معرفی و خلاصه ۱۰ تا از بهترین فیلم‌ های کوتاه ۲۰۲۱

معرفی و خلاصه ۱۰ تا از بهترین فیلم‌ های کوتاه ۲۰۲۱


6 دی 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
بهترین فیلم های کوتاه 2021

در سال ۲۰۲۱ بار دیگر شاهد بازگشایی سالن‌های سینما، هر چند این بار با احتیاط زیاد، بودیم. ۲۰۲۱ همچنین سالی بود که تماشاگران خسته از صفحه‌ی نمایشگرها و تلویزیون‌ تصمیم گرفتند فیلم‌های دلخواهشان را از روی پرده‌ی سینما تماشا کنند. در کنار تولیدات زیادی در حیطه‌ی فیلم‌های بلند و سریال‌‌های تلویزیونی و اینترنتی، فیلم‌های کوتاه زیادی نیز در سال ۲۰۲۱ ساخته شدند. به همین دلیل نیز بهترین فیلم‌ های کوتاه ۲۰۲۱ آنقدر زیاد بودند که به سختی توانستیم فهرستی از ۱۰ فیلم کوتاه برتر را تهیه کنیم. به هر حال، امروز در مجله کوروش به معرفی ۱۰ فیلم از بهترین فیلم‌ های کوتاه ۲۰۲۱ پرداخته‌ایم. با سرویس هنر و سینما همراه باشید.

 

 

۱۰-«پوست‌ کنده» از بهترین فیلم‌ های کوتاه ۲۰۲۱

 

۱۰-«پوست‌ کنده» از بهترین فیلم‌ های کوتاه ۲۰۲۱

 

مایک هولبوم، کارگردان کانادایی، یکی از پرکارترین فیلمسازان تجربی جهان به حساب می‌آید که از نوجوانی در حال تمرین با رسانه‌های مختلف بوده و حالا دست به خلق فیلم‌های تجربی دیدنی می‌زند. مجموعه آثار جذاب او معمولا در جشنواره‌های مختلف سینمایی جوایز زیادی را به دست می‌آورند و در این سال‌ها منتقدان و اهالی سینما نیز همواره از زمره‌ی ستایشگران او بوده‌اند.

 

هولبوم از ابتدای دوران همه‌گیری کرونا چندین فیلم ساخته که جالب‌ترین این فیلم‌های کوتاه بی‌شک «پوست‌ کَنده (Skinned)» است. این فیلم کوتاه از بهترین فیلم‌های کوتاه ۲۰۲۱، داستان نابودی جامعه‌ای را پس از به کار افتادن یک ویروس کامپیوتری به تصویر کشیده که باعث می‌شود انسان‌ها با نابودی فضای مجازی تنهایی مهلکی همچون آنچه در روزهای ابتدایی همه‌گیری کرونا شاهد بودیم را تجربه‌ کنند.

 

 

بیشتر بخوانید: ۳۰ تا از بهترین فیلم های عاشقانه جهان

 

 

۹- «دژ»، فیلم کوتاهی با حال و هوای بحران کرونا

 

۹-«دژ»، فیلم کوتاهی با حال و هوای بحران کرونا

 

یکی دیگر از فیلم‌های کوتاهی که در دوران کرونا ساخته شده فیلم کوتاه «دژ (Citadel)» است که تعمقی در فضای اجتماعی و سیاسی جهان در دوران کرونا است. «جان اسمیت» در این فیلم کوتاه شهری خود، فضای لندن را با سخنرانی‌های بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا درباره همه‌گیری در آمیخته و همزمان وحشت و زیبایی را به تصویر می‌کشد.

 

 

۸-«آسمان اوت» از بهترین فیلم‌ های کوتاه ۲۰۲۱

 

۸-«آسمان اوت» از بهترین فیلم‌ های کوتاه ۲۰۲۱

 

در سال ۲۰۱۹ آتش‌سوزی‌های مهیبی در جنگل‌های حاره‌ای آمازون به راه افتاد که موجب شد ستونی از دود و خاکستر آسمان نواحی اطراف جنگل‌ها را در بر بگیرد. یکی از عواقب این آتش‌سوزی‌های مهیب این بود که در کمال حیرت شهروندان شهر سائوپائولو، ناگهان در وسط روز آسمان شهر رو به سیاهی رفت؛ موضوعی که از چشم جاسمین تنوچی، کارگردان فیلم دور نماند.

حتما بخوانید  بهترین فیلم های علمی تخیلی IMDb | از «فرانکشتاین» تا «جنگ ستارگان»

 

این تیرگی آسمان در تابستان گویی پیشگویی هراس‌آوری از اتفاقاتی بود که بعدا در سال ۲۰۲۰ رخ می‌دادند. «آسمان اوت (August Sky)» به عنوان یکی از بهترین فیلم‌ های کوتاه ۲۰۲۱، داستان پرستار بارداری را روایت می‌کند که در میان یکی از همین آتش‌سوزی‌ها به دام افتاده و نهایتا به کلیسایی پناه می‌برد. فیلم تأمل‌برانگیز تنوچی به دلیل داستان‌پردازی خیره‌کننده‌اش برای او جایزه‌ی ویژه جشنواره کن را نیز به همراه آورد.

 

 

۷-«صدای بشر» تجربه‌ای کم‌نظیر از پدرو آلمادوار

 

۷-«صدای بشر» تجربه‌ای کم‌نظیر از پدرو آلمادوار در فیلم کوتاه

 

«صدای بشر (The Human Voice)» فیلم درام کوتاهی از پدرو آلمودوار، فیلمساز سرشناس اسپانیایی است. او صدای بشر را از روی نمایشنامه‌ای به همین نام از «ژان کوکتو» اقتباس کرده است. این فیلم کوتاه یکی از اولین فیلم‌های کارگردان اسپانیای به زبان انگلیسی نیز به حساب می‌آید.

 

آلمادوار در این فیلم کوتاه با نقش‌آفرینی تیلدا سوینتن، بازیگر آمریکایی برنده جایزه اسکار، به کند و کاو بحران روحی انسان‌های مدرن و انزوای دردناک‌شان پرداخته است. سوینتن نقش زنی را بازی می‌کند که در انتظار بازگشت معشوقش است تا چمدان‌های جامانده‌اش و سگی که به همراه نبرده را با خود ببرد. «صدای بشر» که تمثیل شگفت‌انگیزی از اضطراب‌های درونی ما انسان‌ها است کاملا از فیلم بلند آلمادوار «مادران موازی (Madres Paralelas)» که امسال اکران شد موفق‌تر بود.

 

 

۶- «عموی من تودور» فیلم کوتاهی برگرفته از تجربه‌های تلخ کارگردان

 

۶- «عموی من تودور» فیلم کوتاهی برگرفته از تجربه‌های تلخ کارگردان

 

فیلم کوتاه «عموی من تودور (My Uncle Tudor)» برای اولگا لوکوونیکوا تجربه‌ای کاملا شخصی بود. او بار دیگر از خانه‌ی پدربزرگ و مادربزرگش که در کودکی زمان زیادی را در آنجا گذرانده بود دیدن کرد. اما در حالی که مخاطب انتظار دارد او را در سفری نوستالژیک ببیند، اما در واقع لوکوونیکوا در این سفر به تجربه‌های تلخ و آسیب‌زای خود می‌پردازد.

 

اولگا لوکوونیکوا که با «عموی من تودور» برنده خرس طلای جشنواره فیلم برلین نیز شد در رابطه با فیلم کوتاه خود گفته است: «تصمیم گرفتم فیلمی درباره بزرگ‌ترین درد زندگی‌ام بسازم، خاطرات کودکی که ده‌ها سال از همه پنهان کرده بودم. می‌خواستم نشان دهم که کودکان بیش از اینکه از بی‌رحمی‌های غریبه‌ها متأثر شوند از رفتارهای نزدیکان خود آسیب‌ می‌بینند.»

 

 

۵- «نرو به مامانت بگو» از بهترین فیلم‌های کوتاه ۲۰۲۱

 

۵- «نرو به مامانت بگو» از بهترین فیلم‌ های کوتاه ۲۰۲۱

 

«نرو به مامانت بگو (Don’t Go Tellin’ Your Momma)» از فیلم‌های کوتاه جذاب سال ۲۰۲۱ است که کارگردانی آن برعهده‌ «توپاز جونز»، خواننده موسیقی رپ است. او در یکی از بهترین فیلم های کوتاه ۲۰۲۱ مخاطبان را به همراه خود به سفری زندگی‌نامه‌ای می‌‌برد تا مسائل مختلفی از فرهنگ سیاهان تا نظام آموزشی و وقایع سیاسی و اجتماعی روز آمریکا را بررسی کند.

حتما بخوانید  طرز تهیه چیز‌ کیک یخچالی آلبالو بدون فر با بیسکویت پتی بور

 

 

۴- «چهار جاده»، فیلم دلگرم‌کننده‌ای با موضوع فاصله‌‌گذاری اجتماعی

 

۴- «چهار جاده»، فیلم دلگرم‌کننده‌ای با موضوع فاصله‌‌گذاری اجتماعی

 

فیلم کوتاه «چهار جاده (Four Roads)» یکی از بهترین آثاری است که توسط آلیچه رورواکر، یکی از آینده‌دارترین فیلمسازان سینمای مدرن ساخته شده است. با توجه به قوانین فاصله‌گذاری اجتماعی، برای بسیاری از ما دیدن یکدیگر به تماشای تصاویر هم از طریق لنزهای دوربین تبدیل شده بود. این همان چیزی است که رورواکر در فیلم کوتاه خود به آن پرداخته است.

 

کارگردان در این فیلم با یک دوربین ۱۶ میلی‌متری سعی می‌کند با همسایگان خود ارتباط برقرار کند. نتیجه‌ی کار فیلم عمیقا دلگرم‌کننده و پر احساسی است که احتمالا سال‌ها بعد از آن به عنوان یکی از بهترین یادمان‌های دوران هم‌گیری کرونا یاد خواهند کرد.

 

 

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های موج نوی سینمای فرانسه

 

 

۳- «مواظب باش» از بهترین فیلم های کوتاه ۲۰۲۱ علیه نژادپرستی

 

۳- «مواظب باش» از بهترین فیلم های کوتاه ۲۰۲۱

 

در سال‌های اخیر گفتمان‌های زیادی پیرامون نژادپرستی به خصوص از سوی سیاستمداران محافظه‌کار درگرفته که دل‌های بسیاری را نیز آزرده کرده است. احتمالا فیلم کوتاه «مواظب باش (Play It Safe)» به کارگردانی میچ کالیسا تأثیر قوی بر این گفتمان‌های منفی نژادی خواهد گذاشت.

 

او در این فیلم جوان سیاه‌پوستی اهل لندن به نام جاناتان را نشان می‌دهد که در کلاس تئاتر تحقیر می‌شود. وقتی معلم تئاتر به جاناتان نقش یک تبهکار خیابانی را می‌دهد، او تصمیم می‌گیرد بالاخره نسبت به این تعصب‌ها اعتراض کند.

 

 

۲-«استخوان‌ها» از بهترین فیلم ‌های کوتاه سورئالیستی ۲۰۲۱

 

۲-«استخوان‌ها» از بهترین فیلم ‌های کوتاه ۲۰۲۱

 

«استخوان‌ها (The Bones)» یکی از بهترین فیلم های کوتاه ۲۰۲۱ به کارگردانی کریستوبال لئون و خوآکین کوسینیا است. این دو این کارگردان خو‌ش‌ذوق در فیلم سورئالیستی خود بازتابی از مسائل فرهنگی و سیاسی را منعکس کرده‌اند. در استخوان‌ها کشف اولین فیلم استاپ‌موشن جهان با تهیه‌‌ی پیش‌نویس جدید قانون‌ اساسی کشور شیلی مقایسه شده است.

 

استخوان‌ها که به شدت یادآور آثار تیم برتون است، به سرعت مورد توجه اهالی سینما نیز قرار گرفت و جایزه بهترین فیلم کوتاه جشنواره فیلم ونیز را نیز به دست آورد. استخوان‌ها که تلفیقی از ژانرهای فانتزیِ ترسناک و رئالیسم سیاسی است دستاورد خلاقه‌ی بی‌نظیری است که نمی‌توان به راحتی نادیده‌اش گرفت.

 

 

۱- «بروتالیا، روزهای کار»

 

۱- «بروتالیا، روزهای کار» از بهترین فیلم‌ های کوتاه ۲۰۲۱

 

«بروتالیا، روزهای کار (Brutalia, Days Of Labour)» به کارگردانی مانولیس ماوریس فیلمی عمیقا حزن‌انگیز و سیاه است که به خوبی وقایع جامعه‌ای دیکتاتورزده را به تصویر می‌کشد. ماوریس با بهره بردن از تمثیلی ویران‌شهری جامعه‌ای را به تصویر کشیده که در آن زنان و مردان در انزوا زندگی می‌کنند. فیلم کوتاه بروتالیا، از بهترین فیلم‌های کوتاه ۲۰۲۱ برنده‌ی جایزه‌ کانال+ جشنواره کن نیز شد.

 

 

منبع: faroutmagazine

 

کالابرگ الکترونیک