۸ روش مراقبت از لاستیک خودرو در روزهای گرم تابستان

۸ روش مراقبت از لاستیک خودرو در روزهای گرم تابستان


24 مرداد 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
مراقبت از لاستیک خودرو در گرما

آیا با راه‌های مراقبت از لاستیک خودرو در گرما آشنایی دارید؟ لاستیک‌ها جزء جدایی‌ناپذیر خودرو هستند که وسیله نقلیه را به جاده، متصل و به تعادل آن کمک می‌کنند. لاستیک‌ها چه در زمستان و چه در تابستان به توجه زیادی نیاز دارند. مخصوصا وقتی در سفرهای تابستانی هستید، باید از لاستیک خودرو به خوبی مواظبت کنید. احتمالا می‌دانید که هوای گرم تابستان‌ برای لاستیک‌های خودرو مضر است، چون سطح داغ جاده‌ها بر سلامت لاستیک‌ها تاثیر می‌گذارد و احتمال باد کردن و پنچر شدن لاستیک را افزایش می‌دهد. اما اگر نکات مراقبت از لاستیک خودرو در تابستان را رعایت کنید و هر روز وضعیت لاستیک‌ها را بررسی کنید، جای نگرانی نیست. ما نیز در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش، اطلاعات جامع و کافی را در مورد نحوه مراقبت از لاستیک خودرو در تابستان به شما ارائه می‌دهیم تا بدون کمترین آسیب، از لاستیک‌ها محافظت کنید.

 

 

نحوه مراقبت از لاستیک خودرو در گرما

 

فشار تایر را بررسی کنید

۱- فشار تایر را بررسی کنید

 

نه تنها در تابستان، بلکه در کل طول سال باید فشار باد لاستیک‌ها را قبل از سوار شدن به خودرو چک کنید. حفظ باد لاستیک خودرو یکی از نکات مهم نگهداری از خودرو در تابستان و زمستان است. اگر برای یک سفر طولانی برنامه‌ریزی می‌کنید، باید فشار باد لاستیک را بررسی و تنظیم کنید تا مطمئن شوید که لاستیک خودرو، سفرتان را مختل نخواهد کرد.

در فصل تابستان، لاستیک‌های خودرو را که در هوای داغ، گرم شده‌اند، لمس نکنید، برای چک کردن این لاستیک‌ها، پس از گذشت یک ساعت از توقف کردن خودرو، فشار باد لاستیک را چک کنید. همچنین می‌توانید روی لاستیک‌ها مقداری آب بریزید تا کمی خنک شوند.

بررسی فشار باد لاستیک باعث اطمینان از رانندگی ایمن می‌شود. در روزهای عادی باید هفته‌ای یک بار فشار باد لاستیک‌ها را چک کنید و در تابستان باید هر روز این کار را انجام دهید. به یاد داشته باشید که اگر فشار باد لاستیک را تنظیم نکنید، بر میزان مصرف سوخت خودرو هم تاثیر خواهد داشت.

 

۲- لاستیک تابستانی بخرید

 

در تابستان، گرمای شدید هوا روی سلامت لاستیک‌ها تاثیر منفی می‌گذارد و اگر برای مدت طولانی و به طور مداوم رانندگی می‌کنید، باید قبل از هر بار رانندگی به وضعیت خودرویتان توجه کنید. اگر زیاد در جاده‌های گرم رانندگی می‌کنید، باید به عنوان اولین اقدام، لاستیک‌های تابستانی مخصوص بخرید.

برای اینکه تایرهای خودروی خود را در روزهای گرم در بهترین شرایط نگه دارید و آنها را از تنش گرمای تابستانی دور کنید، بهترین راه مراقبت از لاستیک خودرو در تابستان این است که لاستیک‌های زمستانی خود را با لاستیک‌های تابستانی تعویض کنید. لاستیک‌های مخصوص تابستان‌، اگر از نمونه‌های باکیفیت باشند، خیال شما را بابت نگرانی از سفرهای جاده‌ای تابستانی راحت می‌کنند.

حتما بخوانید  10 ترفند حرفه ای برای خرد کردن پیاز بدون اشک ریختن

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

۳- لاستیک‌ها را روزانه بشویید

 

لاستیک‌ها را روزانه بشویید

 

انباشته شدن خاک روی تایر، بر عملکرد لاستیک‌ها تاثیر می‌گذارد. شستن لاستیک‌های ماشین کار چندان سختی نیست و فقط ۱۰ تا ۱۵ دقیقه طول می‌کشد. در تابستان لاستیک‌های ماشین خود را به صورت روزانه بشویید. این کار عمر لاستیک‌های خودرو را افزایش می‌دهد و همچنین باعث درخشندگی ظاهر آن می‌شود. می‌توانید لاستیک‌های ماشین را خودتان بشویید و در هزینه هم صرفه‌جویی کنید. برای شستن کامل لاستیک‌ها، ‌از برس شست‌‌وشوی لاستیک و صابون استفاده کنید.

 

۴- خیلی طولانی رانندگی نکنید

 

رانندگی‌های طولانی می‌تواند لاستیک‌ها را حساس کند چون خودرو پس از رانندگی در زمان‌های خاص نیاز به استراحت دارد. نه تنها لاستیک‌ها بلکه سایر قسمت‌های ماشین هم نیاز به استراحت دارند. اما به طور ویژه، در تابستان بیش از حد رانندگی نکنید چون جاده‌های گرم روی سلامت لاستیک‌ها تأثیر می‌گذارند و باعث منبسط یا پنچر شدن لاستیک می‌شوند.

یک استراحت کوتاه پس از ۱ یا ۲ ساعت رانندگی به جلوگیری از گرمای بیش از حد و خنک شدن قطعات خودرو کمک می‌کند. یک استراحت کوتاه نیز به راننده کمک می‌کند تا تمرکز بیشتری روی جاده داشته باشد.

 

۵- بررسی سلامت لاستیک

 

بررسی سلامت لاستیک

 

بازرسی لاستیک‌ها، برای عیب‌یابی آن، یکی از مهم‌ترین راه‌های مراقبت از لاستیک خودرو در گرما است. در این صورت مطمئن می‌شوید که لاستیک‌ها می‌توانند وسیله نقلیه شما را کاملا متعادل نگه دارند یا نه. اگر خودروی قدیمی یا کارکرده می‌خرید، در اولین اقدام، باید لاستیک‌های آن را بررسی کنید تا مطمئن شوید که لاستیک‌ها سالم هستند و می‌توانید به صورت ایمن با خودرو رانندگی ‌کنید. همچنین باید مطمئن شوید که تایرهای قدیمی خودرو، برای سوار شدن در تابستان مناسب هستند.

رانندگی در تابستان به این معنی است که جاده‌های گرم فشار لاستیک‌ها افزایش می‌دهد. بررسی آنها نه تنها برای انجام سفرهای طولانی مهم است، بلکه در طول سواری‌های کوتاه در تابستان هم اهمیت زیادی دارد. در حین همین بررسی‌ها است که مطمئن می‌شوید باید لاستیک‌ها را تعویض کنید یا خیر.

 

۶- تایر زاپاس داشته باشید

 

به همراه داشتن لاستیک‌های زاپاس بهترین احتیاط ایمنی هستند که باید رعایت ‌کنید. شما نمی‌دانید کجا و در چه موقعیتی باید لاستیک را تعویض کنید. اگر در جاده‌هایی با دید محدود رانندگی می‌کنید، لاستیک زاپاس بیشتر به شما کمک می‌کنند. معمولا هم در جاده‌های خارج شهر، تعمیرگاه‌های بسیار کمی وجود دارند. به همراه داشتن لاستیک زاپاس باعث می‌شود در وقتتان صرفه‌جویی شود و شما را از دردسر نجات دهد.

قبل از رفتن به سفر مطمئن شوید که لاستیک زاپاس خود را بررسی کرده‌اید. در ضمن لاستیکی را با خود ببرید که به خاطر نگهداری شدن در مدت طولانی، کم‌باد نشده یا فرسوده نباشد.

 

۷- بار زیادی را روی خودرو قرار ندهید

 

حتما بخوانید  بهترین روش های نگهداری از سیر تازه و خشک

بار زیادی را روی خودرو قرار ندهید

 

اضافه بار روی وسیله نقلیه یکی از مهم‌ترین دلایل بروز تصادفات جاده‌ای است. هنگامی که بار اضافی بر روی وسیله نقلیه خود می‌گذارید، تعادل خودرو به هم می‌خورد. در بسیاری مواقع، لاستیک‌ها فقط به دلیل بار زیاد منفجر می‌شوند.

برخی وسایل نقلیه تجاری به طور ویژه برای بارگیری ساخته شده‌اند، ولی حتی اگر بار اضافی روی وسیله نقلیه تجاری بگذارید، این احتمال وجود دارد که خودرو تعادل خود را از دست بدهد. همیشه میزان بار تایید شده را روی خودرو خود قرار دهید.

 

۸- جای لاستیک‌ها را عوض کنید

 

در تابستان پس از طی کردن هر ۸ تا ۱۰ هزار کیلومتر، جای لاستیک‌های خودرو را با هم عوض کنید. چون لاستیک‌های جلو به خاطر اینکه وظیفه چرخش خودرو در پیچ‌ها را هم انجام می‌دهند، سریع‌تر دچار سایش می‌شوند. به ویژه اگر خودروی شما اکسل جلو است، سایش سریع‌تر اتفاق می‌افتد.

 

بیشتر بخوانید: روش‌های مراقبت از باتری خودرو در تابستان

 

نحوه بررسی لاستیک خودرو

 

نحوه بررسی لاستیک خودرو

 

بررسی لاستیک خودرو می‌تواند شما را نسبت به وضعیت آن آگاه ‌کند. با این کار می‌توانید از سلامت لاستیک‌ها مطمئن شوید. همچنین در مورد تعادل داشتن خودرو هم مطمئن می‌شوید. برای بررسی لاستیک خودرو باید نکات زیر را بررسی کنید:

 

*مطمئن شوید که فشار لاستیک خودرو مطابق با فشار توصیه شده شرکت یا کارخانه سازنده لاستیک باشد. لاستیک‌ها به‌طور معمول ماهانه یک واحد فشار از دست می‌دهند. بدین معنی که در فصل تابستان با هر ۱۰ درجه کاهش هوا، حدود یک واحد فشار کاهش پیدا می‌کند.

*عمق آج لاستیک را بررسی کنید تا مطمئن شوید تایرهای شما برای چسبیدن به جاده و ایجاد اصطکاک با سطح، توان کافی دارند.

*بررسی وضعیت لاستیک‌ها می‌تواند در مورد این‌که تا چه زمانی می‌توانید از آنها استفاده کنید، شما را آگاه کنند.

*با کمی سواری کردن، عملکرد و تعادل لاستیک‌های قدیمی را بسنجید.

 

چرا بررسی لاستیک‌ها مهم است؟

 

چرا بررسی لاستیک‌ها مفید است؟

 

بازرسی لاستیک‌ها به شما در این راه‌ها کمک می‌کند:

 

*از ایمنی مسافران و راننده در حین رانندگی مطمئن شوید.

*خیالتان بابت عملکرد خودرو راحت شود.

*هشدارهای احتمالی در مورد تعویض لاستیک را به شما می‌دهد.

 

فراموش نکنید که لاستیک‌های خودرو پس از کارکرد مشخصی باید تعویض شوند. بهترین کار این است که تایرهای خودرو را به موقع تعویض کنید تا از ایمنی خودرو سواری خود مطمئن شوید. در ضمن لاستیک‌ها برای کار کردن زیاد و طولانی مدت ساخته نشده‌اند. ولی اگر به خوبی از آنها مراقبت کنید، می‌توانید حداکثر استفاده را از لاستیک قدیمی خود بکنید.

 

سوالات متداول

 

چرا جای لاستیک‌ها را باید عوض کنیم؟

 

تعویض جای لاستیک‌ها به این خاطر است که لاستیک‌های جلو وظیفه چرخش خودرو را دارند، بنابراین زودتر دچار ساییدگی می‌شوند.

 

در تابستان باید چند ساعت یک بار رانندگی را متوقف کنیم؟

 

یک استراحت کوتاه پس از ۱ یا ۲ ساعت رانندگی به جلوگیری از گرمای بیش از حد و خنک شدن لاستیک و دیگر قطعات خودرو کمک می‌کند.

 

 

منبع: myauctionsheet

 

کالابرگ الکترونیک