نقد و بررسی سریال دیکینسون | روایت اپل تی وی از زندگی شاعر مشهور

نقد و بررسی سریال دیکینسون | روایت اپل تی وی از زندگی شاعر مشهور


17 اسفند 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
نقد و بررسی و خلاصه سریال دیکینسون (Dickinson)

سریال دیکینسون (Dickinson) مجموعه کمدی اثر «آلنا امیت» بود که از سرویس پخش جریانی «اپل تی‌وی‌ پلاس» پخش می‌شد. این سریال با بازی «هایلی استاینفلد» در نقش «امیلی دیکینسون»، شاعر مشهور آمریکایی، در سی قسمت و در سه فصل بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ پخش شد. هر چند مجموعه تلویزیونی دیکینسون همواره زیر سایه‌ی سایر کمدی‌های اپل از جمله سریال تد لاسو بود،‌ اما نقدهای بسیار قوی را از منتقدان دریافت کرد و یکی از بهترین سریال‌های خارجی چند سال اخیر است. منتقدان بسیاری از دیکینسون به دلیل نویسندگی قوی، بازیگری‌های پخته و همینطور سبک منحصر به فرد و برداشت آزادانه‌اش از وقایع تاریخی تمجید کردند. در سرویس هنر و سینما بیشتر درباره این کمدی جذاب و اثرگذار بخوانید. با مجله کوروش همراه باشید.

 

 

مشخصات سریال دیکینسون (Dickinson)

 

مشخصات سریال دیکینسون (Dickinson)

 

ژانر: کمدی، درام، ‌زندگی‌نامه‌ای

سازنده: النا اسمیت

بازیگران: هیلی استاینفلد، جین کراکوسکی، توبی هاس، آنا باریشنیکوف، الا هانت،آدریان انسکو

محصول کشور: ایالات متحده

زبان اصلی: انگلیسی

تعداد فصل‌ها: ۳

تعداد قسمت‌ها: ۳۰

مدت زمان هر قسمت: ۲۶-۳۴ دقیقه

زمان پخش: ۱ نوامبر ۲۰۱۹-۲۴ دسامبر ۲۰۲۱

تولید: ویپ، انانیمس کانتنت

توزیع: اپل

شبکه اصلی: اپل تی‌وی‌ پلاس

امتیاز آی‌ام‌دی‌بی (IMDb): ۷،۹

راتن تومیتوز: ۹۲٪

متاکریتیک: ۷۲٪

 

خلاصه داستان:

 

قرن نوزدهم است و محدودیت‌های مختلفی از جانب خانواده و جامعه زندگی شاعر شورشی به نام «امیلی دیکینسون» را تیره و تار کرده‌اند.

 

نقد و بررسی سریال دیکینسون

 

نقد و خلاصه داستان سریال دیکینسون یکی از بهترین آثار اپل تی وی

 

زمانی که سریال دیکینسون در سال ۲۰۱۹ پخش شد، در واقع به عنوان پکیچی از سریال‌های جدید اپل‌ تی‌وی پلاس دیده می‌شد. گاهی اوقات با وجود سریال‌های دیگری همچون «تد لاسو» و «نمایش صبح» اثری مثل دیکینسون به سختی می‌توانست جایگاه ویژه‌ای در بین مخاطبان به دست بیاورد.

 

هر چند در معرفی این مجموعه از عبارت‌های جالبی استفاده شده بود که هر بیننده‌ای را کنجکاو می‌کرد: «شاعر هو‌سران با مرگ، که نقش او را «ویز خلیفا»، رپر صاحب نام بازی می‌کند، رفت و آمد دارد.» فصل اول پر نوسان، اما امیدوارکننده ظاهر شد. تردیدی نیست که نویسندگان مجموعه با نوشتن درباره شخصیت‌های قرن نوزدهمی که به زبان عامیانه‌ی قرن بیست و یکمی صحبت می‌کنند ریسک زیادی کرده بودند.

 

سریال دیکینسون همچنین در تمام فصل‌های خود دائما بین کمدی سبک‌ و درامی سنگین در رفت و آمد بود. این در حالی بود درون‌مایه‌ی اصلی آن زندگی «امیلی»،‌ زنی مستقل بود که می‌خواست بنویسد و آثارش را به چاپ برساند. اما پدر امیلی «ادوارد» (توبی هاس)، مرد کله‌شقی است که به او اجازه این کار را نمی‌دهد. مجموعه دیکینسون در کنار اینکه سعی داشته ادای احترامی به شاعر پرآوازه باشد، گاهی جدیت خود را با بازیگوشی‌های شوخ‌طبعانه‌اش به بازی گرفته است.

 

در فصل دوم، امیلی با شخصی آشنا می‌شود که ظاهرا می‌تواند حامی او باشد. «ساموئل بولز» (فین جونز)، سردبیر روزنامه‌ و مردی اغواگر است که به او قول چاپ آثار و شهرت را می‌دهد. حالا این برعهده امیلی است که تصمیم بگیرد خود را به مردم بشناساند یا اینکه همچنان در انزوا به سر ببرد.

 

مجموعه کمدی دیکینسون به این سوال به طریقه‌ای خیال‌انگیز جواب داده است. درست روزی که اولین شعر امیلی در نشریه «اسپرینگ‌فیلد دیلی رپابلیک» به چاپ می‌رسد، او نامرئی می‌شود. اتفاقات مختلفی که در این برهه برای امیلی می‌افتد او را به این نتیجه می‌رساند که همچنان آماده‌ شهرت و معرفی به جهان بیرون نیست. بنابراین امیلی اشعار خود را از جونز پس می‌گیرد و تصمیم می‌گیرد تا جای ممکن از حریم خصوصی خود محافظت کند.

حتما بخوانید  از سیر تا پیاز سریال «جیران» محصول جدید شبکه نمایش خانگی

 

 

سریال دیکینسون یکی از جذاب‌ترین کمدی‌های اپل تی‌وی‌ پلاس

 

نقد و بررسی سریال دیکینسون

 

در سومین و آخر فصل از سریال دیکینسون، امیلی با یکی از جانشینان مشهورش «سیلویا پلات» (کلوئی فاینمن) برخورد می‌کند. پلات به عنوان دانشجو در «کالج اسمیت» مدتی را در ایالت ماساچوست و محیط بسته آن سپری می‌کند.

 

در همین جاست که امیلی دیکینسون نیز عمده روزهای زندگی خود را در انزوا به سر می‌آورد. پلات به امیلی می‌گوید که سایر شاعران او را «زن شاعری مبهم و عجیب می‌دانند که زندگی غم‌انگیز و فلاکت‌باری را از سر گذرانده است.» امیلی با شنیدن این صحبت‌ها ابتدا مات و مبهوت، و سپس عصبانی می‌شود و جواب می‌دهد: «امیلی دیکینسون افسرده نیست. او دوست ندارد بمیرد. بلکه می‌خواهد زندگی کند و به واسطه واژگان با دنیا ارتباط برقرار کند.»

 

این صحنه به لحاظ سبک کار و همینطور ماهیت خاص آن پرتنش و اضطراب‌آور است. این صحنه‌ همچنین چکیده‌ای از کل این مجموعه کمدی ساخته «آلنا اسمیت» است. چنانچه در ادامه می‌بینیم نشان داده می‌شود که برخلاف تصور دیگران این شاعر گوشه‌گیر باید به خاطر آنچه داشته (سرزندگی و اثرگذاری) به یاد آورده شود، نه آنچه نداشته است (شوهر و فرزند).

 

و البته که این پیام تلویحی سازنده سریال به روش نامتعارفی به بینندگان منتقل می‌شود. نیازی به گفتن نیست که سیلویا پلات (۱۹۳۲-۱۹۶۳) و دیکینسون هیچ‌وقت بایکدیگر ملاقات نکرده‌اند، هر چند در زمان‌های متفاوتی در یک منطقه‌ زندگی می‌کردند. اما دیکینسون سریالی نیست که بخواهید در آن به دنبال جزئیات تاریخی بگردید. بلکه وقتی صحبت از شعر به میان می‌آید، یک استعاره‌ی خوب به جای هزار لفاظی را می‌گیرد.

 

 

سریال دیکینسون و لشکری از سریال‌های مشابه

 

سریال دیکینسون و لشکری از سریال‌های مشابه

 

پس از مدتی از پخش مجموعه دیکینسون، مقلدان یا حداقل همتایانی نیز پیدا کرد. یک سال پس از پخش دیکینسون، دیگر شبکه پخش جریانی «هولو» اولین قسمت از سریال «کبیر (The Great)» را پخش کرد. این کمدی به زندگی «کاترین کبیر»، ملکه روسیه تزاری می‌پرداخت.

 

سپس «بریجرتون» نیز از راه رسید. این سریال‌ها از نظر مضمون و لحن با هم متفاوت بودند، اما همگی یک خصوصیت مشترک داشتند: داستان زنان جوانی در گذشته که با ارزش‌ها، طنز و حتی موسیقی زمان حال بازگو می‌شدند. این ژانر در طی مدت چند سال به چنان جایگاه تثبیت شده‌ای رسید که حالا مجلات ادبی تحلیل‌های طولانی درباره آن می‌نویسند.

 

این روند همچنین به روشن شدن تفاوت‌های آن با سایر سریال‌های مشابه کمک کرد. سریال دیکینسون ممکن است شوخ‌طبعانه باشد، اما زبان آن حداقل در مقایسه با سریال «کبیر» آنقدرها تند و تیز و زننده نیست.

 

در حالی که بریجرتون تا جای ممکن در چارچوب هنجارهای اجتماعی سفت و سخت دوره نیابت سلطنت (در انگلستان اواخر قرن هجدهم و اوایل نوزدهم) قدم بر می‌دارد، دیکینسون در بحث‌های زیادی سرکش‌تر است. چرا که امیلی در مجموعه دیکینسون مشتاق رهایی از جامعه‌ی خفه نیوانگلند است و وقایع سریال را نیز از نگاه او می‌بینیم.

 

با پخش فصل سوم، دیکینسون تبدیل به اولین سریالی در بین همتایانش شد که به پایان کار خود می‌رسید. (در حالی که بریجرتون پس از شکستن رکوردهای زیادی در نتفلیکس به زودی (۲۵ مارس/  ۵ فرودین ۱۴۰۱) برای پخش فصل دوم باز می‌گردد و کبیر هم پس از پخش فصل دوم در نوامبر ۲۰۲۱ برای فصل سوم تمدید شد.)

حتما بخوانید  نقد و بررسی و خلاصه سریال سوپرانوز  (The Sopranos)

 

فصل سوم دیکینسون جاه‌طلبانه‌ترین، هدفمندترین و در نهایت بهترین فصل این سریال کمدی نیز به حساب می‌آید. دیکینسون در ساده‌ترین تعریفی که می‌توانیم از آن کنیم مضمون خود را برای بینندگانی که با تاریخ ادبیات آمریکا آشنایی چندانی ندارند راحت و دلپذیر می‌کند.

 

اما دیکینسون مجموعه تلویزیونی بسیار فراتر از یک سری راهنمای ادبی به تصویر کشیده شده در لباس یک سریال است. دیکینسون نه تنها می‌خواهد بینندگانش امیلی، شاعر شوریده‌حال و یاغی را درک کنند، بلکه از مخاطبان می‌خواهد که اشتیاق وصف‌نشدنی او را حس کرده و با او همراه شوند.

 

 

فصل سوم و پایان دیکینسون در اوج

 

فصل سوم و پایان دیکینسون در اوج

 

سریال دیکینسون در فصل پایانی به سمت وقایع جنگ داخلی آمریکا می‌رود. در بخشی از این فصل راوی در مورد ماجراهایی که در زندگی امیلی اتفاق می‌افتد توضیح می‌دهد: «در سال‌های جنگ داخلی، امیلی دیکینسون به بالاترین مرتبه‌ی شاعری خود رسید. با این حال، با توجه به زندگی در انزوای خود هیچ‌وقت به عنوان یک شاعر جنگ به حساب نیامد.»

 

سپس یکی از خاطره‌انگیزترین سکانس‌های سریال را شاهدیم که از میان میدان نبرد و بارش گلوله‌ها و مرگ و خونریزی‌ها شروع شده و به میز تحریر امیلی ختم می‌شود. در اینجا نیز همچون صحنه‌ای که دیکینسون را در مواجهه با سیلویا پلات دیده بودیم، «آلنا اسمیت» با بی‌پروایی، هنر و تاریخ و خیال را در هم آمیخته است.

 

مشخص می‌شود که دیکینسون نه تنها به روش خود با دنیای بیرون درگیر بود، بلکه به طور غیرمستقیم در مورد ضروری‌ترین بحران اخلاقی دوران خودش، جنگ نیز اظهارنظر کرده بود. سریال دیکینسون ابهت و طنز را عجین کرده و هر چه سریال جلوتر می‌رود، این ترکیب روان‌تر می‌شود.

 

دیکینسون در هسته‌ی خود یک کمدی خانوادگی است و مانند بسیاری از سریال‌های تلویزیونی به مرور با توسعه‌ی شخصیت‌هایش به آن‌ها عمیق بیشتری می‌دهد. دیکینسون تا قبل از اینکه سریالی به نام او ساخته شود نیز جایگاه ویژه‌ای در بین شاعران انگلیسی‌ زبان داشت. اما این مجموعه کمدی به شمار طرفداران او افزود و خود سریال نیز هواخواهانی (چه در صنعت سرگرمی و چه در میان مخاطبان) به دست آورد.

 

 

سوالات متداول

 

۱- آیا مجموعه دیکینسون بر اساس داستان واقعی ساخته شده است؟

 

بله و خیر. اگرچه مجموعه دیکینسون در واقع بر اساس زندگی شخصیت واقعی ساخته شده، اما بسیاری از خط‌های داستانی آن کاملا تخیلی هستند. در واقع چنانچه در نقد منتقد «دیسیدر» می‌خوانیم: «این مجموعه تلویزیونی به روش خلاقانه‌ای ساخته شده که به انتقال انرژی آشوب‌آور اشعار امیلی دیکینسون به مخاطبان امروزی کمک می‌کند.»

 

۲- امیلی دیکینسون یک شاعر فمنیست بود؟

 

امیلی دیکینسون، شاعر آمریکایی (۱۸۳۰- ۱۸۸۶) در نوشته‌های خود فوق‌العاده صادق و بی‌پروا بود و همین خصوصیات از او شاعری فمنیست می‌ساخت. این در حالی است که در ظاهر او زندگی خود با قید و بندهای جنسیتی زمانه‌‌اش را پذیرفته بود. اما حالا نزدیک به دو قرن پس از تولد این شاعر همچنان اشعار نغز و شوخ‌طبعانه‌ی او به طور گسترده‌ای خوانده شده و موضوع تحقیقات و مطالعات ادبی و همینطور مواد درسی (مدارس و دانشگاه‌ها) است.

 

۳- آیا مجموعه دیکینسون فصل چهارم هم دارد؟

 

خیر. مجموعه تلویزیونی دیکینسون که از شبکه اپل‌ تی‌وی پلاس پخش شد به زندگی شاعر مشهور آمریکایی می‌پرداخت و با فصل سوم به کار خود خاتمه داد.

 

 

منبع: theringer

 

 

کالابرگ الکترونیک