۸ مورد از خواص آلو سیاه برای لاغری + کالری آلو سیاه تازه و خشک

۸ مورد از خواص آلو سیاه برای لاغری + کالری آلو سیاه تازه و خشک


22 مرداد 1403 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
خواص آلو سیاه برای لاغری

آلو سیاه باعث لاغری و کاهش وزن می‌شود یا چاق کننده است؟ آلو سیاه (آلو شابلون) یک میوه خوشمزه، آبدار و خوشرنگ تابستانی است و به صورت خشک و تازه یا خام و پخته، مصرف می‌شود. آلو سیاه جزو میوه‌هایی است که علاوه بر طعم جذابی که دارد، سرشار از خواص و فواید بی‌شماری برای سلامتی است. بسیاری افراد آلو سیاه را به عنوان یک میوه مناسب برای کاهش وزن می‌شناسند و آن را به شکل‌های مختلف برای لاغر کردن، مصرف می‌کنند. اما آلو سیاه به چه شکل به کاهش وزن کمک می‌کند؟ در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش به بررسی خواص و فواید آلو سیاه برای لاغری و کاهش وزن و مضرات احتمالی آن می‌پردازیم.

ارزش غذایی آلو سیاه

ارزش غذایی آلو سیاه

آلو سیاه یک میوه پر آب با کالری کم و فیبر بالا است. همین چند ویژگی این میوه باعث می‌شود تا بتوانید تا حدودی متوجه شوید که این میوه، چقدر می‌تواند برای لاغری مفید باشد. ارزش غذایی آلو سیاه خام در ۱۰۰ گرم، عبارت است از:

  • انرژی (کالری): ۴۶ کیلوکالری
  • کربوهیدرات: ۱۱.۴۲ گرم
  • پروتئین: ۰.۷۰ گرم
  • چربی: ۰.۲۸ گرم
  • آب: ۸۷.۲۳ گرم
  • فیبر: ۱.۴۰ گرم
  • قند: ۹.۹۲ گرم
  • کلسترول: ۰.۰۰ میلی‌گرم

این میوه همچنین سرشار از ویتامین‌ها، مواد مغذی و ریز مغذی‌ها است و این عناصر می‌توانند به سلامت بدن، کمک موثری کند. مثلا خواص آلو سیاه برای مو و پوست جزو مهم‌ترین فواید این میوه خوشمزه و خوشرنگ هستند.

خواص آلو سیاه برای لاغری و کاهش وزن

فواید آلو سیاه برای کاهش وزن

آلو سیاه به صورت خشک یا تازه می‌تواند چربی‌های بدن را بسوزاند و عملکرد سیستم گوارش را بهبود ببخشد. در ادامه به تفصیل درباره خواص آلو سیاه برای لاغری خواهیم گفت.

در ضمن شما می‌توانید انواع آلو و قیسی را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

۱- آلو سیاه و کالری پایین

اگر به دنبال رژیم‌های غذایی سخت برای کاهش وزن باشید، حتما سر و کارتان با میزان کالری مواد غذایی می‌افتد و مدام میزان کالری هر غذایی را که قصد دارید، مصرف کنید، بررسی می‌کنید.

آلو سیاه یکی از میوه‌هایی است که به خاطر کم کالری بودن، شناخته شده است. این میوه در ۱۰۰ گرم، کمتر از ۵۰ کالری انرژی دارد و همین موضوع نشان می‌دهد که چقدر می‌تواند برای کسانی که می‌خواهند وزن کم کنند مفید باشد.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه مافین کدو سبز | یک پیش غذا و دسر خوشمزه و مقوی

۲- خواص آلو سیاه برای هضم غذا

یکی از موارد مهمی که می‌تواند به کاهش وزن و لاغری کمک کند، پایین آوردن سرعت هضم غذا و کنترل قند خون است. یعنی هر چه غذا، کالری کمتری داشته باشد و دیرتر هضم شود، بدن کمتر به خوردن غذاهای شیرین نیاز پیدا می‌کند.

مصرف غذاهای هضم کننده غذا، علاوه بر اینکه سرعت هضم غذا را کم می‌کنند، قند خون شما را هم تنظیم خواهند کرد. بنابراین کمتر احساس گرسنگی و نیاز به مواد غذایی را احساس خواهید کرد. آلو سیاه جزو میوه‌های با میزان قند متعادل است که با ایجاد حس سیری، می‌تواند به تنظیم قند خون کمک کند.

۳- آلو سیاه و فیبر بالا برای کم کردن وزن

حتما می‌دانید که هر چقدر فیبر یک ماده غذایی بالاتر باشد، بیشتر می‌تواند سلامت بدن و دستگاه گوارش را تضمین کند. فیبر به شکل‌های مختلف می‌تواند به مدیریت وزن و کاهش آن، کمک کند. آلو سیاه با محتوای فیبر زیاد، مدت زمان احساس سیری را افزایش می‌دهد، در حالی که وزن را بالا نمی‌برد و حتی برعکس، می‌تواند به کاهش وزن، کمک چشمگیری کند.

۴- خواص آلو سیاه برای بالا بردن سوخت و ساز بدن و لاغری شکم

خواص آلو سیاه برای بالا بردن سوخت و ساز بدن و لاغری شکم

یکی از ترکیبات بسیار مفید و ویژه آلو سیاه، «آنتی اکسیدان» است. ترکیبات آنتی اکسیدانی نقش غیر قابل انکاری در افزایش و تسریع سوخت و ساز بدن دارند. این ترکیبات می‌توانند چربی اضافی بدن را از بین برده و عملکرد سیستم گوارشی را بهبود ببخشند.

هر چه سیستم گوارش فرد، عملکرد بهتری داشته باشد، فرصت جمع شدن چربی‌ها هم کمتر خواهد بود. آلو سیاه جزو غذاهای لاغر کننده شکم است که با از بین بردن چربی‌ها، می‌تواند اندازه دور کمر را کاهش دهد.

۵- خواص آلو سیاه برای جلوگیری از پرخوری

دلایل پرخوری کردن در افراد مختلف، زیاد هستند. کم‌خوری و پرخوری، هر یک به شکلی مکانیسم بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهند. اگر این مکانیسم به خوبی کار نکند، سطح قند خون بالاتر یا پایین‌تر از حد مجاز می‌شود. آلو سیاه یکی از میوه‌های مناسب برای کنترل قند خون است. این میوه را اگر به اندازه مصرف کنید، دچار بالا رفتن یا افت قند خون نخواهید شد.

در ضمن بد نیست بدانید که اگر قند خون افزایش پیدا کند، احتمال اینکه پرخوری کنید، بیشتر است. با تعادل‌بخشی به میزان قند خون با مصرف آلو سیاه (آلو شابلون)، علاوه بر احساس سیری، به خاطر تثبیت قند خون، می‌توانید از بروز پرخوری هم جلوگیری کنید.

۶- خواص آلو سیاه برای رفع یبوست

خواص آلو سیاه برای رفع یبوست

احتمالا کسانی که با مشکلات ناشی از عملکرد نامناسب روده‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند از خواص آلو سیاه برای رفع عارضه یبوست آگاه هستند. اگر این ارگان بدن به خوبی کار نکند، مشکلاتی مثل چاقی و افزایش سایز کمر و پهلو، به خاطر تجمع چربی‌ها در این نواحی، به وجود خواهد آمد.

همان‌طور که گفته شد، آلو سیاه، یک میوه با فیبر بالا است و همین موضوع می‌تواند آن را به غذاهای لاغر کننده شکم تبدیل کند و کاهش وزن را به همراه داشته باشد.

۷- آبرسانی و هیدراته کردن بدن با آلو سیاه

آلو سیاه یک میوه با درصد آب بالا است. بیش از ۸۵ درصد وزن آلو سیاه از آب تشکیل شده است. میوه‌های آبدار، علاوه بر آبرسانی به بدن و کاهش احساس تشنگی، به بهبود عملکرد سیستم گوارش هم کمک زیادی می‌کنند.

حتما بخوانید  طرز تهیه خرما پفکی (خرما پفی) مجلسی و خوشمزه برای ماه رمضان

همچنین عمل دفع و خارج کردن سموم از بدن را تسهیل خواهند کرد. با قرار دادن آلو سیاه در رژیم غذایی علاوه بر احساس شادابی و طراوت به خاطر تامین آب مورد نیاز بدن، می‌توانید از خواص آلو سیاه برای لاغر شدن و تنظیم عملکرد سیستم گوارش هم بهره ببرید.

۸- خواص آلو سیاه برای چربی سوزی

شاید جالب باشد بدانید که مصرف آلو سیاه با بالا بردن متابولیسم بدن، باعث می‌شود دمای بدن افزایش پیدا کند. در اثر افزایش دمای بدن، تعریق و سرعت سوختن چربی‌ها نیز بالاتر می‌رود. از طرفی، آلو سیاه جزو میوه‌های با کربوهیدرات بالا است اما مزیت آن، این است که این کربوهیدرات، تبدیل به چربی و قند نمی‌شوند و حتی میزان چربی و قند خون را کمتر می‌کنند.

چقدر آلو سیاه برای لاغری بخوریم؟

چقدر آلو سیاه برای لاغری بخوریم؟ 

مصرف مجاز آلو سیاه برای لاغری، یکی از نکات مهمی است که باید در نظر بگیرید. همان‌طور که آلو سیاه می‌تواند کمک زیادی به کاهش وزن کند ولی اگر بیش از اندازه مصرف شود، می‌تواند عوارضی مثل مشکلات گوارشی، افت فشار خون، افت قند خون، احساس ضعف و … را به دنبال داشته باشید.

به همین خاطر متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند آلو سیاه را چه به صورت خام و چه به صورت پخته، بیش از ۴ تا ۵ عدد در روز مصرف نکنید. اگر هر روز بین ۳ تا ۵ عدد آلو سیاه را برای مدت ۸ هفته به رژیم غذایی خود اضافه کنید، احتمالا به طور میانگین، حدود ۲ کیلوگرم، کاهش وزن را تجربه خواهید کرد.

در صورتی که از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید و در کنار آن ورزش روزانه را هم انجام دهید، این کاهش وزن به طور چشمگیری بالاتر می‌رود.

بیشتر بخوانید: خواص آلو خشک در طب سنتی و طبع و مصلح آن

سوالات متداول درباره خواص آلو سیاه برای لاغر شدن و کم کردن وزن

آیا آلو چاق کننده است؟

خیر. آلو سیاه، آلو زرد، آلو بخارا، آلو جنگلی و … همگی جزو میوه‌های لاغر کننده هستند. البته اگر آلو را بیش از اندازه مصرف کنید، مثل هر میوه دیگری، احتمال بالا رفتن قند خون و کالری و در نتیجه چاقی را به همراه دارد.

کالری آلو سیاه خشک و آلو سیاه تازه چقدر است؟

هر ۱۰۰ گرم آلو سیاه خشک، ۲۲۶ کیلوکالری انرژی دارد و این میزان کالری برای آلو سیاه تازه حدود ۴۶ کالری است که اختلاف زیادی برای افرادی که قصد کم کردن وزن دارند محسوب می‌شود.

 

محصولات مرتبط