بازاریابی تبدیلی (Conversion Marketing) چیست؟

بازاریابی تبدیلی (Conversion Marketing) چیست؟


9 آبان 1400 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
بازاریابی تبدیلی ( Conversion marketing) چیست؟

استراتژی بازاریابی تبدیلی (Conversion Marketing) به تاکتیک هایی اشاره دارد که مشتریان را تشویق می کند تا اقدام به خرید و یا استفاده از خدمات یک برند تجاری کنند. در این نوع بازاریابی تلاش می شود تا شخصی که از وب سایت و پلتفرم تجاری بازدید می کند،‌ تبدیل به خریدار محصول شود. از بازاریابی تبدیلی (Conversion Marketing) در کسب و کار های زیادی استفاده می شود. در این مقاله از سرویس علم و تکنولوژی مجله کوروش نگاهی به استراتژی بازاریابی تبدیلی انداخته ایم.

 

مفهوم بازاریابی تبدیلی (Conversion Marketing)

 

مفهوم بازاریابی تبدیلی (Conversion Marketing)

 

به طور کلی مفهوم بازاریابی تبدیلی (Conversion Marketing) در بستر تجارت الکترونیک تبدیل کاربر فعال به مشتری است. این نوع بازاریابی ارتباط نزدیکی به قیف بازاریابی در مارکتینگ دارد. در طی فرایندی مشتریان در داخل قیف قرار گرفته و به سمت پروسه خرید سوق داده می شوند. از نظر بازاریابی آنلاین، این فرایند نه تنها شامل سطح فروش است، بلکه شامل طراحی و طرح بندی وب سایت و اقدامات ویژه دیگر نیز است.

 

 

یک مثال

 

به عنوان مثال یک پیشنهاد ویژه برای کسانی که سبد خرید خود را رها کرده اند می تواند بخشی از بازاریابی تبدیلی باشد. نرخ تبدیل بالا به معنای فروش بیشتر، مشتریان از دست رفته کمتر و بازگشت سرمایه بیشتر در تبلیغات است. شما می توانید با تبدیل مشتریان بالقوه (مشتریانی که قبلا حداقل درجاتی از علاقه خود را ابراز کرده اند) به مشتریان واقعی، حجم فروش خود را بالا ببرید. در بازاریابی تبدیلی (Conversion Marketing) از تکنیک های خاصی برای تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان بالفعل استفاده می شود.

 

 

بیشتر بخوانید: دریپ مارکتینگ (Drip Marketing) یا بازاریابی قطره ای چیست؟

 

 

بازاریابی تبدیلی (Conversion Marketing) مناسب چه کسب و کارهایی است؟

بازاریابی تبدیلی (Conversion Marketing) مناسب چه کسب و کارهایی است؟

 

طبیعتا هر فروشنده یا برند تجاری خواهان دست یابی به نرخ تبدیل بالایی است. این موضوع در مورد کسب و کار های آنلاین کاملا مشهود است. به طور کلی بازاریابی تبدیلی (Conversion Marketing)، در کسب و کار های آنلاین و تبدیل مشتریان به خریداران بسیار کاربرد دارد. بسیاری از وب سایت ها، محصولات خود را مستقیما به مشتری می فروشند. برای آن ها تبدیل موضوع متقاعد کردن مردم برای خرید است.

 

 

درآمد از تبلیغات

 

وب سایت های دیگر درآمد خود را از تبلیغات دریافت می کنند. درست مانند روزنامه های چاپی. این نوع وب سایت ها بخش عمده ای از پول خود را از طریق فروش تبلیغات به جای فروش کاغذ خود به دست می آورند. برای این وب سایت ها، تبدیل به معنای وادار کردن مردم به کلیک کردن بر روی تبلیغات مختلف نمایش داده شده در وب سایت است.

هر وب سایتی که در حال فروش محصولات، خدمات یا تبلیغات باشد به بازاریابی تبدیلی (Conversion Marketing) نیاز دارد. چرا که در واقع از مشتریان خواسته می شود تا اقدام خاصی انجام دهند. این بدان معنا است که هر وب سایت تجاری در اینترنت می تواند بازاریابی تبدیلی را برای خود اعمال کند.

 

 

 ۸ ثانیه طلایی

 

مشتریان آنلاین که صفحات وب را از فهرستی از نتایج موتور های جستجو مرور می کنند، می توانند به سرعت کسب و کار شما را بیابند و از شما خرید کنند. به طور متوسط حدود ۸ ثانیه طول می کشد تا یک فرد تصمیم بگیرد که آیا در یک صفحه بماند و یا آن را ترک کند. بنابراین اولین گام در بازاریابی تبدیلی (Conversion Marketing) این است که مردم را وادار کنید که در صفحه بمانند.

حتما بخوانید  بررسی فاکتورهای موفقیت دارک استور در صنعت خرده فروشی

 

بیشتر بخوانید: بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای (Inbound marketing) چیست؟

 

 

بازاریابی تبدیلی (Conversion Marketing) بر روی چه نوع مشتریانی موثر است؟

 

بازاریابی تبدیلی (Conversion Marketing) بر روی چه نوع مشتریانی موثر است؟

 

تاکتیک های بازاریابی تبدیلی (Conversion Marketing) تنها یک بخش مصرف کننده را هدف قرار نمی دهد، بلکه برای همه مشتریانی است که از وب سایت یک شرکت بازدید می کنند. بسیاری از افراد از طریق نتایج موتور های جستجو وارد وب سایت می شوند. چنین بازدیدکنندگانی بلافاصله تبدیل به بازدید کننده بالقوه با ارزش می شوند. چرا که آن ها قبلا به برخی از جنبه های محتوای وب سایت شما علاقه مند بودند. یا این که شما کالا و خدمات خاصی که آن ها نیاز دارند را ارائه می دهید.

 

مشتریان بالقوه را به چالش بکشید

 

بخش دیگری از مشتریان مستقیما وارد وب سایت شما می شوند. آن ها همان دسته از افرادی هستند که قبلا از وب سایت شما اطلاع داشته اند. این اطلاع ممکن است از طریق خرید های قبلی یا پیوندی در خبرنامه های ایمیلی شما باشد. این مشتریان هم دارای ارزش بالایی هستند. چرا که قبلا با کسب و کار و تجارت شما ارتباط برقرار کرده اند. در هر دوی این موارد، بازاریابی تبدیلی (Conversion Marketing) نیازی به ابداع چشم انداز ها ندارد. پس سعی می کند مشتریان بالقوه را برای خرید به چالش بکشد. فقط باید یک مورد قانع کننده برای کسانی که مشتریان بالقوه هستند، ایجاد کنید. شما باید تصمیم گیری را برای آن ها آسان کنید.

 

 

اهمیت بازاریابی تبدیلی (Conversion Marketing)

 

اهمیت بازاریابی تبدیلی (Conversion Marketing)

 

در بازاریابی اینترنتی تولید سرنخ در مقایسه با فروشگاه های آفلاین، آسان تر و ارزان تر است. اما نرخ تبدیل بسیار پایین تر است. طبق گزارش «ورد استریم»، میانگین نرخ تبدیل لندینگ پیج در صنایع ۲.۳۵ درصد است. بازاریابی تبدیلی (Conversion Marketing) مسئول این است که به میزان موثر نرخ تبدیل در وب سایت کمک کند. در واقع با این نوع بازاریابی کمک می کنید تا دلایل بازدید کم افراد و کاهش ناگهانی تبدیل ها را شناسایی کنید در مرحله بعد اقدامات لازم را برای بازگشت مشتری به مسیر خرید انجام می دهید.

 

 

محاسبه مشتریان

 

اگر با ۱۰ هزار بازدید کننده در لندینگ پیج، ۱ درصد مشتری تبدیل شود؛ این به معنای ۱۰۰ خرید است! بازاریابی تبدیلی (Conversion Marketing) به بهبود این تعادل کمک می کند. بنابراین حتی ۱ درصد افزایش در چنین حالتی به ۲۰۰ خرید تبدیل می شود! اگر بتوانید نرخ تبدیل را تا ۵ درصد و یا حتی ۱۰ درصد افزایش دهید، تغییر چشمگیری در درآمد خود ایجاد کرده اید.

 

 

بهترین روش های مورد استفاده در بازاریابی تبدیلی

 

بهترین روش های مورد استفاده در بازاریابی تبدیلی 

 

روش های زیادی برای بالا بردن نرخ تبدیل در بازاریابی تبدیلی (Conversion Marketing) وجود دارد. شما باید بتوانید وب سایت خود را بهینه کنید. در عین حال باید بتوانید با مخاطب هدف درگیر شوید. یک تصویر برند قابل اعتماد بسازید. فرایند های خود را خودکار کنید.

 

بهینه سازی وب سایت در بازاریابی تبدیلی (Conversion Marketing)

 

یکی از دلایل رایج برای تعداد کم تبدیل مشکلات قابلیت استفاده در وب سایت است. ممکن است ناوبری سایت ضعیف باشد و این باعث شود کاربران برای یافتن محصولات مورد نظر تلاش زیادی کنند. بنابراین بهتر است نام محصولاتی را که می فروشید، کاملا ذکر کنید. مطمئن شوید که فیلترینگ را درست تنظیم کرده اید و دسته بندی ها منطقی هستند.

حتما بخوانید  4 روش افزایش وفاداری مشتری به صورت آنلاین از نگاه فوربس

 

 

پرداختن به موتور های جستجوگر

 

در بازاریابی تبدیلی (Conversion Marketing) پرداختن به موتور های جستجوگر از اهمیت بالایی برخوردار است. جستجوی گوگل اولین کاری است که اکثر مصرف کنندگان هنگام خرید انجام می دهند. یافتن محصولات خود را در گوگل آسان کنید. باید محتوای خود را به گونه ای بهینه سازی کنید که موتور جستجو سرنخ های بیشتری داشته باشد.

 

اما یکی دیگر از نکات مهم، بهینه سازی وب سایت برای نسخه موبایل است. به دلیل گسترش جهانی تلفن هوشمند، مردم زمان زیادی را با تلفن همراه سپری می کنند. اطمینان حاصل کنید که تمامی عناصر محتوای شما و در عین حال وب سایت تان به خوبی در صفحه موبایل دیده می شود.

 

تعامل با مخاطب هدف در بازاریابی تبدیلی (Conversion Marketing)

 

تعامل با مخاطب هدف در بازاریابی تبدیلی (Conversion Marketing)

 

یکی از دلایل رایج نرخ تبدیل پایین این است که شما سعی می کنید محصولات و خدمات خود را برای افراد بی علاقه تبدیل کنید. این موضوع به این دلیل اتفاق می افتد که نتوانسته اید پایگاه تماس خود را بروز کنید. بهتر است کمپین های مشارکتی را دوباره اجرا کنید. برای تازه کردن روابط خود با کاربران غیر فعال، ایمیل های تعامل مجدد ارسال کنید. برقراری ارتباط برای کسانی که پاسخ داده اند را ادامه دهید. در عین حال کسانی که نادیده گرفته اند را از لیست پستی خود حذف کنید.

 

 

شخصی سازی کنید

 

شخصی سازی را اجرا کنید. به کاربران پیشنهاد های مرتبط تری ارائه دهید. ایمیل های شخصی و پیامک را بر اساس تقسیم بندی بفرستید. شما باید مخاطبان خود را تقسیم بندی کنید. این تقسیم بندی بر اساس سن، جنسیت و موقعیت مکانی صورت می گیرد. برای جلب رضایت مشتری و بهبود ارتباط از سگمنت رفتاری استفاده کنید. در عین حال از تبلیغات هدفمند در گوگل و فیس بوک استفاده کنید.

 

ساخت یک تصویر قابل اعتماد در بازاریابی تبدیلی (Conversion Marketing)

 

ساخت یک تصویر قابل اعتماد در بازاریابی تبدیلی (Conversion Marketing)

 

در بازاریابی تبدیلی (Conversion Marketing) یکی از نکات مهم این است که برند خود را متمایز کنید. مردم را تشویق کنید تا محتوای شما را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارند. این کار منجر به جذب مشتریان و تبدیل آسان آن ها می شود. برای اعتماد سازی در بازاریابی تبدیلی از محتوای جذاب استفاده کنید.

 

تصاویر جذاب و حرفه ای بگیرید. توضیح دهید که چرا محصولات و یا خدمات شما ارزش خرید و یا استفاده دارند. به بازخوردها و نظرات اهمیت دهید. این کار یک ایده عالی برای رفع شک و تردید مشتریانی است که هنوز در خرید تردید دارند. از کانال های مختلف بازاریابی مانند: ایمیل، پیامک، رسانه های اجتماعی و چت بات ها استفاده کنید. کانال هایی را در نظر بگیرید که برای مخاطبان شما مناسب هستند.

 

بیشتر بخوانید: ژئو مارکتینگ (GeoMarketing) یا بازاریابی مکان محور چیست؟

 

 

رویکرد فرایند خودکار در بازاریابی تبدیلی (Conversion Marketing)

 

رویکرد فرایند خودکار در بازاریابی تبدیلی (Conversion Marketing)

 

یکی از نکات مهم در بازاریابی تبدیلی (Conversion Marketing)، رویکرد خودکار کردن فرایند ها است. کارهای تکراری که تیم پشتیبانی یا فروش شما انجام می دهند را خودکار کنید. در بازاریابی ایمیلی خود از برنامه های خودکار برای ارسال ایمیل خوش آمد گویی و پیگیری سبدهای خرید رها شده استفاده کنید. با استفاده از چت بات ها می توانید ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته، کاربران خود را پشتیبانی کنید.

 

سخن پایانی

 

بازاریابی تبدیلی تاثیر زیادی در بهبود فرایند فروش شما دارد. با تدوین استراتژی های مناسب و استفاده از کانال های مختلف بازاریابی و بهینه سازی محتوا می توانید نرخ تبدیل خود را به سادگی بالا ببرید. فرایند اتوماسیون و شخصی سازی نیز کمک زیادی در رشد نرخ تبدیل دارند.

 

منابع: sendpulse , marketing-schools

کالابرگ الکترونیک