۱۶ نکته نگهداری از خودرو در روزهای گرم تابستان به زبان ساده

۱۶ نکته نگهداری از خودرو در روزهای گرم تابستان به زبان ساده


23 مرداد 1401 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۱۶ نکته نگهداری از خودرو در روزهای گرم تابستان به زبان ساده

رانندگی با ماشین و نگهداری از خودرو در تابستان می‌تواند گاهی اوقات با چالش‌هایی همراه باشد. از طرفی هوای گرم مسافرت‌های تابستانی را هم چالش‌برانگیز می‌کند. در هنگام رانندگی در روزهای گرم تابستان هم باید تلاش بیشتری کنید تا تمرکزتان را از روی جاده و مخاطرات آن از دست ندهید. بررسی وضعیت موتور، مراقبت از باتری خودرو در تابستان و دیگر قطعات آن به صورت مداوم و دوره‌ای همچنین می‌تواند از بروز خسارت‌های ناشی از بی‌توجهی به نکات نگهداری از خودرو در روز‌های گرم، جلوگیری کند. در این مقاله از مجله کوروش، به نکات نگهداری از خودرو در روزهای گرم تابستان می‌پردازیم. با سرویس سبک زندگی همراه باشید.

 

 

اصول نگهداری از خودرو در روزهای گرم تابستان

 

اصول نگهداری از خودرو در روزهای گرم

 

برای اینکه بتوانید در طول سال رانندگی ایمنی داشته باشید و خودرویتان سالم و بدون عیب بماند، باید اصول نگهداری از خودرو در روزهای گرم و سرد را جدی بگیرید. نکات و اصول مراقبت از خودرو در تابستان عبارتند از :

 

۱- مراقبت از باتری

 

مراقبت از باتری خودرو در گرما، یکی از اصول مهمی است می‌تواند هم هزینه‌های نگهداری از خودرو در تابستان را کاهش دهد و هم رانندگی ایمن‌تری را تجربه کنید. باتری‌های خودرو در زیر کاپوت قرار می‌گیرند و سال‌ها دوام می‌آورند. احتمالا به همین دلیل است که مردم در دمای بالا به آن توجه زیادی نمی‌کنند. عمر باتری‌های خودرو بین ۲ تا ۵ سال، بسته به کیفیت باتری و نگهداری صحیح از آن متغیر است.

دمای بالا، گرما و لرزش‌های خودرو می‌تواند به باتری آن آسیب برساند و در نتیجه باعث خرابی داخلی و شکست شود. برای جلوگیری از چنین وضعیتی، بررسی کنید که آیا باتری به طور ایمن و صحیح وصل شده است یا خیر. اگر نه، آن را محکم کنید تا حداقل لرزش وجود داشته باشد. علاوه بر این، گرمای بیش از حد می‌تواند سطح تبخیر مایع باتری را افزایش دهد. این موضوع می‌تواند باعث خوردگی، به ویژه در پایانه‌ها و قطعات اتصال شود.

 

۲- سطح سیال را بررسی کنید

 

سطح سیال را بررسی کنید

تخفیف شوینده های افق کوروش

 

چندین مایع به صورت هماهنگ کار می‌کنند تا به خنک ماندن خودرو در تابستان کمک کنند. سطح مایعات در خودرو باید تنظیم شود تا از گرم شدن بیش از حد خودرو جلوگیری شود. این امر در طول فصل تابستان اهمیت بیشتری پیدا می‌کند چون گرما این مایعات را تبخیر می‌کند. خیلی‌ها تمام توجه خود را روی بررسی روغن موتور می‌گذارند ولی روغن‌های گیربکس و ترمز هم باید همراه با روغن فرمان کنترل شوند.

 

۳- از سلامت لاستیک‌های خودرو مطمئن شوید

 

شرایط جوی گرم، هوای داخل تایرهای خودرو را منبسط می‌کند و خطر ترکیدگی تایرها را بالا می‌برد. در نتیجه با شروع فصل گرم، حتما باد تایرها را تنظیم کنید و نکات نگهداری از لاستیک خودرو در تابستان را رعایت کنید.

حتما بخوانید  12 ترفند خانه تکانی سریع برای زنان شاغل در کمترین زمان

 

۴- مراقب بالا رفتن دمای خودرو باشید

 

مراقب بالا رفتن دمای خودرو باشید

 

خنک نگه داشتن ماشین در تابستان اهمیت زیادی دارد. اگر چه آمپر، در خودروهای جدید کم‌کم در حال حذف شدن است ولی اگر در خودرویتان آمپر وجود دارد، حتما به آن نگاه بیندازید، به‌ خصوص اگر در مناطقی یا آب و هوای گرم رانندگی می‌کنید. اگر هم در هنگام رانندگی دمای خودرو بیش از حد بالا رفت، حتما خودرو را متوقف کنید.

 

۵- ترموستات را باز نکنید

 

وجود «ترموستات» روی موتور یکی از ضرورت‌های نگهداری از خودرو در فصل گرما است. ترموستات وظیفه به تعادل رساندن دمای موتور را در ساعات اولیه روز به عهده دارد و به خنک کردن موتور در تابستان می‌پردازد. علاوه بر ترموستات نسبت به کارکرد صحیح پمپ خنک کاری، رادیاتور و دیگر بخش‌ها که خودرو را خنک می‌کنند، دقت کنید.

 

۶- مخزن شیشه‌‌شوی را پر کنید

 

یکی از نکات فنی خودرو در تابستان این است که حتما مخزن شیشه‌شوی را در همه فصل‌ها به ویژه در تابستان پر کنید. از آن جایی که مخزن شیشه‌شوی به موتور نزدیک است و در معرض گرمای زیادی قرار دارد، خالی بودن این مخزن در فصل گرما باعث خشکی، شکنندگی و خرابی این مخزن می‌شود.

 

۷- روغن خودرو را کنترل کنید

 

روغن خودرو را کنترل کنید

 

در ابتدای فصل تابستان و گرم شدن هوا اگر روغن موتور، جعبه دنده و دیفرانسیل خودرو از نوع زمستانه است حتما آن را تعویض و از روغن‌های مناسب فصل یا چهارفصل استفاده کنید. هر چند سطح روغن خودرو باید در کل سال کنترل شود اما در فصول گرم، این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. به یاد داشته باشید که اگر روغن موتور در شرایط خوبی قرار داشته باشد به پایین آمدن دمای موتور کمک خواهد کرد.

 

۸- به سلامت رادیاتور اهمیت بدهید

 

برای نگهداری از خودرو در تابستان و روزهای گرم بهار، قبل از ریختن ضد یخ، ترموستات، پمپ آب، شیلنگ‌ها و در رادیاتور را مورد بررسی قرار دهید. برای این کار، مسیرهای گردش ضد یخ را بشویید و بدنه بیرونی را با محلول آب و صابون شست‌وشو دهید تا هوا به راحتی از میان پره‌های رادیاتور عبور کند.

 

۹- ضدیخ مناسب تهیه کنید

 

با توجه به توصیه شرکت سازنده خودرو، نسبت به تهیه یک ضد یخ مناسب اقدام کنید. میزان ضد یخی که در خودرو به کار می‌برید، باید بر اساس شرایط آب و هوایی و حجم خنک کننده باشد. سازندگان خودرو، استفاده از محلول ۱:۱ ضد یخ و آب (۵۰ درصد آب و ۵۰ درصد ضدیخ) را به عنوان سیال خنک کننده مناسب در خودروها، توصیه می‌کنند.

با توجه به اینکه محلول ۵۰ درصد ضد یخ، به میزان ۵ درصد انبساط حجمی دارد، در صورت نبودن منبع انبساط، باید حدود ۵ درصد حجم کل سیستم خنک کننده را خالی بگذارید. توجه داشته باشید که عدم کارایی مناسب رادیاتور، باعث افت نقطه جوش سیار خنک کننده و به جوش آمدن سریع آن می‌شود.

 

۱۰- فشار تایر را تنظیم کنید

 

فشار تایر را تنظیم کنید

 

هر چه هوا گرم‌تر باشد، لاستیک‌های خودرو حساس‌تر خواهند شد. حفظ فشار هوای مناسب می‌تواند از مسائل مربوط به گرمایش جلوگیری کند. مثلا فشار کمتر در لاستیک‌ها می‌تواند باعث انفجار شود. بنابراین فشار باد لاستیک را به طور مرتب چک کنید. هر بار که به پمپ بنزین مراجعه می‌کنید، از تعمیرکار و متخصص خودرو بخواهید که این کار را انجام دهد حتی اگر وقت بیشتری از شما بگیرد.

همچنین می‌توانید یک «گیج باد لاستیک» در خانه داشته باشید و فشار باد لاستیک را هر دو هفته یک‌بار بررسی کنید. علاوه بر این به همراه داشتن لاستیک زاپاس در قسمت عقب ماشین خود را فراموش نکنید.

حتما بخوانید  15 اصول فریز کردن مواد غذایی + روش صحیح یخ زدایی

 

۱۱- سوخت خودرو را بررسی کنید

 

رانندگی در فصل تابستان به این معنی است که سیستم تهویه مطبوع خودرو تقریبا در تمام مدت کار می‌کند. بسته به عوامل دیگر، این موضوع می‌تواند مصرف سوخت خودرو را افزایش دهد. بنابراین، در تابستان نسبت به میزان سوخت خودروی خود حساسیت و توجه بیشتری داشته باشید.

 

۱۲- شیشه جلو و عقب را تمیز کنید

 

شیشه جلو و عقب را تمیز کنید

 

سعی کنید به طور مکرر شیشه جلو را تمیز کنید و از شر هر گونه خراش، فرورفتگی و ترک خلاص شوید. به خاطر داشته باشید که وقتی نور خورشید با زاویه خاصی روی شیشه می‌افتد، باعث ایجاد حواس‌پرتی می‌شود. زمانی که تابش خورشید خیره‌کننده شود، می‌تواند منجر به از دست دادن تمرکز شود.

 

۱۳- تسمه پروانه را چک کنید

 

با شروع فصل تابستان، تسمه پروانه را بررسی کنید چون ممکن است دچار پوسیدگی، شکاف، پارگی یا ترک شده باشد. معمولا به ازای هر ۸ تا ۱۰ هزار کیلومتر باید تسمه پروانه را بررسی کنید.

 

۱۴- کمک گرفتن از سرویس‌های خدمات خودرو

 

شرایط آب و هوایی مختلف چالش‌های متفاوتی را برای سلامت خودرو ایجاد می‌کند. بنابراین، در صورتی که در محلی زندگی می‌کنید که در معرض گرما یا سرمای شدید قرار دارید، درست قبل از شروع هر فصل، اقدامات پیشگیرانه کافی را انجام دهید. برای این کار، سرویس خودرو را در برنامه خود قرار دهید تا از بروز مشکلاتی که ممکن است در آینده دامنتان را بگیرد، پیشگیری کنید.

 

۱۵- تهویه مطبوع خودرو در فصل تابستان

 

نهویه مطبوع را به طور کامل بررسی کنید

 

سیستم تهویه مطبوع، یکی از حیاتی‌ترین سیستم‌های ماشین شما در فصل گرما است. بنابراین قبل از شروع تابستان، برای نگهداری از خودرو در روزهای گرم، تهویه مطبوع را به طور کامل بررسی کنید. به این ترتیب می‌توانید از خرابی جلوگیری کنید.

 

۱۶- مراقب بدنه و داشبورد باشید

 

برای اینکه از بدنه و رنگ آن محافظت کنید، خودرو را در سایه پارک کنید. استفاده از چادر هم یک روش مناسب است. اگر هم خودرویتان را شستید، تا وقتی که کاملا خشک نشده است، آن را در آفتاب پارک نکنید چون به رنگ آن آسیب می‌رساند. در ضمن بعد از شست‌وشوی خودرو از واکس استفاده کنید. همچنین از واکس‌های مخصوص برای داشبورد خودرویتان استفاده کنید تا از آسیت اشعه ایکس به خودرو جلوگیری کنید.

 

بیشتر بخوانید: روش‌های مراقبت از گوشی موبایل در روزهای گرم تابستان

 

نکاتی برای نگهداری از خودرو در تابستان

 

نکاتی برای نگهداری از خودرو در تابستان

 

*با تعویض برف پاک کن‌های قدیمی از تابش نور خورشید جلوگیری کنید و شیشه جلو را تمیز نگه دارید.

*با افزایش تدریجی تهویه مطبوع قبل از سرعت گرفتن خودرو و بعد با کاهش آهسته آن، از تغییرات ناگهانی دما جلوگیری کنید. نوسانات مکرر و ناگهانی دما برای خودرو ضرر دارد.

*سعی کنید در روزهای گرم بهار و تابستان تا حد امکان ماشین را در سایه پارک کنید.

 

سوالات متداول

 

هوای گرم چه تاثیری بر عملکرد خودرو دارد؟

 

شرایط آب و هوایی مختلف به طور متفاوتی روی وسایل نقلیه تأثیر می‌گذارند. هوای گرم همراه با عوامل دیگر می‌تواند به خودرو آسیب برساند. لاستیک‌ها، باتری، مایعات و مسافت پیموده شده خودرو به دلیل گرمای شدید روی عملکرد آن تاثیر مستقیمی می‌گذارد.

 

هر چند وقت یک بار باید تسمه پروانه را عوض کنیم؟

 

معمولا به ازای هر ۸ تا ۱۰ هزار کیلومتر باید تسمه پروانه را بررسی کنید تا اگر پوسیدگی، خرابی یا ترک داشت، آن را عوض کنید.

 

منبع: acko

 

کالابرگ الکترونیک