۸ عوارض پوشک بچه برای نوزاد پسر و دختر | کهنه بهتره یا پوشک؟

۸ عوارض پوشک بچه برای نوزاد پسر و دختر | کهنه بهتره یا پوشک؟


26 آذر 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
عوارض پوشک بچه

عوارض پوشک بچه و معایب آن برای نوزاد دختر و پسر چیست و مزایای کهنه نسبت به پوشک بچه چیست؟ هنوز هم خیلی با وجود صرف هزینه‌های بالا برای خرید پوشک بچه، با مشکلات ناشی از پوشک‌‌ برای کودکان دست و پنجه نرم می‌کنند. در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش به عوارض پوشک بچه به طور کلی و عوارض پوشک برای پسرها می‌پردازیم. همچنین به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهیم که آیا کهنه بهتر است یا پوشک؟ آیا پوشک باعث ناباروری می‌شود و چه زمانی کودک دچار عوارض پوشک می‌شود.

 

 

عوارض پوشک بچه

 

عوارض پوشک بچه

 

کافی است کمی در اینترنت جست‌وجو کنید تا متوجه شوید که پوشک کردن بچه‌ها هم گاهی اوقات مشکلاتی را برای والدین به ‌وجود می‌آورد. برای انتخاب پوشک بچه مناسب در هنگام خرید باید موارد مختلفی را در نظر بگیرید. مثلا سایز پوشک باید مناسب با جثه کودک باشد یا از برندهای خوشنام و معتبر تهیه شود. اما گاهی اوقات حتی با وجود رعایت کردن این نکات، عوارض پوشک بچه کماکان گریبانگیر شما و فرزند دلبندتان خواهد شد. این عوارض ممکن است به شکل‌های زیر بروز پیدا کند.

 

 

۱- ایجاد سوختگی پوستی

 

اگر شما هم تجربه سوختگی ناشی از مصرف نوار بهداشتی غیراستاندارد و بی‌کیفیت یا حتی عرق سوز شدن را داشته باشید، متوجه می‌شوید که این نوع سوختگی چقدر ناخوشایند و در عین حال دردناک است. اگر پوشکی که کودک در آن ادار یا مدفوع کرده است، برای مدت طولانی عوض نشود، باعث ایجاد سوختگی می‌شود. برای جلوگیری از این عارضه، باید کودک را زود به زود عوض کنید.

 

درمان خانگی سوختگی پوست کودک: در مورد بچه‌ها، سوختگی‌ها درجه‌بندی دارند. سوختگی‌های جزئی را که فقط پوست قرمز شده‌ است و در صورت لمس، کودک شروع به گریه می‌کند، به محض متوجه شدن، می‌توانید تا حدی التیام دهید. برای این کار سریعا پوشک را باز کنید. محل سوختگی را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در آب ولرم رو به سرد قرار دهید.

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

سپس با یک پارچه که با آب سرد خیس کرده‌اید، روی محل سوختگی را ببندید و بپوشانید. هیچ دارویی به کودک نخورانید. محل سوختگی را پماد سوختگی اطفال بزنید و در صورتی که بعد از ۲ تا ۳ روز التیام پیدا نکرد، حتما به پزشک مراجعه کنید.

 

 

۲- ایجاد آلرژی و قرمزی پوست

 

گاهی اوقات موادی که در پوشک‌ها هنگام تولید آن‌‌ها، استفاده می‌شود با پوست کودکان واکنش نشان می‌دهد. رنگ، مواد شیمیایی و فیبرهای مصنوعی از جمله موادی هستند که ممکن است باعث ایجاد حساسیت کودک به پوشک شوند و آلرژی‌هایی را به دنبال داشته باشند.

حتما بخوانید  چگونه از روی عطر مورد علاقه ویژگی‌های شخصیتی افراد را تشخیص دهیم

 

لطیف و نرم بودن بافت پوشک یکی از موارد مهمی است که باید به آن دقت کنید. اما این آلرژی‌ها گاهی باعث قرمز شدن پوست می‌شوند. مانند سوختگی پوست، در این روش هم پوست با مواد و جنس پوشک ممکن است واکنش نشان دهد. اگر برای مدت طولانی‌تری هم پوشک عوض نشود، وضعیت از آنچه که هست، بدتر خواهد شد.

 

 

۳- ایجاد مسمومیت

 

مسمومیت ناشی از پوشک بچه

 

شاید عجیب به نظر برسد ولی مسمومیت با پوشک واقعیت دارد. کودکان گاهی اوقات به خاطر قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی موجود در پوشک‌ها دچار مسمومیت می‌شوند. از آن‌جایی که کودکان تقریبا زمان زیادی از روز یا حتی شب را پوشک شده‌اند، این احتمال در مورد آن‌ها وجود دارد که دچار عوارض پوشک بچه از جمله مسمومیت شوند.

 

 

۴- ایجاد عفونت در کودکان

 

در کنار سوختگی پوستگی، حساسیت و ایجاد آلرژی، عفونت هم یکی از عوارض پوشک بچه است. پوشک‌ها در حالت عادی باید طوری ساخته شوند که هوا در آن‌ها نفوذ کند. همچنین موادی در تهیه پوشک‌ها به کار می‌روند که به جذب ادرار کمک می‌کنند. این مواد وقتی با هوا ترکیب می‌شوند، رشد باکتری و آلودگی‌ها را سرعت می‌بخشند. به همین خاطر اگر برای مدت طولانی، پوشک را عوض نکنید، باید منتظر ایجاد عفونت پوستی باشید.

 

 

۵- اقتصادی نبودن پوشک

 

یکی از مهم‌ترین مسائل در مورد پوشک‌ها قیمت بالای آن‌هاست. هر چند انواع مختلفی از پوشک‌های داخلی و خارجی در بازار وجود دارند، اما قیمت بالای آن‌ها، بسیاری افراد را وادار به خرید پوشک‌های ارزان قیمت می‌کند. ارزان بودن پوشک‌ها هر چند لزوما به معنای بی‌کیفیت بودن آن‌ها نیست ولی ریسک کیفیت پایین پوشک را بالا می‌برد. در نظر داشته باشید که پوشک کودک باید در روز بین ۷ تا ۱۰ بار عوض شود. بنابراین هزینه‌ای که هر ماه باید بابت پوشک کردن بچه بپزدازید، معمولا بالا است.

 

 

۶- پوشک دوستدار محیط زیست نیست

 

پوشک دوستدار محیط زیست نیست

 

پوشک‌ها یکی از موادی هستند که به سختی در محیط تجزیه می‌شوند. لایه کاغذی و پلاستیکی موجود در پوشک‌ها آن‌ها را به موادی سخت برای تجزیه تبدیل می‌کند. در صورت استفاده از پوشک، حتما به خاطر داشته‌ باشید که بعد از تعویض کودکتان، پوشک را در طبیعت رها نکنید و حتما به اولین سطل زباله بیندازید چون یک خطر بزرگ برای محیط زیست محسوب می‌شود.

 

 

۷- دشوار شدن آموزش توالت رفتن به کودکان

 

این مورد را هم به لیست عوارض پوشک بچه باید اضافه کنید. نباید از این نکته مهم غافل شوید که هم برای والدین و هم برای کودک، استفاده از پوشک آسان‌تر است و دردسرهای کمتری نسبت به پوشک پارچه‌ای دارد. اما همین موضوع باعث می‌شود که والدین دیرتر به فکر جدا کردن دائمی پوشک از پای فرزندشان و از پوشک گرفتن کودک شوند. از طرفی کودک هم در این مواقع، لزومی به اطلاع دادن شما برای ادرار کردن نمی‌بیند. پیشنهاد می‌کنیم مقاله روش‌های آموزش توالت رفتن به کودک را هم بخوانید.

 

 

۸- عوارض پوشک بچه برای پسرها

 

عوارض پوشک بچه برای پسرها

 

کودکان پسر به خاطر استفاده از پوشک ممکن است به تنگی مجرای ادراری دچار شوند. چون نوک مجرای ادراری در آلت تناسلی پسرها، بافت حساسی دارد و در صورت مجاورت مدام با مواد جاذب، ممکن است دچار التهاب و چسبندگی شود. این نوع چسبندگی را در روزهای ابتدایی بعد از ابتلا به راحتی می‌توان درمان کرد ولی در صورت ادامه دار بودن، حتما باید عمل جراحی انجام شود.

حتما بخوانید  رعایت نکات مهم برای بازگشت به مدرسه حضوری و آنلاین

 

 

آیا پوشک باعث ناباروری می‌شود؟

 

یکی از نگرانی‌های والدین در مورد عوارض پوشک برای بچه‌های پسر احتمال ناباروری در بزرگسالی است. ولی چنین عارضه‌ای تایید نشده است و پوشک روی بیضه کودکان پسر اثر منفی نمی‌گذارد.

 

 

کهنه بهتره یا پوشک؟

 

کهنه بهتره یا پوشک؟

 

هنوز هم خیلی از والدین طرفدار پوشک‌های پارچه‌ای یا همان کهنه‌ها هستند. کهنه یا پوشک پارچه‌ای مزایایی نسبت به پوشک‌ها دارد که نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت.

 

 

اقتصادی بودن

 

یکی از دلایل محبوبیت کهنه‌ها، مقرون به صرفه بودن آن‌ها است. هر طوری که حساب کنید، پارچه‌های نخی مخصوص کهنه، ارزان‌تر از پوشک‌ها هستند. حتی برخی افراد در صورتی که کودک روی پارچه نخی کهنه مدفوع کند، آن را نمی‌شویند و دور می‌اندازد. با این حال بودجه‌ای که به صورت ماهانه یا سالانه برای کهنه‌ کردن بچه صرف می‌کنند، به مراتب کمتر از قیمت پوشک‌ بچه است.

 

از طرف دیگر لازم نیست حتما پوشک‌های پارچه‌ای یا کهنه‌ها را با دست بشویید، می‌توانید مدفوع را زیر آب بگیرید تا پاک شود، سپس کهنه را در مینی‌واش یا همان کهنه‌شور بیندازید. در ضمن برخی از کهنه شورها قابلیت خشک‌کنندگی هم دارند و نیازی به صرف زمان برای شست‌وشو و خشک کردن زیاد هم نیست.

 

 

دوستدار محیط زیست

 

کهنه‌ها الیاف نخی دارند و از مواد طبیعی ساخته شده‌اند، در نتیجه خیلی زود در محیط تجزیه می‌شوند. افرادی که به حفظ محیط زیست اهمیت می‌دهند، مخالف سرسخت استفاده از پوشک هستند.

 

 

جلوگیری از ایجاد حساسیت و سوختگی

 

به دلیل عدم وجود مواد شیمیایی در کهنه‌ها، کودکان دچار سوختگی و حساسیت نمی‌شوند. مگر این‌که کهنه‌ها را خیلی دیر تعویض کنید یا از شوینده‌های مناسب برای شستن لباس و کهنه نوزاد استفاده نکنید. فراموش نکنید که بهترین روش، شستن کهنه‌ها با آب ولرم و صابون لباس بچه است.

 

 

کهنه بوی بد ایجاد نمی‌کند

 

شاید دقت نکرده باشید ولی انتشار بوی بد ادرار و مدفوع در کهنه کمتر است. کهنه فاقد مواد شیمیایی است و با بوی ادرار و مدفوع مخلوط نمی‌شود.

 

 

نیاز به تعویض کوتاه مدت نیست

 

پوشک‌ها بعد از بالا رفتن سن بچه‌ها و بزرگ شدن آن‌ها، باید مدام عوض شوند و سایزهای مختلف را باید برای کودکانتان خریداری کنید. در صورتی که از کهنه استفاده کنید، نیازی به تغییر سایز کهنه‌ها نیست.

 

 

سوالات متداول

 

چه زمانی کودک دچار عوارض ناشی از پوشک می‌شود؟

 

چه زمانی کودک دچار عوارض ناشی از پوشک می‌شود؟

 

موارد زیادی در ایجاد حساسیت دخیل هستند. استفاده از پوشک بی‌کیفیت، حساس بودن پوست کودک و تعویض دیر به دیر پوشک از مهم‌ترین ایجاد عوارض پوشک بچه هستند.

 

 

کهنه بهتر است یا پوشک؟

 

استفاده از کهنه یکی از بهترین راه‌های جلوگیری از عوارض پوشک بچه است چون به ندرت باعث ایجاد حساسیت و آلرژی در کودکان می‌شود. از طرفی مصرف آن بسیار به صرفه‌تر است.

 

 

کالابرگ الکترونیک