معرفی و خلاصه کتاب «هرس ذهن» اثر استیو اسکات و بری داونپورت

معرفی و خلاصه کتاب «هرس ذهن» اثر استیو اسکات و بری داونپورت


15 آبان 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
معرفی و خلاصه کتاب «هرس ذهن» اثر استیو اسکات و بری داونپورت

استیو اسکات و بری داونپورت در کتاب هرس ذهن، عادات، اعمال و طرز فکری را به شما آموزش می دهند که می توانید با استفاده از آن ها آشفتگی های ذهنی خود را از بین ببرید. بسیاری از آشفتگی های ذهنی شما را از تمرکز و توجه بیشتر در زندگی روزمره باز می دارند. همه ما در تلاش هستیم تا یک زندگی روانی ساده و آرام داشته باشیم. این که بتوانیم زمان و انرژی خود را مدیریت کنیم. نویسندگان این کتاب با ارائه تکنیک های جالبی سعی کردند تا برخی از روش های مدیریت ذهن را توضیح دهند. در این مقاله از مجله کوروش نگاهی به معرفی و خلاصه کتاب هرس ذهن انداخته ایم.

 

تعریف افکار در کتاب هرس ذهن

 

تعریف افکار در کتاب هرس ذهن

 

 

نویسندگان کتاب هرس ذهن معتقدند افکار چیزی را شکل می دهند که ما آن را تحت عنوان واقعیت می بینیم. این افکار است که بر سلامت ذهنی شما تاثیر می گذارد. داشتن افکار بیش از حد می تواند ذهن را شلوغ کند.

 

اکثر افراد تحت تاثیر افکار منفی خود هستند. آن ها تمایل دارند بلافاصله به سمت افکار منفی برگردند. برای مدیریت افکار باید بر روی ذهن آگاهی خود کار کنید. این که ذهن تان را از افکار منفی و شلوغ تصفیه کنید.

 

بیشتر بخوانید: معرفی و خلاصه کتاب با چرا شروع کنید/ سایمون سینک

 

 

روش های هرس ذهن از افکار منفی و شلوغ

 

روش های هرس ذهن از افکار منفی و شلوغ

 

زمانی که احساس فشار یا استرس می کنید، تمایل به تنفس سریع و یا تنگی نفس دارید. تنفس آرام، عمیق و ریتمیک می تواند به ما کمک کند تا کنترل ذهن خود را دوباره به دست آوریم. در کتاب هرس ذهن به اهمیت تنفس عمیق شکمی به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه در روز اشاره شده است.

 

یکی دیگر از راهکار های هرس ذهن، مراقبه است. بیشتر تمرین های مدیتیشن با آرام نشستن، تمرکز بر تنفس و نادیده گرفتن مسائل و مشکلات آغاز می شوند.

 

 

افزایش بهره وری با مراقبه

 

مراقبه می تواند بهره وری شما را افزایش دهد. شما با روش های متفاوت مراقبه می توانید تمرکز خود را تقویت کنید. همچنین میزان تنش و استرس تا حد زیادی کاهش پیدا می کند و قدرت مغز شما افزایش پیدا می کند.

 

انجام تمرین های مدیتیشن به مدت ۱۰ دقیقه در روز می تواند بسیار تاثیرگذار باشد. مدیتیشن راهی برای وارد شدن به آرامشی است که از قبل در ذهن شما وجود داشته است. آرامشی که هر فرد آن را زیر بیش از ۵۰ هزار دغدغه فکری مدفون کرده است.

 

بیشتر بخوانید: معرفی و خلاصه کتاب قلاب (Hooked) اثر نیر ایال

حتما بخوانید  معرفی و خلاصه کتاب هنر برند شدن اثر مارک شفر

 

 

چارچوب بندی دوباره افکار منفی در پروسه هرس ذهن

 

چارچوب بندی دوباره افکار منفی در پروسه هرس ذهن

 

نویسندگان کتاب هرس ذهن معتقدند همه افکار منفی را باید از نو چارچوب بندی کرد. تفکر انتقادی به ما توانایی حل سریع و موثر مشکلات را می دهد. تفکر خلاق به ما این امکان را می دهد که ایده ها و ارتباطات اصلی، متنوع و پیچیده ای را توسعه دهیم. اما تفکر منفی ناخوانده است.

 

این نوع تفکر ذهن ما را در هم می ریزد. در اغلب موارد تفکر منفی باعث از بین رفتن اشتیاق ما برای زندگی می شود. برای تغییر این گرایش باید عادت تغییر چارچوب را در اولویت خود قرار دهید. اما تغییر چارچوب و یا شکل دهی دوباره به چه معنا است؟ شما باید از افکار خود آگاه باشید.

 

 

 

افکار منفی، واقعیت شما نیستند

 

افکار منفی، واقعیت شما نیستند

 

خود واقعی تان را از افکار تان جدا کنید. بپذیرید که افکار منفی، واقعیت شما نیستند. تصور کنید که تفکرات منفی را به یک سوراخ عمیق می رانید یا آن ها را در بالنی قرار می دهید و رها می کنید. حواس خود را پرت کنید. سعی کنید با قرار گرفتن در چرخه حواس پرتی، ذهن و تمرکز خود را روی موضوع دیگری منحرف کنید.

 

ترفندهای جدید را به ذهن قدیمی خود بیاموزید. برای هرس ذهن باید فکر خود را به چالش بکشید. در چنین مواقعی بهتر است یک رویداد مثبت و یا دستاورد خوشایند را به خود یادآوری کنید. پذیرش را تمرین کنید. سعی کنید با پذیرش از دعواهای ذهنی خودداری کنید.

 

اقدامی آگاهانه انجام دهید که نیاز به تمرکز و چالش ذهنی دارد. این کار باعث می شود تا از دوباره فکر کردن یا نگرانی های خود منحرف شوید.

 

تعریف ارزش های اصلی در زندگی در کتاب هرس ذهن

 

تعریف ارزش های اصلی در زندگی در کتاب هرس ذهن

 

در بخشی از کتاب هرس ذهن به بحث ارزیابی زندگی اشاره شده است. پروسه اول تعریف ارزش های اصلی ما در طول زمان است. باید بتوانید مشکلات را بررسی کنید. نویسندگان کتاب به یک استراتژی چهار مرحله ای برای تعریف ارزش ها اشاره کرده اند.

 

 

شناسایی ارزش های اصلی برای هرس ذهن

 

بخش اول این استراتژی شناسایی ارزش های اصلی است. شما باید لیستی از ارزش های خود در زندگی شخصی و حرفه ای تهیه کنید. ارزش های زندگی شخصی و حرفه ای خود را در دو ستون متفاوت از بالا به پایین بنویسید. می توانید هر کدام را روی دو عدد کاغذ جداگانه یادداشت کنید.

 

در نهایت زیر هر مقدار ارزشی که نوشته اید، تمام راه حل های موجود در زندگی خود را فهرست کنید. در مورد اقدامات خاصی که برای اصلاح آن ها در نظر گرفته اید، فکر کنید. مشخص کنید که کدام اقدام در حال حاضر یا در آینده نزدیک قابل انجام است.

 

اولویت های زندگی خود را روشن کنید

 

اولویت های زندگی خود را روشن کنید

 

یکی از مراحل هرس ذهن در شرایط ارزش گذاری، مشخص کردن اولویت های زندگی است. اولویت های شما نشان می دهند که چگونه زمان، انرژی و پول خود را صرف کنید. به گفته نویسندگان این کتاب، ۷ حوزه کلیدی در زندگی وجود دارد.

 

این حوزه ها شامل: شغل، خانواده، ازدواج یا مشارکت عاطفی، رشد معنوی، شخصی، اوقات فراغت، اجتماعی، مدیریت زندگی، سلامت و تناسب اندام است. باید مشخص کنید در ساعات بیداری خود در هفته با توجه به ارزش های خود چند ساعت به هر حوزه اختصاص خواهید داد. پس از آن مشخص کنید که آیا در شرایط فعلی مدت زمانی که اختصاص داده اید، ایده آل است. اگر نیست، چگونه می توانید آن را متعادل کنید؟

حتما بخوانید  معرفی و خلاصه کتاب «10 اشتباه نابخشودنی در بازاریابی» اثر فیلیپ کاتلر

 

 

بیشتر بخوانید: معرفی و خلاصه کتاب سختی کارهای سخت/ بن هوریتز

 

 

جهت دهی به اهداف در مسیر هرس ذهن

 

جهت دهی به اهداف در مسیر هرس ذهن

 

شما باید بتوانید در مسیر هرس ذهن، اهداف خود را مشخص کرده و به آن ها جهت بدهید. رضایت از حال و برنامه ریزی برای آینده می توانند در کنار هم وجود داشته باشند. نکته کلیدی این است که از هر لحظه لذت ببرید، در حالی که آینده خود را هوشمندانه می سازید، در هر قدم از مسیر لذت ببرید.

 

برای رسیدن به هدف، پروسه های کوتاه مدت سه ماهه تعیین کنید. هوشمندانه برنامه ریزی کنید. از مقیاس های قابل اندازه گیری برای رسیدن به هدف استفاده کنید.

 

 

تعیین اهداف سه ماهه

 

تعیین اهداف سه ماهه

 

اهداف خود را دست یافتنی تعیین کنید. برنامه ریزی شما باید با واقعیات هماهنگ باشند. آن ها را محدود به زمان کنید و برایشان ضرب الاجلی خاص تعیین کنید. در این مسیر بهتر است آن چه برای شما مهم است را شناسایی کنید.

 

روی ۳ تا ۴ مورد تمرکز ویژه داشته باشید. اهداف تان ۳ ماهه تعیین شود، چرا که زندگی دائما در حال تغییر است و اهداف بلند مدت باعث بی انگیزگی می شوند. هر هفته یک پروسه برای مرور اولویت ها و تعهدات خود معین کنید.

 

اقدامات روزانه خود را بررسی کنید. تاریخ شروع هدف را مشخص کنید. اهداف فصلی خود را مدام ارزیابی کنید. از خود بپرسید آیا به نتیجه مطلوب رسیده ام؟ استراتژی های موفق و ناموفق در این مسیر چه بوده است؟ آیا من ۱۰۰ درصد تلاش خود را برای تکمیل این اهداف انجام داده ام؟

 

 

مسیر یافتن علایق در کتاب هرس ذهن

 

یکی از نکاتی که نویسندگان کتاب هرس ذهن به آن اشاره دارند، بحث یافتن علایق است. شما باید یک چشم انداز از آن چه در هر زمینه از زندگی خود می خواهید، بنویسید. شروع به خواندن در مورد علایق و ایده های خود کنید.

 

جستجو برای یافتن راه های آموزشی مورد نیاز در این مسیر می تواند بسیار به شما کمک کند. تخمین زمان برای کسب مهارت مورد نظر بسیار موثر است. از طریق گفتگو با افرادی که در مسیر اهداف شما تاثیرگذار هستند می توانید راه خود را سریع تر و راحت تر پیدا کنید.

 

سخن پایانی

 

نویسندگان کتاب هرس ذهن به راه حل های تکنیکی جالبی برای مدیریت زندگی شخصی و کاری اشاره دارند. آن ها در فصل های مختلف کتاب برای پیشنهادهایی که در زمینه مدیریت افکار می دهند، راه حل های ایده عالی نیز ارائه می دهند. با مطالعه این کتاب می توانید تا حد زیادی برای زندگی خود هدف ریخته و برنامه ریزی های کوتاه مدت و طولانی مدتی داشته باشید.

 

 

منبع: paulminors

کالابرگ الکترونیک