شام چی درست کنم | لیست کامل غذاهای نونی و برنجی + فیلم

شام چی درست کنم | لیست کامل غذاهای نونی و برنجی + فیلم


8 بهمن 1402 . زمان مطالعه: 75 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
شام چی درست کنم | ۷۵ غذای نونی و برنجی برای شام + فیلم
فهرست محتوا پنهان

اگر شما هم زیاد این سوال را می‌پرسید که برای شام چی بپزم، قرار است یک لیست غذا برای انواع شام مجلسی، مقوی و سبک به شما معرفی کنیم. در این لیست شام، انواع خوراک و غذای مخصوص برای شام آورده شده که هم انواع شام سبک و شام با برنج برای مهمانی و هم شام خوشمزه و آبدار و مقوی و انواع شام سبک زمستانی و تابستانی را شامل می‌شوند. پس برای کسانی که مدام می‌پرسند که شام چی درست کنم، شام سبک چی بپزم، شام برای مهمان چی بپزم، شام نونی چی بپزم و … یک لیست کامل از انواع غذای نونی و برنجی خوشمزه که برای شام خودمانی و مهمانی می‌توانید درست کنید به همراه طرز تهیه و فیلم آموزش تهیه آن‌ها را در مجله کوروش بخوانید و تماشا کنید. در سرویس آشپزی همراه ما باشید.

 

انواع غذای سریع برای شام

اگر وقت کافی برای پختن غذا ندارید ولی نمی‌خواهید وعده شام را هم از رژیم غذایی‌تان حذف کنید، غذاهای سریع برای شام گزینه‌های مناسبی هستند. شاید در نگاه اول فکر کنید تعداد این غذاها محدود است ولی در لیست غذا برای شام، می‌توانید از میان گزینه‌های مختلفی را که پیش رویتان است، انتخاب کنید.

برای درست کردن انواع غذا برای شام شما به موادی مثل گوشت مرغ، تخم مرغ، گوشت چرخ کرده، گوشت گاو و گوساله، ماهی و میگو، حبوبات و غلات، برنج، رشته و ماکارونی، چاشنی و ادویه جاتی مثل زردچوبه، نمک، فلفل سیاه، رب انار، رب گوجه، روغن مایع و روغن نیمه جامد و جامد و … نیاز دارید. تمام این محصولات را می‌توانید به روش‌های اینترنتی، تلفنی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

کباب تابه‌ای یا کباب دیگی

طرز تهیه کباب دیگی یا کباب تابه ای

شام چی درست کنم؟ «کباب تابه‌ای» یکی از انواع غذای نونی برای شام مهمانی و لیست ناهار کباب تابه‌ای با طعمی شبیه کباب کوبیده یک غذای ایده‌آل و حسابی در گروه انواع غذای نانی برای شام است. یک شام پختنی خوشمزه و لذیذ که دردسرهای زغال و منقل کباب کوبیده را هم ندارد و در کمترین زمان ممکن تهیه می‌شود. جالب است بدانید کباب تابه ای در اغلب کشورها هم به سبک‌های مختلف تهیه می‌شود. مثلا بلغارها غذایی شبیه کباب تابه‌ای دارند که به آن «کبابچه» می‌گویند.

در کشور خودمان هم این شام معمولا در ماهی‌تابه درست می‌شود و به همین دلیل هم به آن «کباب تابه‌ای» می‌گویند و البته اراکی‌ها آن را در دیگ درست می‌کنند و در آن‌جا به «کباب دیگی» مشهور است. کباب تابه‌ای را به عنوان یک غذای ساده و مقوی نونی برای شام، هم با گوشت چرخ‌کرده گوساله یا چرخ کرده مخلوط و هم با گوشت مرغ و بوقلمون یا هر گوشت دیگری که می‌پسندید می‌توانید درست کنید. برای مشاهده آموزش طرز تهیه کباب تابه‌ای روی لینک مطلب کلیک کنید.

خوراک خاویار بادمجان

طرز تهیه خوراک خاویار بادمجان

در لیست انواع غذاهای نونی واسه شام، می‌توانید «خوراک خاویار بادمجان» را هم بگنجانید. بادمجان را به هر شکلی که طبخ کنید، خوشمزه و لذیذ است. خوراک خاویار بادمجان یا به قول روس‌ها «ایگرا» یک غذای اصالتا روسی است و از آن دسته غذاهایی است که علیرغم سادگی بسیار خوشمزه و لذیذ است و معمولا به صورت کنسرو خریداری می‌شود.

شما در منزل به راحتی می‌توانید این غذای سبک نونی برای شام را با همان کیفیت و ظاهر کنسروی و کارخانه‌ای اما سالم‌تر و طبیعی‌تر درست کنید. برای مشاهده طرز تهیه خوراک خاویار بادمجان مجلسی که یکی از انواع غذا با بادمجان کبابی و با کمترین روغن است روی لینک مطلب کلیک کنید.

کوکو سبزی در فر یا ماهیتابه

طرز تهیه کوکو سبزی خوشمزه در فر یا ماهیتابه

شام چی بپزم با نون؟ «کوکو سبزی». یکی از انواع خوراک‌ها برای شام سریع نونی، کوکو سبزی است. کوکو سبزی هم از آن دسته غذاهای آسان و در عین حال با رمز و رازهایی برای خوشمزه‌تر شدن است که آن را به یک خوراک مناسب و سبک برای وعده شام تبدیل کرده است.

روش پخت سنتی کوکو سبزی به صورت سرخ کردن کوکو در ماهیتابه است اما اگر کوکو سبزی را در فر درست کنید حالت رژیمی‌ پیدا می‌کند و به همین دلیل برای سرو در وعده شام مناسب‌تر است. برای مطالعه فوت‌وفن‌های طرز تهیه کوکو سبزی ساده و خوشمزه در فر و ماهیتابه و نیز روش پف کردن یک کوکو سبزی خوشمزه و لذیذ روی لینک مطلب کلیک کنید.

شامی گیلانی (شامی رشتی)

طرز تهیه شامی پوک گیلانی یا رودباری با تمام فوت و فن ها

«شامی پوک» از جمله خوشمزه‌ترین غذاهای استان گیلان است که همان‌قدر که به سرعت تهیه می‌شود همان‌قدر هم مجلسی و لذیذ و خوشمزه است. رشتی‌ها این شامی خوشمزه را با نان لواش یا بربری و پنیر سیامزگی که پنیر سنتی این منطقه است میل می‌کنند و سایر اهالی گیلان پنیر لیقوان و سبزی خوردن را جزو آداب خوردن شامی پوک گیلانی می‌دانند.

شامی گیلانی که یکی از بهترین غذاهای نونی برای مهمانی شام یا شام ساده خودمانی است را با انواع گوشت قرمز و سفید می‌توانید درست کنید. برای مطالعه مراحل طرز تهیه شامی پوک گیلانی و نکات طلایی که سبب می‌شود یک شامی پوک گیلانی مجلسی و خوشمزه را به عنوان یه شام نونی ساده داشته باشید روی لینک مطلب کلیک کنید.

 

غذاهای ساده و ارزان برای شام

از میان غذاهای ساده و ارزان برای شام، غذاهای محلی یا سنتی ایرانی شاید کمتر شناخته شده باشند. انواع غذای ساده و ارزان برای شام شامل لیست متنوعی از غذاهاست که بنا بر طبع، سلیقه، ذائقه و موادی که در دسترس دارید، می‌توانید انتخاب کنید. معمولا این غذاها با مواد ساده‌ای درست می‌شوند و یک شام ساده و ارزان خواهید داشت. 

خورش دال عدس خوزستانی

طرز تهیه خورش دال عدس خوزستانی

وعده شام خوشمزه چی درست کنم؟ «خورش دال عدس خوزستانی» یک غذای نونی آبدار بدون تخم مرغ و گوشت برای شام و ناهار است. این خورش برای جنوبی‌ها مثل باقالی قاتوق برای شمالی‌هاست، در همان سطح محبوب و البته خوشمزه و لذیذ. با این تفاوت که خورش دال عدس معمولا با فلفل تند طبخ می‌شود و خبری از سبزی در پخت آن نیست.

خورش دال عدس خوزستانی معمولا با کته سرو می‌شود. اما اگر به دنبال یک شام پختنی نونی و سبک هستید خورش دال عدس را بدون برنج سرو کنید. در لیست غذا برای شام خورش دال عدس یه شام سبک و ارزان و البته غذای نونی فوری است چون در عرض نیم ساعت حاضر است.

برای مطالعه ۲ طرز تهیه خورش دال عدس خوزستانی مجلسی با گوشت و بدون گوشت که دقیقا شبیه طرز تهیه خورش دال عدس هندی است و خیلی هم زود و سریع آماده می‌شود روی لینک مطلب کلیک کنید.

کوکو سویا و سیب زمینی

طرز تهیه کوکو سویا و سیب زمینی

انواع کوکو و کتلت به هر شکلی و با هر موادی که طبخ شوند در کنار سبزی خوردن، ترشی و خیارشور و احتمالا گوجه فرنگی از جمله خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین غذاهای مناسب برای یک شام نونی محسوب می‌شوند. کوکو و کتلت از جمله انواع غذای نونی محبوب و آسان برای وعده شام و ناهار هستند که اتفاقا بچه‌ها هم طعم آن را می‌پسندند.

کوکو و کتلت یک تفاوت محسوس با هم دارند. در تهیه کتلت از گوشت و برای درست کردن کوکو معمولا از مواد گیاهی استفاده می‌شود. کوکو سویا و سیب زمینی هم از انواع غذا با سویا خوشمزه و ساده است که کمتر کسی دست رد به سینه آن می‌زند. کوکو سویا چون گوشت ندارد یک شام ساده و ارزان است. برای مطالعه طرز تهیه کوکو سویا و سیب زمینی روی لینک مطلب کلیک کنید و طرز تهیه آن را در مجله کوروش بخوانید.

یتیمچه

یتیمچه غذای ساده و ارزان برای شام

شام ارزون چی درست کنم نونی باشه؟ «یتیمچه» هم یک غذا واسه شام ساده و ارزان است که برای پخت آن، نیاز به زمان زیادی ندارید. مواد تشکیل دهنده آن هم کاملا در دسترس هستند. گوجه فرنگی، بادمجان، سیب زمینی و فلفل دلمه‌ای، ترکیب اصلی یتیمچه هستند. البته می‌توانید از سبزی‌های معطر و ادویه‌های دلخواه هم در آن استفاده کنید. برخی هم کدو سبز را با این مواد ترکیب یا آن را با بادمجان جایگزین می‌کنند. برای مطالعه طرز تهیه یتیمچه روی لینک مطلب کلیک کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه یتیمک بوشهری و شیرازی

اشکنه

اشکنه یک شام سریع و ارزان

«اشکنه» یکی از غذاهای ساده و نونی و آبدار برای شام است که خیلی‌ها برای یک بار هم که شده، طعم آن را چشیده‌اند. قدیمی‌ترها معمولا این شام ارزان را حرفه‌ای‌تر تهیه می‌کنند اما کافی است تصمیم بگیرید دست به کار شوید تا متوجه شوید که چقدر ساده است. از طرفی خیلی زود هم آماده می شود و هم برای شام و هم برای ناهار مناسب است.

در مواد اصلی آن هم نه خبری از گوشت هست و نه برنج. معمولا اشکنه را در فصول سرد سال تهیه می‌کنند ولی برای کسانی که این غذا را دوست دارند، چنین محدودیتی وجود ندارد. اگر مدام از خود می‌پرسید برای شام با نون چی بپزم «اشکنه» یک شام ساده و باحال نونی و آبدار است که حسابی کارتان را راه می‌اندازد. برای مطالعه طرز تهیه اشکنه روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

لیست شام ساده

در لیست شام ساده، غذاهایی را انتخاب کرده‌ایم که در طرز تهیه آ‌ن‌ها از مواد ساده و در دسترسی استفاده شده است. این غذاهای شام برای یک وعده سبک مناسب هستند و نیازی نیست زمان زیادی را برای تهیه آن‌ها صرف کنید.

سوپ گوجه فرنگی

سوپ گوجه فرنگی با برنج، جو، خامه و ریحان سبک ایتالیایی و ترکیه‌ای

یک پیشنهاد غذا ساده برای شام «انواع سوپ» است. سوپ خودش یک شام ساده و سبک هم حساب می‌شود. در این میان «سوپ گوجه» یکی از معروف‌ترین‌هاست. دستور پخت‌های مختلفی برای درست کردن سوپ گوجه فرنگی در مجله‌ها و سایت‌های آشپزی وجود دارد.

در هوای سرد بارانی و برفی خوردن غذاهای داغ مثل سوپ حسابی می‌چسبد و سوپ گوجه فرنگی هم به خاطر ویتامین C موجود در آن یک سوپ ساده و راحت و خوشمزه برای درمان سرماخوردگی و البته یک گزینه بسیار خوشمزه برای وعده شام سبک و نونی است.

۲ طرز تهیه شام سبک یعنی سوپ گوجه فرنگی با برنج و جو و خامه به سبک ایتالیایی و ترکیه‌ای (مدیترانه‌ای) بیشتر از بقیه دستورهای پخت محبوب هستند و البته برای خوشمزه شدن یکسری نکات و ریزه‌کاری دارند. برای این‌که ۲ روش طرز تهیه سوپ گوجه فرنگی به سبک ایتالیایی و ترکیه‌ای و فرانسوی را بخوانید و فیلم طرز تهیه آن را تماشا کنید، روی مطلب کلیک کنید.

سوپ سفید (سوپ شیر) به روش رستورانی

سوپ شیر یک غذای عالی برای شام ساده و ارزان

اغراق نیست اگر بگوییم «سوپ سفید» یا همان «سوپ شیر» در میان انواع و اقسام دستور پخت برای سوپ محبوب‌ترین سوپ است و معمولا گزینه نخست پخت سوپ در رستوران‌ یا در لیست غذا برای شام شب و مهمانی در منزل محسوب می‌شود.

برای مطالعه طرز تهیه سوپ شیر که از جمله سوپ‌های خوشمزه رستورانی و ساده برای مهمانی و شام شب و دورهمی هستند به همراه تماشای فیلم آموزش تهیه سوپ سفید روی لینک مطلب کلیک کنید.

کوکو سیب زمینی

طرز تهیه کوکو سیب زمینی با سیب خام یا پخته یک غذای خوشمزه برای شام ارزان

یکی از انواع غذا سبک برای شام نسخه‌های مختلف کوکو است. در لیست غذاهای فوری شام «کوکو سیب زمینی» یک وعده غذای خوشمزه برای شام، همچنین یک شام سریع و ساده و مقوی است که اگر با سیب زمینی خام درست شود در کمتر از ۳۰ دقیقه آماده سرو و میل کردن است.

کوکو سیب زمینی را به عنوان یک نمونه از انواع غذای شام ساده و ارزان را با سیب زمینی پخته هم درست می‌کنند؛ که هم زمان بیشتری برای پخت لازم دارد (به خاطر مرحله پخت سیب زمینی) و هم کمی بیشتر از کوکو سیب زمینی با سیب زمینی خام روغن به خودش می‌گیرد. برای مطالعه طرز تهیه کوکو سیب زمینی به عنوان یک غذا برای شام سبک و ساده روی لینک مطلب کلیک کنید.

ماکارونی با گوشت چرخ کرده

ماکارونی با گوشت چرخ کرده یک غذای سریع برای شام است

ماکارونی با گوشت چرخ کرده جزو انواع غذای ایرانی با گوشت چرخ کرده پرطرفدار است که البته مدل ایرانیزه شده اسپاگتی ایتالیایی است. ماکارونی خوشمزه و مجلسی علاوه بر اینکه در مدت کوتاهی پخته و آماده می‌شود، برای یک شام سریع باب طبع بزرگ و کوچک است. ماکارونی با گوشت چرخ کرده حتی به عنوان یک غذای ساده برای مهمانی‌ها و دورهمی‌ها هم بسیار پرطرفدار است. برای مطالعه طرز تهیه ماکارونی با گوشت چرخ کرده به همراه فیلم آموزش تهیه آن روی لینک مطلب کلیک کنید.

انواع غذا و خوراک نونی برای شام

شام چی درست کنم نونی باشه؟ خوراک‌ها غذاهای ساده برای شام هستند که در طرز تهیه و سرو آن‌ها برنج جایی ندارد. غذاهای فینگرفودی نونی هم جزو لیست خوراک برای شام هستند که اتفاقا به خاطر راحتی در زمان سرو، پرطرفدار هستند. در مواد لازم مورد استفاده در خوراک‌ها هم از انواع سبزیجات می‌توانید استفاده کنید و هم انواع گوشت و حبوبات. این غذاها برای شام را می‌توان همراه با نان یا بدون نان سرو کرد.

بادمجان شکم پر

طرز تهیه بادمجان شکم پر

«بادمجان شکم پر» یا «شکم پاره» یا به قول ترک‌ها «قارنی یارخ» از جمله لذیذترین خوراک‌هایی است که می‌توانید با بادمجان برای یک شام خوشمزه و نونی درست کنید و برای خوراک شام مهمانی هم یک گزینه عالی است. ترک‌ها مدعی‌اند که قارنی یارخ را برای اولین بار آن‌ها درست کرده‌اند و مناطق دیگر به خصوص استان‌های شمالی از روی دست آن‌ها به دستور پخت این غذا رسیده‌اند. البته بادمجان شکم پر شمالی‌ها در جزییات با قارنی یارخ فرق دارد.

به هر حال بادمجان شکم پر یا شکم پاره یا قارنی یارخ نخستین بار دستپخت هر قومی که بوده از انواع غذای نونی خوشمزه و مناسب برای شام و البته ناهار است. برای مطالعه روش‌های طرز تهیه بادمجان شکم پر به عنوان یکی از خوشمزه‌ترین خوراک‌های بادمجان شکم پر مجلسی با گوشت چرخ کرده یا بدون گوشت به روش‌های ترکی و شمالی روی لینک مطلب کلیک کنید.

پیراشکی سیب زمینی بدون فر

طرز تهیه پیراشکی سیب زمینی برای یک شام نونی و بدون برنج

سیب زمینی هم برادر بادمجان است و مثل بادمجان ده‌ها غذای خوشمزه، آسان و به صرفه می‌توان با آن درست کرد. از انواع کوکو و کتلت گرفته تا به عنوان یکی از مواد اصلی انواع پلو و خورش می‌توانید روی سیب زمینی حساب کنید.

اگر دستور پخت یکی از انواع غذای محبوب نونی و یک خوراک خوشمزه به خصوص برای وعده شام را بخواهید که اتفاقا خیلی هم سریع آماده می‌شود پیشنهاد ما غذا برای شام به شما «پیراشکی سیب زمینی بدون فر» است.

«پیراشکی سیب زمینی» یکی از خوشمزه‌ترین و ساده‌ترین غذاهای اسنکی و جزو انواع غذای خوشمزه با سیب زمینی در سرتاسر دنیاست که اصالت روسی دارد و با مواد مختلف می‌توان داخل آن را پر و طبخ کرد. برای خواندن طرز تهیه پیراشکی سیب زمینی بدون فر روی لینک مطلب کلیک کنید.

کوکو لوبیا سبز

طرز تهیه کوکو لوبیا سبز برای وعده شام نونی و بدون برنج

«کوکو لوبیا سبز» یک غذای نونی و سبک مناسب شام. همان‌طور که از اسم این غذا پیداست، ماده اصلی آن، لوبیا سبز خرد شده است که با تخم مرغ و دیگر ادویه‌ها ترکیب لذیذ و متفاوتی خواهد داشت. اضافه کردن پنیر پیتزا هم آن را مدرن و خوشمزه‌تر می‌کند. تبریزی‌ها از آن به عنوان یک غذای نونی ساده و سبک برای شام استقبال زیادی می‌کنند.

از طرفی همه می‌دانند که سلیقه تبریزی‌ها در پخت انواع غذاها زبانزد است. توصیه می‌کنیم شما هم این کوکوی مقوی را به عنوان یک شام جدید و راحت در لیست شام بگنجانید. برای مطالعه طرز تهیه کوکو لوبیا سبز روی لینک مطلب کلیک کنید.

فلافل

طرز تهیه فلافل به سبک بازاری و جنوبی

احتمالا با شنیدن نام «فلافل»، یاد آبادان و اهواز بیفتید و دلتان هوس طعم تند این غذای خیابانی محبوب را بکند. البته فلافل در اصل غذای عربی است و لبنانی‌ها خود را صاحب اصلی آن می‌دانند. یکی از بهترین انواع غذای نونی برای شام ساده همین «فلافل» است که می‌توان به مواد اولیه آن که نخود است، باقلا سبز هم اضافه کرد.

در ضمن می‌توانید آن را به هر اندازه که دوست دارید تند و تیز درست کنید. برای مطالعه طرز تهیه فلافل ترد و خوشمزه به عنوان یک پیشنهاد غذا برای شام روی لینک مطلب کلیک کنید.

کوفته تبریزی با سویا

کوفته تبریزی با سویا یک غذای نونی و ساده برای شام

شام چی درست کنم خسته شدم! اگر می‌خواهید یک غذای ساده و ارزان برای شام درست کنید که تکراری هم نباشد پیشنهاد ما به شما «کوفته تبریزی با سویا» است. یک غذای نونی سبک که قطعا گیاهخواران هم حسابی از آن استقبال می‌کنند. برای مطالعه طرز تهیه یک کوفته تبریزی گیاهی خوشمزه روی لینک مطلب طرز تهیه کوفته تبریزی با سویا کلیک کنید.

کوفته تبریزی با گوشت

طرز تهیه کوفته تبریزی اصل با ترکیب دقیق سبزی

یک غذای آبدار برای شام و یک غذای مناسب برای مهمانی که اتفاقا شام مقوی هم هست. در میان معروف‌ترین طرز تهیه انواع کوفته فرنگی و ایرانی، «کوفته تبریزی» نیازی به معرفی ندارد.

البته خیلی‌ها این نگرانی را دارند که کوفته تبریزی که درست می‌کنند، از هم بپاشد. به همین خاطر ریسک تهیه آن را به جان نمی‌خرند و این کار را به بزرگ‌ترهای فامیل می‌سپارند. ما در مجله کوروش طرز تهیه کوفته تبریزی اصیل را به همراه همه فوت و فن‌های کلیدی آن برای شما آماده کرده‌ایم. برای مطالعه طرز تهیه کوفته تبریزی روی لینک مطلب کلیک کنید.

این مطلب را بخوانید:

رازها و فوت و فن های کوفته تبریزی و نکات مهم برای وا نرفتن و سفت شدن کوفته

کوفته عدس

کوفته عدس برای شام یک غذای مقوی است

«کوفته عدس» یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای ترکیه‌ای است و همان‌طور که از نامش پیداست است، در ترکیب مواد آن «عدس» نقش اول را بازی می‌کند. از مواد مختلف دیگری مثل سیر، تخم کتان، موسیر و سبزی‌های معطری مثل ریحان، پونه کوهی و جعفری هم در تهیه مایه کوفته استفاده می‌شود.

همچنین در این غذای با حال و سبک برای شام می‌توانید انواع ادویه‌ها را مثل نمک، فلفل پاپریکا، آویشن، زیره و … به کار ببرید. در ضمن برای کسانی که به خوردن غذاهای گیاهی علاقه دارند و از رژیم لاغری پیروی می‌کنند، کوفته عدس یکی از بهترین غذاهای نونی پختنی و فوری و با حال برای شام است. برای مطالعه طرز تهیه کوفته عدس روی لینک مطلب کلیک کنید.

کتلت کینوا

طرز تهیه کتلت کینوا

اگر همیشه یکی از جست‌ و جوهای شما در گوگل این است که «یه غذای مقوی برای شام میخوام» باید بدانید که در لیست متنوع کتلت‌ها، «کتلت کینوا» یکی از خوشمزه‌ترین و مقوی‌ترین‌هاست. کینوا که به خاطر فواید بسیار زیادش به «خاویار گیاهی» هم شهرت دارد، در برخی کشورها جایگزین مناسبی برای گندم به حساب می‌آید.

ورزشکاران هم بسیار به آن علاقه نشان می‌دهند. در ضمن این غذایی برای شام وگان‌ها هم هست. طرز تهیه این شام جدید و راحت نونی هم بسیار ساده و راحت است. برای مطالعه طرز تهیه کتلت کینوا روی لینک مطلب کلیک کنید.

کتلت بادمجان

طرز تهیه کتلت بادمجان

 

یک غذای ساده نونی برای شام «کتلت بادمجان» است. شاید خیلی‌ها کتلت را با همان سیب زمینی بشناسند ولی بادمجان هم یکی از صیفی‌جاتی است که در طرز تهیه کتلت می‌توان از آن استفاده کرد. کتلت بادمجان البته طرفداران زیادی هم دارد و با ترکیب بادمجان، تخم مرغ، جعفری، آرد یا نان سوخاری، سیر و پیاز به همراه سبزی‌های معطر، می‌توانید یک غذای خوشمزه و نونی و سبک برای غذای شام از آن بسازید. برای مطالعه طرز تهیه کتلت بادمجان به ۲ روش با گوشت و بدون گوشت روی لینک مطلب کلیک کنید.

کتلت هویج

طرز تهیه کتلت هویج

از جمله انواع غذای نونی خوشمزه و ساده برای شام درست کردن نسخه‌های مختلف «کتلت» است. هویج هم از دیگر صیفی‌جاتی است که می‌توانید با آن کتلت درست کنید. اگر با طعم شیرین هویج رابطه چندان خوبی ندارید، استفاده از گرد لیمو یا اضافه کردن مقدار کمی آبلیمو به هویج و مواد دیگر هم می‌تواند نظرتان را نسبت به این غذای نونی برای شام تا حدی عوض کند.

البته اگر تنوع دادن به برنامه غذایی شام برایتان مهم است از ۲ روش تهیه کتلت هویج غافل نشوید که هم با گوشت و هم بدون گوشت می‌توانید آن را درست کنید. برای مطالعه طرز تهیه کتلت هویج روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

بیشتر بخوانید: رازهای خوشمره شدن انواع کتلت

انواع غذای آبدار برای شام

غذاهای آبکی یا آبدار برای شام بسیار محبوب هستند. این غذاها هم در میان سالمندان و کودکان پرطرفدار است و هم برای بزرگسالانی که می‌خواهند غذاهای خشک نونی یا غذاهای برنجی مصرف نکنند و هر از گاهی لیست غذای شام خود را با غذاهای جدید تنوع بدهند. عدسی، نخود آب، لوبیا گرم و … جزو پرطرفدارترین غذاهای آبکی یا آبدار برای شام و حتی ناهار و صبحانه هستند.

عدسی

طرز تهیه عدسی لعابدار و خوشمزه

«عدسی» را خیلی‌ها به عنوان صبحانه هم درست می‌کنند ولی می‌تواند در لیست بلند بالای غذای سریع برای شام آبدار زمستانی و تابستانی هم جای خودش را باز کند. این غذای سنتی و مقوی، برای همه سنین مناسب است و اتفاقا سیرکنندگی زیادی هم دارد. می‌توانید در تهیه عدسی هم گوشت استفاده کنید و هم آن را بدون گوشت درست کنید.

البته اگر در تهیه عدسی گوشت به کار می‌برید حتما باید زمان زیادتری را هم به پخت آن اختصاص بدهید. اضافه کردن ادویه‌ها و سبزی‌های خشک یا تازه معطر هم طعم آن را بسیار لذیذ می‌کند. حتی برخی افراد برای لعاب بیشتر و طعم متفاوت‌تر، در مراحل پایانی پخت عدسی، به آن کمی ورمیشل یا نودل هم اضافه می‌کنند که به سلیقه خودتان بستگی دارد. برای مطالعه طرز تهیه عدسی لعابدار روی لینک مطلب کلیک کنید.

خوراک لوبیا چیتی (لوبیا گرم)

خوراک لوبیا چیتی یا لوبیا گرم یک غذای آبدار و مفید برای شام است

خیلی‌ها به خاطر زمان زیادی که باید به پخت لوبیا اختصاص داد، ترجیح می‌دهند کنسرو لوبیا گرم تهیه کنند و از طعم آن لذت ببرند. ولی حتما می‌دانید که اگر خودتان دست به کار شوید و این شام با نان را درست کنید حتما هم لوبیا گرم سالم‌تری می‌پزید و هم می‌توانید بنا به طبع و سلیقه‌تان، برخی ادویه‌ها و سبزیجات را به آن‌ها اضافه کنید.

برای لعاب انداختن لوبیا گرم هم روش‌های مختلفی وجود دارد. استفاده از سیب زمینی یا آرد حل شده در آب، از روش‌های متداول غلظت دادن به خوراک لوبیا چیتی است. برای یاد گرفتن بقیه تکنیک‌ها و آموزش طرز تهیه لوبیا گرم روی لینک مطلب کلیک کنید و همین حالا به جای پرسیدن این سوال که شام سبک چی بپزم، دست به کار شوید.

نخود آب

طرز تهیه نخود آب

یکی از انواع شام آبدار و مقوی برای کسانی که می‌خواهند هم یک شام نونی و آبدار و مقوی بخورند و هم برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کنند، «نخود آب» غذایی بسیار مناسب است. یکی از انواع غذای نونی خوشمزه برای شام و البته ناهار. اگر می‌خواهید این غذا را در مدت زمان کمتری بپزید، از زودپز استفاده کنید. برخی هم به این غذا گوشت گوسفند یا گوساله اضافه می‌کنند.

به کار بردن سبزی‌های معطر تازه یا خشک هم می‌تواند به لذت چشیدن یک طعم متفاوت و خوشمزه کمک زیادی کند. همچنین از ادویه‌های مختلف می‌توانید در تهیه نخودآب استفاده کنید. البته خیس کردن نخود از قبل را فراموش نکنید. برای مطالعه ۲ روش طرز تهیه نخود آب روی لینک مطلب کلیک کنید.

خورشت بامیه بدون گوشت

خورشت بامیه بدون گوشت یک غذای سبک و مقوی برای شام است

«خورش بامیه گیاهی» یک غذای خوشمزه برای شام به همراه برنج یا نان است. خورش بامیه مجلسی جنوبی هم با گوشت یا مرغ درست می‌شود و هم نوع بدون گوشت آن بسیار محبوب است. در ضمن طرز تهیه خورش بامیه به عنوان یک شام ساده و لذیذ خیلی هم آسان است. اگر گیاهخوار هستید یا به هر دلیلی منع مصرف گوشت و مرغ دارید خودتان را از خواص بی‌شمار بامیه محروم نکنید.

از تکه‌های سویا میت یا همان سویا تکه‌ای هم می‌توانید در ترکیب این خورش گیاهی استفاده کنید. برای مطالعه طرز تهیه خورشت بامیه خوشمزه می‌توانید به مقاله طرز تهیه خورشت بامیه با سویا و بدون گوشت مراجعه کنید.

آش دوغ

طرز تهیه آش دوغ

هر چند انواع آش را معمولا به عنوان پیش غذا می‌شناسیم ولی می‌توانند یک غذای سالم و سبک برای شام هم حساب شوند. لیست آش‌ها و سوپ‌های ایرانی بسیار بلند بالا است ولی از میان آن‌ها «آش دوغ»، یک غذای آبدار برای شام و البته بسیار محبوب هم هست. اگر می‌خواهید چند مدل غذا برای شام درست کنید آش دوغ را هم به عنوان یک گزینه شام آبدار و سبک در لیست غذای شام خود بگنجانید.

این غذای نونی سریع به شمال غرب کشور تعلق دارد و دوغ هم ماده اصلی آن است. البته باید هنگام درست کردن، حواستان به نکاتی باشد که باید برای جلوگیری از بریده شدن دوغ انجام دهید. ما فوت را و فن‌های لازم برای نبریدن دوغ را هم به شما گفته‌ایم. برای مطالعه طرز تهیه انواع آش دوغ شهرهای مختلف روی لینک مطلب کلیک کنید.

انواع سبک‌های کال جوش یا کله جوش

کله جوش برای شام ساده

اگر می‌خواهید چند مدل غذا برای شام درست کنید، کال جوش را در لیست شام نونی و آبدار قرار دهید. این غذا با ترکیب سبزیجات و کشک، به همراه آب درست می شوند. البته قدیمی‌ ترها اعتقاد داشتند که کشک آن را حتما باید به صورت ساییده شده در آن به کار برد؛ ولی استفاده از انواع کشک در کله جوش اختیاری است. روش‌های مختلفی هم برای تهیه این غذای نونی آبدار و سبک و ساده برای شام وجود دارد. برای مطالعه طرز تهیه کله جوش بجنوردی،‌ کله جوش با دوغ و کله جوش تهرانی روی لینک مطالب کلیک کنید.

حتما بخوانید  22 ترفند حرفه‌ای تمیزکاری خانه با شوینده مناسب سطوح مختلف

انواع غذای ساده و سبک برای شام

غذاهای ساده‌ای که با نان خورده می‌شوند معمولا جزو دسته غذاهای ساده و سبک برای شام هستند که می‌توانند مدت زمان بیشتری شما را سیر نگه دارند. معمولا در میان کسانی که رژیم لاغری دارند یا گیاهخوار هستند، انواع شام نونی سبک و غذای بدون برنج طرفداران زیادی دارد. این مدل غذاها هم معمولا سریع درست می‌شوند و هم در آن‌ها مواد ساده‌ای به کار می‌رود.

حمص یا هوموس

طرز تهیه انواع حمص لبنانی

غذای ساده و بی دردسر برای شام چی درست کنم؟ در معرفی غذا برای شام انواع «هوموس» یا «حمص» جزو غذاهای آسان و راحت و نونی برای شام هستند. اصالت هوموس به لبنان بر‌می‌گردد و یک غذای عربی و خاورمیانه‌ای است. این غذای مناسب شام با مواد مقوی که در طرز تهیه آن به کار رفته است، تا مدت زیادی می‌تواند شما را سیر نگه دارد. استفاده از مواد متفاوت و حتی به نظر متناقض، از این غذای ساده برای شام یک معجون خوشمزه درست کرده است که خیلی‌ها طعم آن را دوست دارند.

سس تهینی، آبلیمو، ارده، سیر، روغن زیتون به همراه نخود پخته شده، مواد اصلی حمص را تشکیل می‌دهند. به جای نخود می‌توانید از دال عدس هم در طرز تهیه حمص استفاده کنید. برای مطالعه طرز تهیه هوموس نخود و طرز تهیه حمص دال عدس  روی لینک مطالب کلیک کنید.

حمص بادمجان

حمص بادمجان یک غذای نونی مقوی برای شام

«حمص بادمجان» یا «هوموس بادمجان» یک غذای خوشمزه و مفید است که می‌توانید از آن به عنوان پیش غذا یا حتی یک شام سبک و ساده استفاده کنید. در طرز تهیه حمص به عنوان یک پیش غذای عربی با بادمجان کبابی معمولا از نخود و ارده هم استفاده می‌شود. اما می‌توانید این هوموس بادمجان را با لوبیا سفید نیز آماده کنید. برای مطالعه طرز تهیه حمص بادمجان روی لینک مطلب کلیک کنید.

 

انواع بورانی

طرز تهیه انواع بورانی

برای غذای شام ساده و بی دردسر، بورانی‌ها بسیار مناسب هستند. انواع بورانی از ترکیب ماست با ادویه‌ها، سبزیجات و صیفی‌جات مختلف درست می‌شوند و از انواع غذای نونی خوشمزه برای شام محسوب می‌شوند.

این غذای نونی سبک برای شام هم طرز تهیه آسانی دارد و هم برای کسانی که رژیم گیاهخواری را دنبال می‌کنند، بسیار مناسب خواهد بود. حتی می‌توانید بورانی را به عنوان یک غذای نونی فوری یا پیش غذا هم درست و میل کنید.

از بین بورانی‌ها، بورانی اسفناج، بورانی بادمجان و بورانی کدو طرفدارهای بیشتری دارند. برای مطالعه طرز تهیه هر یک از انواع بورانی روی لینک مطلب کلیک کنید.

میرزا قاسمی

طرز تهیه میرزا قاسمی یک غذای ساده برای شام

«میرزا قاسمی» یک غذای ساده برای شام و از غذاهای محبوب شمالی است که در همه نقاط ایران طرفدارهای زیادی دارد. مواد اصلی آن هم گوجه فرنگی و بادمجان است. برای این که طعم اصیل میرزا قاسمی را تجربه کنید، باید بادمجان و گوجه به صورت کبابی درآورید. تخم مرغ یا تخم اردک هم به عنوان یکی از مواد اصلی آن، به کار می‌رود.

در ضمن برای خوشمزه و خوش عطر شدن آن، سیر را فراموش نکنید. این شام نونی راحت و بی‌دردسر را در برنامه غذایی‌تان قرار دهید و برای مطالعه طرز تهیه میرزا قاسمی روی لینک مطلب کلیک کنید.

 

لیست شام ساده دانشجویی و مجردی

همان‌طور که از اسم این لیست هم پیداست، قرار است در ادامه، پیشنهاد غذا برای شام، شامل غذاهای ساده و راحت و حتی ارزان برای شام باشد. این غذاها اتفاقا بسیار خوشمزه هستند و حتی می‌‌توانند به عنوان یک شام دانشجویی و مجردی یا یک میان وعده سبک هم به کار بروند.

کشک بادمجان

طرز تهیه کشک بادمجان و فوت و فن های آن

«کشک بادمجان» هم یکی از چند نمونه غذای نونی و ساده برای شام است که اتفاقا طرفداران زیادی دارد. این غذا برای گیاهخواران هم یک گزینه عالی شام نونی و ساده به حساب می‌آید. کشک، بادمجان، پیاز و نعنا خشک مواد اصلی این غذای محبوب هستند که البته با گردوی خرد شده هم می‌توانید طعم این غذا مناسب شام را دلپذیرتر کنید.

برای درست کردن یک کشک بادمجان حرفه‌ای، به رغم ظاهر ساده‌ای که دارد، باید نکات زیادی را رعایت کنید که در نهایت یک خوراک نونی خوشمزه برای شام از آب در بیاید. برای مطالعه طرز تهیه کشک بادمجان روی لینک مطلب کلیک کنید.

بیشتر بخوانید: ۸ روش موثر و آسان برای رفع شوری کشک بادمجان

املت قهوه خانه ای با رب یا گوجه فرنگی

املت یک شام دانشجویی و مجردی خوشمزه و ارزان

انواع مختلف املت معمولا جزو غذاهای مخصوص شام است که می‌توان آن را برای ناهار یا صبحانه هم درست کرد. مواد مورد استفاده در تهیه املت‌ها هم بسیار ساده و در دسترس است. خیلی‌ها ترجیح می‌دهند حتی در دورهمی‌های خودمانی این غذا را درست کنند.

هر چند املت به عنوان یک غذای ساده معروف است ولی برای خوش طعم شدن و گرفتن بوی تخم مرغ، باید از فوت و فن‌های تهیه این غذای خوشمزه پیروی کنید. برای درست کردن املت به روش قهوه خانه‌های قدیمی کافی است سری به لینک آن بزنید.

ماکارونی با سویا

ماکارونی با سویا یک شام محبوب مجردی و دانشجویی است

ماکارونی با سویا یک شام مجردی و خوابگاهی محبوب است که با مواد ساده و در دسترس می‌توانید خیلی سریع آن را آماده کنید. اگر هم گیاهخوار هستید ماکارونی با سویا یک شام عالی و ساده برای شماست. برای مطالعه طرز تهیه ماکارونی با سویا روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

کتلت مرغ

طرز تهیه کتلت مرغ با مرغ خام یا پخته

«کتلت مرغ» یا «کباب شامی مرغ» یک شام با حال و یکی از خوشمزه‌ترین و ساده‌ترین غذاهای نونی سریع ایرانی برای شام و ناهار است. کتلت مرغ با مرغ خام و پخته هر دو قابل تهیه است. یک غذا با مرغ نونی سریع و آسان و یک شام بدون سیب زمینی است که هم برای شام مهمانی و هم برای شام روزانه یک گزینه عالی و مقوی است.

برای مطالعه طرز تهیه کتلت مرغ مجلسی ترد و خوشمزه با مرغ خام یا پخته روی لینک مطلب کلیک کنید.

 

لیست غذا برای مهمانی شام مجلسی با برنج و بدون برنج

معمولا در لیست غذا برای مهمانی شام، از انواع غذاهایی نام برده می‌شود که با برنج سرو می‌شوند و به قول معروف به عنوان غذاهای مجلسی برای مهمانی شام رسمی شناخته می‌شوند. اما از این چند کلمه غذای مهمانی یا غذای مجلسی اصلا نترسید، این غذاها بعضا هم می‌توانند طرز تهیه راحتی داشته باشند و هم با مواد ساده‌ای تهیه شوند. اگر شما هم قرار است برای وعده شام، مهمان داشته باشید، می‌توانید از این لیست کمک بگیرید.

کباب کوبیده

طرز تهیه کباب کوبیده حرفه ای با تمام فوت و فن های آن

اگر اهل شام خوردن هستید یا برای مهمانی می‌خواهید یک غذا برای مهمانی شام بدون برنج یا با برنج و در عین حال مجلسی برای درست کنید چه چیزی بهتر از «کباب کوبیده»؟ شما می‌توانید کباب کوبیده را به صورت خوراک برای شام بدون نان و با برنج سرو کنید. برای مطالعه طرز تهیه کباب کوبیده به روش رستورانی، به همراه تمام فوت و فن‌های کباب کوبیده روی لینک مطلب کلیک کنید.

بیشتر بخوانید: فوت و فن ها و رازهای کباب کوبیده خوشمزه

ته چین مرغ مجلسی

ته چین مرغ

«ته چین» یکی از غذاهای مجلسی و در عین حال خوشمزه‌ ایرانی است که در میان پلوهای مجلسی حسابی پرطرفدار است. به همین خاطر اگر آن را به عنوان شام مهمانی با برنج و مرغ هم تهیه کنید، حتما انتخاب خوبی کرده‌اید.

در طرز تهیه ته چین مرغ اصلا نیازی به صرف زمان خیلی طولانی ندارید چون این غذا در ظرف ۴۵ دقیقه تا نهایت ۱ ساعت می‌پزد. برای آماده‌سازی این شام سریع مهمانی هم باید نکاتی را رعایت کنید که در مقاله طرز تهیه آن با جزییات به آن‌ها پرداخته‌ایم. اکر همه فوت و فن‌‌های کلیدی را رعایت کنید، حتما یک شام مهمانی عالی را در دورهمی‌تان خواهید داشت. برای مطالعه طرز تهیه ته چین مرغ روی لینک مطلب کلیک کنید و فیلم آموزش تهیه ته چین مرغ را هم تماشا کنید.

خورش فسنجان

خورش فسنجان مجلسی برای شام مهمانی یک گزینه عالی است

به لیست شام مهمانی مجلسی، «خورش فسنجان» را هم می‌توانید اضافه کنید. تقریبا همه از این غذا خوششان می‌آید. البته باید حواستان باشد که شیرینی یا ملسی آن زیاده از حد نشد. در روی تهیه خورشت فسنجون، به روغن افتادن خورش، یک مساله مهم است که ما در مجله کوروش همه‌ی فوت و فن‌های خورش فسنجان جا افتاده را برایتان آورده‌ایم. برای مطالعه طرز تهیه خورش فسنجان مجلسی با مرغ و اردک و سایر انواع گوشت و همچنین فسنجان وگان و بدون گوشت و تماشای فیلم طرز تهیه فسنجان روی لینک مطلب کلیک کنید.

مرصع پلو

مرصع پلو

به لیست انواع غذای مجلسی برای شام مهمانی، «مرصع پلو» را هم اضافه کنید. اصالت این شام خوشمزه و لذیذ به شهر قزوین برمی‌گردد و در آن ترکیب مغزهای مختلف از جمله خلال بادام و خلال پسته، به همراه زرشک، کشمش و خلال پرتقال یک شام مجلسی خوشرنگ را می‌سازند. طرز تهیه مرصع پلو اصلا کار سختی نیست و در نهایت هم یک غذای لذیذ برای وعده شام خواهید داشت.

بهتر است گوشتی را که برای درست کردن مرصع پلو به کار می‌برید، از نوع بدون استخوان باشد و خلال‌ها هم باید در انتها به عنوان تزیین روی برنج قرار بگیرند. این شام مجلسی یکی از بهترین ایده‌ها برای شام مهمانی‌‌ است. برای مطالعه طرز تهیه مرصع پلو با مرغ و گوشت روی لینک مطلب کلیک کنید.

قورمه سبزی

قورمه سبزی

«قورمه سبزی» پای ثابت غذاهای اصیل ایرانی است و به ندرت اتفاق می‌افتد که کسی آن را دوست نداشته باشد. شاید جالب باشد بدانید که روش تهیه قورمه سبزی در شهرهای مختلف متفاوت است ولی عموما از یک دستور مشابه برای درست کردن آن استفاده می‌شود. معمولا چیزی که طعم و رنگ قورمه سبزی‌‌ها را متفاوت می‌کند‌، ادویه‌ها، چاشنی‌ها و ترکیب و اندازه سبزی‌های قورمه سبزی در شهرهای مختلف است.

در هر حال از هر دستور پختی که برای پختن خورش سبزی یا قورمه سبزی استفاده می‌کنید باید حواستان باشد که فوت و فن‌های طلایی طرز تهیه قورمه سبزی را هم به کار ببندید تا در نهایت یک شام خوشمزه و یک قورمه سبزی به روغن افتاده را به عنوان شام مهمانی سرو کنید. برای مطالعه طرز تهیه قورمه سبزی به روش شهرهای مختلف روی لینک مطلب کلیک کنید.

انواع ماهی شکم پر

ماهی شکم پر برای مهمانی شام یک غذای عالی است

انتخاب «ماهی شکم پر» به عنوان یک شام مجلسی و شیک، یک انتخاب هوشمندانه و البته لوکس است. البته که اگر این شام خوشمزه مهمانی را درست کنید، می‌توانید سلیقه و هنر خودتان را هم به نمایش بگذارید. فقط باید فوت و فن‌ها گرفتن بوی زهم ماهی را بلد باشید که اصلا هم سخت نیست.

علاوه بر این موادی که برای پر کردن شکم ماهی استفاده می‌کنید باید نسبت‌های رعایت‌شده داشته باشند تا طعم لذیذ ماهی شکم پر را تجربه کنید. می‌توانید طرز تهیه ماهی قزل آلا شکم پر به همراه همه نکات مورد نیاز برای پخت آن را در مجله کوروش بخوانید. البته ماهی سفید شکم پر هم یک گزینه عالی برای شام است. برای مطالعه مقاله طرز تهیه ماهی سفید شکم پر هم روی لینک مطلب کلیک کنید.

زرشک پلو با مرغ

زرشک پلو با مرغ، غذای مجلسی ایرانی

برای ما ایرانی‌ها «زرشک‌پلو با مرغ» به یک جزء جدانشدنی از سفره غذاهای مخصوص مهمانی تبدیل شده است. این غذای خوشمزه مجلسی هم برای ناهار و هم برای شام مهمانی یک غذای دلچسب و البته پرطرفدار است. کمتر کسی هم پیدا می‌شود که با زرشک پلو با مرغ میانه چندان خوبی نداشته باشد.

اما فراموش نکنید که همین غذای به ظاهر ساده، برای این‌که تبدیل به یک غذای مناسب مهمانی شام یا ناهار شود باید در طرز تهیه آن، نکات و فوت‌ و فن‌های پخت را به خوبی رعایت کنید. ما در مجله کوروش روش پخت و فوت و فن‌های درست کردن زرشک پلو با مرغ را برایتان آماده کرده‌ایم. می‌توانید برای مطالعه مقاله طرز تهیه زرشک پلو با مرغ روی لینک مطلب کلیک کنید و همه ریزه‌کاری‌‌های تهیه آن را یاد بگیرید.

قیمه نثار

برای شام مهمانی قیمه نثار را به روش قزوینی درست کنید

«قیمه نثار» یکی از محبوب‌ترین غذاهای ایرانی برای شام مهمانی و از مشهورترین غذاهای قزوینی است. البته با قیمه تفاوت دارد و اصلا شبیه هم نیستند. قیمه نثار در اصل یک پلوی خوشمزه، خوش‌رنگ و خوش‌ عطر است. قزوینی‌های اصیل قیمه نثار را با گوشت گوسفندی درست می‌کنند و هنوز هم گاهی در مجالس عروسی، نذری و شب سال تحویل و شام شب یلدا مثل زمان‌های قدیم سرو می‌شود.

«قیمه نثار با مرغ» هم بسیار خوش‌طعم است. در این غذا همچنین از ادویه خاص قیمه نثار استفاده می‌‌شود. برای تهیه این شام خوشمزه مناسب مهمانی باید ابتدا گوشت شسته شده و خشک شده را به صورت قیمه‌ای خرد کنید. خلال پسته و بادام را در یک فنجان گلاب خیس کنید. پیاز را به صورت نازک خلال کنید و پیاز داغ فراوان درست کنید. برای خواندن ادامه مقاله طرز تهیه قیمه نثار قزوینی با تماشای فیلم طرز تهیه قیمه نثار روی لینک مطلب کلیک کنید.

آلبالو پلو

طرز تهیه آلبالو پلو با گوشت مرغ شام تابستانی شیرازی

«آلبالو پلو» یکی از بهترین غذاهای مجلسی برای شام مهمانی است که می‌توانید با گوشت چرخ‌کرده به صورت قلقلی، گوشت تکه‌ای گوسفندی و مرغ آبپز و سرخ شده تهیه کنید. این شام مهمانی یک غذای تابستانی هم به حساب می‌آید و البته در تمام طول سال پرطرفدار است.

برای درست کردن این شام خوشمزه اصالتا شیرازی ابتدا باید هسته آلبالوها را جدا کنید و آن‌ها را در یک قابلمه ریخته و شکر را لابه‌لای آن‌ها بریزید. قابلمه آلبالو و شکر را روی شعله ملایم گاز بگذارید و بعد از به جوش آمدن اجازه دهید آلبالوها به مدت ۳۰ دقیقه با شکر بجوشند. در این فاصله برنج را به صورت آبکش درآورید.

برای مشاهده ادامه مراحل طرز تهیه این شام خوشمزه و مجلسی، روی مقاله طرز تهیه آلبالو پلو کلیک کنید.

خورش مرغ کاری با برنج

طرز تهیه خورش مرغ کاری با ماست و خامه ؛ یک غذای هندی خوشمزه

دیگه نگو شام چی بپزم چون ترکیب مرغ با ماست و خامه برای ما ایرانی‌ها که معمولا مرغ را به صورت خورش یا سرخ شده استفاده می‌کنیم، تنوع خوبی جهت درست کردن غذای جدید برای شام است. برای تهیه «خورش مرغ کاری» به عنوان یک شام مجلسی باید مرغ را در یک سس مخصوص با ماست و خامه قرار دهید و بعد آن‌ها را بپزید.

ترکیب ادویه‌‌‌های خوشمزه و معطر هندی مثل کاری، زنجبیل، فلفل قرمز، پاپریکا و … طعم منحصر‌به‌فردی به این غذا می‌دهد. فقط به خاطر داشته باشید که غذاهای هندی معمولا طعم تند و تیزی دارند که البته می‌توانید میزان استفاده از ادویه‌ها را با طبع و سلیقه‌تان سازگار کنید.

برای درست کردن خورش مرغ کاری با ماست و خامه به عنوان یک شام مهمانی ابتدا سس خورش را آماده کنید. در یک ماهیتابه و روی حرارت متوسط گاز کره آب شده را کمی گرم و پیازهای خرد شده را اضافه کنید. حدود ۵ دقیقه در کره تفت دهید تا سبک شوند.

۴ حبه سیر رنده شده را اضافه کنید و کمی تفت دهید. زیره سبز، یک قاشق چای‌خوری نمک، پودر میخک، زنجبیل، پودر فلفل قرمز، دارچین و زردچوبه را هم اضافه کنید و با سیر و پیازها کمی تفت دهید. دو دقیقه زمان برای این مرحله کافی است. برای مشاهده ادامه مراحل پخت این غذای مناسب شام، روی لینک مقاله طرز تهیه خورش مرغ کاری کلیک کنید.

مرغ لیمویی

مرغ لیمویی آبدار و خوشمزه برای شام

«مرغ لیمویی» یک غذای مجلسی برای شام است که چون هم هیجان‌انگیز و هم خوشمزه است، می‌توانید آن را در جمع خانواده و مهمانی‌ها درست کنید. این غذای متفاوت را با ادویه‌های مختلف که باب طبع و ذائقه‌تان است، می‌توانید مزه‌دار کنید. مرغ لیمویی را هم در فر و هم در قابلمه می‌توانید بپزید. برای درست کردن مرغ لیمویی در یک ظرف ۱ قاشق چای‌خوری پوست لیمو، ۱ قاشق سوپ‌خوری روغن زیتون، خردل، ریحان، آویشن و نمک را با هم مخلوط کنید.

مرغ‌ها را به مخلوط به دست‌ آمده آغشته کنید، به طوری که کل مرغ را بپوشاند. روی مرغ‌‌ها را با سلفون بپوشانید و ۱ تا ۲ ساعت در یخچال استراحت دهید. در نهایت برای اینکه این غذای اصلی لذیذ را به بهترین نحو بپزید، باید یکسری جزییات آشپزی را رعایت کنید. برای آموزش پخت این غذای خوشمزه برای شام می‌توانید مقاله طرز تهیه مرغ لیمویی را بخوانید.

خورش مرغ ناردون زعفرانی

خورش مرغ ناردون زعفرانی

شمالی‌ها فهرست متنوعی از انواع غذا با مرغ دارند که «خورش مرغ ناردون» یکی از آنها است. «ناردون» که به معنی دانه انار است، جزء اصلی خورش ناردون به همراه مرغ است. این غذا در عروسی‌های شمالی، شام شب یلدا و شب عید نوروز تهیه می‌شود. رب انار، آب انار، زعفران و ادویه‌های معطر، چاشنی‌های این غذای لذیذ مازندرانی به شمار می‌روند. برای تهیه این غذای ساده برای شام، مقاله طرز تهیه خورش مرغ ناردون زعفرانی را بخوانید.

جوجه کباب زعفرانی

طرز تهیه جوجه به عنوان شام خوشمزه مهمانی

در نگاه اول طرز تهیه «جوجه کباب» به عنوان شام خوشمزه مهمانی، کار چندان سختی به نظر نمی‌رسد، اما حقیقت این است که آماده کردن و تدارک دیدن یک جوجه کباب زعفرانی آبدار و خوشمزه و خوش عطر کار هر کسی نیست. برای درست کردن جوجه کباب خوشمزه خانگی با استخوان یا بدون استخوان برای شام، ابتدا باید گوشت را مزه‌دار کنید.

اما جوجه کباب را در چه موادی بخوابانیم؟ برخی دوست دارند جوجه کباب ماستی یا جوجه کباب با سس مایونز درست کنند و عقیده دارند که این مواد گوشت جوجه را ترد و لطیف می‌کنند اما واقعا نیازی به استفاده از این مواد نیست. برای تهیه این غذا برای شام، به لینک مقاله طرز تهیه جوجه کباب زعفرانی مراجعه کنید.

کباب چنجه

کباب چنجه از انواع غذا برای مهمانی شام رسمی است

تلفظ صحیح نام کباب چنجه به فارسی «کنجه» یا «قنجه» است و در زبان آذربایجانی«چنجه» تلفظ می‌شود. حالا دیگر در زبان فارسی هم عمدتا به آن چنجه می‌گویند که به احتمال زیاد متاثر از زبان آذری است. کباب چنجه اردبیلی و چنجه گیلانی بسیار مشهور هستند. کباب چنجه یک غذای گوشتی خوشمزه برای شام مهمانی است. برای مطالعه طرز تهیه کباب چنجه و یاد گرفتن فوت و فن‌های آبدار شدن آن به روش رستورانی روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

کباب کوبیده نگینی

کباب کوبیده نگینی یک غذای پرطرفدار برای شام مهمانی و رسمی

کباب نگینی یکی از مجلسی ترین کباب های ایرانی است که معمولا در مهمانی ها طرفداران زیادی دارد. کباب نگینی روی منقل، کباب نگینی در فر یا در ماهیتابه از روش های پخت کباب نگینی رستورانی هستند. برای مطالعه طرز تهیه کباب کوبیده نگینی را به صورت تابه ای و در فر و به شکل رولی و کباب نگینی روی منقل و همچنین آموزش طرز سیخ زدن کباب نگینی روی لینک مطلب طرز تهیه کباب کوبیده نگینی کلیک کنید.

خورش قیسی

طرز تهیه خورش قیسی با گوشت و مرغ برای شام

«خورش قیسی» یا «خورش قیصی» یکی از خوشمزه‌ترین خورش‌های ایرانی برای شام مهمانی و خودمانی است. همان‌ طور که از اسم این غذا پیداست، اصلی‌ترین ماده غذایی در خورش قیسی، همان برگ زردآلو یا قیسی است. به خورش قیسی، خورش قیصی یا خورش آلو و قیصی هم می‌گویند. این خورش خوشمزه و متفاوت، به عنوان یک خورش مجلسی و مخصوص شام و ناهار مهمانی هم استفاده می‌شود.

در اولین مرحله از طرز تهیه خورش قیسی خوشمزه، قیسی‌ یا برگ زردآلو را به خوبی بشویید و در یک ظرف بریزید. روی قیسی‌ها را با آب بپوشانید تا خیس بخورند و نرم شوند. یک شب تا صبح، قیسی‌ها را در دمای محیط یا یخچال قرار دهید.

اگر می‌خواهید همراه با قیسی از آلو‌های مختلف مثل آلو برغانی، آلو بخارا یا آلو جنگلی هم استفاده کنید،‌ همراه با قیسی، آن‌ها را خیس کنید. بعد از خیس و نرم شدن هم حتی‌الامکان هسته‌ آلوها را جدا کنید. برای مشاهده ادامه مراحل تهیه به مقاله طرز تهیه خورش قیسی مراجعه کنید.

ماهی سوخاری

طرز تهیه ماهی سوخاری

«ماهی سوخاری» هم یک غذای خوشمزه برای مهمانی شام است. سوخاری کردن ماهی، هم بوی زهم آن را می‌گیرد و هم طعم فوق‌العاده‌ای به آن می‌دهد. راه‌های مختلف و مواد گوناگونی هم در طرز تهیه ماهی سوخاری استفاده می‌شود. از ماهی سوخاری با آرد سفید گرفته تا پخت ماهی با آرد سوخاری. می‌توانید بنا به نیاز، سلیقه و امکاناتی که در اختیار دارید، یکی از راه‌ها را انتخاب کنید.

برای خواندن طرز تهیه ماهی سوخاری رستورانی پفکی و فوت و فن‌های آن مقاله روش‌های سوخاری کردن ماهی را بخوانید.

کباب کوبیده با سویا

کباب کوبیده با سویا بدون گوشت جزو انواع کباب اقتصادی و ارزان است

«کباب کوبیده با سویا» و بدون گوشت جزو انواع کباب اقتصادی و ارزان است. کباب کوبیده یکی از لذیذترین انواع کباب‌های ایرانی است که معمولا با گوشت قرمز چرخ شده و پیاز رنده شده آماده می‌شود. اما اگر به هر دلیلی دوست داشته باشید گوشت قرمز کمتری مصرف کنید، می‌توانید کباب کوبیده با سویا درست کنید. طرز تهیه کباب کوبیده با سویا در لیست غذا با سویا یک گزینه دلچسب برای شام نونی و برنجی است.

برای درست کردن کباب کوبیده با سویا برای شام مهمانی، به خصوص اگر گیاهخوار هستید، باید سویاها را در یک کاسه بریزید و مقداری آب به آن اضافه کنید. چند ساعت سویا را در آب خیس کنید. سپس سویا را با دست فشار دهید و به ظرف دیگری منتقل کنید. بعد از خیس خوردن سویا باید به وسیله چرخ گوشت دو بار سویا را چرخ کنید تا بافت آن نرم شود.

سپس سویاهای چرخ شده را در یک ظرف مناسب بریزید و برای درست کردن کباب کوبیده با سویا کنار بگذارید. توجه داشته باشید که وزن سویای شما بعد از خیس خوردن و فشار دادن باید حدود ۵۰۰ گرم باشد. برای مشاهده ادامه مراحل درست کردن این شام خوشمزه برای مهمانی، روی لینک مقاله طرز تهیه کباب کوبیده با سویا کلیک کنید.

شفته اراکی (کوفته اراکی)

طرز تهیه شفته اراکی

«شفته اراکی» یکی از اصیل‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای اراک برای عید نوروز است. طعم این غذا واقعا دلپذیر و خوشمزه است و اراکی‌ها معمولاً در جشن‌ها و روزهای خاص «شفته اراکی» را که در واقع نوعی کوفته است، سرو می‌کنند. برای درست کردن این غذا از گوشت چرخ کرده و آرد نخودچی استفاده می‌شود و سپس کوفته‌های خوشمزه داخل سس گوجه قرار می‌گیرند. اگر محدودیت مصرف گوشت قرمز دارید به همین ترتیب کوفته اراکی را با گوشت مرغ، بوقلمون یا به عنوان یک غذا با سویا تهیه کنید.

طعم این کوفته بسیار لذیذ و خوشمزه است و شباهت زیادی به سایر کوفته‌های ایرانی دارد. درست کردن کوفته اراکی بسیار ساده و راحت است. شما می‌توانید این غذا را همراه با نان یا برنج سرو کنید. برای تهیه شفته اراکی برای شام، بعد از این که پیاز و هویج را رنده کردید، در یک کاسه، گوشت چرخ کرده را با هویج، پیاز و سبزی‌های معطر خرد شده ترکیب کنید. مقداری آرد نخودچی و نمک و فلفل به گوشت اضافه کنید.

برای مشاهده ادامه مراحل تهیه، به مقاله طرز تهیه شفته اراکی مراجعه کنید.

کوفته هلو شیرازی

کوفته هلو برای شام خوشمزه

شاید اسم «کوفته هلو» برایتان جالب باشد ولی بد نیست بدانید که مواد به کار رفته در این کوفته، بسیار ساده است و البته هیچ ربطی به میوه «هلو» ندارد. این کوفته اصیل شیرازی به خاطر این که ظاهر و اندازه‌ای شبیه میوه هلو دارد، به کوفته هلو معروف شده و یکی از غذاهای نوروزی شیراز است.

کوفته هلو را در سس مخصوصی که در آن از رب گوجه فرنگی، سس انار یا سرکه و شیره به عنوان چاشنی استفاده می‌شود، می‌پزند. برای درست کردن کوفته هلو شیرازی به عنوان غذای ناهار، ابتدا باید مایه کوفته هلو را آماده و درست کنید و بعد از ورز دادن مواد، آن‌ها را در یخچال استراحت دهید.

در این فاصله سس کوفته هلو را درست کنید. در نهایت کوفته‌ها را به شکل گرد، فرم دهید و مواد میانی را در کوفته‌ها بگذارید. کوفته‌های آماده شده را در نهایت در سس قرار دهید و اجازه دهید کوفته هلو شیرازی به آرامی بپزد.

ادامه مراحل تهیه این غذای نونی برای ناهار را در مقاله طرز تهیه کوفته هلو بخوانید.

خورش بامیه با گوشت یا مرغ

طرز تهیه خورش بامیه با گوشت یا مرغ

طبع بامیه سرد و تر است. به همین دلیل یک غذای ایرانی مناسب برای شام ماه رمضان و در فصل تابستان غذایی مفید برای پیشگیری از گرمازدگی است. در ماه رمضان هم جلوی عطش و تشنگی را می گیرد. علاوه بر این بامیه یکی از مغذی‌ترین انواع سبزیجات و سرشار از کلسیم است. به همین خاطر استفاده از آن به صورت انواع خوراک و خورشت برای کودکان در حال رشد و سالمندان برای رشد و تقویت استخوان‌ها و درمان پوکی استخوان بسیار مفید است.

برای درست کردن «خورش بامیه مجلسی» ابتدا پیاز را ریز خرد و با کمی روغن تفت دهید تا سبک و طلایی شود. گوشت گوسفند خرد شده و شسته شده را به پیازها اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ گوشت برگردد. ادویه شامل فلفل و زردچوبه و در صورت تمایل کمی ادویه کاری به گوشت اضافه کنید. کمی دیگر تفت دهید تا طعم خامی ادویه‌ها گرفته شود.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه‌ خورش بامیه مجلسی با گوشت یا مرغ و نیز طرز تهیه خورش بامیه جنوبی و خوزستانی به همراه فیلم آموزش تهیه آن روی لینک مطلب کلیک کنید.

سالاد الویه

سالاد الویه یک غذای خوشمزه نونی برای شام مهمانی و دورهمی

سالاد الویه یک غذای سرد با ریشه روسی است که تقریبا همه طرز تهیه آن را بلد هستند. اما مسئله اینجاست که برای تهیه یک سالاد الویه لذیذ به سبک رستورانی باید نکات طلایی و فوت و فن‌های آن را بلد باشید تا یک سالاد الویه متفاوت داشته باشید. سالاد الویه معمولا با مرغ درست می‌شود اما می‌توانید آن را بدون مرغ و با انواع ژامبون یا به صورت گیاهی هم درست کنید.

رایج‌ترین مدل درست کردن الویه، تهیه سالاد الویه با مرغ آبپز است. هر چه میزان مرغ را بیشتر در نظر بگیرید، این سالاد خوشمزه‌تر خواهد گرفت. برای مطالعه طرز تهیه سالاد الویه و فوت و فن الویه رستورانی روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

انواع دلمه ایرانی و فرنگی

طرز تهیه انواع دلمه مجلسی ایرانی و فرنگی + فیلم آموزش تهیه

«دلمه» یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای ایرانی است که برای پذیرایی از مهمان‌ها و همچنین یک دورهمی خانوادگی لذت‌بخش، انتخاب شگفت انگیزی به عنوان یک غذای نونی برای شام محسوب می‌شود. معمولاً دلمه به روش‌های مختلفی آماده می‌شود، انواع دلمه مخلوط از دلمه برگ مو، دلمه کلم، دلمه بادمجان گرفته تا دلمه گوجه فرنگی، دلمه سیب زمینی، دلمه فلفل دلمه‌ای از رایج‌ترین و محبوب‌ترین انواع دلمه هستند که هر کدام به روشی خاص و متفاوت تهیه می‌شوند.

اما طرز تهیه انواع دلمه چگونه است؟ مواد لازم برای انواع دلمه چه تفاوتی با هم دارند؟ آیا چیزی در مورد طرز تهیه دلمه برگ مو خوشمزه و مجلسی می‌دانید؟ برای مطالعه طرز تهیه بیش از ۱۵ دلمه ایرانی و فرنگی روی لینک مطلب طرز تهیه انواع دلمه کلیک کنید.

شام چی درست کنم تکراری نباشه؟

کوفته بوقلمون و گیلاس

طرز تهیه کوفته بوقلمون و گیلاس

«کوفته بوقلمون و گیلاس» از انواع کوفته فرنگی است. شاید در نگاه اول ترکیب بوقلمون و گیلاس خیلی به هم نیاید ولی کوفته بوقلمون و گیلاس یکی از خوشمزه‌ترین غذاهایی است که حتما به درست کردنش می‌ارزد و می‌تواند نظرتان را عوض کند. روش درست کردن این کوفته هم بسیار راحت و بی‌دردسر است و زمان زیادی هم برای پخت نیاز ندارد.

حتما بخوانید  طرز تهیه کوکو شوید رژیمی به ۳ روش مختلف و خوشمزه

برای درست کردن این غذای خوشمزه، ابتدا باید مواد کوفته بوقلمون را تهیه کنید و آن را در یخچال استراحت دهید تا خودش را بگیرد. ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت زمان به این کار اختصاص دهید. سپس کوفته‌ها را درست کنید و به شکل قلقلی در آورید.

در هنگام گرد کردن کوفته‌ها یک گیلاس هم بین آن قرار دهید. در آخر کوفته‌ها را سرخ کنید و بعد در فر یا قابلمه بپزید. برای مشاهده طرز تهیه این غذای خوشمزه برای شام، روی لینک مقاله طرز تهیه کوفته بوقلمون و گیلاس کلیک کنید.

شکر پلو با قیمه شیرازی

طرز تهیه شکر پلو با قیمه

هر چند «شکر پلو با قیمه» یکی از غذاهای محبوب و متداول در نذری‌های شیرازی‌ها است ولی به عنوان یک غذای مجلسی و برای مهمانی و دورهمی‌ها هم پخته می‌شود. شکر پلو با برنج، شکر، خلال پوست نارنج، پوست پرتقال یا پوست نارنگی، خلال بادام و پسته، زرشک، زعفران و ادویه‌های دیگر تهیه می‌شود.

می‌توان این پلو را به صورت دمی یا آبکش هم درست کرد. این غذای خوشمزه و متفاوت برای شام در مجالس مهم و بزرگ عزا و عروسی یا مهمانی به‌ همراه مرغ، گوشت بره یا گوشت گوسفندی و انواع خورش سرو می‌‌شود.

تهیه شکر پلو هم اصلا سخت نیست و فقط پختن برنج آن به خاطر شیرین بودن، کمی متفاوت است. در لینک مقاله طرز تهیه شکر پلو با قیمه، روش پخت این غذای اصیل شیرازی را می‌توانید یاد بگیرید و برای شام مهمانی بپزید.

ساندویچ سالاد نخود

ساندویچ سالاد نخود از بهترین غذاها برای شام

شام چی درست کنم ساده باشه و نونی؟ پیشنهاد ما «ساندویچ سالاد نخود» است که احتمالا برای شما تکراری هم نیست. ساندویچ سالاد نخود یکی از خوش‌طعم‌ترین غذاهای گیاهی و بدون گوشت برای شام است که هم سالاد است و هم ساندویچ.

برای تهیه ساندویچ سالاد نخود از هیچ گونه گوشتی استفاده نمی‌شود و از همین رو یک غذای کاملاً گیاهی و در عین حال مقوی و مفید برای گیاهخواران نیز محسوب می‌شود. برای درست کردن این غذای خوشمزه باید از ترکیب نخود آبگوشتی، خیارشور، سس مایونز، نان تست، شوید تازه، گوجه فرنگی، ریحان تازه و ادویه‌های مختلف استفاده کنید.

در اولین مرحله از طرز تهیه ساندویچ سالاد نخود باید نخودها را برای ۱ تا ۲ شب بخیسانید و در این فرصت چندین بار آب نخودها را عوض کنید تا نفخ آن‌ها گرفته شود. سپس نخودها را همراه با آب در قابلمه بریزید و روی شعله گاز قرار دهید تا بپزند.

سپس نخودها را آبکش کنید و با استفاده از گوشتکوب یا غذاساز آن‌ها را میکس کنید. برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه ساندویچ سالاد نخود لذیذ به ۲ روش ساده و رژیمی می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه ساندویچ سالاد نخود کلیک کنید.

کتلت عربی

کتلت عربی یک غذای خوشمزه برای شام مهمانی

«کتلت عربی» که با نام «عروک» شناخته می‌شود، یکی از غذاهای سریع و آسان برای شام است که در طرز تهیه آن، از گوشت چرخ‌ کرده استفاده می‌شود. اگر با خودتان فکر می‌کنید برای شام مهمونی چی درست کنم که هم خاص و خوشمزه باشد و هم گوشتی بهتر است کتلت عربی را امتحان کنید.

برای تهیه این غذا از گوشت چرخ‌ کرده، پیاز، فلفل دلمه‌ای، نخود، گوجه فرنگی، سیب زمینی، سیر، جعفری و ادویه‌های مختلف استفاده می‌شود. در اولین مرحله از طرز تهیه کتلت عربی با نخود، نخود خام را در یک کاسه بریزید و روی آن را به قدری آب اضافه کنید تا نخودها را بپوشاند.

حداقل یک شب تا صبح یا به مدت ۲۴ ساعت نخودها را بخیسانید. در این مدت هر چند ساعت یک بار، آب نخودها را با آب تازه عوض کنید. بعد از این که نخودها نفخشان گرفته شد و کمی نرم شدند، آن‌ها را آبکش کنید. سپس در چرخ‌گوشت بریزید و دو بار آن‌ها را چرخ کنید تا حسابی نرم شوند.

اگر چرخ‌گوشت ندارید، می‌توانید از غذاساز استفاده کنید. نخودهای چرخ شده را در یک ظرف جداگانه، کنار بگذارید. برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه کتلت عربی ترد و خوشمزه با گوشت و بدون گوشت می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه کتلت عربی کلیک کنید.

خوراک یا خورش مرغ زنجبیلی

مرغ زنجبیلی مجلسی برای شام

برای شام چی درست کنم که سبک و خوش خوراک باشه؟ «مرغ زنجبیلی» یک گزینه ساده و حتی رژیمی برای وعده شام است. می‌توانید این غذا را با برنج یا نان بخورید. مرغ زنجبیلی در اصل یک خوراک یا خورش خوشمزه و محبوب برای دورهمی‌ها یا مهمانی‌های ساده است.

در این غذا، زنجبیل به عنوان طعم‌دهنده اصلی مرغ استفاده می‌شود و به همین خاطر هم مرغ زنجبیلی، جزو غذاهای مقوی و پر خاصیت به خصوص برای روزهای سرد سال است. مرغ زنجبیلی را هم در فر و هم بدون فر و در قابلمه می‌توانید درست کنید.

همچنین این خوراک هم با گوشت بوقلمون و هم با گوشت مرغ درست می‌شود. همان طور هم که از اسم این غذا پیدا است، مرغ زنجبیلی طعم غالب زنجبیل دارد. برای آماده کردن مرغ زنجبیلی برای شام ساده یا مهمانی، از سینه یا فیله مرغ که بدون استخوان است، استفاده کنید.

برای تهیه مرغ زنجبیلی ابتدا مرغ را بشویید. فیله‌ها را به قطعات دلخواه به صورت مکعبی یا به صورت لایه‌ لایه، برش بزنید و خرد کنید. تکه‌های مرغ یا بوقلمون را در یک پاکت پلاستیکی زیپ کیپ یا یک ظرف درب‌دار بریزید. همچنین بنا به ذائقه خود می‌توانید مواد دیگری را هم به مرغ زنجبیلی، اضافه یا از مواد مورد استفاده در آن کم کنید. برای مشاهده مراحل کامل پخت و طرز تهیه مرغ زنجبیلی روی لینک مقاله کلیک کنید.

تاکو مکزیکی با تن ماهی

تاکو مکزیکی با تن ماهی

«تاکو» در زبان لاتین به معنای «لقمه» است. نان اصلی تاکو «ترتیلا» است اما آن را با نان لواش و پیتا هم می‌توانید درست کنید و یک فینگرفود ساده و کم‌هزینه و خوشمزه برای مهمانی و تولد و دورهمی هم هست و البته یک غذای عالی برای شام هم به حساب می‌آید .

این غذا بهترین انتخاب برای تهیه غذا با تن ماهی و پنیر پیتزا است. برای درست کردن «تاکو مکزیکی با تن ماهی» اگر از نان پیتا یا نان لواش استفاده می‌کنید نان‌ها را چند دقیقه به حالت نان تاکو یعنی کمی خمیده در فر بگذارید تا مقداری خشک شوند، البته این کار سلیقه‌ای است و شما می‌توانید تاکو را با همان نان نرم پیتا یا لواش درست کنید.

سپس پیاز را نگینی خرد کنید و تفت دهید تا سبک شود. گوشت چرخ‌کرده را اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ گوشت عوض شود. فلفل سبز خرد شده را اضافه کنید و تفت دهید. سیر را هم اضافه کنید. کمی که تفت خورد نمک و ادویه تاکو را اضافه کنید.

½ استکان آب اضافه کنید تا گوشت خوب پخته شود. در نهایت آبی که اضافه کرده‌اید باید کاملاً بخار شود و هیچ آب اضافی در گوشت نباشد. برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه تاکو مکزیکی و ادویه مخصوص تاکو می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه انواع تاکو کلیک کنید.

غذای باحال برای شام

امتحان کردن غذاهای باحال و متفاوت به خصوص برای وعده شام بسیار لذت‌بخش است. اگر با خودتان فکر می‌کنید که شام چی درست کنم ساده باشه اما باحال و خوشمزه، ما چند پیشنهاد جالب برای شما داریم. در ادامه می‌توانید با لیست غذاهای باحال برای شام آشنا شوید.

دیپ بادمجان

دیپ بادمجان از غذاهای باحال برای شام

«دیپ بادمجان کبابی و سیر» یکی از لذیذترین خوراکی‌ها است که هم می‌توانید به عنوان پیش غذا و هم شام سبک و باحال میل کنید. برای درست کردن دیپ بادمجان و سیر به‌صورت کبابی،‌ باید همان ابتدای کار، بادمجان‌ها را به روش دلخواه، روی زغال، شعله گاز و یا در فر، کبابی کنید. در فاصله کباب شدن بادمجان‌، سیرها را پوست بگیرید و خیلی ریز خرد کنید. می‌توانید از رنده ریز هم استفاده کنید. لیمو را بشویید و آب آن را بگیرید و هسته‌ها را جدا کنید. سیرهای رنده یا خرد شده را در آبلیمو بریزید تا طعم همدیگر را بگیرند.

در این مرحله از طرز تهیه دیپ بادمجان یونانی، بادمجان‌های سرد شده را پوست بگیرید و کلاهک آن‌ها را جدا کنید. بادمجان‌های پوست گرفته را با مخلوط آبلیمو و سیر، در مخلوط‌کن بریزید و میکس کنید تا وقتی که کاملا پوره و یکدست شوند. سپس پوره آماده شده را در یک کاسه بریزید. برای مطالعه ادامه طرز تهیه دیپ بادمجان می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه دیپ بادمجان کلیک کنید.

فطایر پنیری عربی

فطایر پنیری عربی از غذاهای باحال برای شام

«فطایر پنیر لبنانی» یک پیش غذا و غذای عربی است که داخل آن را با مواد مختلف از جمله پنیر پر می‌کنند. ممکن است اسم فطایر را در رستوران‌های عربی یا لبنانی دیده‌ باشید، فطایر شکم پر در اصل با خمیر مخصوص خانگی درست می‌شود. فطایر پنیری یکی از محبوب‌ترین انواع فطایر است که می‌توانید آن را در خانه تهیه کنید.

در اولین مرحله از طرز تهیه فطایر پنیری عربی، ۱۲۵ گرم آرد را ۲ تا ۳ بار الک کنید. در یک کاسه، آرد را با آب ولرم (کمی گرم‌تر از آب شیر) خمیرمایه و شکر بریزید و با دست ورز دهید تا حالت خمیر پیدا کند. سپس روی ظرف را با یک حوله مرطوب بپوشانید و به مدت ۱۰ دقیقه در دمای محیط بگذارید تا خمیر مایه عمل کند.

بعد از ۱۰ دقیقه، بقیه آرد را هم ۳ بار الک کنید و به همراه نمک و روغن زیتون به ظرف خمیر به عمل آمده، اضافه کنید. با یک قاشق چوبی بزرگ، مواد خمیر را با هم مخلوط کنید. از همزن برقی هم می‌توانید کمک بگیرید. برای خواندن ادامه طرز تهیه فطایر پنیری عربی می‌توانید به مقاله طرز تهیه فطایر عربی مراجعه کنید.

بورک گوشت

طرز تهیه بورک ترکی گوشت و پنیر برای شام

«بورک گوشت ترکی» یکی از محبوب‌ترین، مشهورترین و قدیمی‌ترین غذاهای فینگرفودی ترکیه‌ای است که از زمان حکومت پادشاهان عثمانی تاکنون در تمام وعده‌ها از صبحانه گرفته تا ناهار و شام و مهمانی‌ها سرو می‌شود. برای دستور پخت بورک گوشت علاوه بر مواد زیر، از موادی مثل قارچ، انواع سوسیس و ژامبون، گوشت مرغ و بوقلمون، ذرت، انواع فلفل، هویج و در صورتی که گیاهخوارید از موادی مثل سویا نیز می‌توانید استفاده کنید.

در اولین مرحله از طرز تهیه بورک گوشت ابتدا در یک قابلمه بزرگ کمی روغن زیتون را روی شعله ملایم گرم کنید. پیازهای خرده شده را در روغن بریزید و تفت دهید. پیازها که کمی سبک شدند فلفل دلمه‌ای خرد شده و فلفل قرمز ترکیه‌ای را اضافه کنید و تفت دهید.

حدود ۵ دقیقه روی شعله ملایم گاز این مواد را مرتب هم بزنید تا نرم شوند. حالا گوشت چرخ‌ کرده را اضافه کنید. گوشت را با مواد فوق تفت دهید و اجازه دهید آب گوشت تبخیر شود. ده دقیقه زمان کافی است. نمک و فلفل سیاه را اضافه کنید و هم بزنید. بعد از ده دقیقه تفت دادن گوشت، مایه گوشتی را از روی شعله ملایم گاز بردارید و اجازه بدهید مایه گوشتی بورک خنک شود. برای خواندن ادامه طرز تهیه بورک گوشت می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه بورک گوشت کلیک کنید.

کدو سبز شکم پر

کدو سبز شکم پر برای شام

طرز تهیه انواع غذا با کدو سبز همیشه کار راه‌انداز است. در این میان «کدو سبز شکم پر پیتزایی» را باید حتما امتحان کنید. اولین مرحله برای درست کردن یک غذای سالم، گیاهی و رژیمی یعنی کدو سبز شکم پر مجلسی با سبزیجات معطر و پنیر پیتزا گرم کردن فر با دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد است.

بعد از آماده کردن فر، حالا نوبت به آماده کردن سینی فر برای مراحل پخت کدو سبز شکم پر با مخلوط گوشت و سبزیجات می‌رسد. کف سینی فر را با استفاده از ترکیب آرد و روغن جامد، به خوبی چرب کنید. می‌توانید از کاغذ روغنی هم استفاده کنید.

سپس کدوها را شسته، با نمک طعم‌دار کنید و به صورت کاملاً مساوی از وسط نصف کنید. شکم کدوها را خالی کنید. از هر وسیله‌ای که دوست داشته باشید، می‌توانید برای خالی کردن شکم کدوها استفاده کنید. قاشق، پیشنهاد خوبی است. یک ظرف مناسب ترجیحاً یک قابلمه بزرگ که داخل آن را با آب پر کرده‌اید، روی حرارت قرار دهید. زمانی که آب به جوش آمد، با استفاده از یک صافی یا توری بخارپز، کدوها را بدون ارتباط مستقیم با آب (به روش بن ماری)، در قابلمه قرار دهید تا به خوبی بخارپز شوند.

بعد از حدوداً ۲۰ دقیقه، کدوها آماده خواهند شد. می‌توانید این غذا را هم در فر و هم بدون فر آماده کنید. برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه کدو سبز شکم پر به ۲ روش می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه کدو سبز شکم پر کلیک کنید.

پاستا پنه آلفردو

پاستا پنه چیکن آلفردو برای شام

«پاستا پنه چیکن آلفردو» یکی از محبوب‌ترین غذاهای فست فودی و رستورانی است. برای تهیه پاستا پنه با سس آلفردو ابتدا در یک قابلمه آب را جوش بیاورید و پاستا پنه را با توجه به زمانی که روی بسته نوشته شده بپزید و سپس آبکش کنید. در این مدت، سینه مرغ را به صورت مکعبی، به اندازه دلخواه خرد کنید و با کمی کره تفت دهید.

بعد از این‌ که مرغ و کره کمی تفت خورد، سیر رنده شده را اضافه کنید. آن‌قدر به تفت دادن مرغ‌ روی شعله ملایم گاز ادامه دهید تا مطمئن شوید گوشت مرغ پخته شده است. کمی مانده به پایان تفت مرغ، مقداری نمک و فلفل سیاه به آن‌ها اضافه کنید. زیر شعله را خاموش کنید. برای درست کردن سس آلفردو پاستا چیکن آلفردو، در یک قابلمه کمی کره بریزید. بعد از آب شدن کره روی شعله ملایم گاز، خامه را اضافه کنید و خوب هم بزنید.

قارچ، پنیر پارمزان و کمی فلفل سیاه اضافه کنید و هم بزنید تا کمی قارچ‌ها نرم شوند و مخلوط خودش را بگیرد، حالا زیر شعله را خاموش کنید. مرغ‌های تفت داده شده را به سس اضافه کنید. برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه پاستا پنه چیکن آلفردو می‌توانید روی لینک طرز تهیه پاستا پنه چیکن آلفردو کلیک کنید.

لازانیا با گوشت چرخ‌ کرده

لازانیا گوشت چرخ‌کرده برای شام

«لازانیا» یکی دیگر از خوشمزه‌ترین غذاها برای شام است که می‌توانید در خانه درست کنید. برای تهیه لازانیا با گوشت چرخ‌ کرده می‌توانید به جای ورقه‌های لازانیا از پاستا پنه هم استفاده کنید. ابتدا فر را روی دمای ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. آب را به دمای جوش برسانید، کمی روغن و نمک به آن اضافه کنید و پاستا را طبق دستور‌العمل زمانی روی بسته‌بندی در آب‌جوش بپزید.

در این فاصله مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و پیازها را کمی تفت دهید تا سبک شوند. گوشت چرخ‌ کرده را اضافه کنید و با پیاز تفت دهید. سیر، دارچین، نمک و فلفل را اضافه کنید و به مدت ۵ تا ۷ دقیقه تفت دهید. در یک ماهیتابه دیگر روغن زیتون بریزید. پاستاهای پخته شده، گوجه‌ فرنگی، ½ لیوان پنیر پارمزان رنده شده و ۳ تخم‌مرغی که از قبل آن‌ها را زده‌اید اضافه کنید و خوب هم بزنید.

برای درست کردن سس لازانیا، در یک قابلمه کوچک کره را آب کنید، آرد الک شده را اضافه کنید و هم بزنید. حالا یک قاشق چای‌خوری نمک و جوزهندی را اضافه کنید و روی حرارت متوسط هم بزنید. مخلوط فوق را مرتب هم بزنید تا روی مایه حباب درست شود. در این مرحله به تدریج شیر را اضافه کنید و دوباره هم بزنید. بعد از یک دقیقه قابلمه را از روی گاز بردارید و ½ لیوان پنیر پارمزان اضافه کنید. برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه لازانیا گوشت چرخ کرده به دو روش یونانی و ایتالیایی می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه لازانیا گوشت با چرخ‌ کرده کلیک کنید.

شامی کباب

شامی کباب یک غذای باحال برای شام

«شامی کباب» یا همان کتلت گوشت و سیب زمینی یکی دیگر از لذیذترین و محبوب‌ترین غذاها برای شام است. برای طرز تهیه کتلت تهرانی یا همان شامی کباب، سیب زمینی‌ها را با رنده ریز رنده کنید و آب سیب زمینی را بگیرید. پیازها را هم با درنده درشت رنده کنید و آب پیازها را هم بگیرید. سیب زمینی و پیاز رنده شده را خوب با هم مخلوط کنید و گوشت چرخ کرده و ادویه و نمک را اضافه کنید. مواد را خوب با دست با هم مخلوط کنید.

مایه شامی کباب را به مدت ۳۰ دقیقه در ظرف درب‌دار در یخچال بگذارید تا خوب مزه‌دار شود و مایه خودش را بگیرد. برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه شامی کباب تهرانی به ۲ روش مختلف همراه با فیلم آموزش تهیه این غذا می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه شامی کباب کلیک کنید.

سمبوسه

سمبوسه از بهترین غذاها برای شام

«سمبوسه» یکی دیگر از خوشمزه‌ترین غذاها برای شام است که می‌توانید در خانه درست کنید. گوشت چرخ‌ کرده و سیب‌زمینی دو عضو اصلی در طرز تهیه سمبوسه گوشت هستند. به جای گوشت قرمز می‌توانید از گوشت مرغ یا بوقلمون هم استفاده کنید و سمبوسه مرغ یا سمبوسه بوقلمون را با سیب‌زمینی یا به صورت پیتزایی درست کنید.

به‌طورکلی روش پخت سمبوسه بسیار آسان است و اصلا می‌توانید فقط با سیب زمینی، سبزی و ادویه‌جات آن را درست کنید. برای تهیه این غذا ابتدا در یک قابلمه متوسط مقداری آب و نمک را جوش بیاورید. سیب‌زمینی‌ها را خوب بپزید تا نرم و مغز‌پخت شوند. سیب‌زمینی‌های پخته شده را ریز خرد کنید یا رنده کنید و کنار بگذارید.

در یک ماهیتابه متوسط روغن را داغ کنید و دانه‌های زیره سبز و برگ بو را کمی روی حرارت ملایم تفت دهید. حالا پیاز را اضافه کنید و کمی تفت دهید تا پیازها سبک و طلایی شوند. سپس گوشت چرخ‌ کرده را اضافه کنید و حدود ۵ دقیقه سرخ کنید. وقتی که رنگ گوشت قهوه‌ای شد سیر رنده شده و زنجبیل ریز خرده شده را اضافه کنید. برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه سمبوسه می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه سمبوسه کلیک کنید.

کباب زردک

کباب زردک یک غذای با خال برای شام نونی است

«کباب زردک» یک مدل شامی متعلق به استان اصفهان است که به شامی اصفهانی یا کباب مشتی هم معروف است یک نوع کتلت با گوشت چرخ کرده خوشمزه اصفهانی است. همانطور که از نام آن مشخص است برای درست کردن این کباب از ترکیب گوشت با زردک استفاده می شود. یکی از جذاب ترین بخش های این کتلت سس و چاشنی مخصوص آن است که از ترکیب سرکه و شیره انگور یا شهد درست می شود طعمی ملس و ترش و شیرین به کباب می بخشد. اگر می‌خواهید یک شام با حال و خوشمزه درست کنید روی لینک مطلب طرز تهیه کباب زردک کلیک کنید.

لیست غذاهای سبک برای شام

غذاهای سبک برای شام

هر چقدر که آماده کردن غذا برای ناهار و حتی منوی صبحانه نیاز به تشریفات زیاد دارد، اما معمولاً همیشه توصیه می‌شود تا شب‌ها شام سبک بخورید و به جای یک وعده چرب و پرکالری، با مصرف غذاهای سبک و ساده‌تر یک خواب آرام‌ را تجربه کنید. خوردن غذاهای سنگین و پرکالری در شب موجب می‌شود تا هضم غذا با مشکل روبرو شود و از طرفی سبب ایجاد چاقی و اضافه وزن می‌گردد.

پس اگر دوست دارید بدنی سالم و خوابی راحت داشته باشید، بهتر است نگاهی به طرز تهیه چند مدل از غذاهای سبک برای شام زمستان و تابستان بیندازید. برای مطالعه طرز تهیه این غذاها روی لینک مطلب کلیک کنید.

غذاهای ساده برای شام

لیست غذاهای ساده برای شام

اگر می‌خواهید غذای ساده برای شام یا یک شام سبک داشته باشید، نیازی به صرف زمان زیاد و حتی هزینه بالا ندارید. در عین حال می‌توانید از خوردن یک شام ساده و فوری و ارزان لذت ببرید.

لیست انواع غذاهای ساده و ارزان برای شام حسابی کار راه‌انداز است. برای مطالعه طرز تهیه نمونه‌‌های متعددی از غذاهای مناسب برای شام سریع و شام ساده و خوشمزه به همراه فیلم آموزش تهیه آن‌ها روی لینک غذای ساده برای شام مطلب کلیک کنید.

انواع غذاهای ایرانی

انواع غذاهای ایرانی برای لیست شام چی درست کنم

فهرستی مفصل از انواع غذاهای خوشمزه ایرانی برای شام مهمانی و مجلسی و خودمانی از جمله غذاهای ایرانی با برنج و نان همیشه باید در دسترس کدبانوهای خوش سلیقه باشد. حتما برای شما هم پیش آمده که برای شام مهمان دعوت کنید و به دنبال یک یا چند غذای خوشمزه برای شام مهمانی بگردید.

برای حل این دغدغه بزرگ ما یک لیست کامل از غذاهای ایرانی را برای شما آماده کرده‌ایم که می‌توانید یک یا چند مورد از آن‌ها را برای یک شام مجلسی تدارک ببینید. برای مشاهده لیست انواع غذاهای ایرانی روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

انواع سوپ

طرز تهیه انواع سوپ مناسب برای شام

از شواهد و مدارک پیداست تاریخچه پخت غذایی شبیه «سوپ» در ظروف سفالی و بر روی آتش به ۵۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح برمی‌گردد. در حقیقت بعد از این‌که انسان توانست ظروف سفالی را بسازد و از آن برای پخت غذا روی آتش استفاده کند، سفره غذایی‌اش گسترده‌تر و متنوع‌تر شد.

اصلا می‌دانستید فلسفه انتخاب نام مکانی به نام رستوران برای صرف غذا، پخت غذای سوپ بوده است؟ در واقع رستوران مکانی بود که در آن‌جا سوپ فروخته یا سرو می‌شده است. برخی هم معتقدند غذایی به نام سوپ با شکل و شمایل امروزی دستپخت برده‌ای مصری به نام «منس» بوده که برای رفع گرسنگی از آشپزخانه سلطنتی فرعون یک مرغ دزیده بود. بعد از این‌که سوپ مرغ «منس» آماده شد نگهبانان قصر او را دستگیر کردند و پیش فرعون بردند تا مجازات شود. اما همین که فرعون یک قاشق از سوپ چشید طعم این غذای جدید را پسندید. و البته «منس» آنقدر خوش‌شانس بود که بعد از این اتفاق به جای مجازات مرگ، لقب آشپز سلطنتی را از آن خود کند.

همه این‌ها را گفتیم که بگوییم: سوپ غذاست! شما برای یک شام سبک و خوشمزه می‌توانید انواع سوپ را درست کنید. برای مطالعه طرز تهیه انواع سوپ و مشاهده فیلم طرز تهیه برخی از آن‌ها روی لینک مطلب کلیک کنید.

انواع غذا با سویا

طرز تهیه انواع غذا با سویا

تهیه انواع غذاها با سویا برای افرادی که علاقه‌ای به خوردن گوشت قرمز ندارند، ایده بسیار مناسبی است. برای درست کردن غذا با سویا می‌توانید به جای گوشت چرخ کرده از سویا استفاده کنید. آشپزی با سویا به شما کمک می‌کند تا به جای مصرف بیش از حد گوشت قرمز که مضرات زیادی برای سلامت دارد، از یک پروتئین گیاهی مفید استفاده کنید.

سویا سرشار از پروتئین و مواد مغذی برای بدن است. قبل از آشنایی با طرز تهیه غذا با سویا باید بدانید که ۱۰۰ گرم از این پروتئین گیاهی حاوی ۳۶ گرم پروتئین و ۲۰ گرم چربی است. پروتئین موجود در سویا شباهت زیادی به پروتئین‌های حیوانی دارد و شامل ۹ نوع اسید آمینه است که برای سلامت استخوان‌ها و ماهیچه‌های بدن بسیار مفید است. برای مطالعه طرز تهیه انواع غذا با سویا روی لینک مطلب کلیک کنید.

انواع کتلت با گوشت چرخ کرده

انواع کتلت با گوشت چرخ کرده | غذاهای نونی خوشمزه برای شام

«کتلت گوشت» از خوشمزه‌ترین و محبوب‌ترین غذاهای ایرانی برای شام است که معمولا از گوشت چرخ کرده و سیب زمینی در ترکیبات آن استفاده می‌شود. برای تهیه کتلت گوشت چرخ کرده می‌توانید از انواع سبزیجات مختلف نیز استفاده کنید و این غذا را با طعم‌های متفاوت آماده کنید. معمولا در هر شهر و کشوری کتلت به روشی خاص آماده می‌شود. مثلا طرز تهیه کتلت اصفهانی با طرز تهیه کتلت بروجردی با گوشت چرخ کرده یا کتلت تهرانی متفاوت است. برای مطالعه طرز تهیه انواع کتلت با گوشت چرخ کرده روی لینک مطلب کلیک کنید.

انواع غذا با کشک

انواع غذا با کشک جزو غذاهای خوشمزه برای شام است

داشتن یک لیست طرز تهیه انواع غذا با کشک می‌تواند به شما کمک کند تا غذاهای متنوع و خوشمزه‌ای را برای منوی شام با آن آماده کنید. کشک جزو لبنیات است و خوردن لبنیات در شب برای تنظیم خواب هم مفید است. اما آیا می‌دانید با کشک چه غذاهایی میشه درست کرد؟ با طرز تهیه چند نوع غذا محلی با کشک آشنایی دارید؟ برای مطالعه طرز تهیه غذاهای مختلف با کشک روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

شب یلدا شام چی درست کنم؟

شب یلدا شام چی درست کنم؟

در شب یلدا خوردن انواع غذاهای خوشمزه مخصوص شب یلدا و انواع آش برای گرم کردن بدن و جلوگیری از بروز سرماخوردگی در فصل زمستان بسیار رایج است. در اکثر شهرهای ایران به عنوان غذای شب یلدا خوراکی‌های گرم و آبدار پخته می‌شود. انواع دلمه، کوفته تبریزی و قورمه سبزی از جمله غذاهای محلی شب یلدا هستند که اهالی بسیاری از شهرهای ایران برای شام شب یلدا طبخ می‌کنند.

از طرف دیگر از آنجایی که «انار» نماد شادی و زایش در شب یلدا است، معمولاً در بسیاری از شهرها برای پخت غذای شب یلدا غذاهایی انتخاب می‌شود که در آن‌ها از انار یا رب انار استفاده شده است. انار سرشار از ویتامین ث است و برای تقویت سیستم ایمنی بدن و خون‌سازی بسیار مفید است.

غذای مخصوص شب یلدا در شهرهای مختلف، بنا بر رسم و رسوم یلدایی، طبخ و سرو می‌شود. فسنجان، مرغ ناردون و ماهی شکم پر در دسته غذاهایی قرار می‌گیرند که در ترکیب آن‌ها انار و رب انار داریم و معمولاً در لیست غذاهای شب یلدا در گیلان و مازندران قرار دارند. قزوینی‌ها نیز برای احترام به فلسفه غذاهای یلدا و به جا آوردن رسم غذای شب یلدا در این شب انار پلو می‌خورند و این گونه از طعم لذیذ انار لذت می‌برند. برای مطالعه طرز تهیه انواع شام شب یلدا در شهرهای مختلف روی لینک مطلب کلیک کنید.

شام چی بپزم؟

لیست انواع غذا و خوراک‌های ساده و خوشمزه برای شام، به مرور کامل‌تر هم خواهد شد. درست کردن شام و فکر کردن به این که شام سبک و ساده چی بپزم، شاید در نگاه اول کمی سخت باشد. ولی هر وقت برای تهیه یک شام راحت یا یک شام جدید و متنوع سردرگم شدید، می‌توانید خوراک‌های مناسب برای شام را در این لیست شام ساده دوباره مرور کنید.

از این لیست غذا برای شام می‌توانید برای تهیه انواع شام نانی و خوراک لذیذ ایده بگیرید. با هر موادی که در دسترس دارید، می‌توانید یک غذای نونی راحت و سبک و مقوی برای وعده شام برای یک دورهمی ساده، یک مهمانی مجلسی و یا یک شام تک‌نفره درست کنید.

سوالات متداول

لیست غذای خوشمزه برای شام شامل چه مواردی است؟

  • کتلت مرغ
  • میرزا قاسمی
  • تهچین
  • کباب تابه‌ای
  • بادمجان شکم پر

غذای حاضری برای شام چی بپزم؟

اگر می‌خواهید یک شام ساده و ارزان درست کنید می‌توانید کشک بادمجان، آش دوغ، کال جوش یا کله جوش، انواع کوکو با سیب زمینی، هویج، بادمجان یا سویا، کوکو سبزی، اشکنه، یتیمچه، میرزا قاسمی، سوپ گوجه فرنگی، انواع بورانی، عدسی و هر کدام از غذاهای سبکی که در بالا به آن‌ها اشاره شده و مواد تهیه آن‌ها را در دسترس دارید، انتخاب و تهیه کنید.

شام ساده نونی و بدون گوشت چی بپزم؟

اگر نمی‌خواهید در وعده شام از برنج استفاده کنید ما در مجله کوروش لیست ۳۰ مدل غذا بدون گوشت برای شام و ناهار را برای شما آماده کرده‌ایم. می‌توانید از این مقاله هم کمک بگیرید و غذاهای مقوی برای شام که در عین حال ساده هم باشند، درست کنید.

غذا برای شام مهمانی چی بپزم؟

اگر برای وعده شام مهمان دارید و نمی‌دانید چه غذایی مناسب است از مقاله انواع پلو و چلو برای مهمانی می‌توانید ایده بگیرید. فهرست و طرز تهیه چند مدل مختلف از انواع پلوهای مجلسی مناسب مهمانی را می‌توانید در این مقاله بخوانید.

شام چی درست کنم با سیب زمینی که خوشمزه باشه؟

برای تهیه شام خوشمزه با سیب زمینی می‌توانید کوکو سویا و سیب زمینی، کوکو سیب زمینی، پیراشکی سیب زمینی و یتیمچه بادمجان و سیب زمینی را امتحان کنید.

 

کالابرگ الکترونیک