معرفی و خلاصه کتاب قلاب (Hooked) اثر نیر ایال

معرفی و خلاصه کتاب قلاب (Hooked) اثر نیر ایال


26 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
معرفی و خلاصه کتاب قلاب (Hooked) نوشته نیر ایال

کتاب قلاب نوشته نیر ایال یکی از پرفروش ترین کتاب های حوزه کسب و کار است که نویسنده در آن به نحوه تولید محصولات با کیفیت و عادت ساز پرداخته است. با ما در مجله کوروش همراه باشید تا بیشتر درباره این کتاب پرفروش و از کتاب های منتخب سال آمازون بدانید.

 

چرا برخی محصولات این چنین توجه مشتریان به خود جلب می کنند و در مقابل، محصولاتی هم در جذب مشتریان ناکام می مانند؟ چه چیزی باعث می شود که از روی عادت همیشه درگیر برخی محصولات باشیم؟ آیا محصولات حوزه فناوری از الگوی مشخصی برای درگیر کردن مخاطبان خود استفاده می کنند؟ نیر ایال، نویسنده کتاب «قلاب: چگونه محصولی بسازیم که مخاطب را شبانه روز درگیر کند» در کتاب خواندنی خود با توضیح «مدل قلاب» و چرخه چهار مرحله ای آن به این سوال و بسیاری سوالات دیگر پاسخ می دهد.

 

 

مشخصات کتاب قلاب نوشته نیر ایال

 

مشخصات کتاب قلاب نوشته نیر ایال

 

عنوان کامل: «قلاب: چگونه محصولی بسازیم که مخاطب را شبانه ‌روز درگیر کند»

عنوان اصلی: Hooked: How to Build Habit-Forming Products

نویسنده: نیر ایال، با همکاری رایان هوور

موضوع: خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی و بازاریابی

تعداد صفحات: ۲۵۶ صفحه

زبان: انگلیسی

سال انتشار: ۲۰۱۴

ترجمه فارسی: سعید قدوسی نژاد از انتشارات آریاناقلم (به انتخاب کاربران)

امتیاز گودریدز: ۴،۱

امتیاز گوگل: مورد پسند ۹۱٪ از کاربران

 

 

خلاصه کتاب:

 

چرا هر روز صبح که از خواب بیدار می شویم به فیسبوک سر می زنیم، ولی در مقابل مشتریان ما تنها یک مرتبه به محصولات ما سر می زنند؟ کتاب قلاب عادت های روانشناسی و نحوه کاربرد آن در برخی از محصولات موفق ترین شرکت ها را بررسی کرده است. هر یک از این محصولات از آنچه نیر ایال «مدل قلاب» می نامد استفاده کرده اند. مدل قلاب، چرخه ای چند مرحله ای است که احساسات و رفتارهای عادی مشتری را به هم پیوند زده است. این پیوند موجب شده تا مشتری بارها و بارها به محصول شما برگردد. این امر در نهایتا، باعث صرفه جویی در هزینه های هنگفت تبلیغات می شود. کتاب قلاب نیر ایال در کنار هم قرار دادن دانش فناوری، کسب و کار و  روانشناسی نحوه عادت سازی را بررسی کرده است.

 

 

بیشتر بخوانید » معرفی و خلاصه کتاب هنر برند شدن/ مارک شفر «

 

 

مختصری درباره نیر ایال، نویسنده، سخنران و کارآفرین

 

مختصری درباره نیر ایال، نویسنده، سخنران و کارآفرین

 

نیر ایال، متولد ۱۹ فوریه ۱۹۸۰ (۴۱ ساله) که فارغ التحصیل رشته مدیریت ارشد کسب و کار (MBA) از دانشگاه استفنورد است، مدت هاست درباره تلاقی روانشناسی، فناوری و تجارت می نویسد، مشاوره می دهد و تدریس می کند. نیر ایال قبلا در مدرسه عالی کسب‌ و کار استنفورد و موسسه طراحی هاسو پلاتنر به تدریس بازاریابی می پرداخت. او همچنین از سال ۲۰۰۳ تاکنون، دو شرکت فناوری تأسیس کرده و هر دو را نیز فروخته است. نیر ایال متخصص «مهندسی رفتار» است. در این حرفه او از عناصر علوم رفتاری بهره می برد تا به طراحان نرم افزار در توسعه محصولات عادت ساز کمک کند. نشریه ام‌ آی‌ تی تکنالجی ریویو نیر ایال را «پیامبر فناوری های عادت ساز» لقب داده است. بلومبرگ بیزنس‌ ویک هم نیر ایال را «مرد عادت ها» نامیده است.

حتما بخوانید  معرفی و خلاصه کتاب «غرقگی» یا «تجربه اوج» اثر میهای چیک سنت میهای

 

نیر ایال نویسنده دو کتاب پرفروش «قلاب: چگونه محصولی بسازیم که مخاطب را شبانه روز درگیر کند» و «ذهن حواس جمع: چگونه افسار زندگی‌ تان را به دست بگیرید» است. کتاب ذهن حواس جمع که با تحسین منتقدان مواجه شده، به عنوان یکی از بهترین کتاب های کسب و کار و رهبری آمازون نیز انتخاب شده است. وبسایت «اودیبل (Audible)» که از زیرمجموعه های آمازون فعال در حوزه تولید و عرضه کتاب‌ های صوتی است، این کتاب را به عنوان یکی از بهترین کتاب های رشد و توسعه فردی انتخاب کرده است. نیر ایال علاوه بر نوشتن کتاب های پرفروش، در زمینه وبلاگ نویسی نیز فعالیت گسترده ای دارد. او علاوه بر وبسایت شخصی خود NirAndFar.com، مقالاتی را برای نشریات مشهوری همچون نیویورک تایمز، هاروارد بیزینس ریویو، مجله تایم و سایکولوژی تودی به رشته تحریر در می آورد.

 

 

چگونه مشتریان را به محصولاتمان وفادار کنیم؟

 

درباره کتاب قلاب: چگونه مشتریان را به محصولاتمان وفادار کنیم؟

 

نیر ایال کتاب «قلاب: چگونه محصولی بسازیم که مخاطب را شبانه روز درگیر کند» را با همکاری رایان هوور نوشت. این کتاب که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد، در همان سال به عنوان یکی از کتاب های منتخب آمازون از سوی خوانندگان برگزیده شد. نویسنده جوان این کتاب از تجربه های شخصی خود برای ارائه مدلی استفاده کرده بود که می توانست به بهبود کسب و کارهای فناوری کمک کند. چرخه قلاب که نیر ایال در این کتاب خود شرح داده، هم اکنون یکی از پرکاربردترین ابزارهای جذب مشتری به حساب می آید.

 

نیر ایال کتاب قلاب را در ۷ فصل نوشته است. کتاب با مقدمه ‌ای درباره‌ «عادت» شروع می شود. نویسنده در مقدمه عنوان کرده، نتیجه مطالعه ای که در سال ۲۰۱۱ انجام گرفته نشان می دهد که مردم به طور میانگین روزانه ۳۴ بار به تلفن های همراه خود سر می زنند. در حالی که برخی فعالان صنعت حتی اعتقاد دارند که رقم واقعی بیش از ۱۵۰۰ بار است. به این جهت، نیر ایال معتقد است که همه در قلاب به دام افتاده ایم!

 

عادت هسته‌ اصلی نظریات نیر ایال است. نویسنده در مقدمه کتاب قلاب به طور مختصر مدل قلاب را شرح داده و هدف از نوشتن کتاب را به خوانندگان خود می گوید. نیر ایال سپس در فصل اول به مزایای رقابتی عادت سازی در دنیای کسب و کار می پردازد. او در فصل های دوم تا پنجم هم به گام های مختلف چرخه قلاب می پردازد.

 

 

مدل قلاب چیست و چه نقشی در طراحی محصولات فناوری دارد؟

 

مدل قلاب چیست؟ و چه نقشی در طراحی محصولات فناوری دارد؟

 

محرک؛ اولین گام از چرخه قلاب

 

نیر ایال در فصل دوم، اولین گام از چرخه قلاب که «محرک» است و می تواند درونی یا بیرونی باشد را بررسی کرده است. او در این فصل بیان می کند که طراحان محصول چگونه تعیین می کنند که کدام عامل اثرگذارتر است.

 

 

بررسی جزییات مرحله اقدام

 

نیر ایال در فصل سوم کتاب قلاب به جزئیات «مرحله اقدام» می پردازد. او در این فصل به نقش اقدام پرداخته و نشان می دهد که طراحان محصول چگونه می توانند باعث شوند تا مخاطب دست به اقدام بزند. نویسنده در این فصل از نمونه های واقعی زیادی برای نشان دادن روش هایی که کسب و کارهای مختلف در جذب مخاطب خود موفق شده اند استفاده می کند.

حتما بخوانید  ۱۱ نمونه از کمپین های موفق بازاریابی تلفن همراه (موبایل مارکتینگ)

 

 

پاداش متغیر؛ یکی دیگر از مراحل چرخه قلاب

 

نویسنده در فصل چهارم به پاداش متغییر،‌ یکی دیگر از مراحل چرخه قلاب می پردازد. نیر ایال در این فصل می گوید،‌ طراحان محصول در این مرحله در ازای حل یک مشکل به مشتری پاداشی می دهند تا انگیزه اقدام در مرحله بعدی را در او تقویت کنند. نویسنده در این فصل کتاب قلاب هم از مثال های جذابی برای توضیح مباحث مختلف بهره برده است.

 

سرمایه گذاری برای تبدیل رفتار به عادت شخصی

 

نیر ایال در فصل پنجم به مرحله سرمایه گذاری می رسد. جایی که نویسنده اعتقاد دارد،‌ اگر بخواهیم رفتاری را به شکل عادت برای شخصی در بیاوریم باید روی آن سرمایه گذاری کنیم. این سرمایه گذاری نیز می تواند به صورت وقت، پول یا چیز دیگری باشد.

 

نیر ایال در دو فصل پایانی کتاب هم درباره استفاده از مدل قلاب و تمام اقداماتی که لازم است برای اثرگذاری بیشتر آن انجام شود صحبت می کند.

 

 

بیشتر بخوانید:

 

 

معرفی و خلاصه کتاب سختی کارهای سخت/ بن هورویتز 

 

معرفی و خلاصه کتاب هنر ظریف بی خیالی/ مارک منسون 

 

 

نظر دیگران درباره کتاب قلاب نوشته نیر ایال

 

نظر دیگران درباره کتاب قلاب نوشته نیر ایال

 

خوانندگان گودریدز کتاب قلاب را به عنوان یکی از بهترین کتاب های مدیریت کسب و کار سال ۲۰۱۴ انتخاب کردند. مجله «پابلیشرز ویکلی» در مورد کتاب خواندنی نیر ایال نوشت: «با توصیه های ملموس و داستان های جذابی درباره توسعه محصول، این کتاب بحث تأمل برانگیزی را به میان کشیده و به شما از نحوه طراحی محصولاتی می گوید که کاربران بدون آن نتوانند زندگی کنند.»

 

اریک رایس، نویسنده کتاب «استارتاپ ناب» هم در مورد کتاب قلاب نوشت: «کتابی که همه کسانی که به دنبال درگیر کردن مشتریان هستند، باید بخوانند.» بوریس ولدهویژن ون زانتن بنیانگذار The Next Web نیز قلاب را کتابی دانست که «همه سیلیکون ولی از آن صحبت می کنند.» مت مولنوگ، مدیر وردپرس هم نوشت: «کتاب قلاب را بخوانید یا اینکه شرکتی که جایگزین شما می شود، [به جای شما] این کار را می کند.»

 

روری ساترلند، نایت رئیس آژانس تبلیغاتی اگیلوی نیز نوشت: «گسترده ترین، جذاب ترین و ارزشمندترین بحثی که تا به حال در این حوزه خوانده ام.» استیون پی اندرسون، نویسنده کتاب «طراحی تعاملی اغواکننده» نیز نوشت: «این کتاب را می خوانید و در دل امیدوارید که رقبای شما آن را نخوانده باشند. به نظرم، این نکته خیلی خوبی است.» دیو مک کلور، بنیانگذار شرکت ۵۰۰ Startups از شرکت های پیشروی سرمایه گذاری و شتاب‌ دهنده استارت آپ نیز نوشت: «کتاب نیر [ایال] اساسا برگه تقلبی برای هر استارت آپی است که به دنبال روانشناسی کاربران است.»

 

اندرو چین، فناوری نویس و سرمایه گذار نیز در مورد کتاب نیر ایال نوشت:‌«وقتی که صحبت از درگیر کردن کاربران و عادت سازی می شود، کتاب قلاب یک راهنمای مفید برای ذهن کاربران است.» دکتر استیفن وندال، نویسنده کتاب «طراحی برای تغییر رفتار» نیز درباره کتاب نیر ایال نوشت: «چیزهای زیادی از نیر ایال آموختم و شما [خوانندگان] نیز خواهید آموخت.»

 

 

منبع: nirandfar، amazon

 

 

کالابرگ الکترونیک