگی روی می آورند.

 

نکته دیگری که باعث می شود بسیاری از دست اندرکاران سینما و تلویزیون به شبکه نمایش خانگی روی بیاورند، محدودیت های کمتر آن نسبت به تلویزیون است. در شبکه نمایش خانگی دست سازندگان از پرداختن به موضوعات مختلف و تا حد زیادی پوشش بازیگران بازتر است. همین نیز باعث شده بسیاری به قصد ساخت سریال هایی با مضامین جسورانه و بعضا نو پای به شبکه نمایش خانگی بگذارند. برخی از این سریال ها بسیار موفق از آب در آمدند و به طبع برخی نیز پروژه های شکست خورده ای بودند که نتوانستند انتظارات را برآورده کنند.

 

 

بهترین سریال های شبکه نمایش خانگی سال ۹۹

 

تماشای فیلم و سریال در کنار دوستان و خانواده یکی از بهترین سرگرمی هاست. در سال های اخیر که شبکه نمایش خانگی اقدام به تهیه و تولید سریال هایی در ژانرهای مختلف کرده، امکان تماشای سریال های ایرانی با کیفیت بالا برای مخاطبان فراهم شده است. دسترسی همیشگی در هر ساعتی از شبانه روز به سریال های تلویزیونی بر بستر اینترنت نیز مزید بر علت شده تا استقبال از سریال ها هر چه بیشتر شود. در سال ۹۹ نیز همچون سال های گذشته شاهد اقبال سریال های شبکه نمایش خانگی بودیم. در اینجا به صورت مختصر به هر کدام از بهترین سریال های شبکه نمایش خانگی در سال ۹۹ می پردازیم.

 

 

سریال قورباغه؛ از تماشایی ترین سریال های شبکه نمایش خانگی سال ۹۹

 

سریال قورباغه؛ از تماشایی ترین سریال های شبکه نمایش خانگی

 

خلاصه داستان: فرید، جواد و رامین سه سارقی هستند که اموال نوری را به سرقت می برند. اما نوری خیلی زود متوجه جریان می شود و این سه سارق نگون بخت را به سَمی موسوم به «قورباغه» آلوده می کند. او سه سارق را در منزل خود حبس می کند…

 

ژانر: جنایی، درام، معمایی و دلهره‌ آور

کارگردان: هومن سیدی

نویسنده: هومن سیدی

بازیگران: صابر ابَر، نوید محمدزاده، سحر دولتشاهی، فرشته حسینی، مهران غفوریان، آناهیتا افشار، هومن سیدی

آهنگساز: بامداد افشار

فیلم ‌برداری: پیمان شادمانفر

فصل ها: ۱

تعداد قسمت ها: ۱۶ قسمت (نهایتا تنها ۱۵ قسمت پخش شد)

محصول سال: ۱۳۹۸-۱۳۹۹

توزیع‌ کننده: نماوا

پخش کننده: شبکه نمایش خانگی

 

 

سریال قورباغه پس از کش و قوس های فراوان و حواشی زیادی که پیرامون توقیف آن به وجود آمده بود در اوایل دی ۹۹ از شبکه نماوا پخش شد. پخش سریال قورباغه که در ابتدا قرار بود ۱۶ قسمت باشد، با قسمت پانزده به پایان رسید. قورباغه که اولین تجربه هومن سیدی در سریال سازی به حساب می آید، در ژانر معمایی و درام ساخته شد. سریال قورباغه از همان ابتدای پخش نظرات آمیخته منفی و مثبتی را در پی داشت.

 

بسیاری جسارت هومن سیدی در خلق سریالی با ته مایه های جنایی-گانگستری به همراه موقعیت های مهیج را ستودند. بازی های بسیار قابل قبول بازیگران سریال خصوصا نوید محمدزاده نیز از نقاط قوت سریال قورباغه عنوان شده است. ولی بسیاری از کِش دادن داستان سریال و ضرباهنگ آهسته آن انتقاد کردند. با این وجود، استقبال بی نظیر مخاطبان و خصوصا پایان مبهم سریال این گمانه زنی ها را به وجود آورده که در سال های آتی شاهد ساخت فصل دوم سریال قورباغه نیز باشیم.

 

 

بیشتر بخوانید » نقد و بررسی سریال قورباغه «

 

 

سریال آقازاده؛ گذر از خطوط قرمز در شبکه نمایش خانگی

 

سریال آقازاده

 

خلاصه داستان: سریال «آقازاده» روایت زندگی فردی به اسم نیما بحری است که پس از زد و بندهای فراوان به ثروت قابل توجهی دست پیدا می کند.

 

ژانر: جنایی، اجتماعی، سیاسی، درام

کارگردان: بهرنگ توفیقی

نویسنده: حامد عنقا

بازیگران: امیر آقایی، امین تارخ، مهدی سلطانی، امین حیایی، نیکی کریمی، کامبیز دیرباز، جمشید هاشم پور، لعیا زنگنه، ثریا قاسمی، دیبا زاهدی

تهیه کننده: حامد عنقا

فصل ها: ۱

تعداد قسمت ها: ۲۹ قسمت

محصول سال: ۱۳۹۸-۱۳۹۹

توزیع‌ کننده: نماوا

پخش کننده: شبکه نمایش خانگی

 

 

سریال «آقازداه» با توجه به مضمون حساس خود، فساد و مفسدان اقتصادی و گذر از بسیاری از خطوط قرمز انتقادات و حاشیه های زیادی را به راه انداخت. نقطه قوت سریال آقازاده تنها در انتخاب مضمونی جسورانه خلاصه نمی شود. بلکه روایت منسجم، قصه پردازی قوی و پرداخت موثر شخصیت های سریال باعث می شود که بینندگان تا پایان سریال همراه ماجراهای آن باشند. بازیگران نام آشنای سریال نیز با بازی های قوی خود در حد و اندازه های های نام خود ظاهر شدند. همین مسئله باعث شد که آقازاداه عنوان یکی از بهترین سریال های شبکه نمایش خانگی را از آن خود کند.

حتما بخوانید  نقد و خلاصه سریال هجوم (Invasion) | حمله آدم فضایی ها به زمین

 

 

سریال می خواهم زنده بمانم؛ از درام های جذاب خانگی ۹۹

 

سریال می خواهم زنده بمانم؛ از درام های جذاب شبکه نمایش خانگی ۹۹

 

خلاصه داستان: اتفاقات سریال می خواهم زنده بمانم در دهه ۱۳۶۰ رخ می دهد. هما حقی و نامزدش نادر برای جشن تولد پدر هما آماده می شوند. ولی ماجرا آنطور که می خواهند پیش نمی رود. در این میان عوض آنکه پدر در جشن تولدش غافلگیر شود، بقیه غافلگیر می شوند.

 

ژانر: درام، اجتماعی و عاشقانه

کارگردان: شهرام شاه‌ حسینی

نویسندگان: پویا سعیدی، پوریا کاکاوند

بازیگران: حامد بهداد، سحر دولتشاهی، پدرام شریفی، علی شادمان، مهران احمدی، بهاره کیان افشار، آزاده صمدی، آناهیتا درگاهی، افسانه چهره آزاد، بابک کریمی

خواننده آهنگ پایانی: همایون شجریان

آهنگساز: مسعود سخاوت دوست

فیلم‌ برداری: محمد عزت خواه

فصل ها: ۱

تعداد قسمت ها: ۲۰ قسمت

توزیع‌ کننده: فیلیمو

پخش کننده: شبکه نمایش خانگی

سال تولید: ۱۳۹۹

 

 

«می خواهم زنده بمانم» اولین تجربه شهرام شاه حسینی در شبکه نمایش خانگی است. شاه حسینی قبلا با سریال ها و فیلم های سینمایی، کارنامه قوی از خود به جای گذاشته بود. شهرام شاه حسینی با شروع خیره کننده می خواهم زنده بمانم بینندگان را میخکوب سریال جدید خود کرد. داستان پر کشش سریال و همینطور انتخاب مضمونی تاریخی از دوران پر التهاب دهه ۱۳۶۰ در دل یک سریال درام و عاشقانه. همین موضوع به جذابیت های سریال می خواهم زنده بمانم افزوده است.

 

حضور شخصیت های فرعی متعدد و داستان های فرعی موازی داستان اصلی سریال نیز باعث شده تا مخاطبان با هر قسمت سریال می خواهم زنده بمانم، انتظار اتفاقاتی جدید را بکشند. در کنار نویسندگی و کارگردانی قوی، نقش پررنگ بازیگران پرسابقه سریال هم قابل کتمان نیست. بازیگرانی که با بازی های قوی خود، باعث شدند سریال می خواهم زنده بمانم به یکی از بهترین سریال های خانگی سال ۹۹ تبدیل شود.

 

 

بیشتر بخوانید » نقد و بررسی سریال می خواهم زنده بمانم «

 

 

سریال گیسو؛ ملودرام دیگری در شبکه نمایش خانگی

 

سریال گیسو؛

 

خلاصه داستان: سریال «گیسو» فصل دوم از سریال «عاشقانه» است. رضا در وضعیت بغرنجی قرار گرفته که برای خروج از آن نیاز به کمک دوستان سهیل و پیمان دارد. اما نقشه طبق برنامه پیش نمی رود تا همگی شاهد رخدادهای غیرمنتظره ای باشند.

 

ژانر: درام، عاشقانه

تهیه ‌کننده: هومن کبیری

کارگردان: منوچهر هادی

نویسنده: علیرضا کاظمی‌ پور، سعید جلالی

بازیگران: محمدرضا گلزار، ساره بیات، هانیه توسلی، هومن سیدی، حسین یاری، مسعود رایگان، بیژن امکانیان، بهاره رهنما و…

آهنگ های سریال: فرزاد فرزین (ترانه: عاشقانه)، محمدرضا گلزار (ترانه: به دادم برس)

فیلم ‌برداری: محمد افسری

فصل ها: ۲ (فصل اول با عنوان عاشقانه پخش شد)

تعداد قسمت ها: ۱۷

محصول سال: ۱۳۹۹

توزیع‌ کننده: نماوا

شبکه اصلی:‌ شبکه نمایش خانگی

 

 

سریال گیسو را منوچهر هادی، یکی از سریال سازان موفق کارگردانی کرده است. عمده آثار منوچهر هادی را سریال های ملودرام و عاشقانه تشکیل می دهند. سریال گیسو با توجه به تغییر و تحولات زیادی که نسبت به عاشقانه، فصل اول خود داشت، در ابتدا بسیاری از بینندگان را دلسرد کرد. خصوصا که نحوه حذف بحث برانگیز برخی از نقش های سریال آنقدر تصنعی بود که حتی خوشبین ترین بینندگان نیز نسبت به آن خرده گرفتند.

 

انتقاد دیگری که به سریال گیسو شده آب بستن های زیاد آن و بی جهت کِشش دادن داستان سریال است که حتی صدای طرفدارانش را نیز درآورده است. از موسیقی متن سریال، دیالوگ ها و داستانِ کلیشه ای آن نیز انتقاد شده است. ولی با این حال، گیسو با جذب مخاطبان پرشمار نشان داده، تبعیت از همان فرمول های قدیمی نیز گاهی می تواند موفقیت آمیز باشد. به این جهت، ذکر سریال گیسو عاشقانه در فهرست بهترین سریال های نمایش خانگی ۹۹ ضروری بود.

 

 

بیشتر بخوانید » نقد و بررسی سریال گیسو «

 

سریال هم گناه؛ رازهای مگوی خانواده صبوری

 

سریال هم گناه؛ رازهای مگوی خانوادگی

 

خلاصه داستان: صبوری ها از خانواده های قدیمی تهران هستند که همگی در شغل موروث خانوادگی خود یعنی پرورش گل و گیاه مشغول به کار هستند. در این میان فریبرز، پسر دوم خانواده که سرهنگ اداره آگاهی است، دستش به گناهی آلوده است…

 

ژانر: معمایی، خانوادگی و اجتماعی

تهیه ‌کننده: مصطفی کیایی

کارگردان: مصطفی کیایی

نویسنده: محسن کیایی، علی کوچکی

بازیگران: پرویز پرستویی، هدیه تهرانی، محسن کیایی، حبیب رضایی، مهدی پاکدل، مسعود رایگان، هنگامه قاضیانی، پدرام شریفی، رؤیا تیموریان و..

فصل ها: ۲ فصل

تعداد قسمت ها: ۲۴ قسمت

محصول سال: ۱۳۹۸

توزیع‌ کننده: نماوا و فیلیمو

شبکه اصلی:‌ شبکه نمایش خانگی

 

 

پخش سریال «هم گناه» از اوایل اسفند ۹۸ آغاز شد. مصطفی کیایی کارگردانی سریال هم گناه را برعهده دارد. او قبلا نویسندگی و کارگردانی چندین فیلم سینمایی موفق را در کارنامه داشته است. کیایی همچنین سابقه نویسندگی فیلمنامه چندین سریال تلویزیونی را نیز در کارنامه دارد. ولی هم گناه اولین تجربه او در عرصه سریال سازی به حساب می آید.

 

با وجود انتقادات جزئی که از سریال هم گناه شده از جمله حضور برخی عناصر کلیشه ای و از مد افتاده همچون نحوه به تصویر کشیدن جنوب شهری ها، ضرباهنگ کُند و البته تغییر بدون مقدمه چینی برخی شخصیت های سریال، ولی در این میان نقاط قوت سریال آنقدری هستند که باقی نقاط ضعف سریال را به حاشیه ببرند. روایتی جذاب در کنار قصه ای پر کشش با خطوط داستانی تودرتو باعث می شود که مخاطب با بازگشایی هر گرهِ داستان باز هم بیشتر غرق در ماجراهای پر شاخ و برگ سریال همگناه و رازهای برملانشده خانواده صبوری شود. رازهای مهلکی که با برملا شدن بنیان هر خانواده ای را از هم می پاشانند. حضور ترکیب قوی از بازیگران معروف و قدیمی در کنار چهره های جدیدتر نیز یکی دیگر از نقاط قوت سریال هم گناه است.

حتما بخوانید  معرفی بهترین سریال های کمدی تاریخ | ۴۰ سریال کمدی خارجی

 

 

ملکه گدایان از پربیننده ترین سریال های شبکه خانگی ۹۹

 

ملکه گدایان از پربیننده ترین سریال های شبکه نمایش خانگی

 

خلاصه داستان: البرز، شیمیدان ساکن آلمان با دختری ایران به نام سارا آشنا می شود. او تصمیم می گیرد با او در ترکیه ازدواج کند تا پدر و مادرش از ایران در مراسم حضور داشته باشند. ولی با به اغما رفتن پدر تمام برنامه ها خراب می شود.

 

ژانر: درام اجتماعی و عاشقانه

تهیه ‌کننده: رحمان سیفی آزاد و علی طلوعی

کارگردان: حسین سهیلی‌ زاده

نویسنده: حامد افضلی و امین محمودی

بازیگران: باران کوثری، رویا نونهالی، پانته‌ آ بهرام، فرزاد فرزین، آرمان درویش

فصل ها: ۲

تعداد قسمت ها: فصل اول (۱۹ قسمت)، فصل دوم (۱۱ قسمت)

محصول سال: ۱۳۹۹

توزیع‌ کننده: فیلیمو

شبکه اصلی:‌ شبکه نمایش خانگی

 

 

ملکه گدایان تازه ترین سریال حسین سهیلی زاده در شبکه نمایش خانگی است. درام عاشقانه جدید سهیلی زاده به لحاظ محتوایی و ساختاری شباهت زیادی به سریال قبلی او مانکن دارد. ولی با همان یکی دو قسمت اول سریال ملکه گدایان مشخص می شود، اصلا اینطور نیست. بلکه سیر داستان سریال ملکه گدایان با قصه های فرعی مختلف بسیار شلوغ تر و پرشاخ و برگ تر از مانکن است.

 

حضور گروهی از بازیگران پرآوازه سینما و تلویزیون نیز باعث شده تا بسیاری به یاد سریال های ترکی بیفتند. سریالی که از قضا بخش زیادی از آن در ترکیه فیلمبرداری شده است. ملکه گدایان با همان حربه سریال های ترکی یعنی استفاده از ستارگان و لوکیشن های جذاب سعی در جذب مخاطبانش دارد. به نظر قصه ای پر کشش همراه با اتفاقات ریز و درشتی که در هر قسمت شاهد آن هستیم نیز برای به گیر کردن قلاب دست اندرکاران سریال کافی هستند. با وجود انتقادات ریز و درشت، مخاطبان میلیونی خبر از موفقیت سریال ملکه گدایان می دهند تا این سریال را نیز از بهترین سریال های شبکه خانگی در سال ۹۹ بدانیم.

 

 

سریال سیاوش؛ یکی از جذاب ترین سریال های خانگی

 

سریال سیاوش

 

خلاصه داستان: سیاوش ساقی کشتی گیری است به دلیل نیاز نامزدش به پیوند کبد، سراغ میلیاردی به نام نصرت می رود. ولی نصرت در ازای تقبل هزینه های عمل از سیاوش می خواهد با دختر او، مارال ازدواج کند.

 

ژانر: درام اجتماعی

تهیه ‌کننده: مهدی یاری

کارگردان: سروش محمدزاده

نویسنده: پویا سعیدی، علی امیرریاحی، امیررضا رشتی

بازیگران: میلاد کی مرام، ترلان پروانه، رضا کیانیان، مجید صالحی،

فصل ها: ۱ فصل

تعداد قسمت ها: ۱۸ قسمت

محصول سال: ۱۳۹۹

توزیع‌ کننده: نماوا

شبکه اصلی:‌ شبکه نمایش خانگی

 

 

سریال «سیاوش» را سریالی مملو از کلیشه های رایج دانسته اند. برخی هم به دیالوگ های بعضا شعاری سریال بسیار خرده گرفته اند. دیدگاه های کلیشه ای که در مورد تضاد طبقاتی در سریال دیده می شود نیز از دیگر نکات منفی سریال سیاوش است. ولی حضور شخصیتی با هیبت یک قهرمان که دقیقا با همان معیارهای ما ایرانی ها از قهرمان (پهلوان) همخوانی دارد باعث می شود که ناخودآگاه با آنچه بر سیاوش سریال می گذرد همراه شویم.

 

قهرمانی که نه فقط با کوبیدن عکس جهان پهلوان تختی روی دیوار اتاقش، بلکه با رفتار و کردار خود از خوش مرامی و پابندی اش به اخلاقیات تا تن ندادن به رذالت و پول و مقام؛ قهرمانانی از جنس همان قهرمان های مشهور سینما و ادبیات همچون قیصرِ مسعود کیمیایی و البته پیشتر از آن «داش آکُل» صادق هدایت را به یاد می آورد. همین نیز برگ برنده سریال سیاوش است. در حالی که این روزها اکثر سریال ها حتی سریال های طنز که روزگاری بیشتر به زندگی مردم عادی می پرداختند حالا به زندگی اقشار مرفه و ثروتمند روی آورده اند، تمرکز سریال سیاوس به تهی دستان و اقشار محروم جامعه است. همین نیز باعث می شود که بینندگان با وجود نقاط ضعف بسیار سریال، بیشتر با قصه و شخصیت های آن همذات پنداری کنند.

 

 

جمع بندی نهایی

 

طی سال های اخیر با افول سریال های تلویزیونی (صدا و سیما)، فضای کاملا جدیدی برای عرضه سریال ها در شبکه نمایش خانگی به وجود آمده است. شبکه نمایش خانگی که هم اکنون در انحصار دو غولِ شبکه ‌های اینترنتی (VOD) یعنی فیلیمو و نماوا است، با ساخت سریال هایی که به لحاظ کیفیت و محتوا از رقبای صدای و سیمایی خود یک سروگردن بالاتر هستند، مدت ها است که گوی سبقت را از تلویزیون ملی ربودند. درآمدزایی بالای سریال های شبکه نمایش خانگی طی سال های اخیر باعث شده تا بسیاری از بازیگران و چهره های شاخص سینما و تلویزیون به حضور در سریال های تلویزیونی راغب شوند. همین نیز باعث استقبال هرچه بیشتر مخاطبان از سریال های شبکه نمایش خانگی شده است.

 

اقبالی که اوج آن با سریال هایی همچون «قهوه تلخ» و «شهرزاد» بود. ولی با این وجود، همچنان استقبال از سریال های شبکه نمایش خانگی ادامه دارد و چه بسا هنوز دوران اوج شبکه نمایش خانگی فرا نرسیده باشد. سال ۹۹ نیز از این قاعده مستثنی نبود. سریال هایی که در این مقاله به عنوان بهترین سریال های شبکه خانگی سال ۹۹ معرفی شدند همگی با وجود نقاط ضعف و قوت خود در یک نکته مشترک بودند. این نکته مشترک استقبال خوب مخاطبان از آنها بود. با این حال، احتمالا نام چند سریال از این فهرست جا مانده باشند. نظر شما خوانندگان گرامی مجله کوروش در مورد بهترین سریال های شبکه نمایش خانگی در سال ۹۹ چیست؟ کدام سریال ها در سال ۹۹ موفق تر از بقیه بودند؟

 

کالابرگ الکترونیک