روز جهانی نوشیدنی‌های گازدار؛ آیا خوردن نوشابه برای بدن مفید است؟

روز جهانی نوشیدنی‌های گازدار؛ آیا خوردن نوشابه برای بدن مفید است؟


29 آبان 1399 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
روز جهانی نوشیدنی‌های گازدار؛ فواید، عوارض و مضرات نوشابه گازدار

۱۹ نوامبر روز جهانی «نوشابه‌های گازدار حاوی کافئین» است. این روز قطعاً برای علاقه‌مندان به این نوشیدنی خوشمزه اهمیت زیادی دارد و بدون شک زمان خوبی است تا با همه فواید و مضرات این نوشیدنی‌های پرطرفدار آشنا شوید. با همه اخباری که هر روزه در مورد عوارض و مضرات نوشابه گازدار می‌شنویم، این نوشیدنی‌های رنگ به رنگ هنوز هم در لیست محبوب‌ترین نوشیدنی‌های دنیا قرار دارند. سالانه بیشتر از ۳۴ میلیارد گالن از این نوشیدنی در ۲۰۰ کشور دنیا به فروش می‌رسد. بسیار از افراد روزانه مقادیر زیادی نوشابه گازدار مصرف می‌کنند و خوردن یک وعده غذایی بدون این نوشیدنی برایشان هیچ جذابیتی ندارد. اما آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که با خوردن این نوشیدنی چه اتفاقی در بدن شما می‌افتد؟ برای پاسخ به این سوال و آشنا شدن با همه عوارض و فواید نوشابه‌های گازدار با مجله کوروش همراه باشید.

 

با تاریخچه نوشیدنی‌های گازدار آشنا شوید

 

روز جهانی نوشیدنی‌های گازدار؛ فواید، عوارض و مضرات نوشابه گازدار

 

در نیمه دوم قرن هفدهم میلادی پای نوشیدنی‌های گازدار به بازار اروپا باز شد و خیلی زود تبدیل به یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها در سراسر دنیا، به خصوص فرانسه، تبدیل شدند. جالب‌ترین موضوعی که در مورد ظهور نوشیدنی‌های گازدار وجود دارد مربوط به دهه ۱۷۰۰ میلادی بود که فواید خوردن آب گازدار موجب محبوبیت این نوشیدنی در میان مردم شد. داروسازان آمریکایی و اروپایی در آن زمان معتقد بودند که خوردن آب گازدار و نوشابه گازدار می‌تواند به عنوان یک ماده نیروبخش قوی عمل کند و توانایی یادگیری را افزایش دهید و از طرفی برای درمان سردرد و دردهای عصبی نیز بسیار مؤثر است که احتمالا به خاطر وجود کافئین در ترکیب آنهاست. بعد از آن با اضافه کردن انواع طعم‌ها به آب گازدار، این نوشیدنی بیشتر مورد استقبال مشتریان و بازار قرار گرفت.

 

روز جهانی نوشیدنی‌های گازدار؛ فواید، عوارض و مضرات نوشابه گازدار

 

تقریباً تا حوالی دهه ۱۸۹۰ نوشابه گازدار به صورت دستی تهیه می‌شد و بعد از گذشت دو دهه تولید نوشابه‌های گازدار به وسیله ماشین آلات اتوماتیک آغاز شد. جالب است بدانید که در طی چند سال اول ظهور نوشیدن‌های گازدار بیشتر از ۱۵۰۰ اختراع در آمریکا برای آن ثبت شده است. امروزه بیشتر از صد سال از قدمت اولین نوشیدنی گازدار می‌گذرد و این نوشیدنی هنوز هم از پرطرفدارترین نوشیدنی‌های دنیا محسوب می‌شود.

 

عوارض و مضرات نوشابه گازدار

 

روز جهانی نوشیدنی‌های گازدار؛ فواید، عوارض و مضرات نوشابه گازدار

 

شاید باور کردن این موضوع که عوارض و مضرات نوشابه گازدار از فواید آن بسیار بیشتر است، برای عده زیادی سخت باشد؛ اما چه قبول کنید و چه این موضوع را جدی نگیرید، این نوشیدنی‌های خوشمزه ضررهای زیادی برای سلامت ما دارند. در ادامه به برخی از عوارض و مضرات نوشابه گازدار اشاره شده است.

 

پوسیدگی دندان‌ها

 

قند موجود در نوشیدنی‌های گازدار سبب افزایش تعداد باکتری‌ها در دهان می‌شود که نتیجه آن پوسیدگی و خراب شدن دندان‌هاست.

 

افزایش کلسترول یکی از عوارض و مضرات نوشابه گازدار

 

یکی دیگر از مهم‌ترین عوارض و مضرات نوشابه گازدار گرفتگی رگ‌ها و افزایش سطح LDL یا همان کلسترول بد است. نتایج تحقیقات پزشکان حاکی از آن است که مصرف نوشابه گازدار برای دو هفته و به صورت روزانه باعث افزایش قابل توجه میزان LDL و تری گلیسیرید در خون می‌شود.

 

مشکلات گوارشی و مضرات نوشابه گازدار برای معده

 

ترکیبات و گاز موجود در نوشابه موجب به هم ریختن سیستم گوارش می‌شود و هضم غذا را مشکل می‌کند. بسیاری از افراد با هدف هضم غذا از نوشابه گازدار استفاده می‌کنند، اما این موضوع به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

 

افزایش ابتلا به سکته قلبی از عوارض و مضرات نوشابه گازدار 

 

روز جهانی نوشیدنی‌های گازدار؛ فواید، عوارض و مضرات نوشابه گازدار

 

مطالعه‌ای که روی بیشتر از ۲۸۸۸ نفر و در طی یک دوره ۱۰ ساله انجام شد، نشان داد افرادی که روزانه یک لیوان نوشابه گازدار در رژیم غذایی خود دارند، سه برابر بیشتر به زوال عقل و آلزایمر و سکته قلبی دچار می‌شوند.

 

خطر ابتلا به دیابت و کبد چرب از عوارض و مضرات نوشابه گازدار 

 

شاید باورش سخت باشد اما بیشتر از ۱۰۰ میلیون آمریکایی به دیابت یا علائم پیش دیابت دچار هستند. بخش عمده‌ای از این بیماری به خاطر مصرف زیاد نوشابه اتفاق افتاده است. تحقیقاتی که در بیشتر از ۴۲ کشور انجام شد نشان داده است که کشورهایی که سرانه مصرف نوشابه بالایی دارند، ۲ درصد بیشتر به دیابت مبتلا می‌شوند. میزان ابتلا به کبد چرب هم در این کشورها بیشتر گزارش شده است.

 

افزایش خطر ابتلا به سرطان

 

برای ساخت نوشابه‌های گازدار از متیل آمیدازول که یک نوع رنگ مصنوعی است، استفاده می‌شود. مطالعه‌ای که روی نمونه‌های مختلف نوشابه انجام شد، نشان داد که مصرف مداوم مواد شیمیایی موجود در نوشابه‌ها خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد. این موضوع برای افرادی که روزانه مقدار زیادی نوشابه می‌خورند، از مهم‌ترین عوارض و مضرات نوشابه گازدار محسوب می‌شود.

 

افزایش چاقی‌های شکمی از مهم‌ترین عوارض و مضرات نوشابه گازدار

 

تحقیقات نشان داده است که مصرف انواع نوشابه‌های گازدار معمولی و رژیمی موجب افزایش چاقی شکمی در کودکان و بزرگسالان می‌شود و افرادی که روزانه از نوشابه گازدار در رژیم غذایی خود استفاده می‌کنند، معمولاً دور شکم آن‌ها حدود ۸ سانتی‌متر بیشتر از افراد دیگر است.

 

فواید نوشیدنی‌های گازدار

 

عوارض و مضرات نوشابه گازدار بر کسی پوشیده نیست و ارزش غذایی پایین و مقادیر بالای قند در این نوشیدنی‌ها موجب شده تا برای سلامتی ما مضر باشد. اما به هر حال خوردن یک لیوان نوشابه گازدار در یک روز گرم تابستانی آن‌قدر دلچسب است که گذشتن از آن برای خیلی از ما سخت به نظر می‌رسد. به هر حال این نوشیدنی که همه جا از ضررهای آن یاد می‌شوند، فوایدی هم دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره شده است.

 

افزایش تمرکز

 

خوردن یک لیوان نوشابه سیاه گازدار به دلیل داشتن کافئین، درست مثل یک فنجان قهوه عمل می‌کند و بعد از وارد شدن به جریان خون می‌تواند تمرکز ذهنی شما را افزایش دهد. بد نیست بدانید کافئین موجود در نوشابه‌های گازدار در مقایسه با سایر نوشیدنی‌های حاوی کافئین مثل قهوه و چای، با سرعت بیشتری جذب بدن می‌شود.

 

کاهش استرس

 

شاید شما هم این موضوع را تجربه کرده باشید که در زمان استرس یا خستگی، خوردن یک لیوان نوشابه گازدار موجب آرام شدنتان می‌شود. تحقیقات نشان داده است که مصرف نوشابه با کاهش کورتیزول، موجب می‌شود تا احساس خستگی کمتر و کاهش استرس را تجربه کنیم.

 

افزایش انرژی

 

روز جهانی نوشیدنی‌های گازدار؛ فواید، عوارض و مضرات نوشابه گازدار

 

صد البته خوردن یک مشت آجیل برای بالا بردن سطح انرژی بسیار مفیدتر از خوردن یک لیوان نوشابه است، اما گاهی اوقات نیاز داریم تا به سرعت انرژی خود را بازیابی کنیم. خوردن نوشابه با توجه به مقادیر بالای قند می‌تواند به سرعت به افزایش انرژی در بدن کمک کند. تنها موضوعی که باید توجه داشته باشید این است که این انرژی بعد از ۳۰ تا ۶۰ دقیقه کاملاً از بین می‌رود و دوباره بدن به حالت قبل باز می‌گردد. اما فراموش نکنید که هنوز عوارض و مضرات نوشابه گازدار از فواید آن برای شما بیشتر است.

 

از بین بردن حالت تهوع

 

در مورد از بین بردن حالت تهوع با نوشابه، حدس و گمان‌های زیادی وجود دارد، اما افراد زیادی هستند که ادعا می‌کنند با خوردن نوشابه در زمانی که حالت تهوع دارند، به خوبی بهبود پیدا کرده‌اند. هر چند که این ادعا پایه علمی ندارد، اما به هر حال تجربه نشان داده است که نوشابه به درمان تهوع کمک زیادی می‌کند.

 

با معروف‌ترین برندهای نوشابه گازدار دنیا آشنا شوید

 

با معروف‌ترین برندهای نوشابه گازدار دنیا آشنا شوید

 

امروزه برندهای برتر تولید نوشابه‌های گازدار در لیست بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان قرار دارند و در این میان کوکاکولا همیشه به عنوان پیشگام موفق‌ترین برند نوشیدنی در دنیا شناخته می‌شود. در ادامه می‌توانید با ۵ برند برتر نوشابه گازدار در دنیا آشنا شوید.

*کوکاکولا

*پپسی

*رد بول

*فانتا

*اسپرایت

 

نکته پایانی

 

در کنار همه این فواید، عوارض و ضرر و زیان نوشابه گازدار که در این مقاله ذکر شد تصمیم با شما است! خوردن این نوشیدنی خوشمزه می‌تواند سیستم بدن شما را مختل کند و عوارض زیادی برای بدن ایجاد کند. اگر به خوردن نوشابه عادت کرده‌اید، بهتر است نوشیدن آن را به هفته‌ای چند بار و بعد از آن به ماهی چند بار برسانید و از بدنتان بیشتر در برابر خوراکی‌های خوشمزه و مضر محافظت کنید.

 

 

کالابرگ الکترونیک