طرز تهیه حلیم بادمجان شیرازی مجلسی و خوشمزه به روش بازاری

طرز تهیه حلیم بادمجان شیرازی مجلسی و خوشمزه به روش بازاری


14 تیر 1403 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه حلیم بادمجان شیرازی مجلسی و خوشمزه به روش بازاری
فهرست محتوا نمایش

طرز تهیه حلیم بادمجان شیرازی هم مشابه طرز تهیه حلیم بادمجان بازاری و مجلسی است. با این تفاوت که علاوه بر برنج به آن عدس هم اضافه می‌کنند. با ما در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش همراه باشید تا طرز تهیه حلیم بادمجان شیرازی مجلسی و فوت و فن‌های خوشمزه شدن حلیم بادمجان به عنوان یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای شیرازی را به شما آموزش بدهیم.

مواد لازم برای تهیه حلیم بادمجان شیرازی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
بادمجان ۳۰۰ گرم
گوشت سردست گوسفند ۳۰۰ گرم
برنج  (ایرانی یا نیم دانه) ۱۰۰ گرم
عدس ۵۰ گرم
سیر (برای سیر داغ) ۴ حبه
پیاز (برای پیاز داغ) ۳ عدد متوسط
کشک ۱۰۰ گرم
نعناع خشک ۲ قاشق غذاخوری
 نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و دارچین به مقدار لازم
روغن مایع سرخ کردنی به مقدار کافی
نان، زعفران، خلال پسته و خلال بادام برای تزیین و سرو حلیم بادمجان شیرازی

 

مدت زمان لازم برای پخت گوشت: ۲ ساعت

مدت زمان لازم برای خیساندن بادمجان‌ها: ۲۰ دقیقه

مدت زمان لازم برای تهیه حلیم بادمجان شیرازی بدون در نظر گرفتن زمان پخت گوشت: ۱ ساعت

میزان کالری موجود در هر ۱۰۰ گرم حلیم بادمجان شیرازی: حدود ۱۷۰ کیلوکالری

 

مراحل طرز تهیه حلیم بادمجان شیرازی

مراحل طرز تهیه حلیم بادمجان شیرازی

برخی در طرز تهیه حلیم بادمجان شیرازی به جای گوشت گوسفند از گوشت مرغ یا بوقلمون استفاده می‌کنند یا حلیم بادمجان ساده را بدون گوشت طبخ می‌کنند.

مرحله اول: پیاز داغ را آماده کنید

در ابتدا یکی از پیازها را به‌ دقت بشویید و به‌ صورت نگینی یا خلالی نازک خرد کنید. پیازهای خرد شده را در قابلمه مناسبی همراه با روغن داغ و مقداری زردچوبه سرخ کنید تا سبک و طلایی شوند.

برای خرید پیاز داغ آماده، زردچوبه و روغن سرخ کردنی می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله دوم: گوشت را به پیاز داغ اضافه کنید

در این مرحله از طرز تهیه حلیم بادمجان کشدار باید گوشت را به‌ خوبی بشویید و همراه با مقداری زردچوبه و فلفل سیاه به محتویات قابلمه اضافه کنید. اجازه بدهید گوشت سردست کاملا تفت ببیند و رنگش تغییر کند.

برای خرید گوشت گوسفند می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله سوم: گوشت را بپزید

پس از پشت و رو کردن گوشت و اطمینان از تفت دیدن همه زوایای آن باید به اندازه ۶ یا ۷ لیوان دسته‌دار فرانسوی آب جوش داخل قابلمه بریزید. درب تابه را ببندید و حرارت را زیاد کنید تا آب بجوشد. سپس، شعله را کم کنید و اجازه بدهید گوشت حداقل برای مدت ۲ ساعت با حرارت ملایم کاملا بپزد.

در صورت تمایل، می‌توانید این کار را با استفاده از زودپز انجام دهید. به این ترتیب، مدت زمان پخت گوشت به شکل قابل توجهی کمتر می‌شود. پس از اطمینان از پخت کامل گوشت می‌توانید مقدار کمی نمک به آن اضافه کنید و چند دقیقه منتظر بمانید تا گوشت کاملا طعم‌دار شود. توجه داشته باشید، گوشت پخته شده باید در نهایت به اندازه یک لیوان دسته‌دار فرانسوی آب داشته باشد.

برای خرید نمک می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله چهارم: بادمجان‌ها را آماده کنید

در این مرحله از طرز تهیه ی حلیم بادمجان شیرازی مجلسی باید پوست بادمجان‌ها را بگیرید و پس از شست‌وشوی کامل، آن‌ها را نصف کنید و در قابلمه حاوی آب و نمک به‌ مدت ۲۰ دقیقه بخیسانید.

در ادامه، مقداری روغن را داخل تابه مناسبی بریزید. تابه را روی حرارت متوسط قرار دهید و چند دقیقه صبر کنید تا روغن کاملا داغ شود. سپس، آب اضافی بادمجان‌ها را بگیرید و پشت و روی بادمجان‌ها را در تابه حاوی روغن داغ روی حرارت متوسط سرخ کنید.

مرحله پنجم: روغن اضافی بادمجان‌ها را بگیرید

در این مرحله از طرز تهیه حلیم بادمجان بازاری باید سطح بشقاب مناسبی را با چند لایه حوله کاغذی بپوشانید. سپس، بادمجان‌های سرخ شده را روی دستمال بچینید تا روغن اضافی‌شان گرفته شود.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه کباب سرداشی همدان در فر و ماهیتابه + فیلم آموزشی

برای خرید بادمجان سرخ شده منجمد می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله ششم: گوشت پخته را آماده کنید

پس از گذشت ۲ ساعت باید گوشت را بررسی کنید و از پخت کامل آن اطمینان یابید. سپس، گوشت پخته شده را از قابلمه بیرون بیاورید و کنار بگذارید تا حسابی خنک شود. اگر از گوشت گردن یا دنده استفاده می‌کنید، پس از خنک شدن باید استخوان‌های آن را با دقت جدا کنید.

مرحله هفتم: عدس و برنج را بپزید

در فاصله پختن گوشت، باید عدس و برنج را پاک کنید و با دقت بشویید. سپس، هر یک را همراه با مقداری آب و کمی نمک در قابلمه جداگانه‌ای بپزید. به قابلمه عدس علاوه بر نمک مقداری زردچوبه و دارچین اضافه کنید تا خوشمزه‌تر شده و طبعش گرم‌تر شود. در هنگام اضافه کردن نمک مراقب باشید. چراکه اگر دقت نکنید ممکن است در نهایت حلیم بادمجان شما شور شود.

برای خرید برنج، عدس و دارچین می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله هشتم: باقی پیازها را سرخ کنید

حالا، باقی پیازها را هم به‌ دقت بشویید و پس از گرفتن پوست‌شان، به‌ صورت نگینی خرد کنید. سپس، پیازهای نگینی را در تابه مناسبی بریزید و همراه با روغن سرخ کنید تا کاملا سبک و طلایی شوند.

مرحله نهم: سیر داغ درست کنید

پوست سیرها را هم بگیرید و آن‌ها را به‌صورت خلالی ریز کنید. در ادامه، پیازها را از تابه خارج کنید و در بشقابی قرار دهید که با حوله کاغذی پوشانده شده است. در نهایت، سیرهای خرد شده را به تابه حاوی روغن داغ اضافه کنید و چند دقیقه تفت دهید تا طلایی شوند.

در صورت تمایل می‌توانید سیر داغ را به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله دهم: نعنا داغ را آماده کنید

در این مرحله باید سیر سرخ شده را هم از تابه خارج کنید و روی حوله کاغذی بریزید تا روغن اضافی آن گرفته شود. سپس در همان تابه و با استفاده از روغن باقی‌مانده، نعنا خشک را هم سرخ کنید تا یک نعناع داغ مجلسی داشته باشید.

مراقب باشید نعنای شما بیش از اندازه حرارت نبیند. چون نعنا خشک خیلی زود می‌سوزد و سیاه و تلخ می‌شود. در صورت لزوم، می‌توانید مقداری دیگر روغن مایع به تابه اضافه کنید.

برای خرید نعنا خشک می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله یازدهم: عدس و برنج را بکوبید

پس از اطمینان از پخت کامل برنج و عدس باید آن‌ها را با هم مخلوط کنید و با استفاده از گوشتکوب دستی یا برقی کاملا بکوبید. سپس، مخلوط برنج و عدس کوبیده شده را به قابلمه حاوی گوشت پخته شده اضافه کنید. آب گوشت را هم داخل قابلمه بریزید. این ترکیب را کاملا بکوبید. یادتان باشد، آب گوشت موجب خوشمزه‌تر شدن طعم حلیم بادمجان می‌شود.

مرحله دوازدهم: بادمجان‌ها را اضافه کنید

حالا بادمجان‌های سرخ شده را هم به قابلمه اضافه کنید. باز هم با استفاده از گوشتکوب دستی، برقی یا غذاساز این ترکیب را کاملا بکوبید تا به‌صورت پوره درآید.

مرحله سیزدهم: بخشی از پیاز و سیر داغ را اضافه کنید

در این مرحله از طرز تهیه حلیم بادمجان شیرازی با عدس باید نیمی از پیاز و سیر سرخ شده را هم به ترکیبات داخل قابلمه اضافه کنید. نیم دیگر را برای تزیین غذا نگهدارید. سپس، قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید تا همه مواد با هم بپزند و علاوه بر له شدن، طعم یکدیگر را بگیرند.

مرحله چهاردهم: کشک را اضافه کنید

پس از اطمینان از پختن و له شدن همه مواد و ترکیب شدن آن‌ها با یکدیگر لازم است کشک را اضافه کنید. محتویات قابلمه را به‌ خوبی هم بزنید تا کاملا آغشته به کشک شوند. سپس، شعله را خاموش کنید و قابلمه را از روی حرارت بردارید.

برای خرید کشک می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

مرحله آخر: حلیم بادمجان شیرازی را سرو کنید

امیدواریم تا این‌جا مراحل طرز تهیه حلیم بادمجان با گوشت را بدون مشکل دنبال کرده باشید. حالا باید غذای آماده را در ظرف مناسبی بریزید و با پیاز سرخ شده، سیر سرخ شده، نعنا داغ، کشک، زعفران دم کرده، خلال پسته و بادام یا حتی با گل محمدی تزیین کنید و حلیم بادمجان شیرازی را با نان سرو کنید.

برای خرید نان، زعفران و خلال پسته و بادام می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

نکات مهم در طرز تهیه حلیم بادمجان شیرازی به روش رستورانی

نکات مهم در طرز تهیه حلیم بادمجان شیرازی به روش رستورانی

  • در صورت تمایل، می‌توانید به‌جای گوشت سردست از گوشت گردن گوسفند استفاده کنید.
  • در صورت تمایل، به‌ جای گوشت گوسفندی می‌توانید از گوشت مرغ استفاده کنید. طرز تهیه حلیم بادمجان با مرغ و برنج هم درست مانند دستور بالاست.
  • برای پخت این غذا می‌توانید از برنج نیم دانه استفاده کنید. در این صورت، غذای شما لعاب بیش‌تری خواهد داشت.
  • در صورت تمایل، می‌توانید عدس را از دستور بالا حذف کرده و فقط برنج را جایگزین کنید. در چنین شرایطی، رنگ حلیم بادمجان شما تیره نخواهد شد. چراکه تیرگی این غذا به‌ خاطر وجود عدس است.
  • طرز تهیه حلیم بادمجان شیرازی بدون گوشت هم عینا مانند دستور بالاست؛ با این تفاوت که مرحله پخت و کوبیدن گوشت حذف می‌شود.
  • طرز تهیه حلیم بادمجان شیرازی با گردو هم عینا مانند دستور بالاست؛ با این تفاوت که باید ۱۰۰ گرم گردو را آسیاب کرده و در مرحله سیزدهم همراه با سیر و پیاز در قابلمه بریزید. سپس، مطابق همان چیزی که در بالا گفته شده این ترکیب را بپزید. به این ترتیب، طعم گردو هم به خورد باقی مواد می‌رود و حلیم بادمجان، روغن بیش‌تری می‌اندازد. توجه داشته باشید، بسته به ذائقه می‌توانید مقدار گردو را کم و زیاد کنید.
  • توصیه می‌کنیم حلیم بادمجان را حتما با آب گوشت درست کنید تا لذیذتر شود. با این حال، مقدار آب گوشت نباید بیشتر از یک لیوان دسته‌دار فرانسوی باشد. در غیر این صورت، این غذا آبکی می‌شود.
  • پیشنهاد می‌کنیم به اندازه یکی دو قاشق غذاخوری زعفران دم کرده هم به این غذا اضافه کنید و خوب هم بزنید تا طعم و عطر بهتری پیدا کند.
  • مقدار کشک مصرفی در حلیم بادمجان کاملا سلیقه‌ای است. بنابراین، بسته به ذائقه می‌توانید حجم آن را کم یا زیاد کنید.
  • بهتر است کشک را قبل از افزودن به غذا با مقدار کمی آب ترکیب کنید و چند دقیقه بجوشانید.
  • در صورت تمایل، می‌توانید مقداری جو پرک یا جو سالم را به این غذا اضافه کنید. در این صورت، ابتدا باید جو را همراه با آب بپزید. سپس، آب اضافی را خالی کرده و جو را با کمک گوشتکوب برقی یا غذاساز بکوبید تا کاملا له شود. در نهایت، جوی کوبیده شده را در قابلمه حاوی برنج، عدس و مواد دیگر بریزید و خوب هم بزنید. در ادامه، باقی مراحل را مطابق دستور بالا دنبال کنید.
حتما بخوانید  چطور خلال پسته خانگی را با 2 قلم مواد به روش بازاری درست کنیم؟

فوت و فن‌های خوشمزه شدن حلیم بادمجان شیرازی

فوت و فن‌های طرز تهیه حلیم بادمجان شیرازی

طرز تهیه حلیم بادمجان شیرازی با مرغ چگونه است؟

کافی است به‌ جای گوشت قرمز، گوشت مرغ را جایگزین کنید. برای این منظور، ابتدا باید گوشت مرغ را به‌ دقت بپزید و طعم‌دار کنید. سپس، مرغ را همراه با دیگر مواد اولیه بکوبید و به حلیم بادمجان اضافه کنید.

طرز تهیه حلیم بادمجان با لوبیا سفید به چه صورت است؟

طرز تهیه حلیم بادمجان شیرازی با لوبیا سفید هم عینا مانند دستور بالاست؛ با این تفاوت که به‌ جای عدس باید لوبیا سفید را جایگزین کنید و بپزید.

حلیم بادمجان شمالی چطور درست می‌شود؟

طرز تهیه حلیم بادمجان شمالی هم مشابه حلیم بادمجان شیرازی است. تنها تفاوت این دو غذا در این است که اهالی شمال کشور، حلیم بادمجان را با بادمجان کبابی درست می‌کنند. این مدل حلیم بادمجان بسیار خوشمزه و در عین حال، به مراتب سالم‌تر از مدل دیگری است که با بادمجان سرخ شده درست می‌شود.

گوشت مناسب حلیم بادمجان چیست؟

گوشت سردست و گوشت گردن گوسفندی از بهترین گزینه‌ها برای درست کردن حلیم بادمجان هستند.

آیا می‌توانیم حلیم بادمجان را با گوشت بوقلمون درست کنیم؟

بله. در صورت تمایل می‌توانید در طرز تهیه حلیم بادمجان شیرازی گوشت بوقلمون را جایگزین گوشت قرمز کنید.

 

 

محصولات مرتبط