افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing) چیست و چه مزایایی دارد؟

افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing) چیست و چه مزایایی دارد؟


16 آذر 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
افیلیت مارکتینگ Affiliate marketing چیست؟

احتمالا تا به حال در مورد افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing) یا همان بازاریابی پورسانتی شنیده اید. این نوع استراتژی بازاریابی، نوعی همکاری در فروش است که در سال‌های اخیر در دنیا فراگیر شده است. در این مقاله از سرویس علم و تکنولوژی در مجله کوروش، به بررسی تعریف افیلیت مارکتینگ و مزایای آن برای کسب و کارها پرداخته‌ایم.

 

افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing) چیست؟

 

افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing) چیست؟

 

افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing) نوعی بازاریابی شامل استخدام افراد برای تبلیغ محصول شما و پاداش دادن به تلاش‌های آنها در زمینه فروش، بر اساس کمیسیون است. این نوع استراتژی بازاریابی، یک نوع استراتژی موثر است که برندها برای بهبود فروش به کار می‌گیرند، گرچه اغلب بهتر است در کنار سایر استراتژی‌های توسعه بازاریابی استفاده شود.

 

افیلیت مارکتینگ یا همان بازاریابی پورسانتی معمولا شامل مشارکت بین یک کسب و کار و یک شرکت وابسته برای کمک به افزایش فروش محصول است. در این نوع بازاریابی خرده فروش موافقت می‌کند به ازای هر فروش، به تبلیغ‌ کننده کمیسیون یا پورسانت بپردازد. برای مشاغل آنلاین، افیلیت یا همان تبلیغ‌کننده از یک لینک منحصر به فرد که برای ردیابی ترافیک هدایت شده به سایت ایجاد شده، استفاده می‌کند. تبلیغ‌کننده یا Affiliate درصد مشخصی از فروش را از طریق آن لینک‌ها دریافت می‌کند.

 

 

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره بازاریابی مشترک یا Co-Marketing

 

 

افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing) چگونه کار می‌کند؟

 

افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing) چگونه کار می‌کند؟

 

از آن جایی که افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing) با توزیع مسئولیت‌های بازاریابی محصول بین طرفین کار می‌کند، می‌تواند از توانایی افراد مختلف برای استراتژی بازاریابی موثرتر استفاده کند. در عین حال سهمی از سود را برای مشارکت‌کنندگان فراهم کند. برای انجام این کار، ۳ طرف مختلف درگیر می‌شوند:

 

  • فروشنده و سازندگان محصول
  • تبلیغ‌کننده یا همان شرکت تبلیغ‌کننده یا افیلیت
  • مصرف کننده

 

 

فروشنده و سازندگان محصول

 

در افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing) فروشنده خواه یک کارآفرین انفرادی باشد یا یک شرکت بزرگ، در نقش فروشنده، بازرگان، خالق محصول یا خرده فروشی ظاهر می‌شود که محصولی برای عرضه به بازار دارد. این محصول می‌تواند یک شیء فیزیکی مانند کالاهای خانگی باشد یا خدماتی مانند آموزش.

 

در این نوع بازاریابی نام برند شناخته می‌شود. فروشنده نیازی به مشارکت فعال در بازاریابی ندارد اما تبلیغ‌کننده از تقسیم درآمد حاصل از بازاریابی پورسانتی سود می‌برد. به عنوان مثال فروشنده می‌تواند یک تاجر تجارت الکترونیک باشد که کسب و کار دراپ شیپینگ ( Drop shipping ) را راه‌اندازی کرده و می‌خواهد با پرداخت هزینه به وب سایت‌های تبلیغ‌کننده برای محصولات خود مخاطبان جدیدی به‌دست آورد.

 

دراپ شیپینگ یک روش خرده فروشی است که در آن کالا مستقیما از انبار تامین‌کننده و نه انبار خرده فروش، برای خریدار ارسال می‌شود. حتی یک فروشنده می‌تواند یک شرکت در حوزه (SaaS) باشد که از نفوذ شرکت‌های تبلیغ‌کننده در حوزه فروش نرم افزار بازاریابی، استفاده کند.

حتما بخوانید  7 پیش بینی صنعت خرده فروشی در سال 2022

 

 

تبلیغ‌کننده یا افیلیت

 

افیلیت یا تبلیغ‌‌‌کننده به عنوان نشر دهنده شناخته می‌شود. تبلیغ‌ کننده می‌تواند یک فرد یا یک شرکت باشد که محصول فروشنده را به شیوه‌ای جذاب برای مصرف‌کنندگان بالقوه بازاریابی می‌کند. به عبارت دیگر، تبلیغ‌کننده محصول را تبلیغ می‌کند تا مصرف‌کنندگان را متقاعد کند که این محصول برای آنها ارزشمند و مفید بوده و اقدام به خرید آن کنند.

 

اگر مصرف‌کننده در نهایت محصول را بخرد، افیلیت بخشی از درآمد حاصل را دریافت می‌کند. تبلیغ کننده‌ها معمولا مخاطبان بسیار خاصی دارند که برای آنها بازاریابی می‌کنند. افیلیت‌ها معمولا به علایق مخاطبان پایبند هستند. همین موضوع یک جایگاه مشخص یا یک نام تجاری شخصی ایجاد می‌کند که به تبلیغ‌ کننده کمک می‌کند تا مشتریانی را جذب کند که به احتمال زیاد، تحت تاثیر تبلیغات قرار می‌گیرند.

 

مصرف کننده

 

افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing)

 

خواه مصرف‌کننده بداند یا نداند در فرآیند خرید تحت تاثیر محرک‌های افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing) قرار می‌گیرد. شرکت‌های تبلیغ‌کننده محصولات را با آنها در رسانه‌های اجتماعی، وبلاگ‌ها و وب سایت‌ها به اشتراک می‌گذارند. هنگامی که مصرف کنندگان، محصول را خریداری می‌کنند؛ فروشنده و شرکت تبلیغ‌کننده در سود شریک می‌شوند.

 

گاهی اوقات شرکت تبلیغ‌کننده تصمیم می‌گیرد با افشای این موضوع که در ازای فروش‌هایی که انجام می‌دهد، کمیسیون دریافت می‌کند، با مصرف‌کننده روبه‌رو شود. در مواقع دیگر ممکن است مصرف‌کننده کاملا از زیرساخت افیلیت مارکتینگ در پشت صحنه خرید خود غافل باشد. در هر صورت مصرف‌کننده به ندرت برای محصول خریداری شده از طریق افیلیت مارکتینگ هزینه بیشتری پرداخت می‌کند.

 

سهم شرکت تبلیغ‌کننده از سود در نرخ خرده فروشی لحاظ می‌شود. مصرف‌کننده فرآیند خرید را تکمیل می‌کند و محصول را خیلی عادی مثل همیشه دریافت می‌کند. در واقع مشتری تحت تاثیر سیستم بازاریابی پورسانتی قرار نمی‌گیرد، اما بخش مهمی از این نوع بازاریابی است.

 

مزایای افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing) برای کسب و کارها

 

مزایای افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing) برای کسب و کارها

 

طبق آمار انتظار می‌رود هزینه‌های افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing) در ایالات متحده تا سال ۲۰۲۲ به رقمی معادل ۸.۲ میلیارد دلار برسد. چرا که شرکت‌ها برای کمپین‌های بازاریابی پورسانتی یا همان افیلیت مارکتینگ، هزینه زیادی می‌کنند. این نوع بازاریابی مزایای زیادی دارد: از هزینه کم گرفته تا ریسک پایین و ترافیک هدفمند.

 

هزینه راه‌اندازی پایین

 

یک برنامه افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing) نیازی به داشتن یک تیم تبلیغاتی برای نمایش تبلیغات یا خرید فضای تبلیغاتی ندارد. به جای آن برای ارائه محتوای بازاریابی خود باید به بازاریابان و یا همان تبلیغ‌کنندگان تکیه کنید. به غیر از تلاش‌های اولیه برای انتخاب و بررسی شرکت‌های تبلیغ کننده، تلاش کمی از جانب شما برای بازاریابی محصول‌تان لازم است.

 

همین موضوع باعث شده تا این نوع بازاریابی به یک روش محبوب تبدیل شود. هنگامی که یک شرکت با یک تبلیغ‌کننده به راحتی کار کند و روابط خوبی میان تبلیغ کننده و فروشنده ایجاد شود، بازاریابی خدمات یا محصول به راحتی با همکاری مداوم ادامه پیدا می‌کند.

حتما بخوانید  نگاهی به بزرگ ترین ترند های تجربه مشتری در سال 2022

 

یک روش مقرون به صرفه

 

افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing)

 

از آن جا که بیشتر فعالیت‌های بازاریابی شما توسط شرکت‌های تبلیغ‌کننده انجام می‌شود، آنها بخشی از هزینه پیوست را متحمل خواهند شد. افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing) یک برنامه مبتنی بر کمیسیون است. این به معنی است که شما فقط از طریق فروش‌هایی که شرکت‌های تبلیغ‌کننده وارد می‌کنند، پرداختی خواهید داشت.

 

این مدل بازاریابی مدیریت هزینه را آسان کرده و جریان نقدینگی شما را قطع نمی‌کند. بر خلاف سایر مدل‌های بازاریابی مانند تبلیغات PPC که از شما می‌خواهند برای هر کلیکی که به وب سایت شما منتهی می‌شود، هزینه پرداخت کنید؛ در این مدل بازاریابی چنین چیزی وجود ندارد. افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing) تضمین می‌کند که تنها زمانی که فروش انجام می‌شود، پولی پرداخت شود.

 

ریسک کم

 

هزینه از دست رفته به معنای ریسک کم است. خطر ضرر کمی در این نوع بازاریابی وجود دارد. چرا که پرداخت‌ها زمانی انجام می‌شود که یک تبدیل واقعی صورت گیرد. بنابراین این نوع بازاریابی مناسب مشاغل با بودجه اندک است.

 

ترافیک هدفمند

 

از آنجایی که شرکت‌های تبلیغ‌کننده در افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing) توسط شما انتخاب می‌شوند، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که ترافیکی که به سایت شما می‌آید، از سوی افرادی است که محصول یا خدمات شما را مفید می‌دانند. این موضوع به این دلیل است که شرکت‌های تبلیغ‌کننده که با برند شما ظاهر می‌شوند، به احتمال زیاد افرادی با حوزه نفوذ خود دارند که برند شما برای‌شان مفید است.

 

انعطاف پذیری

 

شما به راحتی می‌توانید برنامه بازاریابی پورسانتی خود را با هزینه کم یا بدون هزینه کوچک‌تر یا بزرگ‌تر کنید. این نوع بازاریابی راهی عالی و کم هزینه برای رشد و توسعه کسب و کار شما است.

 

نرخ بازگشت سرمایه (ROI) بالا

 

نوآوری محصول و مهارت‌های مدیریت موثر، بازگشت سرمایه بالا را تضمین نمی‌کند. شما باید در عین حال بتوانید بازاریابی خود را به درستی انجام دهید. ثابت شده که افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing) نسبت به بیشتر استراتژی‌های بازاریابی، بازگشت سرمایه (ROI) بسیار بالاتری دارد.

 

یکی از دلایل اصلی این امر این است که مخاطبان هدف شما در مورد محصول و یا خدمات شما از شرکت‌های تبلیغ‌کننده که در حوزه نفوذ آنها هستند، می‌شنوند و باخبر می‌شوند. به طور خلاصه، شما تلاش‌های بازاریابی خود را از طریق یک شرکت تبلیغ‌کننده که دسترسی و نفوذ مستقیمی بر روی یک مخاطب بسیار هدفمند دارد، پیش می‌برید. مخاطبی که پذیرای چیزی است که شما ارائه می‌دهید.

 

 

سخن پایانی

 

افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing) به سرعت در حال تبدیل شدن به یکی از جنبه‌های بسیار مهم استراتژی‌های بازاریابی بروز دنیا است. این موضوع به دلیل هزینه‌های پایین و انعطاف‌پذیری بالای آن است. هر چه بازار به رشد خود ادامه می‌دهد، مزایای این نوع بازاریابی برای مشاغل آشکارتر می‌شود. می‌توان انتظار داشت که در آینده‌ای نزدیک، سازمان‌ها بیشتر از این روش بازاریابی استفاده کنند.

 

 

منابع: impactmybiz, bigcommerce

کالابرگ الکترونیک