نگاهی به بهترین فیلم های کریستوفر نولان | از «دانکرک» تا «شوالیه تاریکی»

نگاهی به بهترین فیلم های کریستوفر نولان | از «دانکرک» تا «شوالیه تاریکی»


25 اردیبهشت 1400 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
فیلم های کریستوفر نولان

کریستوفر نولان، کارگردان صاحب سبکی است که به عقیده بسیاری از بهترین فیلمسازان سینما طی دو دهه اخیر نیز به حساب می ‌آید. با ما در سرویس هنر و سینما مجله کوروش همراه باشید تا بیشتر درباره بهترین فیلم های کریستوفر نولان بخوانید.

 

کریستوفر نولان تا به حال برای ۱۱ فیلم سینمایی پشت صندلی کارگردانی نشسته و در گیشه مبلغی بیش از ۴،۴ میلیارد دلار را روانه جیب تهیه کنندگان کرده است. در حالی که برخی فیلم های کریستوفر نولان را پیچیده و سردرگم کننده، بی احساس و گاهی فاقد شخصیت های زن قوی دانسته اند، ولی فیلم های نولان تا به حال برنده ۱۰ جایزه اسکار شده اند که به خوبی بازتابی از جاه طلبی های او ورای سرگرمی سازی هستند. قطعا این آمار و ارقام، تنها بازگو کننده بخشی از موفقیت او هستند. نولان با وجود بودجه های کلان، دائما دست به تجربه زده و با راهکارهای مبتکرانه ژانرهای عادی سینما را جذابتر نیز کرده است.

 

حال، فیلم های نولان را چطور رتبه بندی کنیم؟ شاید بهتر باشد با فیلم های شکست خورده نولان به لحاظ تجاری شروع کنیم. اما نولان هنوز نتوانسته یک فیلم ناموفق بسازد! بنابراین باید در کارنامه هنری او به دنبال فیلم های نسبتا ضعیف تر به لحاظ اصالت هنری، ابتکار، تاثیرات فرهنگی و موارد دیگر برویم. ولی باز هم یک جای کار ایراد دارد. زیرا اولین فیلم فهرست، فیلمی است که اخیرا یکی از نشریات بریتانیایی آن را به عنوان بهترین فیلم کریستوفر نولان برگزیده است. بنابراین، شاید فهرست بهترین فیلم های کریستوفر نولان مانند نقاشی «پلکان» اثر موریس اشر که نولان آن را الهام بخش خودش در نگارش فیلمنامه «انگاشته (تِنِت)» دانسته، نوعی وارونگی دارد و انتها و ابتدایی نداشته باشد. بسیار خوب، با گوشه چشمی به همین موضوع بهترین فیلم های کریستوفر نولان را با هم مرور می کنیم.

 

 

۱۱- «حیثیت (۲۰۰۶)»؛ از بهترین فیلم های کریستوفر نولان

 

«حیثیت (۲۰۰۶)»؛ از بهترین فیلم های کریستوفر نولان

 

اگر چه هنوز هم از «حیثیت (The Prestige)» به عنوان یکی از بهترین فیلم های کریستوفر نولان نام برده می شود. ولی نیازی به گفتن نیست که حیثیت از دیگر فیلم های بزرگ نولان محبوبیت کمتری دارد. با این حال، این درام رازآلود با حضور کریستین بیل و هیو جکمن به عنوان شعبده بازانی بی رقیب در دهه ۱۸۹۰ لندن و پایپر پرابو و اسکارلت جوهانسون در نقش دستیاران این دو، فیلمی درخشان با پیچ و تاب های ظریف و هوشمندانه است.

 

 

۱۰- «تعقیب (۱۹۹۹)»؛ اولین کارگردانی کریستوفر نولان

 

«تعقیب (Following)» اولین فیلم کریستوفر نولان در مقام کارگردان است. نولان در تعقیب که به صورت سیاه و سفید فیلمبرداری شده،‌ در بازگو کردن یک روایت جنایی پرتعلیق و جذاب موفق عمل کرده است. در فیلم تعقیب، نویسنده جوانی (جرمی توبالد) برای یافتن شخصیت های داستانی راهی خیابان های لندن می شود و هر بار با مشاهده یک آدم جالب به دنبال او می رود تا سرنخ های بیشتری از او و زندگی اش پیدا کند. تعقیب از بهترین فیلم های کریستوفر نولان است که به خوبی استعداد او در کارگردانی، داستان پردازی و سبک تصویرپردازی منحصر به فردش را نشان می دهد. تعقیب از آن دست فیلم های کم هزینه خوب است که توانسته از حداقل ها بهره ببرد و فیلمی سرگرم کننده و جذاب را پیش روی مخاطب قرار دهد.

حتما بخوانید  34 سریال پرطرفدار که در سال 2022 به پایان می ‌رسند

 

 

۹-«بی خوابی (۲۰۰۲)»؛ یک نئو نوآر دیدنی از بهترین فیلم های کریستوفر نولان

 

«بی خوابی (۲۰۰۲)»؛ یک نئو نوآر دیدنی از بهترین فیلم های کریستوفر نولان

 

«بی خوابی (Insomnia)» از روی یک فیلم نروژی به همین نام بازسازی شده است. در فیلم بی خوابی کارگاه باسابقه ای به نام ویل دورمر (آل پاچینو) مشغول تحقیق روی یک پرونده قتل است. او به دلیل وضعیت خاص محیطی منطقه آلاسکا (۶ ماه شب و ۶ ماه روز)‌ دچار بی خوابی مزمن شده است. فیلم بی خوابی هم مانند سایر آثار نولان امضای سینمایی کارگردان یعنی شخصیت های چند لایه و روایتی کاملا غیرخطی را همراه خود دارد. به جز این بازی های عالی فیلم بی خوابی از جمله حضور چشمگیر دو بازیگر اصلی آل پاچینو و رابین ویلیامز، باعث شده تا بی خوابی به یکی از به یادماندنی ترین فیلم های کریستوفر نولان تبدیل شود.

 

 

۸- میان ستاره ای (۲۰۱۴)؛ ماجراجویی کریستوفر نولان در علمی تخیلی ها

 

میان ستاره ای (۲۰۱۴)؛ ماجراجویی کریستوفر نولان در علمی تخیلی ها

 

فیلم «میان ستاره ای (Interstellar)» پروژه جاه طلبانه کریستوفر نولان در دنیای علمی تخیلی هاست. از فیلم میان ستاره ای نولان را به دلیل دقت علمی بالا و بازی های درخشان بازیگران از جمله متیو مک‌ کانهی، آن هتوی و جسیکا چستین ستایش کرده اند. ولی با این حال، زمان طولانی ۱۶۹ دقیقه ای فیلم به همراه پیچیدگی های علمی آن از تاثیر خوب احساسی فیلم کاسته است. ولی سوای این موارد، فیلم میان ستاره ای یکی از بهترین فیلم های کریستوفر نولان از حیث تجاری و هنری است.

 

 

۷- «انگاشته (۲۰۲۰)»

 

«انگاشته (۲۰۲۰)»

 

فیلم «انگاشته یا تِنِت (Tenet)» یکی دیگر از روایت های پیچیده کریستوفر نولان در سینما است. شاید برای درک جهان سینمایی پیچیده و پرابهام کریستوفر نولان در این فیلم جیمز باندی نیاز به کمی زمان و دستکم دوبار دیدن فیلم داشته باشید. انگاشته که روایتی از دنیایی تیره و تار مملو از ماجراهای باورنکردنی از درگیری ها و توطئه هاست، قطعا یکی از ناب ترین تجربه های سینمایی در ژانر دلهره آور، جنایی و علمی تخیلی است.

 

 

۶- «شوالیه تاریکی برمی ‌خیزد (۲۰۱۲)»؛ آخرین بتمن کریستوفر نولان

 

«شوالیه تاریکی بر می ‌خیزد (The Dark Knight Rises) آخرین قسمت از سه‌ گانه شوالیه تاریکی نولان است. شوالیه تاریکی بر می ‌خیزد پر فروش ترین فیلم کریستوفر نولان در گیشه نیز به حساب می آید. این فیلم با مبلغی بالغ بر ۱ میلیارد دلار، فروش فوق العاده ای داشت. کریستین بیل در نقش بروس وین- بتمن، آن هتوی در نقش زن گربه ای و تام هاردی نیز در نقش بین، بازی های فراموش نشدنی را در این فیلم ابرقهرمانی کریستوفر نولان داشته اند. شوالیه تاریکی بر می خیزد، داستانی پیچیده، مهیج و پرکشش دارد که هر بیننده ای به خصوص طرفداران فیلم های ابرقهرمانی را میخکوب خود می کند.

 

 

۵- «شوالیه تاریکی (۲۰۰۸)»

 

«شوالیه تاریکی (۲۰۰۸)»

 

«شوالیه تاریکی (The Dark Knight) قسمت دوم از سه‌ گانه شوالیه تاریکی نولان است. در فیلم شوالیه تاریکی، شاهد آخرین برگ درخشان از کارنامه هنری هیث لجر، هنرپیشه شهیر استرالیایی هستیم. به جز بازی استثنایی هیث لجر در نقش جوکر (که برای او پس از مرگ جایزه اسکار را نیز به همراه داشت)، خلق صحنه های حماسی و اکشن از دیگر نقاط قوت فیلم  شوالیه تاریکی هستند.

حتما بخوانید  16 مواد غذایی برای کنترل و درمان قطعی بیماری دیابت نوع 2

 

 

بیشتر بخوانید » بهترین فیلم های کوئنتین تارانتینو «

 

 

۴- «بتمن می آغازد (۲۰۰۵)» از بهترین فیلم های کریستوفر نولان

 

«بتمن می آغازد (۲۰۰۵)» از بهترین فیلم های کریستوفر نولان

 

کریستوفر نولان با «بتمن می آغازد (Batman Begins)» دوباره بتمن را وارد دنیای سینمایی کرد. نولان با بنا نهادن دنیای پر از تزویر و ریا و مضمامینی تاریک توانست یکی از بهترین فیلم های ابرقهرمانی سینمای معاصر را پیش روی مخاطبان بگذارد. بازی های دلپذیر و قوی از کریستین بیل، کیتی هولمز، مایکل کین و مورگان فریمن به همراه روایتی منسجم و پر تکاپو از بتمن می آغازد، فیلمی تماشایی ساخته است.

 

 

بیشتر بدانید » نگاهی به بهترین فیلم های جانی دپ « 

 

 

۳-«یادگاری (۲۰۰۱)»؛ ترکیبی بی نظیر از فُرم و محتوا در یک اثر ناب نولانی

 

«یادگاری (۲۰۰۱)»؛ ترکیبی بی نظیر از فُرم و محتوا در یک اثر ناب نولانی

 

در فیلم «یادگاری یا ممنتو (Memento)» گای پیرس در نقش لئونارد شلبی، یک مامور بیمه ظاهر می شود که حافظه کوتاه مدت خود را از دست داده و می خواهد انتقام قتل همسرش را بگیرد. فیلم ممنتو از آن فیلم هایی است که تنها خود کریستوفر نولان می توان بسازد. کریستوفر نولان توانسته با بهره بردن از روایتی تو در تو و جزئیات بسیار زیاد گسست ذهنی شخصیت اصلی فیلم خود را به خوبی به تصویر بکشد. فیلم ممنتو از آن دست فیلم های جذاب کریستوفر نولان است که با پیچیدگی و رازآلودی خود هر بیننده ای را مات و مبهوت می کند.

 

 

۲- «تلقین (۲۰۱۰)»؛ یک علمی تخیلی مهیج

 

«تلقین (۲۰۱۰)»؛ یک علمی تخیلی مهیج

 

فیلم «تلقین (Inception)» یکی از آن علمی تخیلی های بسیار موفق سینماست که هم طیف منتقدان سینمایی و هم مخاطبان را راضی نگه داشته است. بازی های درخشان گروهی بازیگری فیلم از جمله لئوناردو دی کاپریو، الن پیج، جوزف گوردون لویت و ماریون کوتیار و اصالت داستان و نوآوری های خیره کننده نولان، از فیلم تلقین اثری محبوب ساخته است.

 

 

بیشتر بدانید » معرفی فیلم های ترسناک ۲۰۲۰ «

 

 

۱-«دانکرک (۲۰۱۷)»؛ از بهترین فیلم های کریستوفر نولان

 

«دانکرک (۲۰۱۷)»؛ از بهترین فیلم های کریستوفر نولان

 

فیلم «دانکرک (Dunkirk)» درام تاریخی جنگی است که باز هم مهارت خارق العاده کریستوفر نولان در کارگردانی را به رخ می کشد. نولان در فیلم دانکرک تلاش کرده با بهره بردن از عناصر ژانر جنگی داستانی پرکشش و عمیقا تاثیرگذار را پیش روی مخاطبان قرار دهد. دانکرک اثری بی نقص است که تقریبا در تمام حوزه از نویسندگی تا بازیگری، تصویربرداری، تدوین و به خصوص موسیقی یک سر و گردن از تمام فیلم های جنگی سال های اخیر بالاتر است. به این جهت، انتظار می رفت دانکرک به جای «شکل آب» از گی ‌یرمو دل تورو برنده جایزه اسکار بهترین فیلم و کارگردانی شود که البته اینطور نشد تا همه از جمله هواداران کریستوفر نولان واقعا غافلگیر شوند!

 

 

۱۰ فیلم تحسین شده مارتین اسکورسیزی

 

 

جمع بندی نهایی

 

اگر قرار باشد یک سینماگر را انتخاب کنید که بتواند دوباره پس از بحران اخیر سینماروها و مخاطبان را روانه سالن های سینما کند،‌ آن شخص شاید کسی جز کریستوفر نولان نباشد. یکی از آن معدود کارگردانانی که منتقدان سینما و مخاطبان در مورد او اتفاق نظر دارند و همواره تعریف و تمجیدهای زیادی از او و آثارش به گوش می رسد. روایت های غیر خطی و پرداختن به مضامین تازه با رویکردی به شدت هوشمندانه و جذاب، از کریستوفر نولان فیلمسازی اصیل ساخته است. اگر تا به حال فیلمی از کریستوفر نولان تماشا نکرده اید، تجربه غوطه ور شدن در جذاب ترین و رازآلودترین روایت های سینمایی را از دست داده اید.

 

 

منبع: sydneymorningherald

 

کالابرگ الکترونیک