طرز تهیه ژلاتو آفوگاتو به روش کافی شاپی + نکات سرو آن

طرز تهیه ژلاتو آفوگاتو به روش کافی شاپی + نکات سرو آن


21 خرداد 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه بستنی سیب و دارچین

ژلاتو آفوگاتو (جلاتو آفوگاتو) یکی از نوشیدنی‌های خوشمزه و پرطرفدار کافی شاپی است که از ترکیب ژلاتو و قهوه اسپرسو درست می‌شود. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش به شما می‌گوییم که ژلاتو آفاگاتو چیست و طرز تهیه ژلاتو آفوگاتو در خانه و فوت و فن‌های درست کردن آن را به شما آموزش می‌دهیم.

 

ژلاتو آفوگاتو چیست؟

 

ژلاتو آفوگاتو چیست؟

 

ژلاتو آفوگاتو یا جلاتو آفوگاتو، یک نوشیدنی با ترکیب قهوه و بستنی است که به آن «قهوه‌ بستنی» و «اسپرسو گلاسه» هم می‌گویند. آفوگاتو در اصلی یک دسر ایتالیایی است در حالی که می‌توان آن را یک نوشیدنی هم نامید. این نوشیدنی بر پایه قهوه از گذشته تاکنون جای خود را حسابی در منوی کافه‌های سرتاسر دنیا و البته در کافی شاپ‌های ایران باز کرده است.

در‌واقع بعد از محبوبیت این دسر در ایتالیا، راه آن به کشورهایی چون انگلیس و آمریکا هم باز شد و امروزه می‌توان آفوگاتو را در منوی بسیاری از کافه‌ها در همه نقاط جهان پیدا کرد. این دسر برای اولین بار در انگلستان توسط فردی به نام «جیمی الیور» معروف شد و جالب است بدانید تا سال ۲۰۱۶ در آمریکا چندان محبوب و معروف نبود.

چرا در آفوگاتو از ژلاتو به جای بستنی (ice cream) استفاده می‌شود؟

 

چرا در آفوگاتو از بستنی ژلاتو استفاده می‌شود؟

 

هر چند در ژلاتو آفوگاتو از انواع طعم بستنی‌ می‌توان استفاده کرد و اگر به ژلاتو دسترسی ندارید می‌توانید بستنی وانیلی، بستنی شکلاتی، بستنی قهوه یا میوه‌ای به کار ببرید ولی در نسخه اصلی آفوگاتو از بستنی ژلاتو یا جلاتو استفاده می‌شود. در دستور تهیه بستنی جلاتو از خامه استفاده نمی‌شود و تخم مرغ هم در طرز تهیه بستنی ژلاتو به کار نمی‌رود.

به همین خاطر طعم این بستنی یا بستنی‌های دیگر کمی فرق دارد و ترکیب آن با اسپرسو، بسیار جذاب‌تر خواهد شد. از طرف دیگر جلاتو چربی کمتری نسبت به بستنی دارد و میزان چربی آن بین ۷ تا ۱۰ درصد است، در حالی که بستنی عادی این چربی را تا ۱۲ درصد هم دارد.

از تفاوت‌های دیگر جلاتو با ice cream می‌توان به میزان حجم و هوای موجود در آن اشاره کرد. جلاتو هوای کمتری دارد و این موضوع باعث می‌شود قدرت انتقال طعم در این نوع بستنی بالاتر باشد. به طوری که نیازی نیست در آن از انواع اسانس‌ها یا طعم‌دهنده‌های صنعتی و کارخانه‌ای استفاده کنید. بنابراین با وجود حجم هوای کمتر، جلاتو بافت نرمی دارد و اصلا احساس خشک و تکه تکه بودن بستنی را نخواهید داشت. در نتیجه گزینه بهتری برای میکس شدن با اسپرسو به حساب می‌آید.

حتما بخوانید  طرز تهیه مافین ریواس و عسل با بافت نرم و لطیف

طرز تهیه ژلاتو آفوگاتو

 

طرز تهیه ژلاتو آفوگاتو

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۵ دقیقه

مدت زمان آماده‌سازی آفوگاتو: ۱۰ دقیقه

میزان کالری یک فنجان آفوگاتو (یک شات اسپرسو + یک اسکوپ بستنی وانیلی): ۱۹۶ کالری

مواد لازم برای تهیه ژلاتو آفوگاتو

  • بستنی وانیلی یا ژلاتو: ۱ یا ۲ اسکوپ
  • قهوه اسپرسو: ۵۰ سی سی
  • بیسکویت ویفر: به میزان لازم
  • شکلات: به میزان دلخواه

مراحل طرز تهیه ژلاتو آفوگاتو

برای تهیه ژلاتو آفوگاتو به عنوان دسر یا نوشیدنی شیک یا برای عصرانه، به بستنی و قهوه اسپرسو نیاز دارید. باید قهوه را آماده کنید و به بستنی‌ اضافه کنید. می‌توانید از بستنی شکلاتی یا میوه‌ای هم استفاده کنید ولی ژلاتو و بستنی وانیلی، متداول‌تر است. این نوشیدنی‌ را به صورت گرم سرو کنید. برای مشاهده مراحل و جزییات تهیه آن، مراحل زیر را دنبال کنید.

مرحله اول: بستنی را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه جلاتو آفوگاتو، ابتدا لیوان یا فنجان‌های سرو را آماده کنید. سپس داخل هر کدام را به اندازه ۱ یا ۲ اسکوپ بستنی بیندازید و لیوان‌ها را در یخچال قرار دهید تا بستنی‌ها در زمان درست کردن قهوه، در دمای محیط ذوب نشوند. انواع بستنی را می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به روش تلفنی، حضوری یا اینترنتی خریداری کنید.

مرحله دوم: قهوه اسپرسو را درست کنید

در این مرحله باید قهوه را آماده کنید. به میزان کافی پودر قهوه اسپرسو در دستگاه اسپرسوساز قرار دهید و یک شات اسپرسو درست کنید. بهتر است از قهوه‌های آماده برای تهیه آفوگاتو استفاده نکنید. انواع پودر قهوه را می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به روش خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی تهیه کنید.

مرحله سوم: قهوه را به بستنی اضافه کنید

بعد از آماده شدن اسپرسو و زمانی که هنوز داغ است، فنجان یا لیوان‌های سرو را از یخچال بیرون بیاورید و اسپرسو را روی بستنی بریزید. به ازای هر لیوان باید ۵۰ سی سی اسپرسو و حداقل یک اسکوپ بستنی داشته باشید.

مرحله چهارم: ژلاتو آفوگاتو را سرو کنید

بعد از اضافه کردن اسپرسو، بدون این که بستنی را با قهوه، هم بزنید، بیسکویت را خرد یا له کنید و روی بستنی بریزید. کمی شکلات خرد شده یا چیپسی یا حتی سس شکلات هم برای تزیین می‌توانید استفاده کنید. یک قاشق (یا نی) در فنجان بگذارید و آفوگاتو را میل کنید.
برای خرید بیسکویت و ویفر، شکلات و سس شکلات می‌توانید از مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به روش خرید حضوری، اینترنتی یا تلفنی، اقدام کنید.

فوت و فن‌‌های طرز تهیه جلاتو آفوگاتو

 

فوت و فن‌‌های طرز تهیه جلاتو آفوگاتو

 

  • نسبت ژلاتو به آفوگاتو بهتر است که رعایت شود. اسپرسو باید به اندازه ۱ شات‌ (حداکثر ۴۰ میلی لیتر) و مقدار بستنی ۱ یا ۲ اسکوپ بستنی جلاتو باشد.
  • قهوه‌ای که در طرز تهیه ژلاتو آفوگاتو استفاده می‌شود باید غلیظ باشد. قهوه‌های رقیق باعث بدمزه شدن و زودتر آب شدن بستنی می‌شوند.
  • حتما بستنی ژلاتو یا بستنی وانیلی که در طرز تهیه جلاتو آفوگاتو استفاده می‌کنید، باید کاملا سرد شود تا موقع اضافه کردن قهوه، سریع ذوب نشود. یعنی وقتی می‌خواهید بستنی را از لیوان بردارید، در همان اول کار، قابل برداشتن با قاشق باشد و در قهوه ذوب نشود.
  • برای خوش طعم‌تر شدن ژلاتو آفوگاتو می‌توانید مقداری شربت، از شربت‌های دلخواه به اندازه یک قاشق اضافه کنید. مراقب باشید طعم شربت غالب نشود چون فقط برای افزودن طعم ملایم به این نوشیدنی از شربت استفاده می‌کنید و قرار نیست کل طعم نوشیدنی، تغییر کند.
  • قهوه اسپرسو را بلافاصله بعد از درست شدن و زمانی که هنوز داغ است به بستنی اضافه کنید.
  • این دسر را حتما به صورت گرم سرو کنید چون وقتی سرد شد، ماهیت و طعم اصلی خود را از دست می‌دهد.
حتما بخوانید  4 روش طرز تهیه شربت آلبالو خوشرنگ با آلبالو و آب آلبالو

نکاتی برای سرو ژلاتو آفوگاتو

 

نکاتی برای سرو ژلاتو آفوگاتو

 

  • برای تزیین و تاپینگ روی ژلاتو آفوگاتو، انواع میوه مثل گیلاس، توت، بلوبری و …، انواع آجیل، مغزهای خرد شده، فندق، پسته، ترافل‌های رنگی و بیسکویت خرد شده هم می‌توانید به کار ببرید.
  • لیوان‌هایی که برای سرو ژلاتو اسپرسو به کار می‌برید، باید دهانه گشاد داشته باشند و خیلی کوچک نباشد. همان لیوان‌ها یا فنجان‌هایی که برای سرو قهوه لاته مناسب‌اند، برای این نوشیدنی هم گزینه خوبی هستند. لیوان باید طوری باشد که بستنی کاملا در کف آن، جا بگیرد و آن را نگه دارد. در ضمن می‌توانید از کاسه‌ها یا لیوان‌های کم‌عمق هم استفاده کنید.
  • در هنگام خوردن ژلاتو آفوگاتو با قاشق، یک تکه از بستنی را همراه با اسپرسو، میل کنید. البته می‌توانید بعد از ذوب شدن بستنی در قهوه آن را میل کنید ولی رویه متداول این است که بستنی را پیش از اینکه آب شود نوش جان کنید.
  • برای اطمینان از این که نوشیدنی در ته لیوان نمی‌ماند، یک نی را در لیوان سرو قرار دهید.

سوالات متداول

از کدام قهوه در طرز تهیه ژلاتو آفوگاتو استفاده می‌شود؟

در طرز تهیه جلاتو آفوگاتو از قهوه اسپرسو استفاده می‌شود که کاملا غلیظ و با‌کیفیت باشد. اگر به قهوه دسترسی ندارید می‌توانید از چای ماچا به جای اسپرسو استفاده کنید، ولی در این صورت جای قهوه با چای عوض می‌شود و جلاتو آفوگاتوی اصلی نخواهید داشت.

بستنی مورد استفاده در ژلاتو آفوگاتو چیست؟

در آفوگاتو از ژلاتو استفاده می‌شود. بهتر است از ژلاتو یا جلاتو استفاده کنید چون هم طعم و هم بافت آن برای تهیه این دسر مناسب‌تر است ولی اگر جلاتو در دسترس ندارید بهترین گزینه بستنی وانیلی است.

بهترین نسبت اسپرسو به بستنی در طرز تهیه جلاتو آفوگاتو چیست؟

اسپرسو باید به اندازه ۱ شات‌ (حداکثر ۴۰ میلی لیتر) و مقدار بستنی ۱ یا ۲ اسکوپ بستنی جلاتو باشد.

 

منابع: cooking.nytimes / lacucinaitaliana

کالابرگ الکترونیک