مقدار مرغ برای جوجه کباب هر نفر با استخوان و بدون استخوان + وزن هر سیخ جوجه

مقدار مرغ برای جوجه کباب هر نفر با استخوان و بدون استخوان + وزن هر سیخ جوجه


2 فروردین 1403 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
مقدار مرغ برای جوجه کباب هر نفر با استخوان و بدون استخوان + وزن هر سیخ جوجه

مقدار مرغ برای جوجه کباب هر نفر چقدر باید باشد؟ اگر می‌خواهید برای مهمانی و دورهمی‌هایتان جوجه کباب بزنید، باید معیار مناسبی برای اندازه‌گیری میزان جوجه، اندازه تکه‌های جوجه و وزن جوجه‌های روی سیخ داشته باشید. اینکه مقدار جوجه با استخوان یا مقدار جوجه بدون استخوان چقدر باید باشد، مخصوصا در مهمانی‌ها مهم می‌شود. اما هر سیخ باید چقدر مرغ داشته باشد، مکمل‌های مرغ چقدر باید باشد؟ در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش به بررسی مقدار مرغ برای جوجه کباب هر نفر، وزن آن و موادی که باید استفاده کنید، می‌پردازیم.

یک مرغ برای چقدر جوجه کباب مناسب است؟

یک مرغ برای چقدر جوجه کباب مناسب است؟

معمولا مرغ برای جوجه کباب مجلسی و رستورانی باید کوچک بوده و وزن حدودی آن «یک کیلوگرم» باشد. هر یک مرغ یک کیلویی، بعد از پاک کردن، حدود ۲۰۰ گرم از وزن آن کم می‌شود و ۸۰۰ گرم گوشت می‌دهد. این میزان مرغ یا جوجه، برای ۲ نفر کافی است. اگر سیخ‌ها را کوچک‌تر یا کم‌وزن‌تر بزنید، برای ۳ نفر هم جواب می‌دهد.

برای خرید مرغ خرد شده و  مرغ کامل می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

مقدار مرغ بدون استخوان برای جوجه کباب به صورت استاندارد

به طور استاندارد مقدار مرغ برای جوجه کباب برای هر نفر، ۳۰۰ گرم در نظر گرفته می‌شود. این در صورتی است که جوجه کباب با گوشت سینه مرغ و بدون استخوان باشد. در نظر داشته باشید که تکه‌های جوجه را باید یک اندازه در نظر بگیرید تا در هنگام کباب کردن، به صورت هماهنگ و یکدست کبابی شوند. اندازه تکه‌ها نباید خیلی ریز یا خیلی درشت باشد. چون اگر خیلی ریز باشند، سریع می‌سوزند و اگر درشت باشند، مغز آنها خام می‌ماند و روی آنها زیادی برشته می‌شود یا می‌سوزد.

سینه مرغ را می‌توانید به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مقدار مرغ با استخوان برای جوجه کباب به صورت استاندارد

اگر جوجه با استخوان باشد مثلا قسمت کتف، بال، ران، بالای ران و … که دارای استخوان است، وزن هر سیخ جوجه، به ۴۰۰ گرم می‌رسد. برای سیخ زدن جوجه‌ها، به خاطر داشته باشید که تکه‌های مرغ بدون استخوان را با تکه‌های مرغ با استخوان، در یک سیخ نزنید. چون زمان پخت مرغ‌ها در هر قسمت مرغ، بسته به نازک و پوست دار بودن مرغ، فرق می‌کند.

حتما بخوانید  طرز تهیه چیز کیک ماستی به ۲ روش یخچالی و خوشمزه

کتف و بال و ران مرغ را می‌توانید به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

برای هر نفر جوجه کباب، چقدر چلو لازم است؟

برای هر نفر جوجه کباب، چقدر چلو لازم است؟

اگر جوجه کباب‌ها را با برنج سفید آبکش یا برنج زعفرانی سرو می‌کنید، به ازای هر یک نفر۳۵۰ گرم برنج پخته در نظر بگیرید. برای درست کردن برنج، اگر برنج ایرانی استفاده می‌کنید، هر ۱۴۰ گرم برنج خشک برای یک نفر کافی است. برنج‌های مرغوب ایرانی به خاطر اینکه سیر‌کننده هستند و رِی زیادی می‌کنند، این میزان برنج ایرانی باکیفیت مناسب است.

در صورتی که برنج خارجی هندی یا پاکستانی برای سرو در کنار جوجه کباب استفاده می‌کنید، برای هر نفر ۱ پیمانه، معادل ۲۰۰ گرم برنج در نظر بگیرید. برنج‌های ایرانی با وجود اینکه دانه بلندی دارند ولی سیر کنندگی آنها کمتر است.

انواع برنج ایرانی و برنج خارجی با کیفیت را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

مقدار مکمل برای هر نفر جوجه کباب چقدر باید باشد؟

مقدار مکمل برای هر نفر جوجه کباب چقدر باید باشد؟

برای درست کردن جوجه کباب باید ابتدا آن را با پیاز و زعفران برای حداقل ۳ تا ۴ ساعت مزه‌دار کنید. پیاز، زعفران، آبلیمو و ادویه‌های معطر، به عنوان مکمل‌های جوجه کباب شناخته می‌شوند. به ازای هر یک مرغ کامل یک کیلوگرمی، نصف فنجان (۱/۳ لیوان دسته‌دار فرانسوی) زعفران دم کرده غلیظ لازم دارید. هر چه زعفران غلیظ‌تر باشد، مرغ شما بهتر مزه‌دار می‌شود.

برای هر یک مرغ، ۱ یا ۲ پیاز متوسط هم، به صورت خرد شده می‌توانید استفاده کنید. در زمان پخت و سیخ زدن، باید پیازها را از مرغ‌ها جدا کنید و بعد جوجه کباب را سیخ بزنید. همچنین در هنگام کبابی کردن جوجه، اضافه کردن و رومال کردن کره می‌تواند طعم آن را بسیار لذیذتر کند. برای هر یک مرغ به اندازه ۵۰ گرم کره برای رومال هم باید استفاده کنید تا مرغ‌تان لذیذ و آبدار شود. کره مالی را به آخرین لحظه کباب شدن، موکول کنید تا سفت نشود.

در صورت تمایل می‌توانید زعفران، آبلیمو و کره را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی خریداری کنید.

مقدار مرغ برای جوجه کباب افراد بیشتر

مقدار مرغ برای جوجه کباب افراد بیشتر

اگر جوجه کباب را می‌خواهید برای تعداد افراد بیشتری درست کنید یا مهمانی و نذری بدهید، ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که مقدار مرغ برای جوجه کباب هر نفر چقدر باید باشد. از اندازه‌های زیر می‌توانید برای مهمانی‌های بیش از دو نفر جهت درست کردن جوجه کباب کمک بگیرید.

مقدار جوجه کباب برای ۲ نفر: ۱ کیلوگرم یا یک مرغ کامل کوچک یک کیلوگرمی. (مرغ با استخوان ۸۰۰ گرم و برای مرغ بدون استخوان ۶۰۰ گرم)

مقدار جوجه کباب برای ۴ نفر: برای مرغ با استخوان ۱ کیلو و ۶۰۰ گرم و برای مرغ بدون استخوان ۱ کیلو و ۲۰۰ گرم

مقدار جوجه کباب برای ۶ نفر: برای مرغ با استخوان ۲ کیلو و ۴۰۰ گرم و برای مرغ بدون استخوان ۱ کیلو و ۸۰۰ گرم

حتما بخوانید  طرز تهیه چلو گوشت هویج | غذای نذری تبریزی ها برای محرم و صفر

مقدار جوجه کباب برای ۱۰ نفر : برای مرغ با استخوان ۴ کیلوگرم و برای مرغ بدون استخوان ۳ کیلوگرم

مقدار جوجه کباب برای ۱۲ نفر: برای مرغ با استخوان ۴ کیلو و ۸۰۰ گرم و برای مرغ بدون استخوان ۳ کیلو و ۶۰۰ گرم

مقدار جوجه کباب برای ۱۵ نفر: برای مرغ با استخوان ۶ کیلوگرم و برای مرغ بدون استخوان ۴ کیلو و ۵۰۰ گرم

مقدار جوجه کباب برای ۲۰ نفر: برای مرغ با استخوان ۸ کیلوگرم و برای مرغ بدون استخوان ۶ کیلوگرم

مقدار جوجه کباب برای ۳۰ نفر: برای مرغ با استخوان ۱۲ کیلوگرم و برای مرغ بدون استخوان ۹ کیلوگرم

مقدار جوجه کباب برای ۵۰ نفر: برای مرغ با استخوان ۲۰ کیلوگرم و برای مرغ بدون استخوان ۱۵ کیلوگرم

مقدار جوجه کباب برای ۱۰۰ نفر: برای مرغ با استخوان ۴۰ کیلوگرم و برای مرغ بدون استخوان ۳۰ کیلوگرم

این اندازه‌ها به صورت استاندارد و متداول است و می‌توانید بنا به اشتهای فرد، مقدار آن را بیشتر یا کمتر کنید.

مرغ مناسب برای جوجه کباب

مرغ مناسب برای جوجه کباب

برای درست کردن جوجه کباب یا باید یک مرغ کامل استفاده کنید یا اینکه تکه‌های مرغ را جداگانه تهیه کنید، مثلا بال، کتف، بالای ران، سینه و … را جداگانه بخرید، مزه‌دار کنید و سیخ بزنید. مرغی که برای جوجه کباب تهیه می‌کنید، باید ویژگی‌هایی داشته باشد که کیفیت جوجه، بالا برود.

  • در انتخاب مرغ برای جوجه کباب، دقت کنید که مرغ حتما تازه باشد. اگر مرغ کمی مانده باشد، حتی اگر آن را هم طعم‌دار کنید، باز هم بوی زهم می‌دهد.
  • مرغ باید اندازه کوچکی داشته باشد. هر چه مرغ، وزن کمتری داشته باشد، گوشت آن نازک‌تر، لطیف‌تر و خوشمزه‌تر است. زودتر هم می‌پزد و کاملا مغز‌پخت می‌شود.
  • اگر از مرغ منجمد استفاده می‌کنید، حتما آن را یخ‌زدایی کرده و بعد نسبت به مزه‌دار کردن اقدام کنید. در هنگام استفاده از مرغ منجمد، حتما مطمئن شوید که داخل مرغ خالی شده و کاملا تمیز باشد.

سوالات متداول درباره مقدار مرغ برای جوجه کباب

هر یک مرغ برای جوجه کباب چند نفر می‌شود؟

به طور متداول هر مرغ یک کیلویی، بعد از پاک کردن، حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ گرم از وزن آن کم می‌شود و ۸۰۰ گرم گوشت می‌دهد. این میزان مرغ یا جوجه، برای ۲ نفر کافی است. اگر سیخ‌ها را کوچک‌تر یا کم‌وزن‌تر بزنید، برای ۳ نفر هم جواب می‌دهد.

هر یک سیخ جوجه کباب چند گرم باید باشد؟

هر یک سیخ جوجه کباب برای هر نفر، به صورت استاندارد توسط اتحادیه رستوران‌داران، برای جوجه کباب با استخوان ۴۰۰ گرم و برای جوجه کباب بدون استخوان، ۳۰۰ گرم به همراه ۳۵۰ گرم چلو پخته، تعیین شده است. اما اگر خودتان در خانه می‌خواهید جوجه کباب با نان یا چلو درست کنید، می‌توانید میزان تکه‌های مرغ یا اندازه سیخ‌ها را بسته به اشتهای فرد، به دلخواه کمتر با بیشتر در نظر بگیرید.

کالابرگ الکترونیک