معرفی و بررسی خواص انواع فلفل و کاربرد آن ها در آشپزی و پزشکی

معرفی و بررسی خواص انواع فلفل و کاربرد آن ها در آشپزی و پزشکی


4 فروردین 1400 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
معرفی و بررسی خواص انواع فلفل و کاربرد آن ها در آشپزی و پزشکی

خواص و کاربرد انواع فلفل از قدیم الایام مورد توجه طبیبان طب سنتی و حالا پزشکان طب مدرن بوده است. فلفل جزو مواد غذایی کالری منفی و یک چاشنی اصلی برای هر آشپز محسوب می شود. برای تهیه و پخت تعداد زیادی از غذاها از انواع فلفل استفاده می شود. در این مقاله از مجله کوروش قصد داریم شما را با خواص انواع فلفل آشنا کنیم. حتما می دانید فلفل های مختلفی در جای جای جهان وجود دارد و هرکدام فواید منحصر به فردی برای سلامتی دارند. با انواع خواص ۱۰ فلفل که در ادامه توضیح می دهیم شما می توانید سلامتی خود را بهبود بخشید.

خواص و فواید انواع فلفل برای بدن

 

اگر بخواهیم درباره فلفل و انواع خواص مهمی که برای بدن دارد می توانیم به اختصار بگوییم خوردن فلفل دلمه ای همراه با سایر سبزیجات سالم می تواند خطر بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد. اما این همه خاصیت فلفل برای بدن نیست. فلفل های دیگر فواید سلامتی منحصر به فردی دارند. در ادامه به انواع خواص ۱۰ فلفل می پردازیم:

 

 

فلفل دلمه ای قرمز | Red Bell Peppers

 

خواص و فواید انواع فلفل برای بدن

 

اگر بخواهیم درباره خواص انواع فلفل دلمه ای صحبت کنیم ممکن است فکر کنید همه فلفل دلمه ای ها خواص یکسانی دارند. اما رنگ های مختلف فلفل دلمه ای در واقع طعم و مواد مغذی مختلفی در خود جای داده اند! به عنوان مثال، فلفل دلمه ای قرمز علاوه بر شیرین و خوشمزه بودن، منبع خوبی از ویتامین A برای بهبود بینایی و دید در شب شماست. ۲۰۰ درصد از دوز روزانه ویتامین C شما در فلفل دلمه ای قرمز نهفته است.

 

همچنین این نوع فلفل دارای مقدار مناسبی ویتامین B56 و فولات است. فلفل دلمه ای قرمز سرشار از آنتی اکسیدان های سالم است که اهمیتش بر کسی پوشیده نیست. شاید این نکته را هم ندانید که فلفل دلمه ای قرمز تا ۵۰ درصد رشد مو را سرعت می بخشد. کافیست ده دقیقه فلفل دلمه ای را در آب بجوشانید. سپس آن را حدود ۱۵ دقیقه ای کنار بگذارید، وقتی که خنک شد آن را به پوست بمالید. لکه های پوستی، آکنه از دست این فلفل فرار خواهند کرد.

 

 

طرز تهیه فلفل دلمه ای شکم پر

 

 

خواص و کاربرد فلفل دلمه ای سبز | Green Bell Peppers

 

خواص و کاربرد فلفل دلمه ای سبز | Green Bell Peppers

 

فلفل دلمه ای سبز، بر عکس برادر قرمز رنگش، ترد و کمی تلخ است! این نوع فلفل چاشنی خوبی برای همزدن سیب زمینی سرخ کرده و سالاد است. این سبزیجات کم کالری دارای ۲.۵ گرم فیبر در یک وعده ۱ فنجانی است و علاوه بر آنتی اکسیدان ها حاوی مقدار زیادی ویتامین E و C است. با مصرف فلفل دلمه ای سبز سلامت روده خود را تضمین کنید و در برابر میکروب های روده مصون بمانید.

 

کلسیم موجود در این نوع فلفل سلامت استخوان و دندان را برایتان به ارمغان می آورد. خواص ضد میکروبی و ضد قارچی فلفل دلمه ای می تواند با زگیل های تناسلی هم بجنگد. عفونت های پوستی، آکنه و لکه های پوست در برابر فلفل دلمه ای تسلیم می شوند.

حتما بخوانید  7 روش درمان طبیعی و سریع شوره سنگین سر در طب سنتی

 

 

خواص فلفل دلمه ای زرد | Yellow Bell Peppers

 

خواص فلفل دلمه ای زرد | Yellow Bell Peppers

 

فلفل های زرد حاوی ویتامین C و همچنین نیاسین، که یک ویتامین B است که می تواند پوست شما را بهبود بخشد. برای افزودن شیرینی و رنگ تازه به هر غذایی، فلفل دلمه ای زرد گزینه ای بسیار عالی است. نیاسین همچنین به سلامت دستگاه گوارش شما کمک می کند. بنابراین اگر در هضم و دفع غذا با مشکل روبرو هستید یا غذایی که می پزید این احتمال را در پی دارد، حتما از فلفل دلمه ای زرد استفاده کنید.

 

کالری کمی که در این نوع فلفل نهفته است می تواند برای افرادی که در رژیم غذایی هستند بسیار راهگشا باشد. احتمال ابتلا به آب مروارید چشم با این نوع فلفل به شدت کاهش می یابد. پس بهتر است پیش از ابتلا به این بیماری، فلفل دلمه ای زرد را در سبد غذایی خود قرار دهید.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه رب فلفل

 

خواص فلفل هالوپینو | Jalapeño Peppers

 

خواص فلفل هالوپینو | Jalapeño Peppers

 

فلفل های هالاپینو که به طعم تندشان معروف هستند، برای انواع غذاها از جمله خوراک ژاپنی پاپرا و سالسا، بسیار مناسب هستند. حتی می توانید فلفل هالاپینو را ترشی کنید و با هر غذایی که دوست دارید از طعم آتشین آن بهره بگیرید!

اما آیا می دانید طعم تند فلفل هالاپینو مکزیکی فقط یک خوراکی خوشمزه نیست؟ فلفل ادویه خود را از ترکیبی به نام کپسایسین دریافت می کند که در واقع می تواند برای سلامتی شما بسیار مفید باشد. فلفل هالاپینو می تواند به کاهش وزن کمک کند. همچنین می تواند سلامت سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و حتی ممکن است به رفع سردرد نیز کمک کند.

 

 

طرز تهیه ترشی فلفل هالوپینو در ۲۰ دقیقه

 

 

فلفل سرانو | Serrano Peppers

 

فلفل سرانو | Serrano Peppers

 

فلفل دیگری که در جهان مشهور است فلفل سرانو است. شاید برایتان جالب باشد بدانید که نام گذاری این نوع فلفل به مناطق کوهستانی مکزیک باز می گردد. فلفل سرانو می تواند با کپسایسین موجود در خود سلامت قلب شما را بهبود بخشد. همچنین ممکن است این فلفل با داشتن مقدار زیادی آنتی اکسیدان، سیستم ایمنی قوی تری برای بدن شما بسازد و آن را تقویت کند. گفتنی است فلفل سرانو دارای مقادیر خوبی از ویتامین C و B6 هستند.

 

 

فلفل چیلی | Chili Peppers

 

فلفل چیلی | Chili Peppers

 

شاید این فلفل های پر ادویه و خوش طعم را به صورت پودر یا خمیر در خانه داشته باشید. فلفل چیلی گرمای ملایمی را به هر ظرف غذایی اضافه می کنند. و حس چشایی شما را در هر خوراکی که در آن وجود داشته باشند تحریک می کنند. از آنجا که اکثر مردم فقط مقدار کمی فلفل چیلی را برای طعم دادن به غذاهای خود اضافه می کنند، ممکن است فواید سلامتی آن به اندازه فلفل هایی که به طور کامل خورده می شوند چندان مشهور نباشد.

 

اما باید بدانید فلفل چیلی دارای ویتامین ها و مواد معدنی متنوعی از جمله C ، B6 ، K1 ، A ، و پتاسیم است. پس این فلفل را دست کم نگیرید که موجب سلامتی شما خواهد شد. ویتامین K1 موجود در فلفل چیلی به سلامت کلیه، استحکام استخوان و انعقاد خون کمک شایانی می کند. تسکین درد و کاهش وزن از دیگر فواید فلفل چیلی برای بدن است.

 

 

طرز تهیه سس چیلی تایلندی

 

 

فلفل کاین | Cayenne Pepper

 

فلفل کاین | Cayenne Pepper

 

فلفل کاین سال ها است که به عنوان ادویه ای خوش مزه برای طعم دادن به مواد غذایی استفاده می شود. اما اخیراً به عنوان یک ماده افزودنی مرسوم برای انواع آب میوه و سایر نوشیدنی ها تبدیل شده است. فلفل کاین علاوه بر منگنز و پتاسیم، ویتامین های A ، E ، C ، B6 و K نیز دارد. همچنین به دلیل مزایای ضد التهابی که دارد برای افرادی که از التهاب رنج می برند بسیار مناسب است.

حتما بخوانید  40 خواص و عوارض عجیب به برای سلامت بدن + طبع و مصلح به

 

 

طرز تهیه سس فلفل تند

 

 

فلفل پوبلانو | Poblano Peppers

 

فلفل پوبلانو | Poblano Peppers

 

فلفل پوبلانو که اغلب در غذاهای مکزیکی استفاده می شود نسبت به سایر انواع فلفل طعمی ملایم تر دارد و خیلی تند نیست. فلفل پوبلانو علاوه بر داشتن مقادیر کافی آهن و ویتامین A، منبع عالی فیبر و پتاسیم است که برای بسیاری از افراد بسیار حضورش در سبد غذایی مهم است. برای دادن عطر خاص فلفلی به غذا این گزینه یکی از بهترین گزینه ها در میان انواع فلفل برای هر آشپز محسوب می شود.

 

 

فلفل هابانرو | Habanero Peppers

 

فلفل هابانرو | Habanero Peppers

 

این نوع فلفل کوچک بسیار تند است و مصداق بارز فلفل نبین چه ریزه محسوب می شود! همچنین فلفل هابانرو دارای مزایای چشم گیری برای سلامت بدن است. از انواع خواص فلفل هابانرو می توان به این موارد اشاره کرد: توانایی کمک به کاهش فشار خون و کلسترول و همچنین کمک به جلوگیری از سرطان پروستات. بله این فلفل کوچک می تواند بسیاری از بیماری ها را پیش از آن که رخ دهند از بین ببرد.

 

 

طرز تهیه فلفل سبز تند

 

 

فلفل آناهیم | Anaheim Peppers

 

خواص و کاربرد انواع فلفل ، فلفل آناهیم | Anaheim Peppers

 

فلفل ملایم آناهیم دارای مقدار زیادی آب است و باعث کم کالری شدن بدن می شود. فلفل آناهیم علاوه بر داشتن آهن و پتاسیم، منبع خوبی از ویتامین C و ویتامین A و فیبر است. تندی کمی که در این فلفل نهفته است می تواند برای شروع کار افرادی که از چاشنی تند بیزارند مناسب باشد. فیبر موجود در فلفل آناهیم به افرادی که در رژیم غذایی هستند کمک شایان توجهی می کند. این فلفل در مکزیک و غذاهای مکزیکی بسیار مورد استفاده و محبوب است.

طرز تهیه ۱۲ سس مشهور دنیا

 

 

کلام پایانی درباره اهمیت و خواص انواع فلفل

 

فارغ از خواص انواع فلفل ها، فلفل و طعم تند فلفلی در هر غذا اشتهای هر کسی را بر انگیخته می کند. سال ها است در سراسر جهان از فلفل در خوراکی ها استفاده می کنند و امروزه اهمیت آن بیش از گذشته شده است. فراموش نکنید خوردن مواد گرم در فصول سرد سال به پیشگیری از بسیاری از بیماری ها کمک می کند. در هوای مرطوب مواد غذایی گرم که فلفل از جمله آن ها است بسیار ضروری است. اگر در سرما و رطوبت هوا از فلفل استفاده نکنیم، بسیاری از بیماری های جسمی، مانند رماتیسم، التهاب، سرما خوردگی و… به سراغ ما می آیند.

 

به شما پیشنهاد می کنیم چه عاشق طعم تند فلفل هستید و چه افزودن آن را به غذا خیلی نمی پسندید که یک بازنگری کلی به این ماده غذایی داشته باشید. این چاشنی دوست داشتنی برای پیشگیری از انواع بیماری ها مفید است. علاوه بر آن انواع فلفل خواص شگفت انگیزی در تامین ویتامین و مواد ضروری بدن بر عهده دارند که بنا بر نیاز باید از آن ها استفاده کنید.

 

نکته دیگری که گفتن آن ضروری است احتیاط و رعایت اعتدال در مصرف فلفل است. انواع فلفل خواص متفاوتی دارند که استفاده بیش از حد آن ها ممکن است منجر به حساسیت، مشکلات تنفسی و حتی تنشج شود. بنابراین همان طور که سبد غذایی متنوعی دارید، سعی کنید انتخابی متداول و متنوع از انواع فلفل داشته باشید.

 

 

منبع: onegreenplanet

کالابرگ الکترونیک