استراتژی خروج از کسب و کار چیست + ۴ عنصر کلیدی آن

استراتژی خروج از کسب و کار چیست + ۴ عنصر کلیدی آن


16 آذر 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
استراتژی خروج از کسب و کار چیست؟ بررسی مزایا و معایب 8 نوع استراتژی خروج

استراتژی خروج از کسب و کار و بیزینس یک طرح اضطراری است که توسط یک سرمایه گذار، تاجر، سرمایه‌گذار ریسک‌پذیر یا صاحب کسب و کار برای انحلال موقعیت در یک دارایی مالی یا واگذاری دارایی‌های تجاری، اجرا می‌شود. بسیاری از افراد، کسب و کار خود را با هدف مشخص خروج پس از چند سال شروع می‌کنند. در واقع آنها به عنوان کارآفرین در عین این که تعهد زیادی به کار خود دارند، اما برای کسب و کارشان یک برنامه مشخص دارند. در این مقاله از سرویس علم و تکنولوژی در مجله کوروش به بررسی استراتژی خروج از کسب و کار، ۴ عنصر کلیدی آن و ۴ دلیل اهمیت آن پرداخته‌ایم.

 

تعریف استراتژی خروج از کسب و کار

 

تعریف استراتژی خروج از کسب و کار

 

استراتژی خروج از کسب و کار، طرحی برای انتقال مالکیت کسب و کار به شرکت یا سرمایه‌گذار دیگر است. حتی اگر یک کارآفرین از درآمد خوبی در کسب و کارش بهره‌مند باشد، ممکن است زمانی فرا برسد که بخواهد آن را ترک کند و به کار متفاوتی بپردازد.

 

در چنین مواقعی کسب و کار می‌تواند فروخته شود، به‌دست مدیریت جدید سپرده شود یا توسط یک شرکت بزرگتر حفظ شود. ممکن است ده‌ها سال طول بکشد تا کارآفرین بتواند کسب و کار خود را بفروشد. کاری که در این مدت می‌تواند انجام دهد، آماده کردن کسب و کار برای خروجی آرام در یک فرآیند چالش برانگیز است.

 

 

در یک استراتژی خروج از کسب و کار چه موضوعاتی باید در نظر گرفته شود

 

در یک استراتژی خروج از کسب و کار چه چیزی باید در نظر گرفته شود

 

در حالی که کسب و کار‌های مختلف به تاکتیک‌های مختلفی در استراتژی خروج نیاز دارند، عناصر کلیدی وجود دارند که باید به آنها توجه کرد و می‌توانند مفید باشند. این عناصر در شرایط مالی، شرایط بازار، اهداف و جدول زمانی شرکت ایفای نقش می‌کنند.

 

اهداف

 

یکی از جنبه‌هایی که هرگز نباید در استراتژی خروج از کسب و کار آن را فراموش کرد، اهداف فردی مالک است. این که آیا پس از خروج از کسب و کار مالک علاقمند به کسب سود است یا می‌خواهد میراثی بر جای بگذارد و کسب و کار خانوادگی خود را به فرد دیگری از اعضای خانواده واگذار کند. تعیین هدف خروج از شرکت به شناسایی اهداف و فعالیت‌های خاصی که باید اولویت بندی شوند، کمک می‌کنند.

 

جدول زمانی

 

فاکتور دیگری که در زمان استراتژی خروج از کسب و کار باید در نظر گرفته شود، بحث چارچوب زمانی کسب و کار است. این که چه زمانی مالک قصد فروش بیزینس خود را دارد. هنگام تعیین این چارچوب زمانی، صاحبان کسب و کار باید انعطاف‌پذیری را مد نظر قرار دهند. در چنین شرایطی قدرت مذاکره بیشتری خواهند داشت.

 

با این حال اگر بازده زمانی محدود باشد، فروش کسب و کار ممکن است به آرامی پیش نرود. زیرا همه چیز با عجله انجام می‌شود و در عین حال ذینفعان ممکن است زمان کافی برای رساندن کسب و کار به ظرفیت کامل خود نداشته باشند.

حتما بخوانید  پروسه تحویل مواد غذایی در فروشگاه خرده فروشی والمارت

 

نیت خروج از کسب و کار

 

آیا مالک شرکت می‌خواهد به تجارت خود ادامه دهد یا ترجیح می‌دهد آن را منحل کند؟ پاسخ به این سوال بسیار مهم است. مالک باید مشخص کند که قصد ادغام کسب و کار، فروش آن و یا انتقال را دارد. این که آیا می‌خواهد برای خود جانشینی انتخاب کند یا به طور کامل سهام آن را واگذار کند بسیار مهم است.

 

شرایط بازار

 

هم عرضه و هم تقاضای فعلی برای محصولات یا خدمات شرکت و هم تقاضای بازار برای مشاغل از عواملی هستند که هنگام استراتژی خروج از کسب و کار باید در نظر گرفته شوند. شما باید بدانید که آیا خریداران بالقوه زیادی دارید یا تعداد آن‌ها کم است.

 

چرا استراتژی خروج از یک کسب و کار مهم است

 

چرا استراتژی خروج از کسب و کار مهم است

 

چرایی خروج از کسب و کار بسیار مهم است. گاهی اوقات صاحبان مشاغل دچار فرسودگی شغلی می‌شوند. گاهی اوقات به منظور درک بهتر از جریان‌های درآمدی این کار را انجام می‌دهند. دلایل مختلفی وجود دارد که در این جا سعی کرده‌ایم به بررسی آنها بپردازیم.

 

صاحبان مشاغل خسته می‌شوند

 

تشکیل یک شرکت از پایه و تبدیل آن به یک شرکت موفق و سودآور چالش برانگیز است. در عین حال نیاز به سرمایه‌گذاری قابل توجه مالی و زمانی دارد. بیشتر کارآفرینان قبل از این که بتوانند سود کافی برای سرمایه‌گذاری در استخدام و آموزش به‌ دست آورند، نیاز به منابع مالی دارند. با توجه به میزان تلاشی که صاحبان مشاغل برای این سرمایه گذاری‌ها انجام می‌دهند، آنها اغلب تمایلی به واگذاری وظایف ندارند.

 

این افراد تمام وقت خود را برای اجرای عملیات تجاری سرمایه‌گذاری می‌کنند. آنها شبانه روز به دنبال مشتریان جدید، بازاریابی محصولات خود و ثبت امور مالی کسب و کار هستند. از آن‌جایی که صاحبان این گونه شرکت‌ها زمانی را برای شارژ و کسب انرژی دوباره برای خود نمی‌گذارند می‌توانند به نقطه خستگی و فرسودگی برسند.

 

فرسودگی شغلی ممکن است در هر زمان و به دلایل مختلفی رخ دهد. وقتی این اتفاق بیافتد مالک شرکت نمی‌خواهد حتی ۳ ماه دیگر را صرف آماده‌سازی کسب و کار خود برای فروش کند. این در حالی است که خریداران احتمالی ترجیح می‌دهند که صاحبان شرکت معیارهای عملکرد، تاریخچه درآمد و هر چیز دیگر را آماده کنند. چرا که استراتژی خروج از کسب و کار تضمین می‌کند که مدیران شرکت، سیستم‌هایی برای ثبت اطلاعات ضروری را به طور منظم در اختیار داشته باشد.

 

بیشتر بخوانید: افیلیت مارکتینگ چیست و چه مزایایی دارد؟

 

 

درک بهتری از جریان‌های درآمدی کسب کنید

 

درک بهتری از جریان‌های درآمدی کسب کنید

 

یک استراتژی خروج از کسب و کار مستلزم آن است که فرد داده‌های ثابت و بروز را در مورد عملکرد کسب و کار خود نگه دارد. این بدان معناست که صاحبان شرکت‌ها همیشه درک خوبی از جریان درآمد و جریان‌های نقدی ورودی و خروجی خود خواهند داشت. آنها می‌توانند فعالیت‌هایی که بیشترین درآمد را به همراه دارند و در عین حال نحوه خرج کردن این درآمدها را تعیین کنند.

حتما بخوانید  بازاریابی همهمه ای (Buzz marketing) چیست؟

 

داشتن اطلاعات مالی دقیق باعث تصمیم‌گیری بهتر می‌شود. همچنین به صاحبان شرکت کمک می‌کند تا پیش‌بینی واقع بینانه‌ای داشته باشند. آنها قادر خواهند بود، جریان‌های نقدی را به طور موثرتری مدیریت کنند. در عین حال می‌توانند برای نوسانات فصلی برنامه‌ریزی کنند و تلاش‌های بازاریابی خود را بر روی پروژه‌های مهم‌تر متمرکز کنند.

 

ارائه یک استراتژی خروج از کسب و کار به صاحبان شرکت کمک می‌کند تصمیم بگیرند که آیا پروژه‌های درآمد کوتاه مدت را دنبال کنند یا پروژه‌هایی بلندمدت و یا میان مدت را در نظر بگیرند. اگر فردی قصد خروج از کسب و کار را در چند ماه آینده داشته باشد، می‌تواند تلاش‌های خود را بر روی فعالیت‌هایی متمرکز کند که به سرعت پول نقد به همراه دارند.

 

این موارد شامل کارهایی چون اشتراک ماهانه، تمدید خودکار و مدل‌های عضویتی می‌شود که تا زمانی که مشتریان آن را لغو نکنند، فعال است. چنین پروژه‌های درآمدزایی به حداقل تلاش نیاز دارند. با این حال این پروژه‌ها پول را به سمت کسب و کار شما سوق می‌دهند.

 

اما صاحبان شرکت‌هایی که می‌خواهند چند سال آینده در تجارت باقی بمانند، باید تلاش‌های خود را بر روی فعالیت‌های رشد بلندمدت متمرکز کنند. توسعه روابط مادام العمر با مشتری باعث ایجاد مجموعه‌ای قابل اعتماد، از کارمندان، ایجاد خلاقیت و کمک به رشد شرکت خواهد شد.

 

توسعه رهبری موثر

 

توسعه رهبری موثر

 

چه یک مالک شرکت قصد فروش کسب و کار خود را داشته باشد و چه بخواهد آن را به نسل بعدی خود منتقل کند، رهبری موثر بسیار تاثیرگذار است. برای اطمینان از موفقیت آمیز بودن فرآیند انتقال، صاحبان کسب و کار باید یک زنجیره ویژه را پس از خروج دنبال کنند. طرحی که مبانی تصمیم‌گیری شرکت را مشخص می‌کند.

 

زمانی که یک مدیر یا رهبر قدیمی شرکت را ترک می‌کند، برخی شرکت‌ها در نهایت دچار هرج و مرج می‌شوند. در عین حال سهام‌داران متعددی برای کسب قدرت می‌جنگند. بازیکنانی که باقی می‌مانند، زمان زیادی را در مورد تصمیم‌گیری درباره این که چه کسی ادامه هدایت مسیر را بر عهده بگیرد، تلف می‌کنند. در نتیجه اهداف اولیه شرکت فراموش می‌شود.

 

با ترسیم یک طرح جانشینی روشن و واضح، چنین ریسک‌هایی زمان استراتژی خروج از کسب و کار می‌تواند به حداقل برسد. باید اطمینان حاصل کنید که کسب و کار شما تا مدت‌ها پس از ترک شما به رشد خود ادامه خواهد داد.

 

 

هموارسازی فرآیندها

 

یک طرح خروج، تمامی اطلاعاتی که جانشین شرکت برای اجرای آن نیاز دارد شامل می‌شود. به این ترتیب، سرمایه‌گذاران یا مدیران جدید منابع خود را برای جمع آوری اطلاعات اولیه در مورد حقوق، امور مالی و شرکا هدر نمی‌دهند. اگر استراتژی خروج از کسب و کار حاوی تمامی این اطلاعات لازم باشد، جانشینان آن می‌تواند به محض رفتن رهبر سابق وارد فرآیند عمل و مدیریت شرکت شوند.

 

 

سخن پایانی

 

در زمان اتخاذ استراتژی خروج از کسب و کار باید با توجه به هدف از خروج، به موضوعات مهمی توجه کرد. شما باید بتوانید طرح جامعی از عملکرد کلی کسب و کار خود و منابع مالی آن تهیه کنید. این موضوع باعث سرعت در فرآیند انجام بهینه کارها خواهد شد.

 

 

منبع: corporatefinanceinstitute

 

کالابرگ الکترونیک