نقد و بررسی سریال بافی قاتل خون آشام ها (Buffy The Vampire Slayer)

نقد و بررسی سریال بافی قاتل خون آشام ها (Buffy The Vampire Slayer)


30 بهمن 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
نقد و بررسی سریال بافی قاتل خون آشام ها (Buffy The Vampire Slayer)

سریال بافی قاتل خون آشام ها (Buffy The Vampire Slayer) یکی از موفق‌ترین سریال‌های دنیا در اواخر دهه ۱۹۹۰ و اوایل دهه ۲۰۰۰ بود که باعث به راه افتادن موجی از سریال‌های دیگر با زن‌های قوی در نقش‌های اصلی شد. «بافی قاتل خون‌آشام‌ها» در زمان پخش به شدت مورد توجه مخاطبان و منتقدان قرار گرفت و همچنان نیز سال‌ها پس از پایان پخش اولیه بارها و بارها از شبکه‌های تلویزیونی و سرویس‌های پخش جریانی مختلف در سراسر جهان بازپخش می‌شود. محبوبیت بالای بافی قاتل خون‌آشام‌ها باعث انتشار چند سریال‌ اسپین‌آف، رمان، کتاب‌ مصور و حتی بازی‌های کامپیوتری با محوریت داستان‌های آن شده و حتی از این مجموعه تلویزیونی به عنوان یکی از محبوب‌ترین سریال‌های تمام ادوار تلویزیون نیز یاد می‌شود. با سرویس هنر و سینما در  مجله کوروش همراه باشید.

 

 

مشخصات سریال بافی قاتل خون آشام ها (Buffy The Vampire Slayer)

 

مشخصات سریال بافی قاتل خون آشام ها (Buffy The Vampire Slayer)

 

ژانر: اکشن، درام، کمدی، ترسناک، خیال‌پردازی

سازنده: جاس ویدون

بازیگران: سارا میشل گلر، نیکولاس براندن، آلیسون هانیگان، کاریزما کارپنتر، آنتونی استوورت هد، دیوید بورناز، ست گرین، جیمز مارسترز، مارک بلوکاس، اما کالفیلد،میشل تراختنبرگ، آمبر بنسون، ئیاری لیمون

موسیقی: نِف هردر

محصول کشور: ایالات متحده

زبان اصلی: انگلیسی

تعداد فصل‌ها: ۷

تعداد قسمت‌ها:  ۱۴۴

مدت زمان هر قسمت: ۴۲-۵۱ دقیقه

شبکه اصلی: دابلیو بی (The WB)، یوپی‌ان (UPN)

زمان پخش اصلی: ۱۰ مارس ۱۹۹۷- ۲۰ مه ۲۰۰۳

آی‌ام‌دی‌بی (IMDb): ۸،۲

راتن تومیتوز: ۸۳٪

متاکریتیک: ۸۵٪

 

 

خلاصه داستان:

 

«بافی سامرز» (سارا میشل گلر) آخرین قاتل خون‌آشام‌ها است که باید به همراه دوستانش با خون‌آشام‌ها، دیوها و سایر نیروهای تاریکی مبارزه کند.

 

 

نقد و بررسی سریال بافی قاتل خون آشام ها

 

نقد و بررسی سریال بافی قاتل خون آشام ها

 

سریال بافی قاتل خون آشام ها که در سال ۱۹۹۷ از شبکه «دابیلو بی» پخش شد، موجی از تغییر و تحولات را در تلویزیون به راه انداخت. در بافی قاتل خون‌آشام‌ها «بافی سامرز» (سارا میشل گلر) آخرین زن جوان موسوم به «قاتل خون‌‌آشام‌ها» یا «برگزیدگان» است. دست تقدیر او را برای نابودی خون‌آشام‌ها، دیوها و سایر نیروهای تاریکی برگزیده است.

 

هرچند بافی‌ می‌خواهد همچون هر دختر نوجوان دیگری زندگی عادی داشته باشد، اما به مرور یاد می‌گیرد سرنوشت خود را قبول کند. یک «ناظر» نیز همچون سایر قاتلان خون‌آشام بافی را همراهی می‌کند، اما تفاوت «بافی» با دیگر برگزیدگان داشتن گروهی از دوستان وفادار در کنارش است که در مأموریت‌های مختلف به او کمک می‌کنند.

 

«جاس ویدون» که از دیدن این همه دختر بلوند که در فیلم‌های ترسناک طعمه هیولاها می‌شدند تصمیم گرفت دست به ساخت یک فیلم سینمایی بزند که در آن یک دختر نوجوان بی‌باک و گروهی از همراهانش می‌توانند از خود در برابر این موجودات اهریمنی دفاع کنند. ساخت فیلم سینمایی بافی قاتل خون‌آشام‌ها محصول سال ۱۹۹۲ نهایتا به خلق سریالی به همین نام منتهی شد.

حتما بخوانید  نقد و بررسی سریال «نیسان آبی» و حواشی پیرامون آن

 

مجموعه تلویزیونی «بافی قاتل خون آشام ها» تا به امروز همچنان الهام‌بخش یک ژانر تلویزیونی به خصوص است و همچنان سریال‌های تلویزیونی شبیه به آن ساخته می‌شوند تا بتوانند جای خالی بافی را در تلویزیون پر کنند، هر چند هیچ‌کدام نتوانستند آن جذابیت بافی داشته باشند.

 

اما چه چیزی باعث می‌شود بافی قاتل خون‌آشام‌ها چنین سریال پرکشش و مفرحی باشد؟ گفته می‌شود بافی قاتل خون‌آشام‌ها یکی از آن سریال‌هایی است که تمام فصل‌هایش خوب از آب در آمده و بینندگانش را با خود به سفر پرماجرایی می‌برد که دائما در آن غافل‌گیر شده و هیچ‌وقت هم خسته و دل‌زده نمی‌شوند.

 

«ویدون» و سایر دست‌اندرکاران بافی قاتل خون‌آشام‌ها به خوبی می‌دانستند که باید سریال تلویزیونی پر از محتوای ترسناک و البته قابل هضم و باورپذیر بسازند تا بینندگان به داستان آن اعتیاد پیدا کنند.

 

فرمولی که مجموعه تلویزیونی بافی قاتل خون آشام ها انتخاب کرده خیلی ساده است: در هر قسمت شاهد حضور گروهی تازه‌ای از شخصیت‌های شرور و داستانی مجزا هستیم. همین باعث هیجان‌انگیزتر شدن داستان سریال شده و در هر قسمت نیز بافی و دوستانش باید خود را برای مأموریت‌های بزرگی آماده کنند.

 

هر چند در این بین قسمت‌هایی نیز بودند که کاملا از این فرمول تبعیت نمی‌کردند، اما بافی قاتل خون‌آشام‌ها در کلیت خود داستانی متصل به هم را با خرده‌داستان‌ها و روایت‌های فرعی مختلف بازگو می‌کرد.

 

 

 

بافی قاتل خون‌آشام‌ها پر از شگفتی‌ها و موجودات اهریمنی است

 

بافی قاتل خون‌آشام‌ها پر از شگفتی‌ها و موجودات اهریمنی است

 

از آنجایی که دبیرستان «سانیدیل» بر روی دروازه‌ای معروف به «هِل‌موث» (به معنای دهانه‌ی جهنم) ساخته شده که در حقیقت دریچه‌ای به تاریکی‌ها است، کل منطقه تبدیل به محل رفت و آمد نیروهای تاریکی شده است. به این ترتیب، هیولاهای زیادی از تاریکی‌ خارج می‌شوند تا بر انسان‌ها سلطه پیدا کنند و وظیفه بافی و دوستانش نیز این است که بر تمام این دیوها و موجودات اهریمنی غلبه کرده و نگذارند سریال در هیچ‌ نقطه‌ای کسل‌کننده و تکراری شود.

 

جهان‌ داستانی جذابی که در بافی قاتل خون‌آشام‌ها خلق شده چنان است که تخیل بینندگان را دائما به کار می‌گیرد و باعث می‌شود به سختی بتوانید از داستان‌های پرکششی که در هر قسمت این سریال می‌بینید دست بکشید. «ویدون» و سایر نویسندگان سریال با آزادی عمل زیادی که داشته‌اند از اساطیر و فرهنگ‌های مختلف برای هرچه غنی‌تر کردن داستان‌ها و موقعیت‌های مجموعه تلویزیونی بهره برده‌اند.

 

برای مثال ویدون و همکارانش در دهمین قسمت از فصل دهم به نام «هیس (Hush)» از داستان‌های پریان «برادران گریم» و فیلم‌های صامت الهام گرفته‌اند، در حالی که قسمت هفتم از فصل ششم با نام «یکبار دیگر با احساس (Once More With Feeling)» نیز کمابیش به نمایش‌های موزیکال شباهت پیدا کرده است.

 

 

بازی با ژانرهای مختلف در بافی قاتل خون‌آشام‌ها

 

بازی با ژانرهای مختلف در بافی قاتل خون‌آشام‌ها

 

مهم نیست سریال بافی قاتل خون آشام ها در مواقعی تا چه حد عجیب یا تجربی شود، اما همه‌ی موقعیت‌ها و داستان‌های فرعی آن در چارچوب جهان داستانی سریال معنا پیدا کرده‌اند. علاوه بر این در این مجموعه تلویزیونی به طرز ماهرانه‌ای از مضامین و سبک‌های مختلف بهره گرفته شده که باعث ایجاد توازن بسیار خوبی در آن شده و به این ترتیب برخی قسمت‌های بافی قاتل خون‌آشام‌ها دلهره‌آور و ترسناک و برخی نیز کمدی و مفرح هستند.

 

بافی قاتل خون‌آشام‌ها در نهایت یک سریال تلویزیونی درباره نوجوانان و تجربه‌های آن‌ها است. تهدیدهای مختلفی که بافی و دوستانش با آن روبرو می‌شوند، جلوه‌ای از دردها و اضطراب‌های مرتبط با بزرگ شدن و بالغ شدن را در خود دارد و اینکه سازندگان سریال توانسته‌اند جلوه‌ای هیولایی ماوراءالطبیعی به این احساسات و تجارب بدهند نیز باعث شده تا شاهد یک مجموعه تلویزیونی هوشمندانه و جذاب باشیم.

حتما بخوانید  ۸ نکته جذاب کتاب «روزی روزگاری در هالیوود» اولین رمان کوئنتین تارانتینو

 

شخصیت‌های سریال بافی قاتل خون آشام ها نیز همچون سایر کسانی که در سن رشد هستند دائم دستخوش تغییر می‌شوند. این شخصیت‌ها گاهی بهتر و گاهی نیز بدتر و شاید هم ترکیبی از هر دو می‌شوند.

 

در طول تمام هفت فصل مجموعه تلویزیونی بافی قاتل خون آشام ها شاهد رشد شخصیت‌های اصلی هستیم. هر چند شخصیت‌های سریال اغلب قوی و ثابت‌قدم هستند،‌ اما گاهی اوقات سر از مکان‌های سرد و تاریک درمی‌آورند. مانند زمانی که «ویلو» (آلیسون هانیگان) با اعتیاد به جادو شروع به بروز رفتارهای بد و خودخواهانه می‌کند.

 

او بالاخره بهبود پیدا می‌کند، اما هیچ‌وقت دوباره آن آدم سابق نمی‌شود. با این حال،‌ آنچه در نهایت اهمیت پیدا می‌کند نحوه‌ی تکامل شخصیت‌ها با گذر زمان است که باعث می‌شود شاهد سفر دور و دراز شخصیت‌ها در دنیای سریال باشیم که به جذابیت هرچه بیشتر سریال «بافی قاتل خون‌آشام‌ها» کمک زیادی کرده است.

 

 

شخصیت‌پردازی‌ها و تجارب دلهره‌آور نوجوانان در بافی قاتل‌ خون‌آشام‌ها

 

شخصیت‌پردازی‌ها و تجارب دلهره‌آور نوجوانان در بافی قاتل‌ خون‌آشام‌ها

 

در هر فصل سریال شاهد حضور شخصیت‌های متمایزی هستیم و این تجریباتی که شخصیت‌ها در آن زمان با آن مواجه می‌شوند را تکمیل می‌کند. مشکلات شخصیت‌ها در فصل‌های اولیه سریال بافی قاتل خون آشام ها در مسائل دوران دبیرستان از جا افتادن در محیط تازه تا عشق و فارغ‌التحصیلی ریشه دارد.

 

شخصیت‌های منفی اصلی که در این فصل‌ها می‌بینیم نیز به یادماندنی هستند، هر چند در مقایسه با شرورهایی که در دوران بزرگسالی بافی و دوستانش می‌بینیم دون‌پایه‌تر به حساب می‌آیند.

 

سرانجام باید بگوییم که مجموعه تلویزیونی بافی قاتل خون آشام در رشد شخصیت‌ها خلاصه می‌شود. در هیچ نقطه‌ای از سریال پویایی و حرکت دائمی شخصیت‌ها متوقف نمی‌شود. احتمالا هر بیننده‌ای پس از تماشای تمام قسمت‌های بافی دوست دارد دوباره سراغ شخصیت‌های مورد علاقه‌اش- که حالا به دوستانش تبدیل شده‌اند- برود و هر چند وقت‌ یک‌بار با دوستان قدیمی‌اش وقت‌ بگذارند!

 

 

سوالات متداول

 

۱- دلیل لغو مجموعه تلویزیونی بافی قاتل خون آشام ها چه بود؟

 

سارا میشل گلر از ایفای نقش بافی به شدت خسته شده بود و می‌ترسید با این نقش برای همیشه به او نقش‌های کلیشه‌ای پیشنهاد شود. قرارداد او هم تا پایان فصل هفتم معتبر بود و از آنجایی که سریال هم هرآنچه باید را آزموده بود به نظر خاتمه یافتن آن تصمیم درستی بود.

 

 

۲- بافی قاتل خون‌آشام‌ها چند فصل و قسمت دارد؟

 

بافی قاتل خون‌آشام‌ها در هفت فصل متشکل از ۱۴۴ قسمت ساخته شده است.

 

۳- دلیل جذابیت بافی قاتل خون‌آشام‌ها چیست؟

 

مجموعه تلویزیونی بافی قاتل خون آشام ها به دلایل زیادی باعث رونق سریال‌های تلویزیونی مشابه شد. براندازی کلیشه‌های جنسیتی و ژانری، شخصیت‌پردازی‌های قوی، خرده‌داستان‌ها و روایت‌های فرعی به همراه قالب و سبک خاص بافی‌ قاتل خون‌آشام‌ها که در آن ژانرهای زیادی با هم تلفیق شده بودند به جذابیت هر چه بیشتر آن کمک کرده بود.

 

 

منبع: filmschoolrejects

 

کالابرگ الکترونیک