۴ نکته مهم در انتخاب سایز مناسب پوشک نوزاد و بچه

۴ نکته مهم در انتخاب سایز مناسب پوشک نوزاد و بچه


30 آذر 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
انتخاب سایز مناسب پوشک

انتخاب سایز مناسب پوشک برای نوزاد موضوعی است که معمولاً ذهن بسیاری از والدین جوان را درگیر می‌کند. همانطور که می‌دانید سایز‌بندی پوشک‌ها با هم فرق دارد و معمولاً انتخاب پوشک بر اساس وزن و سایز کودک شما صورت می‌گیرد. اما ممکن است این سوال شما هم باشد که برای انتخاب سایز پوشک نوزاد به چه نکاتی باید توجه کنیم؟ ملاک سایز پوشک چیست و چطور می‌توان پوشکی با سایز مناسب برای نوزاد تهیه کرد. در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش به شما می‌گوییم که سایز مناسب پوشک برای نوزادان کدام است. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد انواع سایز پوشک بچه پاسخ خواهیم داد.

 

اهمیت انتخاب سایز مناسب پوشک

 

اهمیت انتخاب سایز مناسب پوشک

 

استفاده از پوشک برای نوزادان و کودکانی که هنوز قادر نیستند دفع ادرار و مدفوع خود را کنترل کنند، امری واجب و ضروری است. اما انتخاب سایز مناسب پوشک بچه می‌تواند موجب شود تا کودک شما احساس راحتی بیشتری را تجربه کند و از طرفی با مدفوع و ادرار نوزاد، آلودگی به بیرون از پوشک نشت پیدا نکند.

انتخاب و خرید پوشک مناسب می‌تواند در جذب بهتر، تهویه مناسب و راحتی حرکت و خواب کودک شما موثر باشد. زمانی که پوشک سایز کوچک انتخاب می‌کنید، نوزاد احساس ناراحتی می‌کند و حتی ممکن است پوست او دچار حساسیت ناشی از پوشک شود. سفت بودن پوشک در ناحیه دور کمر و پاها موجب ایجاد بثورات پوستی، قرمزی و التهاب پوست نوزاد می‌شود.

از طرفی انتخاب پوشک سایز بزرگ نیز موجب می‌شود تا پوشک در بدن کودک شل باشد و بین پوشک و بدن فاصله ایجاد شود و این موضوع می‌توانند سبب بروز نشتی شود. بنابراین سعی کنید با در نظر گرفتن نکات مهم در تعیین سایز پوشک بچه و نوزاد یک پوشک مناسب برای او انتخاب کنید.

روش‌های مختلف برای انتخاب سایز پوشک بچه

 

روش‌های مختلف برای انتخاب سایز پوشک بچه

 

برای انتخاب سایز مناسب پوشک بچه روش‌های مختلفی وجود دارد. شما می‌توانید با توجه به وزن کودک، سن کودک و اندازه و ابعادی که به عنوان راهنمای انتخاب سایز پوشک بچه روی بسته‌بندی پوشک‌ها وجود دارد، یک پوشک مناسب برای فرزند خود خریداری کنید. اما سوال اینجاست که کدام پوشک برای وزن کودک من مناسب است؟ در ادامه به بهترین روش‌ها برای انتخاب سایز پوشک نوزاد اشاره شده است.

۱- راهنمای انتخاب سایز پوشک بچه بر اساس وزن

 

حتما بخوانید  بهترین مارک های کرم آبرسان صورت برای انواع پوست

راهنمای انتخاب سایز پوشک بچه بر اساس وزن

تخفیف شوینده های افق کوروش

 

انتخاب سایز مناسب پوشک بچه به هیچ عنوان کار سختی نیست. شما می‌توانید سایز پوشک بچه را بر اساس وزن او مشخص کنید. توجه داشته باشید برای انتخاب پوشک نوزاد بر اساس وزن او باید اندام فیزیکی و حالت بدن نوزاد نیز در نظر گرفته شود. زیرا برخی نوزادان ممکن است پاهای ظریف‌تر و کوچک‌تری نسبت به هم وزن‌های خودشان داشته باشند و از همین رو لازم است از پوشک با سایز کوچک‌تری برای آن‌ها استفاده کنید.

 

نوزاد تازه متولد شده تا ۴ کیلوگرم: سایز صفر مخصوص نوزادان تازه متولد شده
برای نوزاد ۴ تا ۸ کیلوگرمی: سایز کوچک (S)
نوزاد ۷ تا ۱۲ کیلوگرمی: سایز مدیوم (M)
برای نوزاد ۹ تا ۱۴ کیلوگرمی: سایز لارج (L)
کودک ۱۲ تا ۱۷ کیلوگرمی: سایز ایکس لارج (XL)
کودک ۱۵ تا ۲۵ کیلوگرمی: سایز دو ایکس لارج (XXL)

اگر سایز پوشکی که خریداری می‌کنید بر اساس شماره است نیز باید طبق دستورالعمل زیر عمل کنید.

برای نوزادان زیر ۲ کیلوگرم: سایز ۰
نوزاد ۲ تا ۵ کیلوگرمی: سایز ۱
برای نوزاد ۳ تا ۶ کیلوگرمی: سایز ۲
نوزادان ۴ تا ۹ کیلوگرم: سایز ۳
نوزادان: ۷ تا ۱۸ کیلوگرم: سایز ۴
کودکان ۱۱ تا ۲۵ کیلوگرمی: سایز ۵

۲- راهنمای انتخاب سایز پوشک بچه با روش تست کردن

 

راهنمای انتخاب سایز پوشک بچه با روش تست کردن

 

یکی از بهترین روش‌ها برای انتخاب سایز پوشک مناسب «تست کردن» است. در نظر گرفتن وزن و ابعاد کودک در کنار همه راهنمایی‌هایی که روی بسته‌بندی پوشک‌ها ذکر شده می‌توانند مفید باشند. اما تا زمانی که شما پوشک را تست نکنید، نمی‌توانید از سایز مناسب آن اطمینان حاصل کنید.

از طرف دیگر نوزاد به طور مداوم در حال رشد است و از همین رو شما باید همواره مراقب سایز پوشک باشید و با مشاهده تنگ شدن پوشک سایز بزرگ‌تری برای او تهیه کنید.

 

۳- انتخاب سایز پوشک بر اساس راهنمای روی بسته‌بندی پوشک

 

انتخاب سایز پوشک بر اساس راهنمای روی بسته‌بندی پوشک

 

قبل از هر چیزی باید بدانید که انواع سایز پوشک بچه در برندهای مختلف کمی متفاوت است. برای مثال احتمالاً سایز پوشک مای بی بی با سایزبندی پوشک مولفیکس متفاوت است و در نظر گرفتن سایز پوشک به عنوان یک راهنما گاهی اوقات می‌تواند مشکل‌ساز شود.

به طور معمول روی بسته‌بندی همه پوشک‌ها، یک جدول به عنوان راهنمای سایز در نظر گرفته شده است. شما با مشاهده این راهنما و برآورد اندازه کودک می‌توانید از سایز پوشک مناسبی استفاده کنید.

۴- راهنمای خرید پوشک با توجه به سن نوزاد

 

راهنمای خرید پوشک با توجه به سن نوزاد

 

یکی دیگر از روش‌های رایج برای تعیین سایز پوشک در نظر گرفتن سن نوزاد است. هر چند که برخی از نوزادان جثه بزرگ‌تر و کوچک‌تری نسبت به سایرین دارند، اما به طور کلی بیشتر نوزادان از سایز پوشک مشابهی در سنین مختلف استفاده می‌کنند. از همین رو برخی افراد سن نوزاد را ملاک تعیین سایز پوشک در نظر می‌گیرند. اما به هر حال توجه داشته باشید که در کنار سن نوزاد همیشه وزن او نیز برای تعیین سایز پوشک اهمیت زیادی دارد.

حتما بخوانید  11 اصل مهم از پوشک گرفتن کودک اوتیسم و آموزش توالت رفتن

برای مثال نوزاد تازه متولد شده و نارس زیر ۲ کیلوگرم باید از پوشک سایز صفر استفاده کند. اما برای نوزاد تازه متولد شده بین ۲ تا ۵ کیلوگرم پوشک سایز ۱ مناسب است. نوزادان ۱ تا ۲ ماهه با وزن ۳ تا ۶ کیلوگرم نیز بهتر است از پوشک سایز ۲ استفاده کنند.

چه زمانی سایز پوشک نوزاد را عوض کنیم؟

 

چه زمانی سایز پوشک نوزاد را عوض کنیم؟

 

پوشکی که برای کودک خود استفاده می‌کنید باید کاملاً اندازه بدن او باشد. دقت کنید که در زمان استفاده از پوشک، نوار پوشک در بخش کمر و پاها متناسب باشد. زمانی که ناحیه کمر پوشک را محکم می‌کنید باید بتوانید به اندازه ۲ انگشت خودتان فضا ایجاد کنید تا پوشک به شکم کودک فشار وارد نکند.

از طرف زمانی که قسمت پاها و کمر پوشک بیش از حد شل باشد، پوشک نمی‌تواند جذب مناسبی داشته باشد و همچنین ممکن است روی پوست اصطکاک ایجاد کند و موجب تحریک پوست شود. از همین رو باید در کنار در نظر گرفتن اندازه، وزن و ابعاد نوزاد حتماً به این موارد نیز در زمان استفاده از پوشک توجه کنید و در صورت نیاز با افزایش سن کودک سایز پوشک را تغییر دهید. با مشاهده علائم زیر باید بدانید که زمان تعویض سایز پوشک کودک فرا رسیده است:

  • بروز نشتی از پوشک
  • ملتهب شدن و قرمزی ناحیه پوشک
  • تنگ شدن کمر پوشک
  • فشار وارد کردن پوشک به پاهای کودک

در این مقاله سعی کردیم تا راهنمای انتخاب سایز پوشک بچه را به شما ارائه دهیم. شما می‌توانید با در نظر گرفتن وزن نوزاد و همچنین توجه به علائمی که ذکر شد، مناسب‌ترین سایز پوشک را برای فرزندتان خریداری کنید. توجه داشته باشید که نوزاد هر ماه در حال رشد است و از همین رو از خرید پوشک با سایز یکسان به مقدار زیاد اجتناب کنید.

 

بیشتر بخوانید: راهنمای از پوشک گرفتن کودک قدم به قدم

 

سوالات متداول

 

سوالات متداول در مورد سایز پوشک بچه

 

پوشک سایز یک تا چند ماهگی استفاده می‌شود؟

به طور کلی پوشک سایز یک برای نوزادان ۲ تا ۵ کیلوگرمی است. از همین رو شما باید با در نظر گرفتن وزن و جثه نوزاد از سایز یک پوشک استفاده کنید.

پوشک سایز صفر تا چند ماهگی استفاده می‌شود؟

پوشک سایز صفر کوچک‌ترین سایز پوشک است که برای نوزادان نارس و یا نوزادان ریز‌جثه زیر ۲ کیلوگرم استفاده می‌شود. معمولاً از ۱ ماهگی وزن نوزاد افزایش پیدا می‌کند و احتمالاً باید از سایز بزرگ‌تری برای او استفاده کنید.

پوشک بدو تولد را چطور انتخاب کنیم؟

در اکثر نوزادان بین ۲ تا ۵ کیلوگرم در بدو تولد از سایز ۱ پوشک استفاده می‌شود. اما برای نوزاد نارس باید از پوشک سایز صفر استفاده کنید.

 

منابع: babylove، parents

 

کالابرگ الکترونیک