اهمیت و ضرورت استراتژی دیجیتال در صنعت خرده فروشی از نگاه فوربس

اهمیت و ضرورت استراتژی دیجیتال در صنعت خرده فروشی از نگاه فوربس


27 آبان 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
اهمیت ضرورت استراتژی دیجیتال در خرده فروشی

اهمیت استراتژی دیجیتال در صنعت ریتیل و خرده فروشی را نمی توان نادیده گرفت. در دنیایی که همه چیز رویکردی آنلاین دارد، اتکای مصرف کنندگان به فناوری امری اجتناب ناپذیر است. مصرف کنندگان به دنبال خرید محصولات و خدمات با سرعت بیشتر هستند. پاندمی کرونا به این سرعت، شدت بیشتری بخشید. در این مقاله از سرویس علم و تکنولوژی در مجله کوروش به اهمیت و ضرورت استراتژی دیجیتال در صنعت خرده فروشی پرداخته ایم.

 

 

ضرورت استراتژی دیجیتال در خرده فروشی

 

ضرورت استراتژی دیجیتال در خرده فروشی

 

اگر کسب و کار شما هنوز رد پای دیجیتالی از خود بر جای نگذاشته است، باید بگوییم که شما از قافله عقب افتاده اید، اما تنها نیستید! ضرورت استراتژی دیجیتال در صنعت خرده فروشی را نمی توان نادیده گرفت. با این حال از هر چهار کسب و کار یک کسب و کار در ایالات متحده حتی وب سایت هم ندارد.

 

همین موضوع باعث شده تا کسب و کار هایی که به بحث دیجیتالی شدن اهمیت نمی دهند، از نرخ سرمایه گذاری و ترافیک پایین شکایت کنند. داشتن یک حضور دیجیتالی اولیه، بهتر از عدم وجود آن است. اما به خاطر داشته باشید که این موضوع به خودی خود نمی تواند نتیجه بخش باشد. کسب و کار ها باید از تمامی ابزار های آنلاین موجود بهره ببرند و یک استراتژی هدفمند را در دنیای دیجیتال شکل دهند.

 

 

لزوم استراتژی دیجیتال در خرده فروشی پس از همه گیری کرونا

 

لزوم استراتژی دیجیتال در خرده فروشی پس از همه گیری کرونا

 

همه گیری بحران کرونا باعث شد تا لزوم رویکرد استراتژی دیجیتال در کسب و کارهای خرده فروشی بیش از پیش احساس شود. شاید برایتان جالب باشد اما اینکه مصرف کنندگان ۲۵ تا ۴۰ چهل ساله تقریباً همه در اینترنت هستند. آن ها با اینترنت و رسانه های اجتماعی بزرگ شده‌اند.

 

نسل بعد از آن ها یعنی نسل Z نیز با اینترنت متولد شده است. این نسل ها ممکن است ندانند که زمانی برای برقراری تماس از راه دور با تلفن ثابت نیاز به پیش شماره گرفتن داشت. آن ها تقریباً همه چیز را هوشمند تجربه می کنند.

 

 

استقبال سالمندان از فناوری و دنیای دیجیتال

 

بر اساس مطالعات اخیر دو سوم از افراد ۷۵ ساله و بالاتر و ۵۴ درصد از افراد ۶۵ ساله تا ۷۴ ساله اعتماد کمی به توانایی خود در استفاده از دستگاه های مجهز به فناوری دارند. بنابراین آن ها برای راه اندازی این دستگاه ها به کمک نیاز دارند. با این حال حدود ۸۲ درصد از این افراد هم اعلام کرده اند که در طول پاندمی کرونا استفاده از اینترنت برایشان بسیار مهم بوده است.

 

در زمان پاندمی کرونا آن ها شرایط بیرون رفتن از خانه را نداشتند. بنابراین مایل بودند تا ترفندهای جدید یاد بگیرند. فناوری دیجیتال برای تمامی نسل ها به یک الزام تبدیل شده است.

حتما بخوانید  7 استراتژی بازاریابی موبایلی در تجارت الکترونیک

 

 

بیشتر بخوانید: چطور از شکاف سنی در بازاریابی پیشگیری کنیم؟

 

 

اجبار استفاده از تکنولوژی

 

اجبار استفاده از تکنولوژی

 

حالا اکثر افراد مجبور هستند تا از تکنولوژی و فناوری استفاده کنند. حتی از آن گروهی که قبلاً استفاده نکرده اند. قشری که به فناوری متکی بودند عادت های آنلاین جدیدی را تجربه کردند که ممکن است هرگز آن ها را ترک نکنند. در حال حاضر افراد کمتری در راهروهای فروشگاه های فیزیکی قدم می زنند تا وسایل ضروری خود را تهیه کنند.

 

بنابراین می‌توان گفت اکنون دنیا وارد عصر دیجیتال شده است و کسب و کارها نیز باید این را بپذیرند. بهانه مخاطبان هدف با سن بالا بهانه های قابل پذیرشی نیست. چرا که آن‌ ها هم در پروسه آموزش قرار گرفته و خود را ملزم به یادگیری کرده‌اند. آن ها احساس نیاز به فناوری را کاملاً حس کرده اند.

 

 

مصرف کننده عامل تعیین کننده برای ضرورت استراتژی دیجیتال در خرده فروشی

 

مصرف کننده عامل تعیین کننده برای ضرورت استراتژی دیجیتال در خرده فروشی

 

شما باید بتوانید در دنیای آنلاین مصرف‌ کننده را اغنا کنید. برای اغنا مصرف کننده هم باید رویکرد دیجیتال خود را بهبود بخشید. یکی از مهمترین سوالاتی که در ذهن مصرف کننده مطرح می‌ شود این است که چرا یک کسب و کار وب سایت ندارد. اغلب مشتریان وقتی می خواهند اقدام به خرید کنند، سعی می کنند بر روی گزینه های آنلاین تحقیق کنند.

 

 

لروزم وب سایت در استراتژی دیجیتال در بازاریابی

 

اگر کسب و کار شما فاقد وب سایت باشد قطعاً یک موقعیت خوب را از دست داده اید. مصرف‌ کننده به این فکر می‌کند که اگر قرار است پول خود را خرج کنم، بهتر است در بهترین جای ممکن با بهترین خدمات و کیفیت خرج کنم. خدمات آنلاین مصرف کنندگان را به سمت راحتی بیشتر سوق داده است.

 

بنابراین اگر رقبای شما در گزینه های آنلاین ابتکار عمل بیشتری داشته باشند، قطعاً موفق خواهند شد. ضرورت استراتژی دیجیتال در خرده فروشی را نمی‌توان نادیده گرفت. اما استراتژی دیجیتال شما باید به گونه‌ای باشد که مصرف کنندگان را جذب خود کند. یک وب سایتی که خوب طراحی شده، وب سایتی که دسترسی راحت دارد و گزینه موبایل پسند نیز دارد، می تواند اولین قدم باشد.

 

 

فعالیت کسب و کار شما در بیش از یک پلتفرم لازم است

 

فعالیت در بیش از یک پلتفرم

 

اگر مخاطبان خود را در بیش از یک پلتفرم دیجیتال درگیر نمی‌کنید هم یک فرصت خوب را از دست داده اید. برای اینکه کسب و کار خود را به عنوان یک فضای فروش و خدمات معرفی کنید، باید محتوای جذاب را در چندین پلتفرم گسترش دهید. گسترش پلتفرم ها با محتوای جذاب باعث می شود تا افراد بیشتری به شما دسترسی پیدا کنند.

 

وقتی این کار را انجام می دهید برند تجاری شما بیش از پیش برای مخاطب آشنا می‌شود. شیوه های بازاریابی دیجیتال هوشمندانه مشتریان راحت محور کرده است. مشتریان معمولاً راضی نیستند. شما باید بتوانید در بیشترین حد ممکن به آن ها خدمات دیجیتالی ارائه دهید.

 

یک استراتژی دیجیتالی را از زوایای مختلف روی آن ها ایجاد اجرا کنید. محتوا، پیوند ها و اشتراک گذاری باعث ایجاد اعتماد در مشتری می شود. همین موضوع باعث می‌ شود تا بتوانید فروش کسب وکار خود را افزایش دهید.

حتما بخوانید  5 استراتژی ضروری بازاریابی برای حمایت از رشد سازمان

 

 

استراتژی دیجیتال در خرده فروشی یک روزه ساخته نمی شود

 

استراتژی دیجیتال در خرده فروشی یک روزه ساخته نمی شود

 

اگر بتوانید از یک آژانس بازاریابی برای اجرای استراتژی دیجیتال استفاده کنید، بسیار عالی است. البته بسیاری از کسب و کارها به خصوص مشاغل کوچک چنین امکانی را ندارند. چرا که با منابع مالی هنگفتی در اختیار ندارند. اما حتی اگر از یک آژانس بازاریابی قدرتمند نیز کمک بگیرید، باید بدانید که استراتژی دیجیتال در صنعت ریتیل و خرده فروشی یک روزه ساختن نمی شود.

 

استراتژی های دیجیتال مارکتینگ برای توسعه تدریجی بسیار مفید هستند. از ترندهای دیجیتال مارکتینگ باخبر باشید. کسب و کارها مانند یک پلتفرم روی پلتفرم های دیگر قرار می گیرند و پس از گذشت زمان توسعه پیدا می کنند. شما باید بتوانید کارکنان داخلیی مبتدی خود را نیز به سمت مسیر دیجیتال سوق دهید.

 

 

حضور آنلاین آسان و مقرون به صرفه برای کسب و کارهای نو پا و استارتاپ ها

 

گسترش ابزارهای بازاریابی دیجیتال حضور آنلاین را آسان و مقرون به صرفه می کنند. بنابراین کسب و کارهای کوچک نیز می توانند به راحتی به ابزارهای بازاریابی دیجیتال دسترسی پیدا کنند. این یک خبر دلگرم کننده برای استارتاپ ها است. بنابراین کسب و کارهای نوپا نمی‌ توانند بهانه‌ای برای عدم حضور در دنیای دیجیتال داشته باشند.

 

فراموش نکنید اگر می‌ خواهید در سطح بالاتری رقابت کنید حضور اولیه و پس از آن ارتقای این حضور اولیه ضروری است. در این مسیر باید بر روی نکات مهمی چون افزایش ترافیک وب سایت و سئو زیرکانه تمرکز کنید. ممکن است برای تولید محتوای جذاب، تنظیم محتوا برای پلتفرم های خاص و به روز نگه داشتن آن ها نیاز به یک بازوی کمکی داشته باشید.

 

بنابراین می‌ توانید فرد مناسب را برای این کار استخدام کنید. شک نکنید که سرمایه‌گذاری با ارزشی است. برون سپاری تولید محتوا در بازاریابی خرده فروشی هم ایده باارزشی است به آن هم فکر کنید.

 

 

انتظار تغییر زود هنگام نداشته باشید

 

به خاطر داشته باشید که نمی توانید ظرف چند ماه انتظار بازدهی بالایی را داشته باشید. شما در عین حال باید بتوانید تعادل میان فروش آفلاین و آنلاین خود ایجاد کنید. استراتژی بازاریابی امنی چنل در کنار تجارت الکترونیک و حضور آنلاین و آفلاین در تمامی کانال ها می تواند بسیار سود آور باشد.

 

اگر کسب و کار شما در مکان های متعدد حضور داشته و محتوای مناسب را در اختیار مخاطب قرار دهد، قطعاً می‌تواند تجربه خوبی را برای مشتری رقم بزند. همین موضوع باعث جذب مشتری و وفادار سازی مشتری می شود. سعی کنید تا حد ممکن به سمت استفاده از استراتژی های دیجیتال هوشمند حرکت کنید. این کار باعث صرفه جویی در زمان و هزینه مالی می شود.

 

 

بیشتر بخوانید: دسته بندی باشگاه مشتریان برای تدوین استراتژی بازاریابی

 

 

سخن پایانی

 

استفاده از استراتژی دیجیتال در صنعت ریتیل و خرده فروشی را نمی‌ توان نادیده گرفت. بسیاری از کسب و کارها بدون استفاده از استراتژی دیجیتال از رقبای خود عقب مانده اند. دنیای امروز دنیای فناوری محسوب می شود. در حال حاضر تمام نسل ها مجهز به تکنولوژی و علاقمند به استفاده از فناوری هستند. با کمی که سرمایه‌ گذاری اولیه می توان در این مسیر قدم های مثبتی بردارید.

 

 

منبع: forbes

 

کالابرگ الکترونیک