درباره «روز جهانی برنامه نویسان» | بررسی ۱۰ تیپ شخصیتی برنامه نویس

درباره «روز جهانی برنامه نویسان» | بررسی ۱۰ تیپ شخصیتی برنامه نویس


4 شهریور 1400 . زمان مطالعه: 15 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
روز جهانی برنامه نویسان

روز جهانی برنامه نویسان، یکی از مناسبت های مهم در تقویم اکثر فعالان حوزه فناوری و اینترنت است. معمولا هر سال روز ۱۳ یا ۱۲ سپتامبر به عنوان روز جهانی برنامه نویس جشن گرفته می شود. امروز در سرویس علم و تکنولوژی مجله کوروش به همین مناسبت خواهیم پرداخت.

 

دنیای امروز ما به اتکای کامپیوتر، فناوری و نرم افزار پابرجا مانده و به توسعه و پیشرفت رو به رشد خود ادامه می دهد. ولی به ازای هر قطعه نرم افزاری، یک برنامه نویس و بیشتر اوقات یک تیم حرفه ای از برنامه نویسان پشت صحنه مشغول به کار هستند تا مشکلات مختلف نرم افزارها از اشکال های کدنویسی تا امنیت پردازش ابری و مسائل دیگر را حل کنند. ۲۵۶مین روز هر سال میلادی به «روز برنامه نویسان» که بیشتر به نام «روز جهانی برنامه نویس» شناخته می شود، اختصاص یافته است. در این روز از خدمات و تلاش های برنامه نویسان سرتاسر جهان تجلیل می شود.

تقریبا همه مشاغل اصلی دنیا به برنامه نویسان احتیاج دارند تا زیرساخت های فناوری اطلاعات خود را بهبود ببخشند. از صنعت مخابرات که به لطف برنامه نویسان به توسعه زیرساخت های خود ادامه می دهد و تا خودروسازان که بدون اینکه به برنامه نویسان متکی باشند نمی توانند خطوط تولید و مونتاژ خود را به کار بیندازند. از امنیت، صنایع، حمل و نقل تا سرگرمی همه به برنامه نویسان احتیاج دارند تا آخرین راه حل های امنیتی، طراحی و نوآوری را به کار گیرند.

 

 

چرا ۱۳ سپتامبر روز جهانی برنامه نویسان است؟

 

چرا ۱۳ سپتامبر روز جهانی برنامه نویسان است؟

 

روز جهانی برنامه نویسان در ۲۵۶مین روز سال که معمولا ۱۳ سپتامبر (در یک سال عادی) یا ۱۲ سپتامبر (در سال کبیسه) است جشن گرفته می شود. عدد ۲۵۶ که به صورت ۲ به توان ۸ نیز نوشته می شود، بزرگترین توان عدد ۲ کوچکتر از ۳۶۵ (تعداد روزهای سال) است. عدد ۲۵۶ از اعداد مهم و کاربردی برنامه نویسان است که به همین دلیل نیز صورت نمادین در این مناسبت به کار برده می شود. همچنین روز بین ‌المللی برنامه ‌نویس ‌ها را داریم که همه ساله روز ۷ ژانویه در برخی کشورها جشن گرفته می شود.

 

 

بیشتر بخوانید:

 

 

روز جهانی ایموجی و تاریخچه این شکلک های کار راه انداز

 

 

روز جهانی اینترنت و مروری بر ۳۰ سال تاریخچه پیدایش شبکه جهانی اینترنت

 

 

تاریخچه روز جهانی برنامه نویس

 

تاریخچه روز جهانی برنامه نویس

 

سال ۲۰۰۲ بود که دو نفر برنامه نویس به نام های والنتین بالت و مایکل چرویاکوف از یک شرکت فناوری روسی با جمع آوری امضاهایی به دولت روسیه پیشنهاد دادند که روز برنامه نویسان را وارد تقویم رسمی کشور کند. نهایتا تلاش های این دو جواب داد و در سال ۲۰۰۹ بود که وزارت مخابرات، توسعه دیجیتال و ارتباطات جمعی روسیه به این پیشنهاد ترتیب اثر داد و رسما روز برنامه نویسان وارد تقویم رسمی دولت روسیه شد. دیمیتری مدودف، رئیس جمهور وقت روسیه، لایحه مربوط به این مناسبت را به صورت رسمی در روز ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۹ امضا کرد.

این روز از آن زمان به بعد وارد تقویم های غیررسمی اکثر کاربران اینترنت و برنامه نویسان جهان شد و اکثر برنامه نویسان و شرکت های فناوری جهان نیز در این روز برنامه ها و مراسم های خاصی را برگزار می کنند. با این حال در کشور چین، روز برنامه نویسان مدت هاست که در تاریخ ۲۴ اکتبر (دهمین ماه میلادی) جشن گرفته می شود. دلیل انتخاب این روز هم به این دلیل است که این تاریخ را می توان به صورت ۱۰۲۴ نوشت که معادل ۲ به توان ۱۰ است. همانطور که می دانید ۱۰۲۴ اغلب همان کارکرد ۱۰۰۰ را در دنیای واقعی دارد و این اعداد به نوعی رابطی بین دستگاه اعداد دهدهی و دودویی (باینری) نیز به حساب می آیند. ۲۴ اکتبر همچنین صرف نظر از اینکه سال عادی یا کبیسه باشد تغییر نمی کند.

 

 

روز برنامه نویس در ایران

 

روز برنامه نویس در ایران

 

در ایران هم کارزاری برای جمع آوری امضا انجام گرفت و نهایتا به دولت پیشنهاد داده شد تا روزی را در تقویم ملی ایران به نام روز برنامه نویس ثبت کند. متاسفانه با این وجود، هنوز روز برنامه نویس در ایران به صورت رسمی وارد تقویم کشور نشده است. ولی برنامه نویسان و توسعه دهندگان نرم افزار و وب به صورت غیر رسمی روز ۱۰ آذر مصادف با ۲۵۶مین روز سال شمسی را به عنوان روز برنامه نویس در ایران جشن می گیرند.

 

 

چطور روز جهانی برنامه نویسان را گرامی بداریم؟

 

حتما بخوانید  5 اقدام اساسی کسب و کارهای کوچک برای دوام در دوران کرونا

در روز جهانی برنامه نویس یا برنامه نویسان مراسم ها و رویدادهای زیادی برگزار می شود. در استارتاپ ها و شرکت های بزرگ فناوری (که به نوعی هر روز حکم روز برنامه نویس را دارد!)، ممکن است کارگاه های خاصی برای آموزش برنامه نویسان برگزار شود یا در طی رویدادی از تلاش های برنامه نویسان نمونه تقدیر شود. با این حال، اگر یک برنامه نویس هستید می توانید به روش های مختلفی روز جهانی برنامه نویسان را گرامی بدارید. از جمله کارهایی که می توانید در روز جهانی برنامه نویس انجام دهید عبارتند از:

 

  • حتما اگر کسی را می شناسید که به برنامه نویسی علاقه مند است، در یادگیری اصول اولیه برنامه نویسی و دنبال کردن این مسیر شغلی به او کمک کنید.
  • برای دوستان یا آشنایان برنامه نویس خود پیام های تبریک ارسال کرده و برای آنها آرزوی موفقیت کنید. (حتما پیام های خود به دوستان نزدیک را به صورت کدهای اسکی (ASCII) بفرستید!)
  • می توانید در روز جهانی برنامه نویس در تمام روز یا بخشی از آن فقط با کد یا شبه کد چت کنید!
  • اگر یک رویداد «هکاتون» در منطقه یا شهر شما برگزار می شود حتما در آن شرکت کنید.
  • می توانید تجارب خود از برنامه نویسی، نقل قول ها و گفته های دیگران یا سایر مطالب را با هشتگ #DayOfTheProgrammer در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.
  • اگر کودکی دارید که به کامپیوتر و برنامه نویسی علاقه نشان می دهد، حتما او را به یکی از کارگاه ها، سمینارها یا رویدادهای برنامه نویسی ببرید.
  • اگر برنامه نویس تازه کاری هستید، حتما به فکر بهبود مهارت های خود باشید. می توانید در یک دوره حرفه ای برنامه نویسی (حضوری یا آنلاین) ثبت نام کنید.

 

 

با ۱۰ تیپ شخصیتی برنامه نویسان آشنا شوید

 

با ۱۰ تیپ شخصیتی برنامه نویسان آشنا شوید

 

مدت هاست که کامپیوتر و ماشین ها وارد زندگی ما شده اند و بدون اینکه دقیقا سازوکار آنها را بدانیم، کارهای زیادی را انجام می دهند! در کنار این نوابغی را نیز داریم که می توانند چنان با کامپیوترها ارتباط برقرار کرده و با ارسال دستورهایی از آنها وظایفی را بخواهند که حتی در تصور هم نمی گنجد. اگر برنامه نویس هستید یا اینکه با نزدیکی با این قشر زحمتکمش آشنایی دارید،‌ حتما می دانید که برنامه نویس ها و توسعه دهنده ها تیپ ها و خصوصیات مختلفی دارند. در ادامه مطلب امروز به بهانه روز جهانی برنامه نویسان نگاهی طنزآلود به برخی از تیپ های شخصیتی برنامه نویسان داریم.

 

 

بیشتر بخوانید: شغل های مناسب تیپ شخصیتی شما براساس تست MBTI

 

 

۱- «ورق پاره کن ها» از کاغذ بازی خوششان نمی آید

 

احتمالا دلیل اینکه این تیپ شخصیتی در صدر فهرست تیپ های شخصیتی برنامه نویسان ذکر شده، این است که اصولا برنامه نویسان از هر کاغذبازی و کلا کار کردن با هر گونه اسنادی خوششان نمی آید. ولی تقصیری هم ندارند! ورق پاره کن ها به خوبی بر اهمیت مستندسازی و تهیه اسناد واقف اند، ولی ترجیح می دهند این کار را برعهده نرم افزارهای مستندسازی بگذارند که تمام تغییرات را به صورت خودکار دنبال کرده و با توجه متن، نظراتی را نیز به آن می افزاید.

 

 

۲-برنامه نویس با استعداد یا «مدیر ارشد فناوری اطلاعات آینده»

 

برخی از با استعدادترین برنامه نویسان گروهی هستند که باید آنها را مدیران ارشد فناوری اطلاعات (CIO) آینده لقب داد. آنها می توانند کدهای عالی بنویسند، مهارت های اجتماعی بالایی دارند و می دانند که چگونه می توان با روش دلخواه برنامه نویس ها یعنی واگذاری از عهده وظایفشان نیز بربیایند. برنامه نویسان این تیپ شخصیتی همیشه مایل به کمک به دیگران بوده و می خواهند درباره سازمان و مسائل مربوط به آن کاملا به روز باشند. آنها همچنین همیشه آماده بحث و گفتگو درباره مهارت های سایرین، خرید و الزامات انجام کارها و اصولا هر چیزی که برای حوزه فناوری اطلاعات شرکت بهتر باشد هستند.

 

 

۳-برنامه نویسان «سایه نویس»

 

«سایه نویس» از تیپ های شخصیتی برنامه نویسان

 

حتما گذشته های نه چندان دور را به یاد دارید که مجبور بودید به همراه گروه هایی از سایر همکلاسی ها تکالیفی را که توسط دوست نداشتی ترین معلم منظور شده بود انجام دهید. بعدا، وقتی که کم کم با اعضای گروهتان آشنا می شدید می فهمید که وظیفه ای که بر دوش شما گذاشته شده، چندان دشوار نیست و از همه چیز گذشته، ظاهرا بقیه نیز همچون شما مشتاق انجام آن بودند! به هر حال، یک تیپ شخصیتی از برنامه نویسان را هم داریم که ظاهرا رغبت دارند تمام وظایفی که دیگران از انجام آن طفره می روند را انجام دهند.

 

 

بیشتر بخوانید: ۱۶ تیپ شخصیتی کارمندان از نظر کارل یونگ

 

 

۴-«برنامه نویس های بدگمان و همیشه بی قرار»

 

این تیپ شخصیتی از برنامه نویس ها به خصوص در زمان حمله های سایبری به بهترین شکل از این ویژگی بدگمانی خود استفاده می کنند. گرچه پس از آن، تا مدت ها در شوک به سر می برند. آنها به دلیل همین خصوصیت خود همیشه بی قرار هستند. در حالی که برنامه نویسان بدگمان به خوبی می دانند که یک لایه رمزگذاری خوب است، ولی همیشه فکر می کنند که کار از محکم کاری عیب نمی کند و چه بهتر که ۱۰ لایه دیگر و ده ها امضای دیجیتالی اضافی هم به کار برده شود.

حتما بخوانید  8 روش برای مدیریت غم و اندوه و رهایی از آن

 

 

۵- یک تیپ شخصیتی از برنامه نویسان معتقدند «همه کار بلدند»

 

«همه کار بلدند» از تیپ های شخصیتی برنامه نویسان

 

این تیپ برنامه نویسان واقعا دست به هر کاری و در هر زمانی می زنند. این تیپ شخصیتی برنامه نویسان به خصوص در پذیرفتن درخواست های ساده خیلی خوب عمل می کنند. وقتی می خواهید آنها را چند دقیقه ای برای استراحتی کوتاهی از پای میز کار بلند کنید با بله یا خیر جواب شما را می دهند. اگر سوال سخت تری بپرسید با هم همان جواب را می دهند. به طور کلی این تیپ برنامه نویسان همیشه خوشحال هستند که می توانند چندین کار را همزمان انجام دهند و اصلا هم علاقه ای به صحبت کردن درباره کیفیت خروجی ندارند.

 

 

۶- «آقا یا خانمی که هیچ چیز را با نوار چسب درست می کند!»

 

این تیپ خاص از شخصیتی برنامه نویسان این قابلیت را دارند که برای هر کاری یک چاره سطحی و موقتی پیدا کنند. این برنامه نویسان می توانند حداکثر استفاده را از رشته کدی که به سختی می توان اجرای آن را قابل تصور دانست، ببرند. این تیپ برنامه نویسان نابغه می توانند رشته ای از کدهای «فرترن» را بگیرند و برای شما به «لیسپ» تبدیل کنند. بعدا کمی دیگر هم روی آن وقت بگذارند و جاوا کامپایل کنند. البته که کار آنها به همین جا ختم نمی شود،‌ بلکه بعدا جاوا را به جاوا اسکریپت تبدیل می کنند و البته که همه اینها در حالی است که ظاهرا آب از آب تکان نمی خورد؛‌ فقط برای اینکه مطمئن شوند برنامه صفحه سبز روی مرورگر اجرا می شود از گوگل وب تولکیت استفاده می کنند!

 

 

۷-برنامه نویسان معتقد به «بهینه ساز دستی»

 

«بهینه ساز دستی» از تیپ های شخصیتی برنامه نویسان

 

حتما شنیده اید که لزومی ندارد دوباره چرخ را اختراع کرد! ولی اگر چرخی که داریم در بهینه سازی کدها به درد شما نخورد چه کار باید بکنید؟‌ می توانید همه چیز را به صورت دستی بهینه سازی کنید. البته در حالی که به همان اندازه تمایل دارید از ساختارهای از پیش نوشته موجود در کتابخانه استفاده کنید، ولی ماجرا اینجاست که خروجی نمی تواند چیز دندان گیری باشد. چرا که اصولا کتابخانه کیفیت خروجی را کاملا محدود کرده و باعث می شود که زمان کدنویسی نیز به شدت افزایش یابد.

 

 

۸- برنامه نویسان «پیر ولی زبر و زرنگ»

 

وقتی که سن برنامه نویسان بالا می رود و جابجایی های زیادی از شرکت های مختلف نیز به آن اضافه می شود، برنامه نویسان محترم تجربیات زیادی برای به اشتراک با کارآموزان خود به دست می آورند. آنها از اینکه می توانند داستان های همیشگی از حل مشکلات سخت و همینطور استفاده از رشته های کدی که مدت هاست آفتاب به آنها نخورده را تعریف کنند لذت وافری می برند.

این برنامه نویسان قدیمی و محترم حسی آمیخته به حسرت و نوستالژی به روزهای پرشکوه گذشته دارند. روزگاری که پای چند باگ بیشتر در میان نبود، چون کلا نرم افزارها از چند بایت بیشتر تشکیل نشده بودند! اگر برنامه نویسان این تیپ شخصیتی خوش صحبت هم باشند حتما از این خواهند گفت که در دوره آنها فناوری چقدر پیشرفته بوده و حتی نیازی به بوت کردن کامپیوتر شخصی خود نداشته اند.

 

 

۹-«متخصص خودت بساز» یک تیپ دست و دل باز برنامه نویسان

 

در ابتدای بحث گفتیم که برنامه نویسانی با تیپ شخصیت های بسیار متنوع داریم. البته اینها تنها دسته بندی ها بدون توجه به تجربه و مهارت برنامه نویسان انجام گرفته اند. برنامه نویسان اغلب برای برآورده ساختن انتظارات مدیر یا مشتری خود هر کاری که لازم باشد انجام می دهند. بنابراین، این اشتهای سیری ناپذیر آنها برای آموختن چیزهای جدید است که واقعا باعث برتری آنان می شود، چون می توانند همچون اسفنج هر چیز جدیدی را به خود جذب کنند.

اگر تا به حال روی قطعه ای که کامپایل نمی شود گیر افتاده اید یا اینکه به پرسشی مبهم و بدون پاسخ رسیده اید، حتما وقت آن است که به یکی از متخصصان خودت بساز (DIY) مراجعه کنید. این برنامه نویسان دست و دل باز اصلا از اینکه ذره ای دانش شگرف خود را با شما سهیم شوند نه تنها ناراحت نمی شوند، بلکه فوق العاده خوشحال می شوند.

 

 

۱۰-«سفیر» از تیپ های شخصیتی برنامه نویسان

 

آخرین تیپ شخصیتی برنامه نویسانی که در اینجا به آن پرداخته ایم، سفیران هستند. همانطور که از نام این برنامه نویسان عزیز پیداشت، آنها نقش نماینده ای از تیم خود را برعهده دارند. این گروه از برنامه نویسان دانش بسیار غنی درباره نظریه های مختلف کدنویسی و توسعه دارند، ولی در حقیقت خودشان شخصا دست به سیاه و سفید نزده اند. آنها در برقراری ارتباط با مشتریان نیز عالی هستند و می توانند از کوچکترین سرنخ ها برای ادامه مذاکرات بهره ببرند. آنها همینطور به خوبی می دانند که چطور موازنه را بین تیم توسعه دهنده و مشتریان برقرار کنند. سرویس تحویل به موقع، بازدهی بالا و کسب رضایت مشتری شعار همیشگی آنهاست. از طرف دیگر،‌ سفیران از آن دسته برنامه نویسی هستند که بدون هیچ گونه کدنویسی سنگینی، احساس می کنند در حقشان اجحاف شده و مستحق دستمزد بالاتری هستند.

 

 

منابع: nationaldaycalendar، questers، cybertalk، wikipedia، ntiative

 

کالابرگ الکترونیک