آگاهی از برند چیست | بررسی تفاوت میان آگاهی از برند و تشخیص برند

آگاهی از برند چیست | بررسی تفاوت میان آگاهی از برند و تشخیص برند


30 شهریور 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
بررسی تفاوت میان آگاهی از برند و شناخت برند

ایجاد آگاهی از برند و تشخیص برند هر دو از موضوعات مهم زمان ساخت یک برند تجاری محسوب می شوند. ساختن یک برند تجاری نیاز به یک چیز دارد و آن توجه است. تا زمانی که برند تجاری شما توجه دیگران را جلب نکند، تقریبا بی فایده محسوب می شود. مهم نیست که لوگوی شما چقدر عالی به نظر می رسد و یا این که معتقدید پیام شما تاثیر گذار است. اگر توجه مخاطبان را جلب نکنید، ممکن است نام تجاری شما برای همیشه حذف شود. در این مقاله از سرویس علم و تکنولوژی مجله کوروش به بررسی تفاوت آگاهی از برند و تشخیص برند و اهمیت آن ها پرداخته ایم.

تفاوت بین آگاهی از برند و تشخیص برند

 

تفاوت بین آگاهی از برند و تشخیص برند

 

زمانی که اقدام به ساختن یک برند تجاری می کنید، هم بحث آگاهی از برند و هم تشخیص برند در مرکز توجه قرار می گیرند. این دو اصطلاح شبیه به هم اما در واقع بسیار متفاوت هستند. درک این که هر کدام برای برند تجاری شما چه معنایی دارند، بسیار مهم است. این که چه کارهایی را می توانید برای بهبود هر دو انجام دهید، می تواند به شما در ایجاد برند موفق و ماندگار کمک کند. برای درک این موضوع باید تعریفی جامع و کامل از آگاهی از برند و شناخت برند داشته باشید.

 

بیشتر بخوانید: ۱۵ تکنیک بهبود آگاهی از برند (Brand awareness) در کسب و کار

 

 

آگاهی از برند چیست؟

 

آگاهی از برند چیست؟

 

اولین قدم برای ایجاد هر نام تجاری این است که مخاطبان را با شخصیت خود و این که شما که هستید و چه کار می کنید، آشنا کنید. به عبارت دیگر شما می خواهید آن ها را از حضور برند تجاری خود خود مطلع کنید. در این مرحله مخاطبان شما لزوما نیازی به خرید از شرکت شما ندارند. آن ها حتی نمی دانند که کسب و کار شما چه چیزی را ارائه می دهد. شما باید بر روی این نکته متمرکز شوید که آن ها باید بدانند که شما وجود دارید. اگر چه فقط اطلاع از وجود یک برند تجاری چندان مهم به نظر نمی رسد، اما ایجاد آگاهی از برند و نام تجاری، اساس همه استراتژی های بازاریابی آینده شما است. بدون ایجاد آگاهی در مورد برند تجاری، مخاطبان شما نمی توانند در مورد آن چه شما واقعا ارائه می دهید، اطلاع کسب کرده و مشارکت کنند.

 

بیشتر بخوانید: نگاهی به دلایل تغییر لوگو برندهای تجاری مشهور در دنیا

 

 

سنجش آگاهی از برند در فضای دیجیتال

 

سنجش آگاهی از برند در فضای دیجیتال

 

برای سنجش آگاهی از برند در فضای دیجیتال شاخص های زیادی وجود دارد. شما می توانید با مطالعه و پیگیری این شاخص ها آشنایی بیشتری در زمینه آگاهی از برند از سوی مخاطبان پیدا کنید. تعداد بک لینک هایی که وب سایت از سایت های دیگر می گیرد، می تواند بسیار تاثیرگذار باشد. همچنین می توانید به تعداد دفعاتی که برند تجاری شما و یا هشتگ های کمپین شما در شبکه های اجتماعی مورد استفاده قرار می گیرد، توجه کنید. همچنین تعداد دفعاتی که پست اکانت برند تجاری شما به دیگران نمایش داده می شود (Reach) را بررسی کنید. اهمیت تعداد دفعاتی که نام برند تجاری شما در صفحه نتایج جستجو ظاهر می شود (Impression) نیز مهم است.

حتما بخوانید  اهمیت اپلیکیشن های تلفن همراه برندسازی شده در اومنی چنل

 

تشخیص برند چیست؟

 

تشخیص برند چیست؟

 

تشخیص برند گام بعدی پس از آگاهی از برند است. در این مرحله مخاطبان شما از وجود نام تجاری شما آگاه هستند. این در حالی است که آن ها ممکن است هنوز آماده خرید از برند تجاری شما و یا استفاده از خدمات شما نباشند. آن ها بر اساس برخی از اجزای برند شما تشخیص می دهند که شما چه کسی هستید. یکی از بهترین نمونه های شناختن برند تجاری، برند کوکاکولا است. شما هر زمان که آن رنگ قرمز متمایز را مشاهده می کنید احتمالا به طور ناخودآگاه به نوشیدنی های کوکاکولا فکر می کند. حتی نیازی نیست لزوما طرفدار آن باشید. این همان به رسمیت شناختن و شناخت از برند تجاری است.

 

 

اهمیت تشخیص برند

 

به رسمیت شناختن نام تجاری برای ایجاد یک کسب و کار بسیار مهم است. این موضوع نشان می دهد که آیا شما توانسته اید با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید یا نه؟ این که آیا شما توانسته اید مخاطبان خود را تحت تاثیر قرار دهید یا خیر؟ به هر صورت همه کسب و کار ها نمی توانند موفقیت یکسانی داشته باشند. به عنوان مثال شاید کسب و کار شما نتواند موفقیتی در اندازه کوکاکولا داشته باشد. اما باید گفت آشنا بودن با مخاطبان به شما کمک می کند تا در ذهن آن ها ثبت شوید و این امر باعث می شود آن ها را آماده خرید کرده و کاری کنید که آن ها به سمت برند تجاری شما روی آورند.

 

چگونه می توان آگاهی از برند را به تشخیص برند تبدیل کرد؟

 

چگونه می توان آگاهی از برند را به تشخیص برند تبدیل کرد؟

 

آگاهی از برند و تشخیص برند با حضور کامل در کنار یکدیگر دست به دست هم می دهند. هنگامی که شروع به ایجاد آگاهی از برند می کنید، در واقع تصمیم دارید که آن را به تشخیص برند تبدیل کنید. برای این کار می توانید رویکردهای متفاوتی داشته باشید.

 

تمرکز بر روی مخاطب مناسب برای برای تبدیل آگاهی از برند به تشخیص برند

 

تمرکز بر روی مخاطب مناسب برای برای تبدیل آگاهی از برند به تشخیص برند

 

یکی از کار هایی که در راستای تبدیل آگاهی از برند به تشخیص برند می توانید انجام دهید، تمرکز بر روی مخاطب مناسب است. برند های تجاری خاصی وجود دارند که تقریبا همه با آن ها آشنا هستند. صرف نظر از این که آن ها در کجا قرار گرفته اند. گذشته از کوکاکولا، نام هایی مانند مک دونالد و دیزنی برای مردم در سراسر جهان آشنا هستند. قرار نیست به یکی از این برند ها تبدیل شوید. بهتر است شما برای ایجاد تشخیص برند روی بیشترین مخاطب ممکن تمرکز نکنید. شما می توانید مخاطب مناسب برای کسب و کار خود را پیدا کرده و توجه این مخاطب را جلب کنید. بنابراین هدف خود را در مرحله اول ایجاد شناخت از برند بر روی مخاطبان خاص خود قرار دهید. نیازی نیست برند هایی بزرگ که مخاطبان جهانی دارند را در مراحل ابتدایی سرلوحه خود قرار دهید.

حتما بخوانید  همه چیز درباره جمعه سیاه (بلک فرایدی) و مزایا و معایب آن

 

اشتراک گذاری تفاوت ها برای تبدیل آگاهی از برند به تشخیص برند

 

اشتراک گذاری تفاوت ها برای تبدیل آگاهی از برند به تشخیص برند

 

برای تبدیل آگاهی از برند به تشخیص برند یکی از راهکارها می تواند اشتراک گذاری تفاوت های کسب و کار باشد. بهتر است عنوان کنید که چرا متمایز هستید و این که چرا استفاده از خدمات و محصولات کسب و کار شما بهتر است. با ایجاد تمایز در بازاری که رقبای زیادی دارید، می توانید به راحتی شناخته شوید. مصرف کنندگان و مشتریان قطعا شما را برای تمایزتان به خاطر خواهند سپرد.

 

در راستای تبدیل آگاهی از برند به تشخیص برند، ثابت قدم باشید

 

در راستای تبدیل آگاهی از برند به تشخیص برند، ثابت قدم باشید

 

ثبات در ایجاد شناخت و تشخیص برند بسیار تاثیرگذار است. اگر دائما در حال تغییر باشید، نمی توانید موفق عمل کنید. به عنوان مثال اگر دائما لوگوی برند تجاری خود را تغییر دهید یا رنگ های آن را عوض کنید، آشنایی با نام تجاری شما برای مخاطبان دشوار خواهد بود. فراتر از جنبه های بصری شما، باید مطمئن شوید که پیام ها و محتوای شما نیز کاملا سازگار و ثابت هستند. مخاطبان کسب و کار و خدمات شما باید بدانند هر بار که با برند تجاری شما ارتباط برقرار می کنند، انتظار چه چیزی را دارند. هنگامی که بتوانید توجه مخاطبان خود را با موفقیت جلب کرده و آن ها را حفظ کنید، در مسیر درست آگاهی از برند و تشخیص برند قرار گرفته اید. شما باید بتوانید تصویر مناسبی از برند تجاری خود در ذهن مشتری و مصرف کننده خلق کنید.

 

ایجاد وفاداری در مشتری پس از تبدیل آگاهی از برند به تشخیص برند

 

ایجاد وفاداری در مشتری پس از تبدیل آگاهی از برند به تشخیص برند

 

هنگامی که بتوانید مخاطبان خود را از مرحله آگاهی از برند به سمت تشخیص برند سوق دهید، مرحله بعدی ایجاد وفاداری در مصرف کننده است. ایجاد وفاداری می تواند از طرق مختلف صورت بگیرد. ارایه خدمات مناسب در ارسال و تحویل کالا و شخصی سازی طی پروسه خرید تاثیر چشمگیری در وفاداری مشتریان دارند. در عین حال شما باید بتوانید بر روی کیفیت کالای خود مانور بدهید. سعی کنید وجه تمایزی که در تشخیص برند ایجاد کرده اید را برجسته کرده و با بالاترین کیفیت ممکن ارایه دهید. استفاده از روش بازاریابی اومنی چنل و پشتیبانی از مشتریان بدون معطلی در کانال های مختلف ارتباطی نیز تاثیر چشمگیری در ایجاد وفاداری مشتری دارد.

 

بیشتر بخوانید:  ابزارهای مارکتینگ تکنولوژی (مارتک) در تعامل با مشتری

 

 

سخن پایانی

 

سخن پایانی

 

ایجاد آگاهی از برند و تشخیص برند باعث شناخته شدن کسب و کار شما در مراحل ابتدایی خواهد شد. بنابراین تصمیم گیری برای انجام اقدامات لازم در این زمینه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. راهکارهای زیادی برای قرار گرفتن در این مسیر وجود دارند. تولید محتوای مناسب، ارایه خدمات ویژه و استفاده از روش های مختلف بازاریابی می توانند بسیار تاثیرگذار باشند. سعی کنید در ابتدای راه اندازی کسب و کار به این دو موضوع اهمیت زیادی بدهید. چرا که شکست در مرحله اول در این زمینه، گام های بعدی را با مشکل مواجه خواهد کرد. مشتریان و مصرف کنندگان زمانی به سمت برند تجاری شما روی می آورند که آن را شناخته و به آن اعتماد کنند.

 

 

منبع: forbes

 

کالابرگ الکترونیک