طرز تهیه بال مرغ عسلی به ۲ روش + نکات طلایی

طرز تهیه بال مرغ عسلی به ۲ روش + نکات طلایی


11 دی 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه بال مرغ عسلی

بال مرغ عسلی یک غذای خوشمزه و خاص برای مهمانی و دورهمی و لیست شام است. خوراک بال مرغ عسلی یکی از محبوب‌ترین روش‌های پخت بال مرغ است که نه تنها طعم بی‌نظیری دارد، بلکه ظاهر هوس برانگیز آن موجب می‌شود که هیچ‌کس نتواند دست رد به سینه آن بزند. اما طرز تهیه بال مرغ عسلی خوشمزه و مجلسی چگونه است؟ در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با طرز تهیه بال مرغ عسلی برشته و خوشمزه آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد روش پخت بال مرغ عسلی پاسخ خواهیم داد.

 

 

طرز تهیه بال مرغ عسلی خوشمزه و مجلسی

 

طرز تهیه بال مرغ عسلی خوشمزه و مجلسی

 

مواد لازم برای بال مرغ عسلی (۶ نفر)

 

عسل: یک لیوان فرانسوی دسته‌دار
کره ذوب شده: ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
پاپریکا: ۱ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل: به مقدار لازم
سس فلفل: نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار

 

 

مراحل طرز تهیه بال مرغ عسلی

 

با مراحل درست کردن بال مرغ اصلی که یک غذای خوشمزه برای روزهای ناهار چی بپزم هم هست قدم به قدم همراه ما باشید.

 

 

مرحله اول؛ شستن بال مرغ

 

در اولین مرحله از طرز تهیه بال مرغ عسلی خوشمزه و مجلسی باید مرغ‌ها را به خوبی بشویید. سپس آن‌ها را داخل یک آبکش بریزید تا آب اضافی خارج شود. در نهایت نیز مرغ‌ها را روی دستمال قرار دهید تا کاملاً خشک شوند.

 

 

مرحله دوم؛ مزه دار کردن مرغ

 

مزه دار کردن بال مرغ عسلی

 

در دومین مرحله از خوراک بال مرغ عسلی باید به سراغ مزه دار کردن مرغ‌ها بروید. برای این کار می‌توانید مرغ‌ها را داخل یک ظرف بریزید. سپس سس فلفل، مقداری نمک و فلفل سیاه به مرغ‌ها بزنید. سپس یک دستکش به دست کنید و مرغ‌ها را خوب زیر و رو کنید تا سس در تمام قسمت‌های مرغ پخش شود.

 

 

مرحله سوم؛ گریل کردن بال مرغ عسلی

 

بعد از مزه دار کردن مرغ‌ها در این مرحله از پخت بال مرغ عسلی باید دستگاه گریل یا تابه گریل را گرم کنید. با استفاده از برس سطح گریل را کاملاً چرب کنید و سپس مرغ‌ها را روی آن بچینید. عسل را در یک ظرف خالی کنید و در عرض نیم ساعتی که مرغ‌ها در حال پخته شدن هستند، چند بار آن را با برس روی دو طرف مرغ‌ها بمالید.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه آش دوغ با رشته لذیذ و جا افتاده به روش همدانی و آذری

 

 

مرحله چهارم؛ آماده کردن سس بال مرغ عسلی

 

بعد از این که مرغ‌ها به خوبی پخته شدند، باید در یک ظرف کره ذوب شده را با مقداری عسل، سس تند و کمی نمک ترکیب کنید. حالا بال‌های مرغ‌ گریل شده را داخل سس بریزید و خوب هم بزنید. بعد از این که همه بال مرغ‌ها به سس آغشته شدند، دوباره آن‌ها را روی صفحه گریل قرار دهید تا مواد سس به خورد بال مرغ‌ها برود. در نهایت مرغ‌ها را در کنار سبزیجات بخار پز یا تفت داده شده سرو کنید.

 

 

بال مرغ عسلی با سیر

 

بال مرغ عسلی با سیر

 

مواد لازم برای درست کردن بال مرغ عسلی با سیر  (۶ نفر)

 

آرد: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
پودر سیر: ۱ قاشق چای‌خوری
فلفل: ۱/۲ قاشق چای‌خوری
نمک: ۱/۲ قاشق چای‌خوری
بال مرغ: ۹۰۰ گرم

 

 

مواد لازم برای تهیه سس سیر عسلی

 

کره: ۱ قاشق غذاخوری
سیر خرد شده: ۱ قاشق غذاخوری
زنجبیل: ۱ قاشق غذاخوری
سس سویا: ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
عسل: ۵ قاشق غذاخوری
شکر: ۱ قاشق غذاخوری
کنجد: ۱ قاشق چای‌خوری
پیازچه: به مقدار لازم

 

 

مراحل طرز تهیه بال مرغ عسلی با سیر

 

 

مرحله اول؛ سوخاری کردن بال مرغ

 

سوخاری کردن بال مرغ عسلی

 

در اولین مرحله از آماده کردن بال مرغ عسلی باید در یک کاسه آرد، پودر سیر، فلفل و نمک را با هم ترکیب کنید. سپس مرغ‌ها را داخل آرد بزنید و با دست خوب فشار دهید تا آرد به سطح بال مرغ‌ها بچسبد. حالا مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و بال مرغ‌ها را با حرارت متوسط در روغن سرخ کنید. هر طرف از بال مرغ‌ها باید حدود ۴ دقیقه در روغن سرخ شود. سپس بال‌ها را از روغن خارج کنید و روی دستمال قرار دهید تا روغن اضافی جذب شود.

 

 

مرحله دوم؛ آماده کردن سس سیر عسلی

 

آماده کردن سس سیر عسلی بال مرغ عسلی

 

برای درست کردن سس سیر عسلی در این مرحله از درست کردن خوراک بال مرغ عسلی باید کره را روی حرارت قرار دهید تا کاملاً ذوب شود. سپس سیر و زنجبیل را به آن اضافه کنید. کمی بعد سس سویا، عسل و شکر را نیز داخل ماهیتابه بریزید. شعله گاز را کم کنید و اجازه دهید سس برای ۵ تا ۷ دقیقه به آرامی بجوشد.

 

 

مرحله سوم؛ ترکیب کردن بال مرغ‌ها با سس سیر عسلی

 

در این مرحله از طرز تهیه بال مرغ عسلی برشته و خوشمزه باید بال مرغ‌های سوخاری شده را داخل ماهیتابه سس‌ها بریزید. بال‌ها را به آرامی هم بزنید تا تمام سطح بال مرغ‌ها به سس آغشته شود. در نهایت بال مرغ‌ها را به ظرف دلخواه خود منتقل کنید و روی آن کنجد و مقداری پیازچه خرد شده بریزید.

 

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه بال مرغ عسلی

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه بال مرغ عسلی

 

  • در طرز تهیه بال مرغ عسلی تند می‌توانید از سس تند به همراه فلفل قرمز استفاده کنید تا غذای شما تندتر شود.
  • برای آماده کردن بال مرغ عسلی برشته می‌توانید به جای گریل کردن مرغ‌ها آن‌ها را داخل فر نیز قرار دهید. برای این کار باید فر را روی دمای ۲۱۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم نمایید.
  • پنیر کبابی یک گزینه فوق العاده برای استفاده به عنوان دورچین بال مرغ عسلی است.
  • بعد از مزه‌دار کردن بال مرغ‌ها می‌توانید تا دو هفته آن‌ها را در فریزر نیز نگهداری کنید.
  • برای آماده کردن بال مرغ عسلی باید سس شما کاملاً غلیظ و چسبنده باشد که به خوبی به بال مرغ‌ها بچسبد. در صورتی که سس آبکی باشد، مرغ‌ها حالت نرم پیدا می‌کنند.
  • برای پخت بال مرغ عسلی بهتر است سس را موقع سرو کردن به بال مرغ‌ها اضافه کنید تا مرغ‌ها برشته و تازه با سس ترکیب شوند. .
  • اگر به دنبال یک غذا با مرغ بدون برنج هستید، خوراک بال مرغ می‌تواند گزینه خوبی باشد.
  • خوراک بال مرغ عسلی معمولاً در کنار سیب زمینی تنوری سرو می‌شود.
  • اگر دوست دارید کالری غذای شما کمتر باشد، می‌توانید در طرز تهیه کتف و بال مرغ عسلی از روغن کمتری استفاده کنید و به جای سرخ کردن مرغ‌ها را در فر قرار دهید یا گریل کنید.
  • برای پخت بال مرغ سوخاری در صورت تمایل می‌توانید به جای عسل از شربت پرتقال یا بهار نارنج نیز استفاده کنید.
  • از آنجایی که سس سویا طعم شوری دارد، بهتر است در طرز تهیه بال مرغ سوخاری از نمک کمتری استفاده کنید و ابتدا نمک غذا را بچشید و در صورت تمایل به آن نمک بزنید.
  • به طور معمول برای درست کردن بال مرغ عسلی از فلفل یا سس تند استفاده می‌شود، اما در صورتی که دوست ندارید بال مرغ عسلی شما تند شود، می‌توانید فلفل را حذف کنید و یا از سس گوجه فرنگی به جای سس فلفل برای طعم دادن به غذا استفاده کنید.
حتما بخوانید  2 طرز تهیه نان شیرمال زنجبیلی سنتی تبریزی بدون فر و در فر

 

 

اگر به دنبال طرز تهیه غذای مجلسی با بال مرغ هستید و دوست دارید یک غذای متفاوت و خوشمزه با بال مرغ آماده کنید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً خوراک بال مرغ عسلی را امتحان کنید. طعم این غذا به دلیل ترکیب شدن شیرینی عسل با کمی تندی و ادویه‌های دیگر بسیار لذیذ و دلچسب است. شما می‌توانید خوراک بال مرغ سوخاری را هم در فر و در به صورت گریل شده و سوخاری آماده کنید.

 

 

سوالات متداول

 

آیا در تهیه بال مرغ عسلی می‌توان عسل را حذف کرد؟

 

اگر به هر دلیلی دوست ندارید در طرز تهیه بال مرغ سوخاری از عسل استفاده کنید، می‌توانید شربت پرتقال یا بهار نارنج را جایگزین آن کنید.

 

 

آیا می‌توان بال مرغ سوخاری را به صورت رژیمی آماده کرد؟

 

در صورتی که دوست دارید خوراک بال مرغ عسلی شما کالری کمتری داشته باشد، بهتر است آن را به صورت گریل شده یا در فر آماده کنید و در طرز تهیه خوراک بال مرغ عسلی از روغن کمتری استفاده کنید.

 

 

منابع: tasty، tasteofhome

کالابرگ الکترونیک