۸ روش صحیح باز کردن یخ مرغ | چکار کنیم مرغ یخ زده زود آب بشه؟

۸ روش صحیح باز کردن یخ مرغ | چکار کنیم مرغ یخ زده زود آب بشه؟


2 اردیبهشت 1403 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
نحوه باز کردن یخ مرغ

نحوه صحیح ذوب یخ مرغ به چه صورت است؟ این سوال که چطور مرغ یخ زده را دیفراست کنیم؟ و چیکار کنیم یخ مرغ زود آب بشه احتمال اغلب اوقات برای شما هم پیش آمده است. یخ زدایی مرغ بدون آسیب دیدن آن یکی از کارهایی است که قبل از پخت یا سرخ کردن مرغ باید انجام دهید تا همه قسمت‌های مرغ به خوبی نرم شود و بپزد. برای باز کردن یخ مرغ به صورت بهداشتی و سریع،‌ روش‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید از آنها کمک بگیرید. در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش چند ترفند نحوه باز کردن یخ مرغ در خانه و مزیت‌ها و معایب هر کدام از این روش‌ها را به شما خواهیم گفت.

روش‌های صحیح باز کردن یخ مرغ قبل از پختن و سرخ کردن

نحوه باز کردن یخ مرغ قبل از پختن و سرخ کردن

۱- باز کردن یخ مرغ در یخچال

چه بخواهید مرغ سرخ کرده رستورانی درست کنید و چه زرشک پلو با مرغ، بهترین، سالم‌ترین و البته طولانی‌ترین روش برای باز کردن یخ مرغ، منتقل کردن مرغ یخ‌زده از فریزر به یخچال است. زمان ذوب شدن یخ مرغ، بسته به اینکه حجم گوشت شما چقدر است، آیا قسمت‌های یخ زده، استخوان‌دار یا بدون استخوان هستند و همچنین میزان یخ‌زدگی آن‌ها، متفاوت است.

توصیه ما این است که از شب قبل مرغ را از فریزر بیرون بیاورید. آن را از پلاستیک یا بسته‌بندی خارج کنید. مرغ در یک بشقاب یا سینی بگذارید که در صورت ذوب شدن آب، سطح داخلی یخچال کثیف و آلوده نشود. بهترین قسمت یخچال برای قرار دادن مرغ جهت یخ‌زدایی، پایین‌ترین طبقه یخچال است.

برای مرغ‌های کامل که همه بخش‌های مرغ در آن هستند، ممکن است باز شدن یخ، ۱ یا ۲ روز هم طول بکشد ولی اگر حجم مرغ کمتر و بدون استخوان باشد، ظرف چند ساعت، یخ مرغ در یخچال باز می‌شود.

در ضمن برای خریدن گوشت مرغ کامل و قسمت‌های مختلف گوشت مرغ از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی می‌توانید اقدام کنید.

۲- ذوب کردن یخ مرغ در آب سرد

شاید به نظر چندان منطقی نرسد که یخ مرغ منجمد را در آب سرد باز کنیم ولی بد نیست بدانید که این روش، یکی از سالم‌ترین روش‌های برای دیفراست کردن مرغ است و تازه، کمتر از روش باز کردن مرغ در یخچال هم زمان می‌گیرد.

در این روش، یخ سرد باعث می‌شود باکتری‌های مرغ فعال نشوند و خواص گوشت مرغ از بین نرود. برای بسته‌های کوچک مرغ، زمان یخ‌زدایی ممکن است کمتر از ۱ ساعت هم بشود ولی برای بسته‌های بزرگ‌تر، به ۲ تا ۳ ساعت زمان نیاز دارید. البته بعد از باز شدن یخ مرغ به این روش هم باید آن را بلافاصله بپزید و دوباره به فریزر برنگردانید.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه کیک سیب و شلیل برگردان و رژیمی در فر و قابلمه

نکته مهم در یخ زدایی مرغ با آب سرد این است که مرغ نباید مستقیما در آب باشد یا آب به بسته‌بندی یا پاکت آن نفوذ کند. حتما مرغ را باید در پاکت یا پلاستیکی بگذارید که هیچ درزی نداشته باشد و بعد در یک ظرف آب سرد بگذارید. هر نیم ساعت یک بار هم دوباره آبی که مرغ را در آن گذاشته‌اید، با آب سرد جدید، جایگزین کنید.

برای خرید کیسه زیپ دار و نمک می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

۳- دیفراست کردن مرغ منجمد با آب گرم

دیفراست کردن مرغ منجمد با آب گرم

گزینه بعدی نحوه باز کردن یخ مرغ، استفاده از آب گرم است. این روش، برای زمان‌هایی است که فرصت و وقت کافی برای باز کردن یخ ندارید. مثل روش بالا، باید مرغ یخ‌زده را در یک پاکت فریزری یا پوششی که آب به آن نفوذ نکند قرار دهید و بعد در یک کاسه یا ظرف بزرگ بگذارید. داخل ظرف آب گرم یا ولرم بریزید.

به این نکته توجه کنید که به هیچ وجه برای یخ زدایی از مرغ از آب داغ استفاده نکنید چون ماندن مرغ در آن، باعث پخته شدن بخش‌های نازک گوشت می‌شود و کیفیت مرغ، از دست می‌رود. باید در حدی آب، گرم باشد که انگشت را نسوزاند. همچنین تمام قسمت‌های مرغ باید در آب فرو برود.

۴- یخ زدایی سریع مرغ با نمک

پاشیدن مقداری نمک به مرغ، تا حدودی می‌تواند به باز شدن یخ مرغ کمک کند. در این روش،‌ مرغ بدون پوشش، در یک ظرف آب سرد قرار می‌گیرد و روی آن مقداری نمک پاشیده می‌شود. اما این روش یخ زدایی، اصلا توصیه نمی‌شود. چون کیفیت و طعم مرغ تغییر خواهد کرد. همچنین باکتری‌های مرغ فعال خواهد شد.

تخفیف شوینده های افق کوروش

۵- قرار دادن مرغ در محیط برای باز شدن یخ آن

قرار دادن مرغ در محیط برای باز شدن یخ آن

هر چند از قدیم، بیرون آوردن مرغ از فریزر و گذاشتن آن روی کانتر آشپزخانه یا سینک ظرفشویی، برای باز کردن یخ آن متداول بوده، ولی این روش هم جزو روش‌هایی است که اصلا توصیه نمی‌شود. مخصوصا اگر پلاستیک یا پوشش مرغ باز باشد و هوا به آن نفوذ کند. در این روش هم باکتری‌های مرغ فعال می‌شوند و کیفیت و طعم گوشت مرغ تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

۶- یخ زدایی مرغ با هواپز

هواپز یا سرخ کن بدون روغن، یکی از دستگاه‌هایی است که علاوه بر درست کردن مرغ در هواپز می‌توانید برای باز کردن یخ مرغ هم از آن کمک بگیرید. المنت‌هایی که در دستگاه هواپز وجود دارند، گرما را به مرغ منتقل می‌کنند و در زمان محدودی می‌توانید مرغ را یخ زدایی کنید.

برای این کار، بهتر است ابتدا مرغ‌ها در دمای محیط بگذارید تا کمی از یخ‌زدگی اولیه بیرون بیایند. سپس آ‌نها را به دستگاه هواپز منتقل کنید. دمای هواپز را روی ۱۰۰ درجه تنظیم کنید. بسته به اندازه مرغ و میزان یخ زدگی آن، حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه زمان برای آب شدن یخ مرغ اختصاص دهید. سپس درب دستگاه ایرفرایر را باز کنید و مرغ را بیرون بیاورید.

۷- باز کردن یخ مرغ در مایکرویو

باز کردن یخ مرغ در مایکرویو

یکی از سریع‌ترین راه‌ها برای دیفراست مرغ،‌ قرار دادن آن در مایکرویو است. برای این کار، مرغ را با پوششی که دارد (پلاستیک فریزری، زیپ کیپ یا ظروف دربسته) داخل مایکرویو بگذارید. روی مرغ را بپوشانید. بعضی از دستگاه‌ها، خودشان گزینه تنظیمات یخ زدایی مواد غذایی را دارند. اگر چنین امکانی دارید، این دکمه را بزنید.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه چلو مرغ با رب ازگیل به روش رشتی با گردو و بدون گردو

اگر دستگاه مایکروفر شما گزینه یخ‌زدایی ندارد، آن را روی ۲۰ تا ۳۰ درصد توان دستگاه، تنظیم کنید و حدود ۴ دقیقه بسته به ضخامت و اندازه مرغ، طول می‌کشد که یخ آن باز شود. در حین باز شدن یخ مرغ، چند بار درب دستگاه را باز کرده و مرغ را زیر و رو کنید تا همه قسمت‌های آن باز شود.

نکته: در روش باز کردن یخ مرغ در مایکروویو و دستگاه هواپز، باید مرغ را بعد از باز شدن یخ آن، سریعا بپزید و دوباره فریز نکنید. چون در این روش، امواج مایکروویو دمای مرغ را در حدی بالا می‌برند که باکتری‌ها رشد کند. اگر سریع‌ مرغ را بپزید، این باکتری‌ها بر اثر حرارت از بین می‌روند.

۸- یخ زدایی مرغ در توستر

علاوه بر مایکروفر و سرخ کن یا هواپز، آون توستر هم یکی از دستگاه‌هایی است که در برخی از انواع آن، برای ذوب کردن یخ مرغ، گزینه یخ‌زدایی (defrost) تعبیه شده است. در توستر، باید گزینه مربوط به نوع ماده غذایی را که می‌خواهید یخ‌زدایی کنید، بزنید.

در این روش، دستگاه حرارت ملایم را به ماده غذایی می‌رساند، در حالی که باعث پختن آن نمی‌شود. البته در نظر داشته باشید که هر ۲ دقیقه یک بار درب توستر را باز کنید و مرغ را بررسی کنید. هر وقت یخ مرغ آب شد، آن را خارج کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین روش های باز کردن یخ گوشت منجمد

سوالات متداول درباره نحوه یخ زدایی بهداشتی و سریع گوشت مرغ

بهترین راه یخ زدایی مرغ چیست؟

بهترین راه یخ زدایی مرغ چیست؟

چگونه گوشت مرغ را یخ‌زدایی کنیم؟ بهترین و سالم‌ترین روش برای باز کردن یخ مرغ، منتقل کردن مرغ از فریزر به یخچال است. در این روش، دمای مرغ بالا نمی‌رود و می‌توانید به راحتی و بدون تغییر کیفیت، آن را بپزید. در درجه دوم، قرار دادن مرغ در آب سرد هم بدون تغییر ناگهانی دما و فعال کردن باکتری‌ها، می‌تواند جزو گزینه‌های سالم دیفراست یا باز کردن یخ مرغ باشد.

سریع‌ترین روش باز کردن یخ مرغ چیست؟

هر چه دمایی که مرغ را در آن یخ‌زدایی می‌کنید، بالاتر باشد، یخ هم زودتر باز می‌شود. استفاده از مایکروفر، سرخ کن بدون روغن (ایرفرایر)، توستر و آب گرم، روش‌های سریع و ایمن باز کردن یخ مرغ هستند.

آیا مرغی که یخ آن باز شده است را می‌توان دوباره فریز کرد؟

همه چیز بستگی به نحوه باز کردن یخ مرغ دارد. اگر مرغ را از قبل در یخچال گذاشته‌اید تا یخ آن باز شود، تا زمانی که مرغ در یخچال یخش باز شده باشد، دوباره قابلیت فریز کردن دارد. می‌توانید مرغ را دوباره به فریزر برگردانید. هرچند در این روش هم کمی از کیفیت مرغ کاسته می‌شود. اما اگر مرغ را در هواپز، مایکرویو و با دمای بالا باز کرده‌اید، باید بلافاصله آن را بپزید. حتی ممکن است برخی از قسمت‌های مرغ در مایکرویو، کمی پخته شوند اما فعال شدن باکتری‌ها در این روش، اجتناب‌ناپذیر است که منجمد کردن دوباره آنها، باعث نابودی این باکتری‌ها نمی‌شود، بنابراین باید هر چه زودتر مرغ را بپزید.

 

کالابرگ الکترونیک