نقد و بررسی فیلم جاودانگان (Eternals)

نقد و بررسی فیلم جاودانگان (Eternals)


2 بهمن 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
فیلم جاودانگان (Eternals)

فیلم جاودانگان (Eternals) یکی دیگر از فیلم‌های ابرقهرمانی دنیای مارول به کارگردانی «کلویی ژائو» و بازیگری چهره‌هایی همچون جما چان، ریچارد مدن، سلما هایک و آنجلینا جولی است. در فیلم جاودانگان نژادی از انسان‌نماها با عمر جاویدان به نام «جاودانگان» زندگی مخفی خود را کنار گذاشته و به جنگ شیاطینی به نام «دِویانت‌ها» می‌رودند. فیلم جاودانگان با فروش گیشه‌ی نزدیک به ۴۰۲ میلیون دلاری و تبدیل شدن به دهمین فیلم پرفروش ۲۰۲۱، همچنان نقدهای آمیخته‌ای را از منتقدان دریافت کرده است. در واقع، با وجود تمجیدهای زیادی که از موسیقی و جلوه‌های ویژه فیلم شد، منتقدان ایرادات زیادی از فیلم‌نامه، ضرباهنگ و نحوه توسعه شخصیت‌های جاودانگان گرفته‌اند. درباره داستان فیلم جاودانگان و نقد منتقدان مشهور بر این فیلم در مجله کوروش بخوانید. با سرویس هنر و سینما همراه باشید.

 

 

مشخصات فیلم جاودانگان (Eternals)

 

مشخصات فیلم جاودانگان (Eternals)

 

ژانر: اکشن، ماجراجویی

کارگردان: کلویی ژائو

فیلمنامه‌نویس: کلویی ژائو، پاتریک بورلی، رایان فیرپو، کاز فیرپو

داستان از: رایان فیرپو، کاز فیرپو

بازیگران: جما چان، ریچارد مدن، کمیل نانجیانی، لیا مک‌هیو، برایان تایری هنری، لورن ریدلاف، بری کیوگن، ما دونگ-سئوک، هریش پتل، کیت هرینگتون، سلما هایک، آنجلینا جولی

موسیقی: رامین جوادی

فیلم‌برداری: بن دیویس

تدوین‌: کریگ وود، دیلن تیچنر

تهیه‌کنندگان: کوین فایگی، نیت مور

شرکت تولیدکننده: مارول استودیوز

 توزیع‌کننده: استودیو سینمایی والت دیزنی

اکران: ۵ نوامبر ۲۰۲۱

 مدت زمان: ۱۵۶ دقیقه

محصول کشور: ایالات متحده

زبان: انگلیسی

بودجه: ۲۰۰ میلیون دلار

فروش گیشه: ۴۰۱،۹ میلیون دلار

آی‌ام‌دی‌بی (IMDb): ۶،۶

راتن تومیتوز: ۴۸٪

متاکریتیک: ۵۲٪

 

خلاصه داستان:

 

نژادی از انسان‌نماها با عمر جاویدان به نام «جاودانگان (اترنالز)» پس از هزاران سال زندگی مخفیانه تصمیم می‌گیرند از پناهگاه‌های خود خارج شده و از زمین در برابر همتایان شیطانی خود موسوم به «دِویانت‌ها» محافظت کنند.

 

 

نقد و بررسی فیلم جاودانگان

 

نقد و بررسی فیلم جاودانگان

 

فیلم Eternals نسبت به سایر فیلم‌های ابرقهرمانی مارول تفاوت‌های عمده‌ای دارد. ابتدا اینکه استودیو پس از استخدام «کلویی ژائو» به او آزادی عمل زیادی برای نوشتن فیلم‌نامه، توسعه شخصیت‌ها و بسیاری جوانب دیگر فیلم داد. به این ترتیب، بخش بیشتری از فیلم (در مقایسه با سایر تولیدات استودیو) در فضای باز، به جای داخل ساختمان‌های استودیو فیلم‌برداری شد.

 

کلویی ژائو، کارگردان فیلم Eternals اندیشه‌های متمایز خود را در فیلم جاودانگان نیز به کار برده است، او در این فیلم تلاش زیادی کرده تا دنیای سینمایی مارول را مطابق اراده‌اش تغییر دهد. نتیجه فیلمی پرفروش با زیبایی ملایم و غیرمعمول است که همچنان در تلاش است یک اثر اکشن عظیم نیز باشد.

 

فیلم کلویی ژائو قدری آشفته است و مهم‌تر اینکه ۲ ساعت و ۳۷ دقیقه نیز زمان دارد که کمی حوصله می‌طلبد. از آنجایی که گلچینی از بازیگران سرشناس در فیلم حضور دارند، ناکامی‌های سازندگان فیلم در خلق جهان خیالی فیلم باعث شده تا فیلم جاودانگان عجولانه و نه چندان رضایت‌بخش به نظر برسد.

 

کلویی ژائو که همین سال قبل برنده ۲ جایزه اسکار در بخش‌های بهترین فیلم و کارگردانی با فیلم تحسین‌شده‌ی «سرزمین عشایر» شده بود، در اینجا هم همان سبک خاص خود را آورده است. قبلا بسیاری نسبت به حضور کلویی ژائو در یکی از نسخه‌های دنیای مارول شدیدا کنجکاو بودند و حق نیز با این دسته است. چرا که این کارگردان صاحب‌سبک هر کجا که می‌رود به دنبال ساعت طلایی می‌گردد، از غروب آفتابی در سواحل بابل باستان تا ابرهای طوفانی هراس‌آوری در دشت‌های داکوتای جنوبی امروز.

حتما بخوانید  4 طرز تهیه حلوای خرما مجلسی مرحله به مرحله

 

همکاری کارگردان با بن دیویس، فیلم‌بردار سرشناسی که قبلا «محافظان کهکشان (۲۰۱۴)»، «دکتر استرنج (۲۰۱۶)» و «کاپیتان مارول (۲۰۱۹)» را نیز فیلم‌برداری کرده بود، دائما در فیلم با کاستن ضرباهنگ به مخاطب فرصت تنفس و لذت بردن از صحنه‌های خیال‌انگیز طبیعی را می‌دهد.

 

حاصل کار «بن دیویس» در فیلم جاودانگان به قدری خوب از آب درآمده که می‌توانید هرم گرما و آفتاب سوزان نواحی بادخیز استرالیا را کاملا حس کنید. صحنه‌ای در جنگل با مشعل که در شب رخ می‌دهد نیز از آن لحظه‌های دلپذیر فیلم به لحاظ بصری است.

 

 

سبک فیلمسازی خاص کلویی ژائو در فیلم جاودانگان

 

سبک فیلم‌سازی خاص کلویی ژائو در فیلم جاودانگان

 

با جلو رفتن فیلم متوجه می‌شویم که صحنه‌های شگفت‌انگیز چندان حس هیجان در مخاطب به وجود نمی‌آورند، زیرا قرار است دنیای خیالی پرسر و صدایی از جنس کتاب‌های کمیک ساخته شود. ژائو و گروه فیلمنامه‌نویسانش پاتریک بورلی، رایان فیرپو و کاز فیرپو به طرز ناشیانه‌ای تلاش کرده‌اند داستان گروهی از موجودات انسان‌نمای جاودانه را که مخفیانه در زمین زندگی می‌کنند روایت کنند.

 

هر کدام از این ابرقهرمان‌های نامیرا توانایی‌های خاص خود را دارند، اما در مجموع همان طنز بامزه‌ای که معمول فیلم‌های مارول است را دارند. انتخاب بازیگران و جلوه‌های ویژه نیز در ابتدا اینطور به نظر می‌رسد که قرار است یک فیلم متفاوت را تماشا کنیم. در کنار این در فیلم Eternals تنوع بسیاری زیادی در شخصیت‌ها ملاحظه می‌کنیم که حتی در فیلم «انتقام‌جویان» نیز ندیده بودیم.

 

از سلما هایک که در نقش آجاک، سردسته گروه جاودانگان ظاهر شده و «جما چان» که نقش «سرسی» را ایفا کرده تا «برایان تایری هنری» و «هاز سلیمان» که در نقش زوجی همتاخواه بازی کرده‌اند. شخصیت «تینا» با بازی آنجلینا جولی نیز یکی از شخصیت‌های محوری فیلم Eternals است. تینا که جنگجوی بی‌رحمی است از بیماری روانی در عذاب است، موضوعی که در فیلم به خوبی نیز به آن پرداخته شده است. در مقابل،‌ «لیا مک‌هیو» در نقش «اسپرایت» نیز شخصیتی به شدت پویا و شاداب است.

 

شاید جالب‌تر از همه این باشد که دو شخصیت فیلم دارای رابطه‌ عاطفی بسیار قوی هستند که در یکی از لحظه‌های فیلم معاشقه آن‌ها را می‌بینیم. هر چند این صحنه مختصر است اما به اندازه کافی توانسته در ایجاد حس عمیق‌تر و همینطور آسیب‌پذیر نشان دادن آن‌ها به خوبی عمل کند. آنچه در فیلم جادوانگان به تصویر کشیده می‌شود احتمالا یکی از نمونه‌های بسیار خاص دنیای مارول است که باز هم نشان می‌دهد جاودانگان پتانسیل‌های پنهان خاص خود را دارد.

 

 

یک اکشن ابرقهرمانی از جنس دنیای مارول

 

یک اکشن ابرقهرمانی از جنس دنیای مارول

 

با این حال، خط داستانی اصلی نیز در فیلم جاودانگان داریم که به همان سرعتی که وارد ذهن می‌شود از آن دور نیز شده است. به طور خلاصه، در فیلم Eternals شخصیت‌هایی به نام «جاودانگان» را داریم که در طی قرن‌ها به همراه سفینه فضایی سیاه‌ رنگ خود در سراسر جهان پراکنده شدند.

 

آن‌ها در تمام این مدت در خفا زندگی کرده و مخفیانه نیز انسان‌ها را هدایت می‌کردند و با هیولاهای درنده‌ای به نام «دِویانت‌ها» در مبارزه بودند. اما فجایعی باعث می‌شود که زندگی آسوده و راحت خود را کنار بگذارند و با اتحادی بین خود و جمع کردن تمام نیروهای ابرقهرمانی‌شان جلوی وقوع آخرالزمان را بگیرند.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه سوهان بادام سوخته گیلانی و شیرازی به روش بازاری

 

برای دنبال کردن فیلم جاودانگان نیازی نیست که کاملا با دنیای مارول و فیلم‌هایش و به طور خاص مجموعه کتاب کمیک «جک کربی (نویسنده جاودانگان)» آشنا باشید. به جز اشاره کوتاهی که به شخصیت «تانوس» و همینطور اینکه چرا این ابرقهرمان‌ها برای متوقف کردن وقایع فیلم «انتقام‌جویان: جنگ ابدیت (۲۰۱۸)» وارد عمل نشدند، جاودانگان کاملا فیلم مجزایی است که می‌توانید بدون دیدن سایر فیلم‌های این جهان سینمایی به راحتی تکه‌های پازل آن را کنار هم قرار دهید.

 

نهایتا فیلم Eternals اکشن فوق‌العاده پرزرق و برق و مبهوت‌کننده‌ای که واقعا می‌تواند گوی سبقت را از بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌های علمی تخیلی یک دهه اخیر برباید و جذابیت‌های زیادی در حین تماشا به شما هدیه دهد.

 

 

نظر منتقدان درباره فیلم جاودانگان

 

نظر منتقدان درباره فیلم جاودانگان

 

فیلم جاودانگان نقدهای آمیخته‌‌ای را از سوی منتقدان دریافت کرد. وب‌سایت «راتن تومیتوز» از روی ۳۸۷ نقد و بررسی به این فیلم نمره ۴۷ از ۱۰۰ داد که نشان‌دهنده نقدهای «آمیخته یا متوسط» در این وب‌سایت گردآوری دیدگاه است. در برآیند نقدهای این وب‌سایت می‌خوانیم: «جاودانگان حماسه‌ی ابرقهرمانی جاه‌طلبانه‌ای است که گاه‌گداری اوج گرفته و پای به مسیرهای جدیدِ جذاب و گاه‌گاهی نیز سردرگم‌کننده‌ای می‌گذارد.»

 

دیگر وب‌سایت گردآوری دیدگاه «متاکریتیک» نیز به فیلم Eternals نمره متوسط ۵۲ از ۱۰۰ را داد که نشان از «نقدهای آمیخته یا متوسط» دارد. «شارلوت اوسالیوان» از «ایونینگ استاندِرد» ضمن دادن چهاره ستاره (از پنج) به فیلم جاودانگان آن را «پرزرق و برق»، «جاه‌طلبانه» و «همراه با برانگیختن نظرات متضاد» توصیف کرد.

 

این منتقد سکانس‌های مبارزه‌ای فیلم را «حیرت‌انگیز با ریتمی پرشتاب و زیبا به همراه جزئیات کافی» دانست و بازیگری‌های فیلم را نیز «افسانه‌ای» توصیف کرد، هر چند نقش‌آفرینی «جما چان» به نظر او کمی «خشک و بی‌روح» بود. «رابرت آبل» از «TheWrap» نیز به تمجید از فیلمبرداری و کار بسیار قوی بن دیویس، فیلمبردار فیلم جاودانگان پرداخت.

 

 

فیلم Eternals؛ مملو از شگفتی و جسورانه

 

فیلم Eternals؛ مملو از شگفتی و جسورانه

 

«الیور جونز» از «آبزرور» نیز فیلم جاودانگان را «مملو از شگفتی و عاشقانه‌ای که از جسارت فیلمساز بهره برده» توصیف کرد. «اوون گلیبرمن» از «ورایتی» در نقد خود از این بابت که سبک فیلمسازی کلویی ژائو با فیلم‌هایی همچون «سوارکار (۲۰۱۷)» و «سرزمین عشایر (۲۰۲۰)» در اینجا به سمت فیلم‌های «قراردادی و نمایشی مارول» سوق یافته کاملا اظهار تأسف کرد.

 

با این حال، گلیبرمن همچنان جاودانگان را فیلمی سرگرم‌کننده و مفرح دانست که با وجود زمان طولانی‌اش هنوز یک فیلم ابرقهرمانی «کاملا استاندارد» به شمار می‌رود. «مویرا مک‌دونالد» از «سیاتل تایمز» ضمن دادن سه ستاره (از چهار) به فیلم آن را دارای لحظات آهسته‌ زیادی دانست و عنوان کرد که فیلم به شوخ‌طبعی‌های بیشتر احتیاج داشته است.

 

«برایان ترویت» از «USA Today» نیز در نقد منفی خود جاودانگان را فیلمی دانست که تقلای زیادی می‌کند تا بسیاری از خرده‌ داستان‌های خود را در زمان ۲ ساعت و ۳۷ دقیقه‌ای که آشکارا زیاده از حد طولانی‌ است بازگو کند.

 

 

منبع: rogerebert

 

کالابرگ الکترونیک