۶ نقش کلیدی برای ساختن یک تیم بازاریابی کارآمد

۶ نقش کلیدی برای ساختن یک تیم بازاریابی کارآمد


1 آذر 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
6 نقش کلیدی برای ایجاد یک تیم بازاریابی کارآمد

برای داشتن یک تیم بازاریابی کارآمد باید جایگاه‌ها را به درستی تعریف کرد. بسیاری از شرکت‌ها با استخدام مدیر بازاریابی انتظار دارند تا همه چیز از رسانه‌های اجتماعی گرفته تا توسعه وب سایت، به درستی عمل کند. اما تصور بر این است که مدیران بازاریابی باید تمام این کار‌ها را انجام دهند. مشکل این است که شرکت‌ها گاهی متوجه نیستند که تیم‌های بازاریابی نمی‌توانند فقط با یک یا دو نفر رشد کنند. در این مقاله از سرویس علم و تکنولوژی در مجله کوروش به نقش‌های کلیدی که برای ساختن یک تیم بازاریابی کارآمد لازم است، پرداخته‌ایم.

 

ساختن یک تیم بازاریابی کارآمد با ساختار مناسب

 

تا زمانی که یک تیم بازاریابی کارآمد با ساختار مناسب نداشته باشید، قطعا نمی‌توانید گام‌های مهمی در توسعه برند تجاری خود و ایجاد آگاهی از برند بردارید. هنگام ساختن یک تیم بازاریابی، باید از یک ساختار کاملا ساده و مشخص پیروی کنید.

 

۶ نقش مهم در بازاریابی وجود دارند که حضور آنها برای یک تیم ضرورت محسوب می‌شود. یک تیم قوی بازاریابی به استراتژیست، مدیر محتوا، گرافیست، مسئول رسانه‌های اجتماعی و مسئول کانال‌های دیجیتال نیاز دارد. در مرحله پیشرفته می‌توان هر یک از بخش‌های مهم تیم را توسعه و گسترش داد و تقسیم بندی‌های جزئی‌تری انجام داد.

 

ضرورت حضور استراتژیست در یک تیم بازاریابی کارآمد

 

ضرورت حضور استراتژیست در یک تیم بازاریابی کارآمد

 

رهبری استراتژی بازاریابی نیازمند یک رهبر استراتژیست است. یک تیم بازاریابی کارآمد بدون حضور یک مربی یا کوچ، برای تدوین استراتژی قطعا موفق نخواهد بود. شما به کسی نیاز دارید که بتواند کل تیم را در یک جهت هدایت و راهنمایی کند. این فرد باید بتواند اهداف و KPI را در تیم بازاریابی تعیین کند.

 

این فرد که در نقش و جایگاه مربی قرار دارد، مسئول برنامه‌ریزی و استراتژی هایی است که باعث ثبات برند و افزایش درآمد می‌شود. استراتژیست در نقش رهبر، بودجه را مدیریت می‌کند و  نرخ تبدیل را محاسبه می‌کند. در عین حال استراتژیست بازاریابی باید با سایر بخش‌های شرکت ارتباط برقرار کرده و وظایف مورد نظر را به افراد مناسب محول کند.

 

رهبران استراتژی برندها معمولا یک بازاریاب استراتژیک با تجربه هستند. افرادی که در پوزیشن‌های مختلف بازاریابی کار کرده‌اند و از اکوسیستم کلی تیم سر درمی‌آورند و آن را می‌شناسند.

 

نقش تولید‌کننده محتوا در یک تیم بازاریابی کارآمد

 

نقش تولید‌کننده محتوا در یک تیم بازاریابی کارآمد

 

یک تیم بازاریابی کارآمد قطعا نیازمند تولید‌کننده محتوا است. کسانی که در چنین جایگاهی قرار دارند، مسئول تضمین همسویی محتوا با جهت استراتژیک مواضع کلی تعیین شده توسط رهبر استراتژی هستند. چنین فردی باید پیشینه کار در تحریریه داشته باشد. در عین حال باید در زمینه برنامه‌ریزی محتوایی برای وب سایت، رسانه‌های اجتماعی و موارد بازاریابی تخصص داشته باشد.

حتما بخوانید  معرفی و خلاصه کتاب «مشتریان گرسنه» اثر استیفن وانکر

 

تولید‌کننده محتوا باید تخصص کافی در تولید محتوای مناسب برای توضیح محصولات و خدمات را داشته باشد. اما نباید فراموش کرد که بخش مهم دیگر، نوشتن برای سئو و ارزیابی معیارهای تعامل برای تنظیم محتوا در صورت نیاز است. چنین افرادی باید از آخرین و جدیدترین تکنیک‌های سئو آگاه باشند و در نتیجه باید خود را بروز نگه دارند.

 

در عین حال این افراد باید توانایی انجام تحقیق در مورد کلمات کلیدی و گنجاندن آن در محتوا را نیز داشته باشند. این کار در افزایش رتبه‌بندی کلی جست‌وجو و میزان تعامل بسیار تاثیر‌گذار است.

 

جایگاه طراح گرافیک در یک تیم بازاریابی کارآمد

 

جایگاه طراح گرافیک در یک تیم بازاریابی کارآمد

 

جایگاه طراح گرافیک در یک تیم بازاریابی کارآمد را نیز نباید نادیده گرفت. طراح گرافیک مسئول خلاقیت بصری برند است. فعالیت او محدود به یک حوزه خاص نمی‌شود. او باید بتواند خلاقیت بصری برند را چه در حوزه آفلاین و چه آنلاین به تصویر بکشد. طراحان گرافیست در یک تیم بازاریابی کارآمد باید بتوانند مشخصات تیم را دنبال کرده و در ارائه ایده‌های خلاقانه و نوآوری ابتکار عمل به خرج دهند.

 

این افراد علاوه بر داشتن مهارت‌های فنی در پلتفرم‌های طراحی برای انجام کار، باید مهارت‌های مدیریت زمان و مدیریت پروژه قوی برای رعایت ضرب الاجل‌ها را نیز داشته باشند. طراح گرافیک نقش مهمی در برنامه بازاریابی در جهت ارسال پیام و در عین حال تجربه کاربر ایفا می‌کند.

 

حضور یک طراح گرافیک موفق و حتی یک تیم قوی تاثیر زیادی در رشد فرآیند فروش دارد. استفاده از ابزار‌های صحیح توسط یک تیم با دانش و مهارت زیاد، می‌تواند ذهنیتی مثبت در حافظه بصری مشتریان ثبت کند. طراح گرافیک در یک تیم بازاریابی باید به فنون چاپ و تایپوگرافی آشنا باشد. آشنایی با تئوری رنگ نیز برای پست طراح گرافیک در تیم بازاریابی بسیار مهم است.

 

 

بیشتر بخوانید: نکات مهم بهینه سازی تجربه کاربری UX در زمینه رشد کسب و کار

 

 

حضور مدیر وب سایت در یک تیم بازاریابی کارآمد

 

حضور مدیر وب سایت در یک تیم بازاریابی کارآمد

 

بدون شک یکی از بخش‌های یک تیم بازاریابی کارآمد، بخش مدیریت وب سایت است. چنین فردی لزوما نباید یک توسعه دهنده وب باشد. اما باید بداند که چگونه یک سامانه مدیریت محتوا (CMS) را طوری مدیریت کند تا بتواند صفحات جدید، تغییرات محتوا و بروز رسانی سایت را ایجاد کند.

 

مدیریت وب سایت باید یک درک اولیه و ابتدایی از CSS و HTML داشته باشد. او همچنین باید به سئو و تجزیه و تحلیل وب سایت تسلط داشته باشد. افرادی که در چنین جایگاهی قرار می‌گیرند باید از نزدیک با تولید‌کننده محتوا و طراح گرافیک همکاری کنند. این همکاری باعث افزایش ترافیک و تعامل در وب سایت می‌شود. مدیر وب سایت با همکاری سازنده با بخش‌های تولید محتوا و طراح گرافیک می‌تواند یک تجربه آنلاین یکپارچه را برای کاربران رقم بزند.

حتما بخوانید  خرده فروشی در دوران پسا کرونا و بازاریابی اومنی چنل 2.0

 

حضور استراتژیست رسانه‌های اجتماعی در یک تیم بازاریابی کارآمد

 

حضور استراتژیست رسانه‌های اجتماعی در یک تیم بازاریابی کارآمد

 

اغلب اوقات وظایف رسانه‌های اجتماعی به یک فرد در تیم بازاریابی محول می‌شود. همین موضوع باعث ایجاد یک سردرگمی می‌شود. داشتن یک استراتژی عملکرد در رسانه‌های اجتماعی، لازمه یک تیم بازاریابی کارآمد است. چنین استراتژی و رویکردی از طریق یک استراتژیست رسانه‌های اجتماعی تدوین می‌شود.

 

مسئولیت چنین فردی این است که همه کانال‌های اجتماعی را با برند سازگار نگه دارد. او باید در برنامه‌های خود رویکردی را اتخاذ کند که باعث افزایش نرخ تعامل شود، نظارت کاربران باید مدام بررسی شود.

 

 

آشنایی با ترندها از وظایف استراتژیست شبکه‌های اجتماعی

 

در عین حال استراتژیست باید ترند‌های استراتژی‌های مهم شبکه‌های اجتماعی را شناسایی کند و در شرایط نیاز از آنها استفاده کند. در گذشته بسیاری از کسب و کار‌ها رسانه‌های اجتماعی را به عنوان یک بخش مهم در بازاریابی کسب و کار خود به حساب نمی‌آوردند. بنابراین معمولا جایگاهی که برای چنین سمتی در تیم بازاریابی لحاظ می‌شد، چندان جدی گرفته نمی‌شد.

 

اما بدون تردید درحال‌ حاضر این جایگاه ضروری بوده و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به ویژه اگر تازه کسب و کار خود را شروع کرده‌اید، حضور چنین فردی می‌تواند یک روش عالی برای گسترش آگاهی از برند و کسب و کار شما باشد. شبکه‌های اجتماعی حتی می‌توانند یک ابزار فروش باشند و حتی می‌توانید از طریق آن‌ها، اقدام به استخدام افراد نمایید.

 

ضرورت حضور مدیر کانال‌های دیجیتال در یک تیم بازاریابی کارآمد

 

ضرورت حضور مدیر کانال‌های دیجیتال در یک تیم بازاریابی کارآمد

 

یکی از ویژگی‌های یک تیم بازاریابی کارآمد داشتن یک مدیر کانال‌های دیجیتال است. این شخص به طور کلی بازاریاب دیجیتال شما است. چنین افرادی باید بهترین کانال‌های دیجیتال را برای برند تجاری شما شناسایی کنند. آگاهی از این که کسب و کار تجاری شما در کدام کانال‌ها مخاطب بیشتری دارند وظیفه مدیر کانال‌های دیجیتال شماست.

 

یک مدیر کانال‌های دیجیتال باید بتواند پس از شناسایی کانال مربوطه یک استراتژی پیرامون آن کانال خاص ایجاد کند. این استراتژی می‌تواند بر مبنای حضور در رسانه‌های پولی، خرید رسانه و یا ایمیل مارکتینگ باشد. بسته به میزان کار، آنها می‌توانند کانال‌ها را خودشان مدیریت کنند. گاهی نیز نیاز است تا با آژانس‌های مختلف و پیمانکاران خارج از محیط کسب و کار شما همکاری کنند. چنین فردی در چنین جایگاهی باید در زمینه تجزیه و تحلیل دیجیتال و دانش پلتفرم‌های تبلیغات دیجیتال نیز سابقه داشته باشد.

 

سخن پایانی

 

برای داشتن یک تیم بازاریابی کارآمد باید به جایگاه‌ها و نقش افراد در این تیم توجه ویژه‌ای کرد. اگر از همان ابتدا تیم بازاریابی خود را بر اساس جایگاه‌های خود بچینید، قطعا با مسائل و مشکلات کمتری مواجه خواهید شد. اگر بعدها نیاز به توسعه تیم بازاریابی بود، می‌توانید هر یک از بخش‌ها را متناسب با نیاز برند خود بسط و گسترش دهید.

 

 

منبع: entrepreneur

 

کالابرگ الکترونیک