ژئو مارکتینگ (GeoMarketing) یا بازاریابی مکان محور چیست؟

ژئو مارکتینگ (GeoMarketing) یا بازاریابی مکان محور چیست؟


4 آبان 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
ژئو مارکتینگ (GeoMarketing) یا بازاریابی مکان محور چیست؟

بازاریابی ژئو مارکتینگ (GeoMarketing) یا بازاریابی مکان محور، در واقع استفاده از داده های مکانی برای شکل دهی به تلاش های بازاریابی است. در ژئو مارکتینگ به سوالات منطقه ای شما پاسخ داده می شود. در عین حال داده های مکانی کلیدی در اختیار بازاریابان قرار می گیرد. با تجزیه و تحلیل این داده ها می توان اقدامات بسیار زیادی برای جذب مشتریان هدف انجام داد. در این مقاله از سرویس علم و تکنولوژی مجله کوروش به بررسی این نوع بازاریابی پرداخته ایم.

 

ژئو مارکتینگ یا بازاریابی مکان محور به زبان ساده

 

ژئو مارکتینگ یا بازاریابی مکان محور به زبان ساده

 

در ژئو مارکتینگ یا بازاریابی مکان محور، اطلاعات مکانی مناسب در اختیار بازاریابان قرار می گیرد. این اطلاعات شانس رسیدن یک پیام خاص به مصرف کننده مناسب در زمان مناسب را بالا می برد. استفاده از عنصر جغرافیایی، پایه و اساس بازاریابی مکان محور را تشکیل می دهد. هدف گیری جغرافیایی یکی از انواع رایج بازاریابی مکان محور است. شما با چنین هدف گیری می توانید به سادگی محتوای مناسب کاربران را از طریق تلفن همراه یا دستگاه های مختلف بر اساس مکان هایی که قبلا بازدید کرده اند، تعریف کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای چیست؟

 

 

اهمیت مکان هایی که مشتری از آن ها بازدید کرده است

 

اهمیت مکان هایی که مشتری از آن ها بازدید کرده 

 

یک اصطلاح جالب در میان بازاریابان برای این نوع بازاریابی وجود دارد. این که جایی که هستید، همان چیزی است که هستید. اساسا با این ایده مکان هایی که مشتری از آن ها بازدید کرده است، چیزهای زیادی در مورد او می گوید. بنابراین می توان پیش بینی خوبی از مشتری هدف داشت. به عنوان مثال، مصرف کننده ای که در چند روز گذشته به چندین نمایندگی خودرو مراجعه کرده است، احتمالا به دنبال خرید خودرو است.

فروشندگانی که بتوانند آگهی یا پیشنهاد مربوط به یک خودرو جدید را به این فرد ارایه دهند، احتمال فروش بیشتری دارند. در همین راستا، کمپین های تبلیغاتی که از داده های موقعیت مکانی به این روش استفاده می کنند، معمولا با افزایش فروش همراه بوده اند.

 

 

جذابیت برای تمامی مشاغل

 

این نوع بازاریابی برای مشاغل مختلف جذاب است. اما در مورد مشاغلی چون املاک، جذابیت بیشتری دارد. در واقع بهینه سازی کسب و کار در ژئو مارکتینگ یا بازاریابی مکان محور وابسته به اطلاعاتی از موقعیت مکانی مصرف کننده است. در این نوع بازاریابی به پرسش های مهمی که معمولا استراتژیست های بازاریابی با آن مواجه می شوند، پاسخ داده می شود.

این پرسش ها نمونه های مختلفی دارد. به عنوان مثال این که مشتریان شما کجا قرار دارند. یا حتی این که حجم معاملات کسب و کار شما در کدام منطقه بیشتر می شود. شما می توانید مخاطبان هدف خود را در مناطق مختلف شناسایی کنید. داده ها در بازاریابی مکان محور از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند. این داده ها تجزیه و تحلیل می شوند و در اختیار بازاریابان قرار می گیرند.

حتما بخوانید  چگونه فروش ویژه فروشگاه‌ های خرده‌ فروشی بر بهبود معیشت اثر می‌گذارد؟

 

بیشتر بخوانید: بازاریابی مجاورتی (Proximity marketing) چیست و چطور کار می کند؟

 

 

۶ مزیت مهم ژئو مارکتینگ یا بازاریابی مکان محور

 

6 مزیت مهم ژئو مارکتینگ یا بازاریابی مکان محور

 

ژئو مارکتینگ یا بازاریابی مکان محور مزیت های زیادی برای بسیاری از کسب و کار ها دارد. هر یک از کسب و کار ها به شیوه مختلفی از اطلاعات مکانی کاربران و مخاطبانش در زمینه بازاریابی استفاده می کند. استفاده از این نوع بازاریابی باعث تحلیل های قوی، تصمیم های عینی و پشتیبانی از فرایند های شرکت می شود.

 

تحلیل های قوی

 

تصمیمات تجاری متعدد سوالات مهمی را ایجاد می کنند. نرم افزار های ژئو مارکتینگ به کسب و کار ها این امکان را می دهد تا تحلیل جامعی از اطلاعات، بازار و داده ها انجام دهند. اطلاعات مکانی شما را قادر می سازند تا پیش بینی دقیق تری از مخاطبان هدف خود و فضای کمپین های بازاریابی داشته باشید.

 

تصمیمات عینی

 

تصمیمات عینی در ژئو مارکتینگ

 

قدرت نرم افزار ژئو مارکتینگ یا بازاریابی مکان محور در تجزیه و تحلیل داده بسیار زیاد است. نتایج تحلیل داده های مکان محور باعث می شود تا بتوان تصمیم گیری های منطقی تری داشت. در عین حال فرایند های تصمیم گیری از این طریق بیشتر عینی سازی می شوند. بنابراین تحلیل درست از داده های مکان محور نقش مهمی در بازاریابی مکان محور یا ژئو مارکتینگ ایفا می کنند.

 

ایجاد ارزش افزوده با ژئو مارکتینگ یا بازاریابی مکان محور

 

در واقع از طریق داده های جمع آوری شده در ژئو مارکتینگ یا بازاریابی مکان محور، می توانید به داده های پیشین خود ارزش افزوده ای بدهید. داده های شرکت خود را با مختصات و اطلاعات در مورد بازارها و گروه های هدف غنی کنید. همین موضوع تاثیر چشمگیری در شیوه حرکت شما در مسیر کمپین های بازاریابی دارد.

 

پشتیبانی از فرایند های کسب و کار با ژئو مارکتینگ یا بازاریابی مکان محور

 

پشتیبانی از فرایند های کسب و کار با ژئو مارکتینگ یا بازاریابی مکان محور

 

از ژئو مارکتینگ یا بازاریابی مکان محور می توان در مراحل مختلف فرایند تصمیم گیری در کسب و کار و بازاریابی استفاده کرد. به عنوان مثال شما می توانید مدیریت مکان کنید. مکان های بالقوه را ارزیابی کنید. در عین حال مکان های فروشگاه را تجزیه و تحلیل کنید. حتی می توانید با داده ها جایگزین های ممکن برای شعب خود را پیدا کنید. در عین حال فعالیت های بازاریابی و فروش منطقه ای را مجددا برنامه ریزی کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: مدیریت اعتبار آنلاین (ORM) چیست؟

 

 

مشتریان هدف ژئو مارکتینگ یا بازاریابی مکان محور

 

مشتریان هدف ژئو مارکتینگ یا بازاریابی مکان محور

 

مشتریان زیادی به ژئو مارکتینگ یا بازاریابی مکان محور دسترسی دارند. کاربران تلفن همراه و رسانه های اجتماعی در دسته این افراد قرار می گیرند. همچنین نمی توان مشتریان اینترنتی و محلی را نیز نادیده گرفت. بسیاری از بسترهای رسانه های اجتماعی به کاربران این امکان را می دهد تا با روشن کردن موقعیت مکانی خود، رستوران ها و یا کافه های محلی را شناسایی کنند. در نتیجه پیشنهاد های ویژه ای به مخاطب ارائه می شود. مخاطب به راحتی، داده هایی از کافه ها و رستوران های محلی به دست می آورد.

حتما بخوانید  آینده هوش مصنوعی مکالمه‌ ای | چرا چت بات‌ها شکست خوردند؟

 

 

مشتریان اینترنتی

 

مشتریان اینترنتی همان خریداران آنلاینی هستند که موقعیت مکانی خود را یا از طریق لوکیشن در تلفن همراه و یا آدرس آی پی انتقال می دهند. در نتیجه کسب و کار ها می توانند مناسب با این دیتا به کاربر پیشنهاد ارایه دهند. موتور های جستجو نیز در عین حال نتایجی مبتنی بر موقعیت مکانی کاربر ارائه می دهند. بنابراین به عنوان مثال اگر در یک منطقه از یک شهر بزرگ قرار داشته باشید، از طریق خرید اینترنتی و جستجو در موتورهای جستجوگر می توانید نزدیک ترین فروشگاه ها به خود را به سادگی پیدا کنید.

 

 

کاربران تلفن همراه

 

کاربران تلفن همراه در بازاریابی ژئو مارکتینگ

 

کاربران تلفن همراه به سادگی می توانند تخفیف ها و پیشنهاد های ویژه را به صورت لحظه ای دریافت کنند. زمانی که مشتریان در یک منطقه جغرافیایی خاص باشند، از طریق این نوع بازاریابی پیشنهاد های ویژه ای به آن ها ارائه می شود. کاربران تلفن همراه در عین حال در صورت اجازه دادن می توانند هدف بازاریابی از طریق تلفن همراه یا همان موبایل مارکتینگ قرار بگیرند. کسب و کارهای محلی نیز از این نوع بازاریابی می توانند به بهترین نحو ممکن استفاده کنند. کافی است تا دیتا های ویژه ای از مخاطبین هدف خود در مناطق مختلف به دست آورند. این دیتاها به آن ها کمک می کند تا بر اساس ترافیک حضور مشتریان بهترین موقعیت را برای خرید فضا، تبلیغات و یا آگهی بر روی بیلبورد های تبلیغاتی انتخاب کنند.

 

هسته اصلی ژئو مارکتینگ یا بازاریابی مکان محور

 

هسته اصلی ژئو مارکتینگ یا بازاریابی مکان محور

 

هسته اصلی ژئو مارکتینگ یا بازاریابی مکان محور، نقشه دیجیتال است. با استفاده از این نقشه دیجیتال می توان تراکم مشتریان را شناسایی کرد. این نقشه دیجیتال داده های زیادی را در اختیار ما قرار می دهند. این داده ها با تجزیه و تحلیل درست و حتی گه گاه استفاده از هوش مصنوعی در تجزیه و تحلیل بسیار کاربردی خواهند بود.

 

 

نرم افزار های ژئو مارکتینگ یا بازاریابی مکان محور

 

نرم افزار های زیادی نیز برای این نوع بازاریابی وجود دارند. ترویج ژئو مارکتینگ به عنوان ابزاری اصلی برای یکپارچه سازی کمپین های مختلف بازاریابی باعث شده تا نرم افزارهای مختلفی با هدف جمع آوری داده و تجزیه و تحلیل و تحقیقات بازار تولید شده و به بازار عرضه شوند. با این حال شرکت های زیادی وجود دارند که چنین کاری را انجام می دهند. آن ها با مدیران بازاریابی با استفاده از داده های جمع آوری شده و تحلیل شده مشاوره برای تصمیم گیری می دهند. تبدیل داده های خام به اطلاعات عملی یکی از مهم ترین وظایف این شرکت ها است.

 

بیشتر بخوانید: موبایل مارکتینگ چیست؟

 

 

سخن پایانی

 

ازبازاریابی مکان محور در کسب و کار های مختلف استفاده زیادی می شود. این بازاریابی کاربردهای زیادی دارد. انتخاب مکان های مناسب برای زدن شعبه های جدید و شناسایی مکان های مهم تبلیغات از جمله کاربردهای آن هستند. شما با استفاده از این نوع بازاریابی می توانید تبلیغات آنلاین را با توجه به موقعیت کاربر ارائه دهید. هر کسب و کاری می تواند از این نوع بازاریابی برای تدوین استراتژی و راه اندازی کمپین های مختلف تبلیغاتی استفاده کند.

 

 

منبع: marketing-schools

کالابرگ الکترونیک