نقد و بررسی فیلم تازیان عشق (Hounds of Love) | ترسناک و پرتعلیق

نقد و بررسی فیلم تازیان عشق (Hounds of Love) | ترسناک و پرتعلیق


4 اسفند 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
نقد و بررسی فیلم تازیان عشق (Hounds of Love)

فیلم تازیان عشق (Hounds of Love) به کارگردانی و نویسندگی «بِن یانگ» یکی از ترسناک‌ترین فیلم‌های دنیا در ژانر جنایی و دلهره‌آور است. در تازیان عشق زن و مردی دختر جوانی را از خیابان‌های شهر «پِرث» در ایالت استرالیای غربی می‌ربایند تا او را پس از شکنجه به قتل برسانند. فیلم «تازیان عشق» اولین تجربه کارگردانی یانگ است که در جشنواره فیلم ونیز استقبال گرمی از آن شد. همچنین «اشلی کامینگز» برنده جایزه «فدئورا» به عنوان بهترین بازیگر زن شد. نقد و بررسی و خلاصه داستان فیلم تازیان عشق را در مجله کوروش بخوانید. با سرویس هنر و سینما همراه باشید.

 

 

مشخصات فیلم تازیان عشق (Hounds of Love)

 

مشخصات فیلم تازیان عشق (Hounds of Love)

 

ژانر: ترسناک، جنایی، درام

کارگردان: بن یانگ

فیلم‌نامه‌: بن یانگ

بازیگران: اما بوث، اشلی کامینگز، استیون کری

موسیقی: دن لوکومب

فیلم‌برداری: مایکل مک‌درموت

تدوین‌: مریلین ادن

توزیع‌: لیبل دیستوربیوشن، گانپادر ان اسکای، ارو فیلمز، یوفو

اکران: ۱ ژوئن ۲۰۱۷

مدت زمان: ۱۰۸ دقیقه

محصول کشور: استرالیا

زبان: انگلیسی

بودجه: ۱،۵ میلیون دلار

فروش گیشه: ۲۴۵ هزار دلار

آی‌ام‌دی‌بی (IMDb): ۶،۵

راتن تومیتوز: ۸۸٪

متاکریتیک: ۷۳٪

 

خلاصه داستان:

 

«ویکی مالونی» (اشلی کامینگز) دختر نوجوان باهوشی است که تصادفا در حین عبور از خیابانی به دام زوج آشفته‌حالی به نام‌های «اِولین یا اِیوی» (اِما بوث) و «جان وایت» (استیون کری) می‌افتد. ویکی پس از مدتی از ربوده شدن متوجه رابطه درهم بین ربایندگانش می‌شود و به سرعت می‌فهمد تنها راه نجات از مخصمه اختلاف انداختن بین این زن و مرد است.

 

 

نقد و بررسی فیلم تازیان عشق

 

نقد و بررسی فیلم تازیان عشق

 

رابطه عجیب بین زن و مرد رباینده مرکز ثقل اولین فیلم «بن یانگ» را در نقش کارگردان و نویسنده تشکیل می‌دهد. از آن سوی نوجوان بی‌گناهی به دام این زوج مخوف افتاده که بینندگان تا آخرین لحظات فیلم با او همدردی می‌کنند. اتفاقات فیلم ترسناک تازیان عشق در یک کریسمس در دهه ۱۹۸۰ در شهر پرث استرالیا رخ می‌دهد.

 

«ویکی» همچون بسیاری از نوجوانان از خانه بیرون زده تا با دوستانش خوش بگذراند. پدر و مادر او از هم جدا شده‌اند. در حالی که پدر ویکی با خریدن توله سگی عشق خود به دخترش را نشان می‌دهد، مادرش «مَگی» (سوزی پورتر) حتی بیش از قبل نسبت به او سخت‌گیری ‌می‌کند. ویکی که از این سختگیری‌ها و محدودیت‌های مضحک به ستوه آمده به جای گوش دادن به حرف‌های مادرش شب‌ها پنهانی از خانه بیرون می‌زند و در مهمانی‌ها شرکت می‌کند.

 

در یکی از همین شب‌ها است که در نهایت بدشانسی به دام «اِولین» و «جان وایت»، زوج بی‌رحمی می‌افتد. در صحنه‌های قبل از ربودن «ویکی» این زوج آشفته را در حال پاک کردن اثراث خون و جمع‌ کردن آلات شکنجه از کف اتاق و سپس دفن جسد دختری که اخیرا اسیر کرده بودند می‌‌بینیم.

 

بنابراین می‌دانیم چه سرنوشتی دردناکی انتظار ویکی را می‌کشد. آن‌ها پس از دادن نوشیدنی که درون آن داروی خواب‌آور ریخته‌اند، ویکی را بیهوش کرده و به تخت می‌بینند. تنها امید دختر بیچاره برای نجات رابطه‌ی درهم این زوج است. «جان» یک مرد خودشیفته‌ی وسواسی و بدرفتار است. در حالی که «ایوی» از نظر عاطفی متزلزل است که بدون همسرش هیچ کاری از او بر نمی‌آید.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه حشو ماهی شکم‌ پر جنوبی روی منقل و در فر

 

 

تازیان عشق: درام سیاهی قابل احترام

 

تازیان عشق: درام سیاهی قابل احترام

 

فیلم تازیان عشق درام سیاهی با بازیگری‌های فوق‌العاده خوب و پخته است که تا جای ممکن نیز هیجانات معمول این ژانر از جمله خونریزی‌ و شکنجه را به دور از دید مخاطبانش نگه می‌دارد. این فیلم به خصوص در پرده‌ی سومش پر از تعلیق است (هر چند یکی از ترفندهای ماندگار دلهره‌آورهای هالیوود را قرض می‌گیرد)، اما نقطه‌ی قوت اصلی فیلم در دو شخصیت اصلی زن آن نهفته است.

 

تازیان عشق به خوبی حس همدردی مخاطبان با قربانی فیلم، ویکی را برانگیخته و در همین حال اجازه می‌دهد که با شخصیت‌های بی‌رحم و رابطه‌ی درهم آن‌ها بیشتر آشنا شویم. گوشه چشمی به جان در خارج از خانه به ما نشان می‌دهد او مردی سست عنصر است که دیگران به راحتی او را سر جای خودش می‌نشانند.

 

همین تحقیرها باعث می‌شود تا در خانه‌ تبدیل به شخصیتی سلطه‌گر شود و از نظر جسمی، احساسی و حتی گاهی با دغل‌کاری و کنترل روانی همسرش را آزار دهد. در این شکی نیست که هر دوی ربایندگان شخصیت‌های شروری هستند، اما شرارت «ایوی» چند لایه‌ دارد. با این حال، همچنان ممکن است برخی از بینندگان «ایوی» را به ناحق یک فرد قربانی بدانند،‌ هر چند فیلم هیچ‌وقت به توجیه رفتارهای او حتی نزدیک نیز نمی‌شود.

 

اما در مقابل مگی، مادر ویکی را داریم که او نیز با مردی سلطه‌گر و قلدر همدم بود، اما مگی در عوض قدرت دور شدن از چنین فردی را پیدا کرده است.

 

 

بازیگری‌های قوی در تازیان عشق

 

بازیگری‌های قوی در تازیان عشق

 

«اِما بوث» به خوبی در ایفای نقش «ایوی» توانسته دردها و عذاب‌های این زن درهم‌شکسته را به تصویر بکشد. تصویری که از بوث در سال‌های گذشته می‌بینیم او را زن راه گم ‌کرده‌ای نشان می‌دهد که دائم با آنچه در ذهن و قلبش می‌گذرد می‌جنگد. به این ترتیب مخاطب فرصت پیدا می‌کند تا زنی که پشت سر این هیولا است را بهتر بینند.

 

غم و غصه، محبت و عذاب روحی را می‌توانیم در هر طوفان احساسی که او از سر می‌گذراند در چهره‌ی شکسته‌اش ببینیم. تازیان عشق از نشان دادن خشونت‌های داستانش خودداری می‌کند. از این رو، اکثر خشونت‌های فیلم را به صورت ضمنی یا پشت دوربین می‌بینیم. با این حال، تماشای نقش‌آفرینی اما بوث در نقش ایوی، به اندازه‌ی کافی عذاب‌آور است.

 

هر چند «بن یانگ» با تازیان عشق مضمونی تیره و تار و پرتنش را دستمایه قرار داده، اما همچنان فیلم را تا حد ممکن جذاب و سرگرم‌کننده نگه داشته است. نماهای آهسته‌ای که از شهر و کودکان در حال بازی می‌بینیم نیروی تاریکی را نشان می‌دهد که بر شهر سلطه پیدا کرده و حتی نشان از تمایل ناخودآگاهی تا جای ممکن برای حفظ معصومیت‌ها دارد.

 

موسیقی متن آرام «دَن لوکومب» و همینطور ترانه‌های اثرگذاری که برای فیلم انتخاب شده‌اند به خوبی از عهده‌ی انتقال حس‌ به بینندگان برآمده‌اند. شهر «پرث» محل زندگی یک زوج قاتل در دهه ۱۹۸۰ به نام‌های «کاترین» و «دیوید بِرنی» بود، اما اگر چه شکی نیست که تازیان عشق از زندگی آن‌ها الهام گرفته،‌ اما به راحتی می‌تواند براساس بسیاری از جنایت‌های ریز و درشتی که در دنیای بیمارمان می‌بینیم باشد.

حتما بخوانید  معرفی و نقد سریال «این ما هستیم (This Is Us)»

 

تازیان عشق اولین فیلم قوی و خوش‌ساخت بن یانگ، در نقش نویسنده و کارگردان است. این فیلم را با بسیاری از فیلم‌های دیگر با مضمون مشابه از جمله «قاتلان اسنوتون (۲۰۱۱)» دیگر محصول جنایی استرالیا در سال‌های اخیر مقایسه کرده‌اند، اما به وضوح تازیان عشق یک سر و گردن از آن فیلم بهتر است.

 

در تازیان عشق خط باریکی مابین دلهره‌آوری سرگرم‌کننده و درامی روان‌شناسانه وجود دارد،‌ اما کارگردان به خوبی توانسته این عناصر را با هم تلفیق کند تا شاهد فیلم تیره و تار ماندگاری باشیم.

 

 

نظر منتقدان درباره فیلم تازیان عشق

 

نظر منتقدان درباره فیلم تازیان عشق

 

فیلم تازیان عشق در ژوئن ۲۰۱۷ در سینماهای محدودی اکران شد و بلافاصله نیز مورد تحسین منتقدان قرار گرفت. «راتن تومیتوز»‌ بر اساس ۹۸ نقد و بررسی امتیاز ۸۸ از ۱۰۰ را به این فیلم داد. در چکیده نظرات این وب‌سایت گرداوری دیدگاه می‌خوانیم: «تازیان عشق هوشمندانه ساخته شده و به همراه بازیگری‌های قوی، به عنوان یک دلهره‌آور روان‌شناسانه با چند غافلگیری زننده رضایت [بینندگان] را جلب می‌کند.»

 

«متاکریتیک» نیز به فیلم تازیان عشق امتیاز ۷۳ از ۱۰۰ را بر اساس ۱۸ نقد و بررسی منتقدانش داد که به معنای «نقدهای عموما مطلوب» در این وب‌سایت گرداوری دیدگاه است. بسیاری از منتقدان در نقدهای خود به مولفه‌هایی از فیلم‌های روان‌شناسانه‌ و ترسناک اشاره کرده و از جنبه‌های فنی مختلف فیلم به خصوص کارگردانی و فیلم‌برداری آن تمجید کرده‌اند. تازیان عشق در سال ۲۰۱۷ نامزد ۹ جایزه در جشنواره «اکتا» شد و نهایتا «اِما بوث» توانست جایزه‌ی بهترین بازیگر زن این جشنواره را از آن خود کند.

 

سوالات متداول

 

۱- آیا تازیان عشق بر اساس داستان واقعی ساخته شده است؟

 

هرچند ظاهر امر خلاف آن را نشان می‌دهد، اما تازیان عشق فیلمی ترسناک براساس داستان واقعی نیست. بن یانگ، کارگردان فیلم که بزرگ شده‌ی شهر پرث است از قتل‌های مختلفی که در شهر زادگاهش رخ داده و به خصوص از تجارب مادرش که نویسنده جنایی بوده برای اولین فیلم بلندش الهام گرفته است.

 

 

۲- خلاصه داستان تازیان عشق چیست؟

 

سال ۱۹۸۷ است و زوجی به نام‌های جان و اِولین در خیابان‌های شهر پرث، ایالت استرالیای غربی پرسه می‌زنند و به دنبال قربانی بعدی خود می‌گردند. سرنوشت آن‌ها را به «ویکی مالونی» می‌رساند، نوجوانی که مخفیانه به دور از چشم مادرش از خانه خارج شده تا در یک مهمانی شرکت کند. ویکی در اتاقی به تخت بسته شده و اسیر این زوج می‌شود. حالا تنها راه نجات ویکی اختلاف انداختن بین ربایندگان پیش از اینکه کار از کار بگذرد، است.

 

 

۳- آیا تازیان عشق فیلم خوبی است؟

 

تازیان عشق فیلم خوش‌ ساختی است که عناصری از فیلم‌های ژانر وحشت را در خود دارد، اما برخلاف بسیاری از درام‌های سیاهی که درباره قاتلان زنجیره‌ای ساخته شده‌اند، اکثر قتل‌ها و خشونت‌های فیلم در مقابل دوربین به وقوع نمی‌پیوندد تا تخیل بینندگان نقش مهمی در تجسم جزئیات دلهره‌آور فیلم داشته باشد. تازیان عشق با وجود خط داستانی سر راستش پر از تعلیق و غافلگیری است.

 

 

منبع: filmschoolrejects

 

 

کالابرگ الکترونیک