۱۲ روش مراقبت از باتری خودرو در تابستان برای افزایش عمر آن

۱۲ روش مراقبت از باتری خودرو در تابستان برای افزایش عمر آن


22 مرداد 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
12 روش مراقبت از باتری خودرو در تابستان برای افزایش عمر آن

اصول نگهداری از باتری خودرو در فصل تابستان را می‌دانید؟ باتری یکی از اجزای مهم خودرو است که کارکرد خودرو به آن بستگی دارد. اگر باتری به خوبی کار نکند، مشکلاتی برای روشن شدن خودرو به وجود می‌آید. کارایی باتری‌ها بستگی مستقیمی به کیفیت باتری و نگهداری از آن دارد. راه‌های زیادی برای محافظت از خودرو در تابستان و خنک نگه داشتن خودرو در روزهای گرم وجود دارد. مثلا می‌توانید یک روکش داشبورد یا آفتابگیر تهیه کنید، سعی کنید زیر درخت یا سایه یک ساختمان پارک کنید. اما چه کار دیگری می‌توانید برای محافظت از باتری ماشین در برابر گرمای ماه‌های طولانی تابستان انجام دهید؟ در این مقاله از مجله کوروش به بررسی روش‌های مراقبت از باتری خودرو در گرما می‌پردازیم تا بتوانید تابستان امسال بیشترین استفاده را از باتری خود ببرید و عمر باتری خودرو را افزایش دهید. با سرویس سبک زندگی همراه باشید.

 

 

روش‌های مراقبت از باتری خودرو در گرما

 

روش‌های مراقبت از باتری خودرو در گرما

 

اقدامات احتیاطی زیادی وجود دارد که باید در طول تابستان برای مراقبت از باتری خودرو در گرما انجام دهید. شاید جالب باشد بدانید با وجود اینکه بسیاری از رانندگان فکر می‌کنند زمستان فصل اوج‌ گرفتن مشکلات مربوط به باتری خودرو است، اما هوای گرم بیشتر از هوای سرد، عمر باتری خودرو را کوتاه می‌کند.

به گفته کارشناسان، در ماه ژوئیه نسبت به ژانویه، باتری‌های بیشتری از کار می‌افتند، چون گرمای تابستان می‌تواند عمر باتری را ۳۳ درصد سریع‌تر از سرمای زمستان کاهش دهد. در واقع گرمای شدید می‌تواند روند خوردگی باتری ماشین را سرعت ببخشد.

 

۱- باتری مرغوب بخرید

 

برای خودرویتان یک باتری باکیفیت و مرغوب بخرید تا بابت طولانی بودن عمر آن، خیالتان راحت باشد. باتری که می‌خرید باید در دماهای بالا دوام بیشتری داشته باشد. قدرت باتری باید بیش از ۵۰ میلی آمپر باشد. همچنین مطمئن شوید که باتری کاملا خشک و تمیز بوده و به درستی نصب شده است. اطراف باتری باید کاملا فیکس و ثابت قرار گرفته شده باشند و روی آن‌ها با پوشش وازلین فاقد اسید، پوشانده شده باشد.

 

۲- باتری خودرو را بررسی کنید

 

منتظر نمانید کنار جاده گیر بیفتید تا مجبور شوید سلامت کلی باتری را بررسی کنید. بررسی باتری از نظر استهلاک و فرسودگی یک قدم مهم برای مراقبت از باتری خودرو در تابستان است. برای این کار، براکت‌ها را بررسی کنید تا مطمئن شوید که باتری به اندازه کافی محکم است.

تخفیف شوینده های افق کوروش
حتما بخوانید  25 ترفند خنک شدن بدن و خانه بدون کولر و پنکه در تابستان

کابل‌های شل شده را سفت کنید چون براکت‌های شل طول عمر باتری را کوتاه می‌کنند و می‌توانند به اجزای دیگر آسیب برسانند. همچنین، اگر براکت‌ها یا سینی‌ها به شدت دچار خوردگی شده‌اند، باید نسبت به تعویض آنها اقدام کنید.

در ضمن اگر باتری خودروی شما بیش از سه سال عمر دارد، هوشمندانه‌ترین اقدام این است که وضعیت آن را بررسی کنید و ببینید آیا نیاز به تعویض دارد یا خیر!

 

۳- جعبه باتری را بررسی کنید

 

جعبه باتری را بررسی کنید

 

از بیرون قاب باتری یک نگاه کلی بیندازید تا ببینید آیا باتری دچار برآمدگی و ترک خوردگی شده است و یا مایع آن نشتی دارد؟ در این صورت باتری باید فورا عوض شود. اگر باتری خودرویتان از نوع قدیمی‌تر با درپوش‌های متحرک در بالا است، هوای گرم می‌تواند باعث شود مایع باتری داخل سریع‌تر تبخیر شود. یک ایده خوب این است که باتری قدیمی خودرو را قبل از رانندگی در تابستان با یک باتری جدید فلاش تاپ بدون نیاز به تعمیر و نگهداری تعویض کنید.

 

بیشتر بخوانید: روش‌های مراقبت از لاستیک خودرو در تابستان

 

۴- سیستم خنک کننده را بشویید

 

یکی دیگر از راه‌های مراقبت از باتری خودرو در روزهای گرم تابستان این است که سیستم خنک کننده را به صورت دوره‌ای با مایع خنک کننده تازه بشویید. این سیستم مهم به خاطر بی‌توجهی ممکن است به مرور زمان، خراب و اسیدی شود. در نتیجه این اسیدیته می‌تواند شیلنگ‌ها و مهر و موم‌ها را از بین ببرد و در نهایت باعث آسیب رساندن و داغ شدن بیش از حد موتور خودرو شود.

 

۵- تسمه فن را بررسی کنید

 

شل بودن تسمه فن می‌تواند توانایی شارژ باتری را کاهش دهد. اگر تسمه فن فرسوده یا ترک خورده است، آن را تعویض کنید. یک کمربند فن بادوام که بتواند به خوبی کار کند، تهیه کنید.

 

۶- آب اضافه کنید

 

امروزه اکثر باتری‌ها آب‌بندی شده‌اند و نیازی به نظارت بر سطح آب آنها وجود ندارد. با این حال، اگر باتری خودرویتان تا حالا تعمیر و آب آن بررسی نشده است، در صورت لزوم از تعمیرکار خودرو بخواهید مقداری آب به آن اضافه کند. حتی با مراقبت و نگهداری خوب، عمر باتری خودرو، سه تا پنج سال است. اگر در مناطقی از کشور زندگی می‌کنید که دمای هوا بالا است، عمر باتری ممکن است حتی کوتاه‌تر شود.

 

۷- سطح الکترولیت را بررسی کنید

 

به صورت مداوم باید سطح الکترولیت باتری را باز هم بررسی کنید. باتری یک سطح مینیموم و ماکسیمم برای الکترولیت دارد و باید میزان آن در داخل باتری چک شود. در این مواقع باید کمی آب مقطر داخل باتری بریزید. برای این کار به هیچ عنوان از اسید یا آب شیر استفاده نکنید. باید در دمای بالا از آب مقطر استفاده کنید. از طرفی همزمان که الکترولیت‌ها بخار می‌شوند، میزان اسیدیته افزایش می‌یابند. وقتی میزان اسیدیته بالا باشد، باتری سولفاته خواهد شد.

 

بیشتر بخوانید: ۱۰ میوه و سبزی برای کاشت در فصل تابستان

حتما بخوانید  اساطیر و افسانه های عید نوروز | از جمشید شاه تا حاجی فیروز

 

۸- تعمیر و نگهداری صحیح را انجام دهید

 

تعمیر و نگهداری صحیح باتری خودرو

 

با تغییر فصول، انجام تعمیر و نگهداری اصولی و منظم، مثل تعویض روغن، آزمایش باتری یا بازرسی کامل مکانیکی باید در دستور کارتان قرار بگیرد. چون این کارها باعث ارتقای عمر باتری خودرو خواهد شد. از طرفی با پیچیده‌تر شدن خودروها، توصیه نمی‌شود که خودتان باتری خودرو را عوض کنید. در این مواقع، از متخصصین مکانیک خودرو کمک بگیرید.

 

۹- خنک نگه داشتن باتری

 

درست است که باتری‌ها عمر مشخصی دارند ولی خنک نگه داشتن وسیله نقلیه، یک راه عالی برای افزایش طول عمر باتری خودرو در تابستان است. اگر نمی‌توانید خودرویتان را در پارکینگ پارک کنید، یک کانکس یا سایبان ماشین را برای این کار در نظر بگیرید. استفاده از روکش یا دودی کردن پنجره‌ها هم یک روش موثر برای جلوگیری از تجمع گرما در داخل کابین خودرو است.

 

۱۰- از شارژ خودرو زیاد کار نکشید

 

باتری خودرو یک منبع تغذیه حیاتی برای سایر اجزای خودرو است. تجهیزاتی مثل جی‌پی‌اس، کولر، تلفن همراه، فندک، تبلت، سیستم صوتی خودرو و … همه به باتری متصل می‌شوند و در نتیجه اگر تابستان با خودرویتان سفر می‌کنید، یعنی از باتری هم بیشتر استفاده می‌کنید.

بهترین کار این است که یک فست شارژر برای شارژ کردن موبایل و تبلت‌ خود استفاده کنید. فقط از باتری خودرو برای شارژ کردن وسایل ضروری به کار ببرید. فقط به این موضوع دقت کنید که وقتی موتور خاموش است، هیچ چیزی را در باتری نگه ندارید.

 

۱۱- زمان رانندگی را بیشتر کنید

 

برای مراقبت از باتری خودرو در گرما، در فواصل کوتاه رانندگی نکنید. اگر در مدت زمان کوتاهی، رانندگی و سریع خودرویتان را خاموش کنید، مبدل‌های خودرو در زمان کوتاهی بعد از شروع به کار، دوباره خاموش می‌شوند. وقتی در مسافت‌های کوتاه رانندگی می‌کنید، استارت و ترمزهای متناوب می‌گیرید، این کار باعث کاهش عمر باتری خودرو می‌شود.

 

۱۲- باتری را طولانی مدت از خودرو بیرون نیاورید

 

باتری را طولانی مدت از خودرو بیرون نیاورید

 

اگر به هر دلیلی، باتری خودرو را خارج کرده‌اید، آن را به سرعت داخل ماشین جا دهید یا با یک باتری جدید دیگر جایگزین کنید. خودرو باید به صورت مداوم تغذیه شود تا قدرت آن از بین نرود یا کاهش پیدا نکند. اگر در مورد نحوه متصل کردن باتری به خودرو اطلاعات جامعی ندارید، این کار را به متخصصان بسپارید تا به باتری و خودرو آسیبی وارد نکنید.

 

بیشتر بخوانید: روش‌های مراقبت از گوشی موبایل در فصل تابستان

 

سوالات متداول

 

برای خنک کردن باتری خودرو از چه آبی استفاده می‌شود؟

 

برای این که باتری را خنک کنید، به جای اسید یا آب شیر، آب مقطر به کار ببرید.

 

 

باطری خودرو چقدر عمر می‌کند؟

 

عمر باتری در حالت عادی بین ۳ تا ۵ سال است. اگر شیوه‌های مراقبت از باتری خودرو در گرما را رعایت نکنید، عمر آن کاهش پیدا خواهد کرد.

 

منبع: caasco

کالابرگ الکترونیک