نقد و بررسی مینی سریال چرنوبیل که قبل از مرگ حتما باید ببینید

نقد و بررسی مینی سریال چرنوبیل که قبل از مرگ حتما باید ببینید


26 تیر 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
نقد و بررسی مینی سریال چرنوبیل

مینی سریال چرنوبیل، مجموعه تلویزیونی است که وقایع پس از فاجعه نیروگاه هسته ای چرنوبیل را دستمایه قرار داده است. اگر هنوز این مجموعه تلویزیونی فراموش نشدنی به عنوان یکی از بهترین سریال‌های خارجی را تماشا نکرده اید حتما با نقد و بررسی مینی سریال چرنوبیل در سرویس هنر و سینما از مجله کوروش همراه باشید.

 

 

داستان سریال چرنوبیل درباره چیست؟

 

مینی سریال «چرنوبیل» درام تاریخی محصول سال ۲۰۱۹ است که ماجراهای پس از فاجعه چرنوبیل در سال ۱۹۸۶ و تلاش های گسترده برای پاکسازی منطقه را به تصویر می کشد. خالق و نویسنده این مینی سریال تماشایی کریگ مازن و کارگردانی آن نیز برعهده یوهان رنک بوده است. از بازیگران اصلی سریال چرنوبیل نیز می توان به جرد هریس، استلان اسکاشگورد، امیلی واتسون و پال ریتر اشاره کرد.

 

پخش مینی سریال پنج قسمتی چرنوبیل از ۶ مه ۲۰۱۹ همزمان در آمریکا و انگلستان شروع شد و بلافاصله نیز تحسین منتقدان را در پی داشت. مجموعه تلویزیونی چرنوبیل در هفتاد و یکمین دوره جایزه امی، در ۱۹ بخش مختلف نامزد شد و نهایتا در بخش های بهترین مینی‌ سریال، بهترین کارگردان تلویزیونی و بهترین فیلمنامه برنده شد. در همین حال، هریس، اسکاشگورد و واتسون نیز در بخش های مختلف بازیگری نامزد شده بودند.

 

چرنوبیل در هفتاد و هفتمین دوره جایزه گلدن گلوب نیز برنده بهترین مینی سریال شد. اسکاشگورد نیز جایزه بهترین بازیگر مرد نقش مکمل را از آن خود کرد. در حالی که مینی سریال چرنوبیل کاملا بر اساس وقایع تاریخی و با تحقیقات جامع و گسترده ای ساخته شده، ولی در همین حال خالقان مجموعه اعتراف کرده اند که برای اهداف نمایشی در داستان پردازی مجموعه آزادی هایی را برای خود قائل شده اند.

 

موضوعی که از دید منتقدان و کارشناسان دورنمانده و بسیاری از اختلافات تاریخی فاحش مجموعه چرنوبیل با وقایع تاریخی گفته اند. در ادامه نقد و بررسی مینی سریال چرنوبیل را بخوانید.

 

 

شناسنامه مینی سریال چرنوبیل (Chernobyl)

 

شناسنامه مینی سریال چرنوبیل (Chernobyl)

 

خلاصه داستان:

 

در آوریل سال ۱۹۸۶ انفجاری در نیروگاه هسته ای چرنوبیل در نزدیکی شهر پریپیات در شمال اوکراین، اتحاد جماهیر شوروی آن زمان رخ می دهد که به بدترین حادثه اتمی غیرنظامی تاریخ تبدیل می شود.

 

ژانر: درام تاریخی، تراژدی

خالق و نویسنده: کریگ مازن

کارگردان: یوهان رنک

بازیگران: جرد هریس، ‌استلان اسکاشگورد، امیلی واتسون

آهنگساز: هیلدور گودنادوتیر

فیلمبرداری: جیکوب ایهر

تدوین: جینکس گادفری، سیمون اسمیت

زبان اصلی: انگلیسی

تعداد فصل ها: ۱

تعداد قسمت ها: ۵

محصول کشور: آمریکا، انگلستان

مدت زمان هر قسمت:  ۶۰ تا ۷۲ دقیقه

تولیدکنندگان: سیستر پیکچرز، د مایتی مینت، ورد گیمز

شبکه اصلی: اچ ‌بی ‌او، اسکای آتلانتیک

IMDb: ۹،۴

 

 

بیشتر بخوانید » نقد و بررسی سریال پیکی بلایندرز «

 

 

نقد و بررسی مینی سریال چرنوبیل

 

نقد و بررسی مینی سریال چرنوبیل

 

تنها ۳ قسمت از مینی سریال چرنوبیل پخش شده بود که این مجموعه به صدر فهرست ۲۵۰ سریال برتر IMDb راه یافت. اگرچه گاهی چنین رنکینگ های کاربر محوری اغراق آمیز از آب در می آیند، ولی با توجه به اینکه از پخش بیش از نیمی از قسمت های این درام تاریخی می گذشت، تا حد زیادی سزاوار چنین تعریف و تمجیدهایی بود. چرنوبیل سریال تلویزیونی است که استادانه ساخته شده، همانقدر که درگیرکننده است، مرعوب کننده نیز هست. و در عین حال هم لحظه ای از وحشت آن کاسته نمی شود تا مخاطب حتی برای چند ثانیه هم فرصت نفس کشیدن نداشته باشد.

حتما بخوانید  طرز تهیه ژله مجلسی به 4 روش مرحله به مرحله

آن شوخی قدیمی «آخرش را لو نده» درباره تایتانیک (که در همان ۱۰ دقیقه اول آخر فیلم فاش می شود) هم اینجا در مینی سریال چرنوبیل هم برقرار است. هر چند خالقان مجموعه اطمینان دارند که بینندگان از وقایع تاریخی اطلاع دارند، ولی همچنان سریال را با چنان رویه ای به جلو می برند که باعث می شود گاهی خیال کنیم قرار است ماجراهای مجزایی را به نظاره بنشینیم.

از همان لحظات آغازین سریال با خودکشی والری لگاسوف، فیزیکدان هسته ای (با نقش آفرینی جرد هریس) حال و هوای وحشت و ناامیدی که قرار است در ادامه تماشا کنیم به خوبی خلق می شود. سپس با جلو رفتن سریال فلاش بکی زده می شود و ما به ۲ سال قبل بازمی گردیم تا دوران هرج و مرجی عجیب و پر از ترس و سردرگمی را ببینیم.

 

 

بیشتر بخوانید » معرفی و خلاصه بهترین مینی سریال های جهان در سال ۲۰۲۰ «

 

 

مینی سریال چرنوبیل؛ دلهره آور، ترسناک ‌و تراژیک

 

مینی سریال چرنوبیل؛ دلهره آور، ترسناک ‌و تراژیک

 

چرنوبیل توأمان یک فیلم فاجعه ای، فیلمی جاسوسی، ترسناک، دلهره آور سیاسی و درام انسان گرایانه است و هر گاه به هر کدام از این ژانرها نزدیک می شود، به استادانه ترین شکل حس و حال هر کدام را زنده می کند. وحشتی که در چرنوبیل می بینیم تکان دهنده و به شدت آشکار است و به ندرت بیننده ای می تواند پس از تماشای این مینی سریال تصاویر انبوه اجساد سوخته را فراموش کند. با این حال، این تصاویر هولناک بیش از حد اغراق شده نیستند. بلکه به همان میزانی که مضمون سریال می طلبید دلهره آور و وحشت آورند، نه کمتر نه بیشتر.

چرنوبیل همینطور مسیری خطرناک را نیز در روایت ماجراهای خود در پیش می گیرد، جایی که شخصیت های سریال با زبان تخصصی (تکنسین های نیروگاه های هسته ای) وقایع پیرامون خود را بازگو کرده و چیزی را نیز برای بینندگان توضیح نمی دهند. در این حال، بینندگان از ماجراهایی که رخ می دهد کاملا به دور نگه داشته می شوند.

مجموعه های تلویزیونی کمی هم هستند که در زمانی که لازم باشد بینندگان را در چند و چون امور قرار دهند، به نمایش صرف آن هم با ناشیگری روی می آورند. آنچه در صحنه های فاحشه خانه سریال «بازی تاج و تخت» شاهد بودیم معروف ترین نمونه از این دست است. ولی در این حالت هم مینی سریال چرنوبیل به طرز ماهرانه ای همه چیز را به هم می بافد. در نقطه ای از ماجرا یکی از دانشمندان هسته ای بوریس شربینا (با بازی استلان اسکاشگورد) از لگاسوف می خواهد طرز کار یک رآکتور هسته ای را توضیح دهد. حتی بهتر از آن، جایی است که در یک تماس تلفنی ساده بین یولانا خومیوک و رابطش در مسکو، راهکاری که لگاسوف برای خاموش کردن آتش به کار می برد به میان می آید.

 

 

غوغای پنهان کاری در چرنوبیل

 

غوغای پنهان کاری در چرنوبیل

 

اغلب مجموعه های تلویزیون با پرستیژی همچون همین چرنوبیل که پرهزینه و بلندپروازند به پر دیالوگی روی می آورند و قطعا چرنوبیل برای توجیه چنین ویژگی از نویسندگی بسیار خوبی برخوردار است. ولی به همان اندازه که مینی سریال چرنوبیل به دیالوگ متکی است، سینمایی-تصویری نیز هست و با حوصله تمام اجازه می دهد که تصاویر بارِ رساندن مفاهیم را به دوش بکشند. صحنه های بی کلام زیادی در این مجموعه وجود دارد که باعث می شود نفس را در سینه حبس کنیم.

حتما بخوانید  طرز تهیه کیک دبل چاکلت کافی شاپی برای ولنتاین

گرانین، یکی از مقامات در قسمتی از سریال با وجود اطلاعاتی که به او داده شده می گوید: «من نظر خودم را به نظر تو ترجیح می دهم.» واقعیت ها نیز به سادگی قابل تفسیرند. ابهام در حقایق چرنوبیل غوغا می کند و فاجعه به بار می آورد. ممکن است دیگر خبری از ماجراهای جنگ سرد نباشد، ولی تهدید نظارت همیشگی بر زندگی لحظه ای از ما دور نمی شود. رد علم و دانش نیز همیشه عواقب وحشتناکی را به بار می آورد. همین منطقی است که مخاطبان را به داستان مینی سریال چرنوبیل پیوند می زند.

تماشای چرنوبیل را نباید لذت بخش بدانیم، بلکه باید آن را به صورت درامی غم انگیز تماشا کنیم. حتی عناصر قهرمانی را نیز چرنوبیل می بینیم، جایی که لگاسوف و خومیوک از دستورات مقامات حزب سرپیچی می کنند تا بتوانند پیامدهای فاجعه را مهار کنند و مانع مرگ آدم های بی گناه بیشتری شوند. مینی سریال چرنوبیل بی شک سریال بی نقصی است که تمام اجزای آن درست همان جایی که باید باشد است. چرنوبیل مجموعه ای تلویزیونی است که واقعا به لایه های درونی ذهن رخنه می کند.

 

 

بیشتر بخوانید » بهترین مینی سریال های نتفلیکس «

 

 

نظر منتقدان درباره مینی سریال چرنوبیل

 

نظر منتقدان درباره مینی سریال چرنوبیل

 

وب سایت جمع آوری نقد و نظر راتن تومیتوز از روی ۹۷ نقد به مینی سریال چرنوبیل نمره ۹۶ درصد را داد. در برآیند نقدهای منتقدان این وب سایت آمده است: «از قدرت میخکوب کنندگی چرنوبیل با آن دلهره های خوفناکش لحظه ای کاسته نمی شود و یک فاجعه ملی با هنری فوق العاده و تجزیه ای هوشمندانه، پوسیدگی سازمانی را نمایان می سازد.»

 

وب سایت متاکریتیک نیز به چرنوبیل نمره ۸۲ از ۱۰۰ را از روی ۲۷ نقد داد. چرنوبیل تا ژوئن ۲۰۱۹ با امتیاز ۹،۷ از بیش از ۱۴۰ هزار کاربر، بالاترین امتیاز را در میان سریال های IMDb داشت. با این حال، هم اکنون امتیاز مینی سریال چرنوبیل به ۹،۴ از روی ۵۸۰ هزار رای کاربر و به پنجمین سریال برتر IMDb تنزل پیدا کرده است.

 

سوفی گیلبرت از نشریه آتلانتیک این سریال را به دلیل «پرداخت بی رحمانه عواقب ناشی از ارزش افتادن حقیقت» ستایس کرد. میرا سایال، بازیگر و نویسنده هندی-انگلستانی نیز از سریال چرنوبیل به علت «بازنمایی هوشمندانه هزینه های انسانی سانسور دولت» تعریف کرد و در نهایت گفت که دوست دارد شاهد افشای این چنینی از فاجعه بوپال نیز باشد. دیوید موریسون نیز از دقت سریال تمجید کرد و نوشت: «این مجموعه تلویزیونی در به تصویر کشیدن مسائل فنی و انسانی سانحه فوق العاده عمل کرده است.»

 

جنیفر کروسبی در نقد مینی سریال چرنوبیل نوشت: «این مینی سریال به دلایل این فاجعه بزرگ پرداخته و نشان می دهد که چطور با شانه خالی کردن و انکار مسئولین ابعاد [سانحه] بزرگتر می شود.» این منتقد در ادامه نیز افزود: «با وجودی که این فاجعه روی زندگی میلیون ها نفر تاثیر گذاشت که هیچگاه تعداد دقیق آنها مشخص نشد،‌ ولی سریال به ما کمک می کند تا علل و پیامدهای حقیقی آن واقعه را درک کنیم.»

 

 

منابع: wikipedia، guardian

 

 

کالابرگ الکترونیک