معرفی بهترین فیلم های جنگی تاریخ سینمای دنیا

معرفی بهترین فیلم های جنگی تاریخ سینمای دنیا


27 اردیبهشت 1400 . زمان مطالعه: 17 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
بهترین فیلم های جنگی تاریخ سینمای دنیا

فیلم های جنگی با توجه به ماهیت دراماتیک و تکان دهنده خود، از پرمخاطب ترین ژانرهای سینمایی به حساب می آیند. با ما در سرویس  هنر و سینما مجله کوروش همراه باشید تا بیشتر درباره بهترین فیلم های جنگی تاریخ سینمای دنیا بخوانید.

 

بنیان برخی کشورها بر پایه جنگ و ستیزه جویی است و برخی کشورها نیز با جنگ های مهیب کاملا ویران شدند یا اینکه همچنان با جنگ و عواقب آن دست و پنجه نرم می کنند. قطعا ما بدون اینکه تاریخچه درگیری های نظامی و جنگ ها را نیاموزیم، نمی توانیم از گذشته و اتفاقات تلخی که قبلا رخ دادند درس بگیریم. فیلم های جنگی با توجه به آنکه با صراحت به جنگ می پردازند و آن را به هولناک ترین شکل ممکن برای مخاطب قابل لمس می کنند، بهترین راه برای حسِ کردن رویدادهای تلخی هستند که در طول جنگ ها به وقوع می پیوندند. فیلم های جنگی که در این مطلب گردآوری کردیم، همگی با پرداختی خلاقانه و بعضا ناراحت کننده و خشن جنگ های قرن بیستم را دستمایه قرار داده اند، جنگ هایی که نقش مهمی در فضای ژئوپلیتیک جهانِ کنونی ایفا کرده اند.

 

با تماشای فیلم هایی که در این فهرست انتخاب کرده ایم، به شیوه ای کاملا متفاوت حس از دست دادن، غم، ترس، تنفر و بقا را با تمام وجودتان لمس می کنید. حال، اگر از دوستداران فیلم های جنگی هستید و دوست دارید با تماشای یک فیلم مهیجِ جنگی غرق اتفاقات هولناک جنگ های سده گذشته شوید، پیشنهاد می کنیم حتما تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

 

 

بیشتر بخوانید » ترسناک ترین فیلم های سال ۲۰۲۰ « 

 

 

۱۰- فیلم «جوخه (۱۹۸۶)»؛ نمایشی دلهره آور از مصائب جنگ

 

فیلم «جوخه (۱۹۸۶)»؛ نمایشی دلهره آور از مصائب جنگ

 

کارگردان: الیور استون

بازیگران اصلی: تام برنگر، ویلم دفو، چارلی شین

مدت زمان: ۱۲۰ دقیقه

امتیاز IMDb: ۸،۱

 

فیلم «جوخه (Platoon)» یکی از تلخ ترین فیلم هایی است که در فهرست بهترین فیلم های جنگی تاریخ سینما گنجانده ایم. فیلمی تماشایی که به خوبی عواقب جنگ و فشارهای روحی و روانی که سربازان در طول جنگ متحمل می شوند را به تصور می کشد. در این فیلم، کریس (چارلی شین)،‌ سرباز جوان و ساده دلی است که به امید افتخار در ارتش آمریکا نام نویسی کرده و به جنگ ویتنام اعزام می شود.

او به سرعت با هم نشینی با سایر سربازان می فهمد، جنگ اصلا آنچه انتظارش را داشت نیست. بلکه با تماشای وقایع هولناکی همچون قتل عام و تجاوز گروهی به مردم محلی، کریس نسبت به همه چیز دچار تردید می شود. فیلم جوخه از آن فیلم های جنگی است که هر چه جلوتر می رود، بیشتر از آنکه فیلمی جنگی باشد به یک فیلم دلهره آورِ روانشناختی بدل می شود، فیلمی که مرزهای خیر و شر را در می نوردد و به گفته الیور استون، باعث می شود، «بیننده از تماشای شوک و وحشت واقعا از فیلم رو بگرداند.»

 

 

۹- فیلم «خط باریک سرخ (۱۹۹۸)»؛ برداشتی شاعرانه از تجارب هولناک جنگ

 

فیلم «خط باریک سرخ (۱۹۹۸)»؛ برداشتی شاعرانه از تجارب هولناک جنگ

 

کارگردان: ترنس مالیک

بازیگران اصلی: شان پن، جیمز کاویزل، نیک نولتی، آدرین برودی، جان کیوساک

مدت زمان: ۱۷۰ دقیقه

امتیاز IMDb: ۷،۶

 

فیلم «خط باریک سرخ (The Thin Red Line)» که نام خود را از یکی از استراتژی های جنگی نیروهای پیاده نظام ارتش ژاپن در جزیره گوادالکانال گرفته، از آن فیلم های مبهوت کننده ای است که با بی رحمی تمام رذائل اخلاقی را دستمایه قرار می دهد. در این فیلم رابرت ویت (جیمز کاویزل) سربازی است که از خدمت فرار کرده و در میان مردم جزیره زندگی می کند. او پس از دستگیری باید دوباره در صفوف ارتش آمریکا به جنگ نیروهای ژاپنی برود. در فیلم خط باریک سرخ انبوهی از ستارگان نوظهور سینما ایفای نقش کرده اند از آدرین برودی تا جان کیوساک.

 

ترنس مالیک مطابق سبک و سیاق دلخواهش در فیلم خط باریک سرخ نگاهی درونی به حالات و روحیات سربازان دارد. نزدیکی که مخاطب با شخصیت های فیلم و رویدادهایی که از سر می گذارنند احساس می کند، مثال زدنی است. در همین حال صحنه پردازی های خارق العاده و پرداخت دلچسب مالیک به طبیعت از خط باریک سرخ، فیلمی پر احساس و فراموش نشدنی ساخته است.

 

 

۸- فیلم «حرامزاده‌ های لعنتی (۲۰۰۹)»؛ جنگی تاریخی کمیک به سبک تارانتینو

 

فیلم «حرامزاده‌ های لعنتی (۲۰۰۹)»؛ جنگی تاریخی کمیک به سبک تارانتینو

 

کارگردان: کوئنتین تارانتینو

بازیگران اصلی: برد پیت، کریستوف والتس،‌ مایکل فاسبندر، الی راث

مدت زمان: ۱۵۳ دقیقه

امتیاز IMDb: ۸،۳

 

فیلم «حرامزاده های لعنتی (Inglorious Basterds)» کمدی معرکه و پرحادثه ای است که در آن کوئنتین تارانتینو به وقایع جنگ جهانی دوم می پردازد. کارگردان فیلم هایی همچون «عامه پسند» و «بیل را بکش» در حرامزاده های لعنتی چندان توجهی به سیر واقعی مسائل تاریخی ندارد و آنجا که دلخواهش باشد، تاریخ را برای جذابیت تحریف می کند. در فیلم گروهی از یهودیان آمریکایی موسوم به «حرامزاده های لعنتی» به فرماندهی ستوان آلدو آپاچی (برد پیت) داوطلبانه به جنگ می روند. گروه حرامزاده های لعنتی از تاکتیک ها و روش های خشن جنگی آپاچی ها بهره می برند و به همین دلیل پس از شکار نازی ها، پوست سر آنها را به عنوان غنایم جنگی می بّرند!

حتما بخوانید  طرز تهیه ژله مجلسی به 4 روش مرحله به مرحله

 

کوئنتین تارانتینو در این فیلم که احتمالا جاه طلبانه ترین پروژه سینمایی او تا آن زمان بود، با فیلمنامه ای بی نقص و بازی گرفتن های خارق العاده از گروهی از بازیگران برجسته هالیوود و مهمتر از همه بازیگر تا آن زمان ناشناخته اتریشی کریستوف والتس در نقش کلنل هانس لندا، فیلمی مهیج و تماشایی را روانه سینماها کرد. کسانی که فیلم حرامزاده های لعنتی را تماشا کرده اند، احتمالا به سختی شخصیت هانس لاندا، فرمانده باهوش و بی رحم سازمان مخوف اس اس آلمان نازی را با آن لبخند موذیانه اش فراموش کرده اند!

 

 

بیشتر بخوانید » بهترین فیلم های کوئنتین تارانتینو «

 

 

۷- فیلم «۱۹۱۷ (۲۰۱۹)»؛ از بهترین فیلم های جنگی سینما

 

فیلم «۱۹۱۷ (۲۰۱۹)»؛ از بهترین فیلم های جنگی سینما

 

کارگردان: سم مندس

بازیگران اصلی: جرج مکای، دین-چارلز چپمن، بندیکت کامبربچ، کالین فرث، مارک استرانگ

مدت زمان: ۱۱۹ دقیقه

امتیاز IMDb: ۸،۳

 

احتمالا یکی از خلاقانه ترین فیلم هایی که در فهرست بهترین فیلم های جنگی سینما نام برده ایم، همین فیلم «۱۹۱۷» باشد. در این فیلم که وقایع آن همانطور که از نام فیلم پیداست در دو روز در آوریل ۱۹۱۷ در خلال جنگ جهانی اول رخ می دهد، دو سرباز به یک ماموریت ظاهرا غیرممکن فرستاده می شوند. این دو سرباز وظیفه دارند که تا پیش از رسیدن یک گردان ۱۶۰۰ نفری از ارتش انگلستان به کمینگاه آلمانی ها به آنها خبر دهند.

ولی زمان اندکی برای این کار دارند و در صورتی پیش از موعد پیغام را به متحدان خود نرسانند، تلفات سنگینی به بار می آید. فیلم ۱۹۱۷ که بر اساس داستانی واقعی ساخته شده، با بهره گرفتن از تصویربرداری خیره کننده با زاویه دوربین های جذاب و دیدنی و سکوتی وهم آور به خوبی توانسته از عهده انتقال حسِ وحشت و ترس جنگ و مرگ بربیاید.

 

 

۶- فیلم «دانکرک (۲۰۱۷)»؛ سمفونی دلهر‌ه ‌آوری از جنگ و از بهترین فیلم های جنگی سینما

 

فیلم «دانکرک (۲۰۱۷)»؛ سمفونی دلهر‌ه ‌آوری از جنگ و از بهترین فیلم های جنگی سینما

 

کارگردان: کریستوفر نولان

بازیگران اصلی: فیون وایتهد، تام گلین-کارنی، جک لودن، هری استایلز

مدت زمان: ۱۰۶ دقیقه

امتیاز IMDb: ۷،۶

 

فیلم «دانکرک (Dunkirk)» فیلمی پرتعلیق و مبهوت کننده است. فیلمی که به حق از بهترین فیلم های جنگی سینما و قطعا از بهترین آثار کریستوفر نولان، فیلمساز کمال گرای بریتانیایی است. کریستوفر نولان مطابق انتظار در دانکرک امضای خودش را دارد، همان روایت غیرخطی و انبوهی از جزئیات که باعث می شود، مخاطب واقعا تجارب نفس گیر جنگ را لمس کند.

در فیلم دانکرک، گروهی از سربازان بلژیکی، فرانسوی و بریتانیایی به محاصره نیروهای متحدین (نیروهای آلمان نازی) در آمده اند و تنها راه نجاتشان نیروهای کمکی است. در این حین، نیروهای نازی آنها را زیر حملات سنگین و مرگباری گرفته اند که هر لحظه بر شدت آن افزوده می شود. فیلم دانکرک یکی از بهترین فیلم های جنگی سینما حاصل یک کار گروهی بی نظیر از طراحی صحنه و تصویرپردازی های دقیق و خیره کننده تا موسیقی متن شنیدنی و شخصیت پردازی ها و بازیگری های عالی است.

 

 

بیشتر بدانید » بهترین فیلم های کریستوفر نولان «

 

 

۵- فیلم «فهرست شیندلر (۱۹۹۳)»؛ پرداختی مبهوت کننده از وقایع هولوکاست

 

فیلم «فهرست شیندلر (۱۹۹۳)»؛ پرداختی مبهوت کننده از وقایع هلوکاست

 

کارگردان: استیون اسپیلبرگ

بازیگران اصلی: لیام نیسون، بن کینگزلی، ریف فاینز، کارولین گودال

مدت زمان: ۱۹۵ دقیقه

امتیاز IMDb: ۸،۹

 

اثر بعدی که در فهرست بهترین فیلم های جنگی سینما به آن پرداخته ایم، مضمونی بسیار تلخ و وقایعی که موجب آوارگی و قتل عام یهودیان لهستان در خلال جنگ جهانی شد را دستمایه قرار داده است. فیلم «فهرست شیندلر (Schindler’s List)» به ماجرای زندگی یک تاجر لهستانی به نام اسکار شیندلر (لیام نیسون) در دوران اشغال لهستان توسط نیروهای آلمان نازی می پردازد. شیندلر در این دوران همچنان کسب و کار خود را حفظ می کند و با به کار گرفتن یهودیان باعث نجات بسیاری از آنها از تسویه حساب های خونین می شود.

فیلم فهرست شیندلر که به یک تراژدی تاریخی پرداخته با بهره بردن از فیلمنامه ای جذاب و تصویربرداری سیاه و سفید (به جز برخی عناصر فیلم که برای کارکرد نمادین به رنگ سرخ نشان داده شدند) توانسته به خوبی مخاطبان را همراه خود به دوران پرتلاطم آدم ‌کشی ها و مرارت های مردم لهستانِ تحت اشغال نازی ها ببرد.

 

 

بیشتر بخوانید » بهترین فیلم های جانی دپ که حتما باید ببینید « 

 

 

۴- فیلم «غلاف تمام فلزی (۱۹۸۷)»؛ نمایشی درخشان از خُرد شدن انسان زیر بارِ جنگ و ویرانی

 

فیلم «غلاف تمام فلزی (۱۹۸۷)»؛ نمایشی درخشان از خُرد شدن انسان زیر بارِ جنگ و ویرانی

 

کارگردان: استنلی کوبریک

بازیگران اصلی: متیو موداین، آدام بالدوین، وینسنت دن آفریو، آر. لی ارمی

مدت زمان: ۱۱۶ دقیقه

امتیاز IMDb: ۸،۳

 

فیلم «غلاف تمام فلزی (Full Metal Jacket)» اثری به شدت درون گرایانه از حالات روحی روانی سربازان ارتش آمریکا است. استنلی کوبریک در این فیلم درخشان خود به اتفاقات هولناکی که باعث فروپاشی عصبی برخی از سربازان جوان آمریکایی در یک پایگاه آموزشی می شود پرداخته است. غلاف تمام فلزی که روایتی از دریچه ذهن یک سرباز است، به خوبی اوضاع و احوال روحی روانی سربازان در بحبوحه جنگ و ویرانی را به تصویر کشیده است. کوبریک در غلاف تمام فلزی توانسته با نگاهی کاملا انتقادی نحوه تزریق خشونت و وحشی گیری و جنگ طلبی را به سربازان جوان نشان دهد. سربازانی که به مرور چنان از خود بی خود می شوند که همچون حیواناتی دّرنده دشمن خود را تکه پاره می کنند. به این جهت، فیلم استنلی کوبریک با ته مایه های طنز تلخی که دارد واقعا مخاطب را مبهوت می کند.

حتما بخوانید  نقد و بررسی سریال «نیسان آبی» و حواشی پیرامون آن

 

 

بیشتر بخوانید » ۱۱ کارگردان برتر تاریخ سینمای معاصر « 

 

 

۳- فیلم «مهلکه (۲۰۰۸)»؛ فیلم رعب آور از تجارب جنگ عراق و از بهترین فیلم های جنگی سینما

 

فیلم «مهلکه (۲۰۰۸)»؛ فیلم رعب آور از تجارب جنگ عراق و از بهترین فیلم های جنگی سینما

 

کارگردان: کاترین بیگلو

بازیگران اصلی: جرمی رنر، آنتونی مکی، برایان گراتی

مدت زمان: ۱۳۱ دقیقه

امتیاز IMDb: ۷،۵

 

فیلم «مهلکه (The Hurt Locker)» به کارگردانی کاترین بیگلو، فیلمی است که در زمان اکران به شدت مورد توجه مخاطبان قرار گرفت و برنده ۶ جایزه اسکار نیز شد. فیلم مهلکه همچنین تنها فیلمی از این فهرست است که به وقایع جنگ عراق پرداخته است. در این فیلم به ماجراهایی که یک گروهبان شجاع آمریکایی از سر می گذارند پرداخته شده است. در مهلکه ویلیام جیمز (جرمی رنر) مسئول خنثی کردن بمب های جاده ای است که در این کار خود از هیچ گونه ریسکی دریغ نمی کند.

 

این علاقه مفرط گروهبان جیمز به ریسک و به خطر انداختن جانش حتی در مواقعی که وظیفه او نیست، حتی باعث وحشت همقطارانش هم می شود. بازی عالی جرمی رنر در فیلم مهلکه پیش از اینکه در فیلم های دنیای مارول به یک ستاره تمام عیار تبدیل شود نیز از نکات برجسته فیلم است. فیلم مهلکه به یکی از عواقب مرگبار جنگ می پردازد، اینکه برای بسیاری جنگ بدل به یک سبک زندگی می شود. آنان چنان به جنگ و تجربه های مهیجِ بین مرگ و زندگی دلبستگی پیدا می کنند که هیچ دنیای دیگری خارج از آن برای خود متصور نمی شوند.

 

 

۲- فیلم «نجات سرباز رایان (۱۹۹۸)»؛ نفس گیرترین صحنه های جنگ بر پرده نقره ای

 

فیلم «نجات سرباز رایان (۱۹۹۸)»؛ نفس گیرترین صحنه های جنگ بر پرده نقره ای

 

کارگردان: استیون اسپیلبرگ

بازیگران اصلی: تام هنکس، تام سایزمور، مت دیمون، وین دیزل

مدت زمان: ۱۶۹ دقیقه

امتیاز IMDb: ۸،۶

 

فیلم «نجات سرباز رایان (Saving Private Ryan)» دومین فیلمی است که از استیون اسپیلبرگ در فهرست بهترین فیلم های جنگی سینما انتخاب کرده ایم. این فیلم تماشایی یکی از مبهوت کننده ترین سکانس های افتتاحیه در تمام فیلم های جنگی تاریخ سینما را دارد. داستان خونین فیلم نجات سرباز رایان در سواحل نرماندی شروع می شود و اسپیلبرگ بلافاصله به مخاطبانش نشان می دهد قرار است در ادامه شاهد چه نوع فیلمی باشند.

 

در فیلم کاپیتان جان میلر (تام هنکس) ماموریت پیدا می کند که عده ای از سربازان از جمله رایان را که پیشتر در مدت کوتاهی ۳ برادرش در جنگ کشته شدند را پیدا کند و او را به خانه برگرداند. میلر باید نیروهای خودش را به پشت خطوط دشمن ببرد و رایان را پیدا کند. فیلم نجات سرباز رایان که بر اساس یک داستان واقعی ساخته شده، با وجود صحنه های اکشن به شدت واقع گرایانه و دقیقش نفس هر بیننده ای را بند می آورد. استیون اسپیلبرگ در این فیلم تحسین شده خود توانسته تجربه ای مهلک و قوی از جنگ و رویدادهای دلهره آور آن را به مخاطب انتقال دهد.

 

 

۱- فیلم «اینک آخرالزمان (۱۹۷۹)»؛ شاهکار بی مانند فورد کوپولا و از بهترین فیلم های جنگی سینما

 

فیلم «اینک آخرالزمان (۱۹۷۹)»؛ شاهکار بی مانند فورد کوپولا و از بهترین فیلم های جنگی سینما

 

کارگردان: فرانسیس فورد کوپولا

بازیگران اصلی: مارتین شین، مارلون براندو، روبرت دووال

مدت زمان:‌ ۱۴۷ دقیقه

امتیاز IMDb: ۸،۴

 

فرانسیس فورد کوپولا در فیلم مبهوت کننده خود «اینک آخرالزمان (Apocalypse Now)» که برداشتی آزاد از کتاب خواندنی «دل تاریکی» نوشته جوزف کنراد، نویسنده بزرگ بریتانیایی-لهستانی است، توانسته به خوبی بینندگان را وارد دنیایی از تجارب غافلگیرکننده کند. در فیلم اینک آخرالزمان، به سروان ویلارد (مارتین شین) ماموریت کاملا محرمانه ای برای مجازات والتر کورتز (مارلون براندو) سپرده شده است. سرهنگ کورتز مدت هاست که کاملا عقلش را از دست داده و پس از آنکه به مردم محلی فهمانده خداست، در جنگل های کامبوج پناه گرفته است.

 

فیلم اینک آخرالزمان یکی از بهترین فیلم های جنگی است که گاهی سوای مضمون و رویدادهای فیلم، تنها تصویربرداری خیره کننده و جذابیت های بصری آن باعث می شود بدون آنکه حتی خودتان بدانید غرق دنیای وهمی و خیالی که فرانسیس فورد کوپولا ساخته و پرداخته شوید. حضور بازیگران بزرگی همچون مارلون براندو و روبرت دووال در کنار ستاره نوظهوری مانند مارتین شین نیز از دیگر جذابیت های فیلم اینک آخرالزمان است.

 

 

بهترین فیلم های اکشن و مهیج سال ۲۰۲۰ 

 

 

جمع بندی نهایی

 

فهرستی که تقدیم شما شد برخی از مهیج ترین و دیدنی ترین فیلم های جنگی تاریخ سینما بودند. فیلم های تاثیرگذار و مرعوب کننده ای که قطعا پس از تماشای هرکدام نمی توانید به راحتی آنچه بر صحنه دیده اید را از یاد ببرید. بی شک جای فیلم های جنگی زیادی در این فهرست خالی است. در انتخاب فیلم ها سعی بر آن بود تا آثاری را انتخاب کنیم که از نظر تاریخی دقیق بوده و وقایعی واقعی را شرح دهند. به این جهت، از ذکر فیلم هایی همچون «واندر وومن»، «کاپیتان آمریکا» و حتی «تروآ» و به همین دلیل نیز «سه گانه ارباب حلقه ها» صرف نظر کردیم.

البته گذشتن از چنین فیلم هایی مهیجی به خصوص ارباب حلقه ها با آن صحنه های مبارزه ای استثنایی کاری دشواری بود. حتما در آینده ای نزدیک به فهرستی از بهترین فیلم های جنگی تاریخی (با محوریت جنگ های باستانی) خواهیم پرداخت. اما این فیلم ها کاملا منطبق با فهرست بهترین فیلم های جنگی نبودند. اگر به دنبال فهرستی از فیلم های اکشن با ته مایه های فانتزی هستید، قبلا فهرست بهترین فیلم های اکشن ۲۰۲۰ را تقدیم شما کرده ایم. به هر روی، نظر شما در مورد فهرست بهترین فیلم های جنگی تاریخ سینما چیست؟ آیا با فیلم های این فهرست موافقید؟ با ترتیب فیلم ها چطور؟ چه فیلم هایی از نظر شما شایسته حضور در فهرست بهترین فیلم های جنگی سینما بودند؟ حتما نظرتان خودتان را با ما در میان بگذارید.

 

 

منبع: themanual

 

کالابرگ الکترونیک