فوت و فن های طرز تهیه شربت آلو سیاه خوشرنگ با ماندگاری زیاد

فوت و فن های طرز تهیه شربت آلو سیاه خوشرنگ با ماندگاری زیاد


16 مرداد 1403 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
فوت و فن های طرز تهیه شربت آلو سیاه خوشرنگ با ماندگاری زیاد

شربت آلو سیاه یکی از نوشیدنی‌های محبوب تابستانی است که به خاطر طعم متفاوت و منحصر به‌فردش طرفداران زیادی دارد. اگر سوال شما هم این است که با آلو چی درست کنم باید بگوییم این شربت ضد عطش و گوارا را می‌توانید با استفاده از آلو سیاه تازه یا منجمد شده درست کنید. طرز تهیه شربت آلو سیاه یکی از روش‌های نگهداری آلو به مدت طولانی است. با ما در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش همراه باشید تا طرز تهیه شربت آلو سیاه خانگی را به شما آموزش بدهیم.

مواد لازم برای تهیه شربت آلو سیاه

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
آلو سیاه تازه یا منجمد ۱ کیلوگرم
شکر ۶۰۰ گرم
آب ۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آبلیمو یا آب لیموترش ۲ قاشق غذاخوری
برگ نعنا تازه چند عدد برای تزیین

 

مدت زمان لازم برای آماده‌سازی مواد اولیه: ۱۰ دقیقه

مدت زمان لازم برای تهیه شربت آلو سیاه خانگی: ۴۰ تا ۵۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه شربت آلو سیاه خانگی

مراحل طرز تهیه شربت آلو سیاه خانگی

اگر سوال شما هم این است که با آلو سیاه چی درست کنم، در طرز تهیه شربت آلو سیاه می‌توانید از آلوی تازه یا منجمد شده استفاده کنید.

مرحله اول: آلوها را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه شربت با آلو سیاه باید آلوها را به دقت بشویید و شاخ و برگ دُم آن‌ها را بگیرید. سپس، آلوهای رسیده را خرد کرده و هسته آن‌ها را خارج کنید.

حالا، قطعات آلو را همراه با آب در قابلمه مناسبی بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید. پس از جوشیدن آب، حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه صبر کنید تا آلوها کاملا بپزند و عصاره خوشمزه و خوش رنگ آن‌ها آزاد شود. توجه داشته باشید، در این مدت باید چندین بار به قابلمه سر زده و مواد داخل آن را به خوبی هم بزنید. با انجام این کار، همه آلوها به‌طور کاملا یکنواختی نرم می‌شوند و ته نمی‌گیرند.

مرحله دوم: آلوها را پوره کنید

پس از پختن و نرم شدن آلوهای خرد شده، نوبت به پوره کردن آن‌ها می‌رسد. برای این منظور، محتویات قابلمه را در دستگاه غذاساز یا مخلوط‌کن بریزید و کاملا له کنید. سپس، پوره آلو را از صافی یا دستمال تنظیف رد کنید تا تفاله آلو از عصاره آن جدا شود.

مرحله سوم: شکر را به عصاره آلو سیاه اضافه کنید

در این مرحله از طرز تهیه ی شربت آلو سیاه باید عصاره یا همان آب صاف شده و شفاف آلو سیاه را دوباره در قابلمه بریزید و شکر را به آن اضافه کنید. حالا، قابلمه را روی حرارت ملایم بگذارید و محتویات آن را به طور مداوم هم بزنید تا ته نگیرد.

حتما بخوانید  طرز تهیه کتلت گوشت چرخ کرده رستورانی + فیلم آموزش تهیه

هم زدن عصاره آلو را تا زمانی ادامه دهید که شکر کاملا ذوب شود و شربت شما به قوام دلخواه برسد. در این زمان، باید آب لیموترش تازه را هم پس از صاف کردن به قابلمه اضافه کنید.

ترکیب آلو سیاه، شکر و آبلیموی تازه را حسابی هم بزنید تا مایع درون قابلمه کاملا غلیظ شود و به بافت شربت برسد. سپس، حرارت را خاموش کنید و قابلمه را کنار بگذارید تا مایه شربت خنک شود.

برای خرید شکر و آبلیمو می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله آخر: شربت آلو سیاه را سرو کنید

قبل از سرو شربت آلو سیاه، باید آن را در بطری‌‌های شیشه‌ای، خشک، تمیز و درپوشیده بریزید و در یخچال قرار دهید تا کاملا سرد شود. برای هر بار سرو دو تا سه قاشق از این شربت خوش آب و رنگ و ملس را همراه با مقداری آب و قطعات یخ در لیوان‌ها یا در پارچ بریزید و با چند عدد برگ نعنای تازه تزیین کنید.

شما می‌توانید انواع شربت از جمله شربت آلو را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش تهیه کنید.

روش تهیه شربت آلو سیاه خانگی بدون افزودن آب

برای تهیه شربت آلو سیاه بدون افزودن آب اضافی، باید آلوها را خرد کنید و همراه با شکر به صورت لایه لایه در یک قابلمه جادار بریزید. سپس، قابلمه حاوی آلو و شکر را حداقل به مدت ۱۲ ساعت در یخچال بگذارید تا آب بیندازد و شیرینی شکر به خورد آلوها برود.

در ادامه، قابلمه را روی حرارت قرار دهید و صبر کنید تا محتویات آن به مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه بجوشد. در این مدت، مواد را هم بزنید و کف ایجاد شده در سطح قابلمه را جمع کنید و دور بریزید. باقی مراحل صاف کردن آب آلو سیاه و … را مطابق دستور بالا دنبال کنید.

نکات مهم در طرز تهیه شربت آلو سیاه

  • در صورت تمایل، قبل از پخت می‌توانید پوست آلوهای تازه را بگیرید. برای این منظور، کافی است آلوها را در یک قابلمه آب در حال جوش بریزید و یک دقیقه صبر کنید. سپس، آن‌ها را فورا در ظرفی بریزید که با آب یخ پر شده است.
  • افزودن آبلیموی تازه به شربت آلو کاملا اختیاری است. با این حال، انجام این کار به ماندگاری بیشتر، شکرک نزدن شربت و خوشمزه‌تر شدن شربت آلو سیاه کمک می‌کند.
  • قبل از پوره کردن و صاف کردن آلوها، می‌توانید مقداری زست لیمو (قسمت سبز رنگ لیمو به صورت ریز رنده شده) هم به قابلمه اضافه کنید. اجازه بدهید پوست لیموی رنده شده همراه با باقی مواد کاملا بپزد و طعم و عطر خود را آزاد کند.
  • در صورت تمایل، به جای آب لیموترش تازه می‌توانید از یک چهارم قاشق چای‌خوری جوهر لیمو استفاده کنید.
  • در طرز تهیه شربت آلو سیاه حتما از آلوهای سالم، خوشمزه و رسیده استفاده کنید.
  • میزان شیرینی یا ملس بودن شربت آلو سیاه کاملا سلیقه‌ای است و به خودتان بستگی دارد. بنابراین، بسته به میل‌تان می‌توانید مقدار شکر مصرفی را کم‌تر یا بیش‌تر کنید. اما خوب است بدانید، حجم شکری که استفاده می‌کنید در قوام و غلظت این شربت تاثیر مستقیم دارد.
  • توجه داشته باشید، شکر به کار رفته در شربت حتما باید کاملا ذوب شود. در غیر این صورت، شربت شما به قوام دلخواه نمی‌رسد و طعم یکنواختی پیدا نمی‌کند.
  • شربت در حال جوش معمولا کف می‌کند. برای خوش‌رنگ شدن و شفاف شدن شربت آلو سیاه حتما کف ایجاد شده بر روی شربت را چندین بار با کفگیر بگیرید و دور بریزید.
  • در طرز تهیه شربت با آلو سیاه به جای شکر می‌توانید از شیرین‌کننده‌های دیگری مانند عسل استفاده کنید. به این ترتیب، افراد دیابتی هم با خیال راحت می‌توانند این نوشیدنی گوارا را میل کنند.
  • شما می‌توانید شربت آلو سیاه را با شربت‌های میوه‌ای دیگر ترکیب کرده و کوکتل‌های تابستانی خوشمزه و منحصر به فردی درست کنید.
حتما بخوانید  طرز تهیه پودر فلفل پاپریکا خانگی ساده و دودی

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شربت زردآلو به چند روش

فوت و فن‌های خوشمزه شدن شربت آلو سیاه

فوت و فن‌های طرز تهیه شربت آلو سیاه

از کجا بفهمیم که شربت قوام مناسبی دارد؟

برای اطمینان از مناسب بودن قوام و غلظت شربت می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • یک قاشق شربت را در ظرف کوچکی بریزید و به مدت چند دقیقه داخل یخچال بگذارید. سپس، ظرف را کج کنید. شربتی که قوام خوبی داشته باشد به راحتی در ظرف جابه‌جا نمی‌شود.
  • یک قاشق شربت را در ظرف کوچکی بریزید و صبر کنید تا کاملا خنک شود. سپس، نوک انگشت سبابه خود را به شربت آغشته کرده و میزان چسبندگی آن را با انگشت شست امتحان کنید.
  • یک قطره شربت را روی یک دستمال بریزید؛ اگر شربت شما قوام خوبی داشته باشد به راحتی روی دستمال پخش نمی‌شود.

آیا می‌توانیم شهد شربت آلو سیاه را جداگانه درست کنیم؟

بله. در صورت تمایل، می‌توانید آلوهای خرد شده را به همراه یک لیوان آب در قابلمه مناسبی بریزید و بپزید. سپس، دو لیوان آب باقی‌مانده را همراه با شکر در قابلمه دیگری حرارت دهید و شهد شربت را جداگانه درست کنید. در این صورت، باید صبر کنید تا آلوها به خوبی بپزند تا آن‌ها را پوره و صاف کنید. در نهایت، عصاره آلو سیاه را همراه با آب لیموترش تازه به قابلمه حاوی شهد اضافه کنید و اجازه بدهید چند دقیقه بجوشد و یکنواخت شود.

آیا می‌توانیم این شربت را با آلوی منجمد شده درست کنیم؟

بله. در این صورت باید آلوی منجمد شده را نیز به خوبی بشویید و یخ‌زدایی کنید. سپس، مراحل بالا را مو به مو دنبال کنید.

روش درست کردن شربت آلو بخارا چگونه است؟

طرز تهیه شربت آلو بخارا هم درست مانند دستور بالاست؛ با این تفاوت که برای پختن و جدا کردن هسته‌های آلوی خشک شده نیاز به زمان بیش‌تری خواهید داشت.

خواص شربت آلو سیاه چیست؟

از مهم‌ترین فواید شربت آلو می‌توان به پاکسازی کبد، کنترل فشار خون و بهبود عملکرد قلب، بهبود متابولیسم بدن، کاهش اشتها، بهینه‌سازی عملکرد مغز و کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان اشاره کرد. راستی، شربت آلو برای عارضه یبوست هم خوب است و عملکرد دستگاه گوارش و روده‌ها را بهبود می‌بخشد.

محصولات مرتبط