بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای (Inbound marketing) چیست؟

بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای (Inbound marketing) چیست؟


3 آبان 1400 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای (Inbound marketing) چیست؟

بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای (Inbound marketing) به زبان ساده فرایندی است که به مشتریان بالقوه کمک می کند تا کسب و کار شما را پیدا کنند. در بازاریابی درونگرا با تولید محتوای مفید و ارزشمند، مشتریان جذب برند تجاری شما می شوند. این نوع بازاریابی در نقطه مقابل بازاریابی برون گرا قرار می گیرد. بازاریابی که مخاطب علاقه ای به دیدن محتوای آن نداشته و باعث قطع ارتباط با مشتری می شود. در این مقاله از سرویس علم و تکنولوژی مجله کوروش به بررسی این موضوع پرداخته ایم.

 

بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای (Inbound marketing) به زبان ساده

 

بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای (Inbound marketing) به زبان ساده

 

از طریق بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای (Inbound marketing) مشتریان خود به دنبال برند تجاری شما می گردند. این موضوع اغلب قبل از این که مشتری حتی برای خرید آماده شود، اتفاق می افتد. برقراری تماس زودهنگام می تواند به ترجیح برند و در نهایت به کسب درآمد تبدیل شود. در این بازاریابی از استراتژی های مختلفی از جمله بازاریابی کششی استفاده می شود. استراتژیست بازاریابی از محتوا، وبلاگ، رویدادها و بهینه سازی موتورهای جستجو (سئو) برای ایجاد آگاهی از نام تجاری برند و کسب و کار استفاده می کند. در عین حال رسانه های اجتماعی نیز به کمک او می آیند.

 

 

بیشتر بخوانید: بازاریابی مجاورتی (Proximity marketing) چیست و چطور کار می کند؟

 

 

تمرکز بر دید مشتری

 

در حالی که بازاریابی برون گرا به دنبال مشتری است، ماجرا در بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای (Inbound marketing) فرق می کند. در این بازاریابی بر روی دید مشتری تمرکز می شود. بنابراین خریداران بالقوه به سراغ شما می آیند. شرکت هایی که بازاریابی درونگرا را به کار می گیرند، به جای جلب توجه بر روی روش های جدیدی تمرکز می کنند که در جهت ایجاد آگاهی، توسعه روابط و ایجاد سرنخ است. بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای، برند تجاری و کسب و کار شما را برای مشتریان جذاب می کند. این نوع بازاریابی باعث نمی شود که مردم احساس کنند، چیزی به آن ها فروخته می شود.

 

محتوای بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای (Inbound marketing)

 

محتوای بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای (Inbound marketing)

 

محتوای ارائه شده توسط بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای (Inbound marketing) آموزشی، سرگرم کننده و مورد استقبال مصرف کنندگان است. هنگامی که بازاریابی درونگرا به درستی انجام شود، می تواند نتایج به مراتب بهتری نسبت به بازاریابی سنتی داشته باشد. هنگامی که مصرف کنندگان از طریق این محتوای جذاب شما را پیدا می کنند، تصمیمات بهتری می گیرند. شما تاثیر قوی بر روی دید آن ها می گذارید. بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای از سرنخ هایی کاملا ارگانیک تشکیل شده است. بنابراین به جای بودجه بر روی تفکر متکی است. در این نوع بازاریابی با توانایی قدرتمند بازاریاب، مشتری روی صندلی راننده قرار می گیرد. شما با افرادی که واقعا به حرف های شما علاقه مند هستند، پیوند می خورید.

 

 

هزینه بسیار کمتر نسبت به بازاریابی سنتی

 

جدا از تبدیل سرنخ ها و حفظ مشتری، این نوع بازاریابی می تواند برای اشتراک گذاری در رسانه های اجتماعی، آگاهی از برند و تلاش های بهینه سازی موتور جستجو، شگفت انگیز باشد. یک برنامه بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای قوی، به مشتریان این امکان را می دهد که در هر زمان با برند تجاری شما درگیر شود. در عین حال این نوع بازاریابی به شما این امکان را می دهد تا با پول بسیار کمتری نسبت به بازاریابی سنتی، مشتریان را به سمت خود جذب کنید.
بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای (Inbound marketing) بسیار قدرتمند است. چرا که شما این قدرت را دارید که به جستجوگر یا همان مصرف کننده دقیقا در همان نقطه ای که به آن نیاز دارد، پاسخ دهید. این موضوع باعث ایجاد اعتماد، شهرت و اقتدار در برند تجاری شما خواهد شد.

حتما بخوانید  بازاریابی تبدیلی (Conversion Marketing) چیست؟

 

بیشتر بخوانید: مدیریت اعتبار آنلاین (ORM) چیست؟

 

 

ترند های بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای (Inbound marketing)

 

ترند های بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای (Inbound marketing)

 

ترند های بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای (Inbound marketing) مدام با گذر زمان دستخوش زمان می شوند. این تغییرات بسیار زیاد هستند اما اگر بخواهیم به طور کلی به برخی از این ترندها اشاره کنیم، نمی توان نقش هوش مصنوعی و بازاریابی ویدیویی را نادیده گرفت. محتوای شخصی سازی شده از طریق تلفن همراه و بازاریابی خودکار نیز از جمله ترند های آن محسوب می شوند. مهم نیست که از چه ترند هایی در بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای استفاده می کنید. این نوع بازاریابی کاملا بی انتها است. مهم این است که صدای برند تجاری شما در بهترین زمان ممکن و به بهترین وجه در ورودی مصرف کننده و فرد واقعی قرار گیرد.

 

 

بیشتر بخوانید: موبایل مارکتینگ یا بازاریابی موبایلی چیست؟

 

 

استراتژی بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای (Inbound marketing) چگونه کار می کند؟

 

استراتژی بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای (Inbound marketing) چگونه کار می کند؟

 

در بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای (Inbound marketing) چهار مرحله اساسی وجود دارد. این چهار مرحله شامل جذب، تبدیل، نزدیک شدن و لذت بردن است. اگر این چهار مرحله را به درستی انجام دهید، قطعا در این نوع استراتژی بازاریابی موفق عمل کرده اید.

 

مرحله جذب در بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای (Inbound marketing)

 

مرحله جذب در بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای (Inbound marketing)

 

یک تناقض در قلب بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای وجود دارد. این که چگونه می توانید به مشتریان اجازه دهید که به سراغ شما بیایند، در صورتی که هرگز نام شما را نشنیده اند. پاسخ این است که باید بازدید کنندگان را جذب سایت خود کنید. شما باید پرسونای خریدار بسازید. همه افراد متفاوت هستند و همه مشتریان بالقوه شما علایق، اهداف و رفتار یکسانی ندارند. بنابراین هنگام ارزیابی بازار هدف خود ایجاد چندین شخصیت خریدار مختلف، مفید است. پس از آن محتوای خود را به گونه ای تنظیم کنید که به هر مشتری بالقوه مرتبط باشد.

 

 

انتشار ویدیوهای جذاب

 

پس از آن به مرحله جذب از انتشار ویدیوهای جذاب فکر کنید. وبلاگ ها قبلا پادشاه محتوا بودند، اما اکنون در رتبه دوم و پس از اینفوگرافیک قرار گرفته اند. باید ویدیوهای کوتاه و بلند بسازید و مخاطب را تحت تاثیر قرار دهید. در این شرایط شناخت مخاطب هدف بسیار مهم است. اگر می خواهید مصرف کنندگان نسل Z را جذب یک محصول خاص کنید، استفاده از تیک تاک یک روش عالی برای انتشار ویدیو است. مردم در سال ۲۰۲۰ حدود ۱۲.۲ میلیارد دقیقه ویدیو تماشا کردند. قدم بعدی در مسیر جذب مخاطب در بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای (Inbound marketing) تولید وبلاگ و اینفوگرافیک های عالی است.

 

 

بهینه سازی موتورهای جستجوی اصلی

 

بهینه سازی موتورهای جستجوی اصلی

 

مردم وقتی در شبکه های اجتماعی می چرخند، در صورت مشاهده یک عنوان وبلاگ یا گرافیک جذاب، به احتمال زیاد متوقف می شوند. از وبلاگ خود برای ارائه محتوای روشنگر و آموزشی استفاده کنید. در وبلاگ خود آگاهانه از کسب و کارتان پست های قدیمی را مرور کنید. این کار به تنهایی می تواند بازدیدکنندگان را بیش از نصف افزایش دهد. یکی دیگر از راه های جذب در بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای، بهینه سازی موتورهای جستجوی اصلی است. شما باید کسب و کار خود را در موتورهای جستجو به خوبی ارایه دهید. به طوری که در صفحه اول جستجوی گوگل قرار گیرید. استفاده از رسانه های اجتماعی نیز بسیار مهم است. بر اساس گزارش ها، رسانه های اجتماعی اولین کانال مورد استفاده در بازاریابی هستند. وقتی همه روی آن سرمایه گذاری می کنند، شما نمی توانید آن ها را فراموش کنید.

حتما بخوانید  بررسی 5 دلیل برای تغییر و نوسازی یک کسب و کار تجاری

 

مرحله تبدیل کردن در بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای (Inbound marketing)

 

مرحله تبدیل کردن در بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای (Inbound marketing)

 

پس از این که شما موفق شدید بازدیدکننده جذب کنید، مرحله بعدی تبدیل کردن است. شما باید آن ها را تبدیل به یک دنبال کننده کنید. این کار از روش های مختلفی صورت می گیرد. مهم ترین راه جمع آوری اطلاعات آن ها است. شما تا این مرحله از استراتژی بازاریابی درونگرای خود همه چیز را به صورت رایگان ارائه داده اید. حالا بهتر است در ازای چیزهایی که ارائه داده اید، ار مخاطب چیزی بخواهید. آن ها باید برای دسترسی به مطالب شما جزئیاتی در اختیارتان بگذارند. جزئیاتی از جمله اطلاعات تماس، علایق و یا صنعتی که در آن مشغول کار هستند. پس از آن شما حتی می توانید به آن ها پیشنهاد ویژه خبرنامه یا کوپن تخفیف بدهید.

 

 

اطلاعات در نقش طلای خالص

 

در بازاریابی درونگرا، اطلاعات نقش طلای خالص را ایفا می کند. مخاطب می تواند فرم پر کرده و اطلاعاتش را ثبت کند. در عین حال شما با یک دکمه فراخوان می توانید بازدید کننده را تشویق به کلیک کردن کنید. این دکمه فراخوان می تواند دانلود یک کتاب خوب و یا شرکت در یک وبینار باشد. مرحله بعد صفحات ورود (لندینگ پیج) هستند. زمانی که بازدید کننده بر روی لینک شما کلیک می کند به صفحه فرود، ورود می کند. بنابراین وقتی بازدید کننده وارد صفحه ورود می شود، اطلاعاتش ثبت شده و آماده فراخوان قرار می گیرد، از بازدید کننده به دنبال کننده تبدیل شده است. در این مرحله شما توانسته اید او را با موفقیت به مرحله بعدی سوق دهید.

 

مرحله نزدیک شدن در بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای (Inbound marketing)

 

مرحله نزدیک شدن در بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای (Inbound marketing)

 

یک استراتژی بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای، تشخیص می دهد که هر کس سفر منحصر به فردی برای خرید دارد. این بدان معنا است که شما نمی توانید اجازه دهید اوضاع پس از مرحله تبدیل کند شود. شما باید با مشتری بالقوه خود در تماس باشید و تمام مراحل تبدیل آن ها به فروش را پیش ببرید. در این مسیر استفاده از مدیریت ارتباط با مشتری بسیار مهم است.

 

 

پیگیری تمام اطلاعات مشتری بالقوه

 

پیگیری تمام اطلاعات مشتری بالقوه از اهمیت زیادی برخوردار است. پلتفرم مدیریت ارتباط با مشتری، داده های او را مدیریت می کند. این اطلاعات می تواند کمک کند تا شما مشتریان خود را بهتر درک کنید. از این اطلاعات برای ایجاد ارتباط بهتر با فرد استفاده می شود. پس از آن می توان از کمپین های مختلفی مانند ایمیل مارکتینگ خودکار استفاده کرد. اتوماسیون بازاریابی ایمیلی که یک فرآیند شامل ساخت ایمیل مارکتینگ با توجه به نیاز های دوره ای مصرف کننده است نیز بسیار مفید است.

 

بیشتر بخوانید: ایمیل مارکتینگ در صنعت خرده فروشی

 

 

مرحله لذت بردن در بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای (Inbound marketing)

 

مرحله لذت بردن در بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای (Inbound marketing)

 

در بازاریابی درونگرا شما چرخه بازاریابی را به پایان رسانده اید چرا که مشتری را در پروسه خرید قرار داده اید. اما این پایان ماجرا نیست. هنگامی که یک مشتری بالقوه به یک مشتری تکراری تبدیل می شود، باید در عین حال سفیر برند تجاری شما باشد. شرکت هایی که از بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای استفاده می کنند، در تلاش بیشتری برای ایجاد ارتباط بیشتر با مشتری و جذب رضایت او هستند. چرا که آن ها به افرادی تبدیل می شوند که تبلیغ محصول کسب و کار شما را می کنند.

 

 

ابزارهای مرحله شاد کردن

 

ابزارهایی که در مرحله شاد کردن مشتری استفاده می شود، شامل نظرسنجی ها، فراخوان های هوشمندانه و… است. با نظر سنجی شما می توانید متوجه شوید که مشتریان تان چه می خواهند؛ از پاسخ نظرسنجی ها استفاده کنید. در عین حال با تجزیه و تحلیل داده های مشتری پیشنهاد های متفاوت و متناسب با پرسونای او ارایه دهید. مکالمات شبکه های اجتماعی آن ها را دنبال کنید و اگر چیزی درباره برند تجاری شما می گویند، پاسخ گو باشید.

 

 

منبع: sharpspring

کالابرگ الکترونیک