معرفی و خلاصه کتاب آیین دوست یابی اثر دیل کارنگی

معرفی و خلاصه کتاب آیین دوست یابی اثر دیل کارنگی


31 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 21 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
کتاب آیین دوست یابی اثر دیل کارنگی
فهرست محتوا پنهان

دیل کارنگی نویسنده و سخنران مشهور یکی از پیشگامان توسعه مهارت های فردی، انگیزش و موفقیت بود که با کتاب های خود، زندگی میلیون ها نفر در سرتاسر دنیا را تغییر داده است. امروز در مجله کوروش به معرفی و خلاصه کتاب مشهور آیین دوست یابی اثر دیل کارنگی پرداخته ایم.

 

کتاب «آیین دوست یابی» نوشته دیل کارنگی، یکی از مشهورترین کتاب های موفقیت و خودسازی جهان است. تا به حال بیش از ۳۰ میلیون نسخه از این کتاب به زبان های مختلف در سرتاسر دنیا فروخته شده است. تحت تاثیر آموزه های این معلم بزرگ خودسازی و موفقیت زندگی میلیون ها نفر نیز بهبود پیدا کرده است. دیل کارنگی در کتاب «آیین دوست یابی» با همان سبک جذاب و پرشور خود توصیه های کاملا کاربردی و مفیدی را برای غلبه بر مشکلات مختلف روحی و روانی و داشتن زندگی پربار به خوانندگان خود کرده است. توصیه های دیل کارنگی با وجود گذشت نزدیک به ۸۰ سال، به خوبی آزمون زمان را تاب آورده و نشان داده اند که حتی در دوران ما و دنیای شلوغ و پر هیاهو امروز نیز همچنان پرکاربرد و ثمربخش هستند.

 

 

بیشتر بخوانید:

 

 

معرفی و خلاصه کتاب صفر به یک/ پیتر تیل

 

معرفی و خلاصه کتاب قلاب/ نیر ایال

 

 

مشخصات کتاب آیین دوست یابی اثر دیل کارنگی

 

مشخصات کتاب آیین دوست یابی اثر دیل کارنگی

 

عنوان کامل: آیین دوست یابی: چگونه می توان دوست یافت و در مردم نفوذ کرد

عنوان اصلی:  How to Win Friends and Influence People

نویسنده: دیل کارنگی

موضوع: موفقیت و خودسازی

تعداد صفحات: ۲۸۸ صفحه

زبان: انگلیسی

سال انتشار: ۱۹۳۶

ترجمه فارسی: مهناز بهرنگی، نشر شبگیر (انتخاب کاربران)

امتیاز گودریدز: ۴،۲

آمازون: ۴،۷

 

 

درباره دیل کارنگی، نویسنده و سخنران موفق

 

درباره دیل کارنگی، نویسنده و سخنران موفق

 

دیل کارنگی (۱۸۸۸-۱۹۵۵)، نویسنده، توسعه دهنده و مدرس دوره های خودسازی، سخنرانی عمومی، مهارت های ارتباطی، کنترل استرس، فروشندگی و آموزش کارکنان شرکتی بود. او به دلیل نوشتن برخی عناوین کتاب های موفقیت و خودسازی از جمله کتاب «آیین دوست یابی: چگونه می توان دوست یافت و در مردم نفوذ کرد» به چهره ای شناخته شده در سرتاسر جهان از جمله ایران تبدیل شد. کارنگی با این کتاب چشم میلیون ها نفر از خوانندگان خود را به این مهم باز کرد که می توان با تغییر رفتار خود، نگاه دیگران به خود را نیز کاملا تغییر داد.

اگرچه این کتاب و بسیاری دیگر از کتاب های حوزه موفقیتی که نویسنده در دوران کاری موفق خود نوشت، منجر به پدیداری دیدگاه های تازه ای در روانشناسی نشدند، ولی آثار دیل کارنگی به خوبی اهمیت نگرش فردی را نشان داده و به خوبی اثبات کردند که هر کسی می تواند با به کار بردن توصیه های ظاهرا ساده و پیش پا افتاده او به موفقیت دست پیدا کند. پیشرفت خود دیل کارنگی از فقر در دوران کودکی تا تبدیل شدن به تاجری موفق که به سرتاسر دنیا سفر می کرد، نمونه واضحی از این نگرش قوی اوست.

 

 

خلاصه کتاب «آیین دوست یابی» دیل کارنگی

 

آیا برای یافتن دوست تلاش زیادی می کنید؟‌ یا اینکه علیرغم اینکه با دیگران خیلی بحث می کنید، ولی نمی توانید آنها را با خود هم فکر کنید؟ یا اینکه فکر می کنید بهتر است روابط خود را با همکاران و مشتریان خود بهتر کنید؟ خبر خوب اینکه، اصلا نیازی نیست برای این کار راه بسیار دوری بروید. در اینجا راهنمای مفیدی برای غلبه بر این مشکلات گردآوری کرده ایم. در خلاصه کتاب آیین دوست یابی دیل کارنگی به مهمترین توصیه ها و راهکارهای نویسنده در حوزه بهبود فردی پرداخته ایم. با به کارگیری این تکنیک های ساده می توانید به فردی دوست داشتنی تر، قوی تر، موثرتر، حرفه ای تر و نهایتا به رهبر و مدیری بسیار موفق تبدیل ‌شوید.

 

 

بخش اول کتاب آیین دوست یابی: چطور با دیگران برخورد کنیم؟

 

بخش اول کتاب آیین دوست یابی: چطور با دیگران برخورد کنیم؟

۱- به هیچ وجه کسی را سرزنش نکنید

 

دیل کارنگی در اولین بخش های کتاب آیین دوست یابی می نویسد، وقتی کسی را سرزنش می کنید، او هم حالت تدافعی می گیرد. شما با این کار خود غرور او را جریحه دار کرده و باعث دلخوریش می شوید. علاوه بر این، شما اصلا وضع را بهتر نمی کنید. سگ شما با پاداشی که برای رفتارهای خوب خود دریافت می کند، بسیار سریع تر از تنبیه برای رفتارهای بد رفتارش را اصلاح می کند و می آموزد. حالا سعی کنید بفهمید چرا چنین رفتاری از طرف مقابل شما سر زده است؟

 

 

۲- صمیمانه قدردانی کنید

 

عمیق ترین انگیزه در ذات انسان میل شدید به مهم بودن است. شما قطعا اجازه نمی دهید خانواده یا کارمندان شما ۶ روز بی غذا بمانند. ولی اگر شما ممکن است برای مدت ۶ هفته و گاهی ۶۰ سال هیچ قدردانی از آنها نکنید. در حالی که آنها به همان اندازه میل به غذا، شدیدا قدردانی را هم دوست دارند. آدم های معمولی وقتی چیزی که دوست ندارند را پیدا می کنند، داد و فریاد راه می اندازند. ولی وقتی چیزی که دوست دارند را پیدا می کنند، اصلا هیچ چیزی نمی گویند. شما دقیقا برعکس آن را به کار ببندید!

 

 

۳- تمرکز خود را روی خواسته های طرف مقابل بگذارید

 

دیل کارنگی در کتاب آیین دوست یابی می نویسد، ماهی ها خوردن کِرم را دوست دارند، ولی ما خوردن کلوچه را ترجیح می دهیم. وقتی هم که به ماهیگیری می روید، قطعا نمی توانید به جای طعمه ماهی از کلوچه استفاده کنید. شما باید به آنچه آنها می خواهند فکر کنید، نه آن چیزی که خودتان می خواهید. اگر می خواهید کسی را متقاعد کنید که کاری دلخواه شماست را انجام دهد، باید اینطور فکر کنید که «چطور می توانم این فرد را وادار کنم، کاری که می خواهم را انجام دهد؟» وقتی برای شغلی درخواست می نویسید، تمرکز خود را این بگذارید که چطور می توانید به آنها کمک کنید. یعنی در مورد چیزی که آنها می خواهند، نه چیزی که خودتان می خواهید بنویسید.

حتما بخوانید  10 تا از پرفروش ترین و بهترین کتاب‌ های پائولو کوئیلو

 

 

بیشتر بخوانید » معرفی و خلاصه کتاب به جعبه دست بزن/ ست گادین «

 

 

بخش دوم کتاب آیین دوست یابی: چگونه باعث شوید دیگران شما را دوست داشته باشند

 

بخش دوم کتاب آیین دوست یابی: چگونه باعث شوید دیگران شما را دوست داشته باشند

 

۱- واقعا به دیگران علاقه نشان دهید

 

این کار را از بهترین دوستان ما آدم ها، یعنی سگ ها یاد بگیرید! آنها هر وقت شما را ببینند، دم تکان می دهند تا نشان دهند چقدر شما را دوست دارند. اصلا هم جای تعجب نیست که ما سگ ها را اینقدر دوست داریم! شما هم می توانید ظرف مدت ۲ ماه با نشان دادن علاقه از ته دل به دیگران، دوست پیدا کنید. ولی در مقابل، اگر بخواهید توجه دیگران را به خود جلب کنید، ممکن است پروسه دوست یابی شما ۲ سال طول بکشد!

هر کسی تنها به خودش علاقه دارد. وقتی که عکس دسته جمعی می بینید، قطعا اولین کاری که می کنید پیدا کردن خودتان در عکس است. ما فقط وقتی به دیگران علاقه مند می شویم که آنها هم به ما علاقه مند باشند! اگر می خواهید با بقیه دوست شوید، بهتر است که کارهایی را برای دیگران انجام دهید، کارهایی که نیاز به وقت و فکر دارند.

 

 

۲- لبخند بزنید از توصیه های دیل کارنگی در کتاب آیین دوست یابی

 

«دو صد کرده چون نیم گفتار نیست.» یک لبخند ساده به طرف مقابل نشان می دهد که او را دوست دارید، و می خواهید او را خوشحال کنید و از دیدن او خوش وقت هستید. ولی از لبخند های تصنعی پرهیز کنید. سعی کنید به داشتن لبخندی حقیقی و صمیمانه عادت کنید. حتی وقتی که پای تلفن هم هستید، دیگران می توانند لبخند شما را از صدایتان حس کنند! هر روز صبح با یک لبخند با کسانی که می بینید، سلام و احوالپرسی کنید. همین توصیه در کسب و کار هم کمک زیادی به شما می کند: «کسی که لبخند به لب ندارد، اصلا نباید کرکره مغازه اش را بالا بکشد.»

 

 

۳- اسم ها را به خاطر بسپارید

 

دیل کارنگی در ادامه کتاب آیین دوست یابی نوشته، همه ما آدم ها از هر اسم دیگری به اسم خودمان بیشتر علاقه داریم. اسم دیگر را به خاطر بسپارید و آنها را با اسم صدا کنید. مطمئن باشید، در عوض یک تعریف قشنگ و دلنشین تحویل می گیرید. ولی کافی است اسم دیگران را اشتباه تلفظ کرده یا کاملا فراموش کنید تا همه چیز به ضرر شما تمام شود! هر وقت که با فرد جدیدی آشنا می شوید، اسم او را بپرسید. اگر اسم او را درست نشنیدید، دوباره بپرسید. اگر اسم طرف مقابل غیرعادی است، حتما درباره تلفظ و املای صحیح آن سوال کنید. اسمی که شنیدید را به خاطر بسپارید، در ذهن خود دائم تکرار کنید تا اسم و ظاهر فرد را کاملا به ذهن خود بسپارید.

 

 

۴- شنونده خوبی باشید و اجازه دهید دیگران حرف بزنند

 

دیل کارنگی می گوید، برای اینکه فرد خوش صحبتی شوید، در ابتدا باید با دقت به دیگران گوش دهید. اگر می خواهید علاقه دیگران را به صحبت های خود جلب کنید، ابتدا به صحبت های دیگران علاقه نشان دهید. از دیگران سوالاتی کنید که از پاسخ دادن به آن لذت می برند. آنها را تشویق کنید تا در مورد خود و دستاوردهایشان صحبت کنند. از صمیم قلب به صحبت های دیگران علاقه نشان دهید و با دقت به حرف هایشان گوش دهید.

 

 

بیشتر بخوانید » معرفی و خلاصه کتاب سختی کارهای سخت/ بن هوروویتز «

 

 

۵- درباره علایق دیگران صحبت کنید از توصیه های دیل کارنگی در کتاب آیین دوست یابی

 

دیل کارنگی در کتاب آیین دوست یابی می نویسد، اگر با شخصی که به قایق علاقه دارد صحبت می کنید، سعی کنید درباره قایق صحبت کنید. اگر با شخصی مصاحبه می کنید، به دقت آنها را زیرنظر بگیرید و درباره علایق و اهداف آنها صحبت کنید. صحبت کردن از علایق طرف مقابل، به نفع هر دوی شما خواهد بود.

 

 

۶- از صمیم قلب اجازه دهید دیگران حس مهم بودن پیدا کنند

 

هر وقت کسی را ملاقات می کنید، از خود بپرسید که می توانید چه جنبه ای از شخصیت او را صادقانه تحسین کنید؟ همیشه سعی کنید که به طرف مقابل حس مهم بودن بدهید. اگر پیشخدمت سفارش شما را اشتباهی آورده، به آرامی به او بگویید: «متاسفم که باعث زحمت شما می شوم، ولی من غذای دیگری می خواستم.» احتمالا آنها در پاسخ شما خواهند گفت: «اصلا هیچ زحمتی نیست.» تقریبا تمام کسانی که به آنها برمی خورید، در جنبه ای حس برتری دارند. یک راه قطعی برای جلب توجه و راه یافتن به قلب آنها، برشمردن بهترین خصوصیات آنهاست. سعی کنید از آنها درس بگیرید و به آنها اجازه دهید بفهمند که شما اهمیت آنها را درک می کنید.

 

 

بخش سوم کتاب آیین دوست یابی: چطور دیگران را با خود موافق کنید

 

بخش سوم کتاب آیین دوست یابی: چطور دیگران را با خود موافق کنید

 

۱- جدا از مشاجره بپرهیزید

 

دیل کارنگی در کتاب آیین دوست یابی می نویسد، از هر ۱۰ مرتبه، در ۹ مرتبه آن یک مشاجره به این ختم می شود که هر طرف بیشتر متقاعد شود که از ابتدا حق با او بوده است. ممکن است گاهی اوقات موفق شوید، ولی این موفقیت اهمیتی ندارد. چون هرگز طرف مقابل را از صمیم قلب همراه خود نکرده اید. شما باعث شدید که حس حقارت به او دست بدهد و غرورشان جریحه دار شود.

بهترین راهکار در مواقع مشاجره در زمانی که بحثی به شما تحمیل شده این است که از اختلاف نظرها استقبال کنید، ابتدا به صحبت های او گوش دهید، اصلا حالت دفاعی نگیرید. به دنبال زمینه هایی باشید که شما با او موافق هستید. سعی کنید در زمینه هایی هم که اشتباه می کنید، اشتباه خود را بپذیرید. قول دهید که به صحبت های طرف مخالف خود فکر می کنید و از اینکه با شما صحبت کرده از او تشکر کنید. نهایتا، برای حصول بهترین نتیجه از یک مشاجره، بهتر است در همان وهله اول اصلا با کسی بحث نکنید!

 

 

۲- هیچ وقت به کسی نگویید، اشتباه می کند

 

اگر به کسی بگویید اشتباه می کند، آیا او را متقاعد کرده اید که با شما موافقت کند؟ اصلا هیچ وقت اینطور نمی شود! هرگز صحبت های خود را با گفتن اینکه شما دارید سعی می کنید چیزی را ثابت می کنید شروع نکنید. این گفته شما کلنجار رفتن با او است که مخالفتش را برمی انگیزد و شنونده هم وادار می شود که با شما از سرناسازگاری در بیاید.

بهتر است در چنین مواقعی بگویید: «بسیار خوب، نظر من چیز دیگری است، ولی شاید من اشتباه کنم. اغلب اوقات همینطور است. و اگر اشتباه می کنم، می خواهم بدانم درست آن چیست.» ولی وقتی شما به کسی مستقیم بگویید که اشتباه می کند. مطمئن باشید که پای خود را روی عزت نفس او گذاشته اید و وارد بحثی بی حاصل شده اید. لطفا کمی دیپلماسی داشته باشید!

 

 

۳- اگر اشتباه می کنید، سریع تایید کنید

 

اگر می دانید که اشتباه کردید و به همین خاطر سرزنش می شوید، به نظرتان بهتر نیست که خودتان به جای طرف مقابل، اشتباهتان را بپذیرید؟ سعی کنید قبل از اینکه او فرصت کند، هر نکته منفی که در مورد شما که او می خواهد بشنود را بگویید. مطمئن باشید که از نتیجه آن خودتان شگفت زده خواهید شد. اشتیاق شما برای سرزنش کردن خودتان باعث می شود تا او گاردش را کنار بگذارد و حتی شروع به دفاع از شما کند! بنابراین، اگر در اشتباه هستید، خیلی سریع و واضح بپذیرید.

حتما بخوانید  نقد و بررسی کتاب «گتسبی بزرگ» شاهکار اسکات فیتزجرالد

 

 

۴- کار خود را با صمیمیت شروع کنید

 

کتاب آیین دوست یابی، کار خود را با صمیمیت شروع کنید

 

اگر با عصبانیت شروع کنید، طرف مقابل عصبانی تر می شود. ممکن است حالا وقت خوبی برای تخلیه روحی شما باشد، ولی با این طرز فکر پرخاشگرانه، هیچ شانسی برای جلب موافقت دیگران نخواهید داشت.

 

 

۵- دیگران را وادار کنید که به شما جواب بله بدهند

 

وقتی با دیگران صحبت می کنید، بحث را با اختلاف نظرهایتان شروع نکنید. بلکه بحث را با موارد زیادی که بر سر آن هم نظر هستید شروع کنید. تاکید کنید که هر دو برای هدف یکسانی تلاش می کنید و تفاوت در روش، اصلا به معنای هدف دیگری نیست. طرف مقابل را متقاعد کنید که بله بگوید و او را از گفتن نه بازدارید. وقتی دیگران نه می گویند، عصبی می شوند و غرور آنها باعث می شود که بخواهند روی نقطه نظر خود پافشاری کنند. وقتی دیگران بله می گویند، آنها بیشتر تمایل به پذیرفتن نظرات شما پیدا کرده و طرز فکر بازتری نیز خواهند داشت.

 

 

۶- اجازه دهید طرف مقابل زیاد صحبت کند

 

سعی نکنید با صحبت کردن بیش از حد در مورد خودتان، دیگر را متقاعد کنید. آنها بیشتر از شما درباره کسب و کار و مشکلات خودشان می دانند. از آنها سوال کنید و بگذارید اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهند. توجه کنید، با حوصله گوش دهید و صحبت های آنها را قطع نکنید.

 

 

۷- اجازه دهید دیگران فکر کنند نظر خود آنها همین است

 

در بخش دیگری از کتاب آیین دوست یابی دیل کارنگی آمده است، شما به ایده هایی که خودتان به آنها رسیده اید بیش از آنهایی که دیگران به شما گفته اند عقیده دارید. بسیار خوب، به نظرتان عاقلانه تر نیست که به دیگران پیشنهاداتی بدهید و اجازه دهید خودشان نتیجه گیری کنند؟ هیچ کس دوست ندارد که حس کند به او بحثی را تحمیل کرده اند یا اینکه به او گفته اند که کاری را انجام دهد. ما همه دوست داریم طبق عقاید خودمان پیش برویم و کارهایی که می خواهیم را انجام دهیم.

 

 

۸- مسائل را از دید طرف مقابل ببینید

 

سعی کنید خودتان را جای دیگران بگذارید و از خود بپرسید: «اگر من جای او بودم، چه حس می داشتم یا چه واکنشی نشان می دادم؟» موفقیت در برخورد با سایرین به این بستگی دارد که تا چه حدی بتوانید با طرف مقابل و دیدگاهش همدلی داشته باشید. برای اینکه گفتگویی شراکتی باشد، باید نشان دهید که برای تفکرات و احساسات طرف مقابل به اندازه عقاید خودتان اهمیت قائل هستید.

 

 

بیشتر بخوانید » معرفی و خلاصه کتاب استارت آپ ناب/ اریک ریس «

 

 

۹- همدل باشید از توصیه های دیل کارنگی در کتاب آیین دوست یابی

 

دیل کارنگی در بخشی از کتاب آیین دوست یابی می نویسند: «اگر من جای شما بودم، من هم همین حس را می داشتم.» اکثر افرادی که با آنها برخورد می کنید تشنه همدلی هستند. اگر یک معلم پیانو بخواهد دختر نوجوانی را متقاعد کند که ناخن های بلندش را کوتاه کند تا پیانو بنوازد. معلم باید ابتدا با دختر همدلی کرده و از قشنگی ناخن هایش صحبت کند و اینکه او با این کار چه فداکاری بزرگ می کند. سعی کنید دنیا را از دید دیگران ببینید و با دید آنها همدلی داشته باشید.

 

 

۱۰- به انگیزه های عالی تر دیگران متوسل شوید

 

برای تغییر نظر دیگران، به انگیزه های عالی تر آنها متوسل شوید. اگر روزنامه ای عکسی از شما چاپ کرده که اصلا از آن خوشتان نمی آید، به آنها نگوید که «لطفا منتشرش نکنید، دوستش ندارم.» بلکه در عوض بگوید: «لطفا منتشرش نکنید، مادرم دوستش ندارد.» توسل به احترامی که همه ما برای مادران قائلیم، یکی از موارد استفاده از انگیزه های عالی تر است.

 

 

۱۱- نظرات خودتان را با آب و تاب بیان کنید

 

تنها حقایق محض را به دیگران نگویید. بلکه سعی کنید عقاید خود را با آب و تاب بیان کنید. مطمئن باشید، با این کار تفاوت زیادی را رقم زده اید.

 

 

۱۲- کلنجار بروید از توصیه های دیل کارنگی در کتاب آیین دوست یابی

 

گاهی برای انجام برخی کارها نیاز است که حس رقابت ایجاد کنید. بازی آن چیزی است که هر فرد موفقی دوست دارد. این فرصتی برای ابراز وجود و اثبات ارزش آنها، برتری و پیروی است. کلنجار رفتن ها باعث می شود که فرد میل بیشتری به برتری و حس مهم بودن پیدا کند.

 

 

بخش چهارم کتاب آیین دوست یابی: چگونه بدون توهین به دیگران نظرشان را تغییر دهیم؟

 

بخش چهارم کتاب آیین دوست یابی: چگونه بدون توهین به دیگران نظرشان را تغییر دهیم؟

 

۱- اگر نیاز به انتقاد دارید، با تعریف و تمجید شروع کنید

 

همیشه پس از شنیدن تعریف و تمجیدها، شنیدن مسائل ناخوشایند راحت تر می شود. این مسئله درست شبیه کار دندانپزشکی است که کار خود را با یک مسکن شروع می کند. دندانپزشک همچنان کارش را انجام می دهد، ولی شما دیگر دردی را حس نمی کنید.

 

 

۲- به صورت غیر مستقیم اشتباهات بقیه را یادآوری کنید

 

دیل کارنگی در بخشی از کتاب آیین دوست یابی می نویسد: «جانی، ما واقعا به تو افتخار می کنیم که توانستی نمراتت را در این ترم بالا ببری. ولی نمره درس جبر تو به همراه برخی دیگر از درس ها همچنان می تواند بالاتر برود.» یادآوری اشتباهات به صورت غیر مستقیم موثرتر است. وقتی که به صورت مستقیم از افراد حساس انتقاد می کنید، آنها واقعا آزرده می شوند.

 

 

۳- ابتدا از اشتباهات خود صحبت کنید

 

برشمردن اشتباهات خود شما می تواند باعث شود طرف مقابل بیشتر پذیرای صحبت های شما شود و شما شانس بیشتری برای متقاعد کردن او به تغییر رفتارش خواهید داشت.

 

 

بیشتر بخوانید » معرفی و خلاصه کتاب هنر ظریف بی خیالی/ مارک منسون «

 

 

۴-  به کسی تحکم نکنید

 

سوالاتی مانند این: «تو باید این را مدنظر قرار دهی؟» یا «به نظرت این به درد می خورد؟» خیلی بیشتر از تحکم کردن موثر هستند. غرور دیگران را زیر پا نگذارید و به آنها حس مهم بودن بدهید.

 

 

۵- اجازه دهید دیگران وجهه خود را حفظ کنند

 

اگر واقعا حق با شما است و بقیه در اشتباه هستند، اگر باعث شوید که وجهه طرف مقابل از بین برود، نه تنها به آنها صدمه می زند، بلکه باعث می شوید کاملا غرورشان جریحه دار شود.

 

 

۶- از هر پیشرفت جزئی تعریف کنید از توصیه های دیل کارنگی در کتاب آیین دوست یابی

 

وقتی که حتی از کوچکترین پیشرفتی هم تعریف و تمجید می کنید، به طرف مقابل انگیزه می دهید تا به پیشرفت خود ادامه دهد.

 

 

۷- به دیگران وجهه خوبی برای برآورده ساختن انتظارات بدهید

 

اگر کسی در گذشته کارهای خوبی انجام داده، اما حالا کیفیت کارش پایین آمده، خوب است که به آنها یادآوری کنید که قبلا چقدر کارشان خوب بوده است. به آنها وجهه خوبی برای برآورده ساختن انتظارات بدهید، در عوض، اینکه بخواهند تلاش مضاعفی کنند تا اشتباه شما را ثابت کنند.

 

 

۸-انگیزه بدهید و طوری وانمود کنید که اشتباهات را می توان به سادگی اصلاح کرد

 

از کارهایی که طرف مقابل درست انجام می دهد، تعریف و تمجید کنید تا اشتباهات آنها را به حداقل برسانید. اگر به فرزند، همسر یا کارمند خود بگویید که کودن است و همه کارها را اشتباه انجام می دهد، با این کار خود، جلوی هر انگیزه ای برای بهبود را گرفته اید. ولی اگر درست برعکس آن عمل کنید و آزادانه آنها را تشویق کنید و به آنها بگویید که به توانایی هایشان ایمان دارید،‌ آنها تلاش و تمرین می کنند تا بتوانند در کارشان بهتر شوند.

 

 

منابع: sipreads، thefamouspeople

 

 

کالابرگ الکترونیک