۶ مرحله آموزش تعویض پوشک بچه دختر و پسر

۶ مرحله آموزش تعویض پوشک بچه دختر و پسر


28 آذر 1400 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
آموزش تعویض پوشک بچه

آموزش تعویض پوشک نوزاد به خصوص برای مادر و پدرهای جوانی که به تازگی بچه‌دار شده‌اند، اهمیت زیادی دارد. نحوه بستن پوشک و عوض کردن پوشک بچه می‌تواند در این دوران به یک چالش مهم تبدیل شود و یا موجب اذیت شدن نوزاد شود. اما روش صحیح تعویض پوشک نوزاد چگونه است؟ تعویض پوشک نوزاد هر چند ساعت باید انجام شود؟ آیا چیزی در مورد تعویض پوشک نوزاد در ماشین می‌دانید؟ در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش می‌توانید با آموزش مرحله به مرحله روش صحیح تعویض پوشک بچه آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد نحوه تعویض پوشک نوزاد پاسخ خواهیم داد.

 

 

آموزش تعویض پوشک بچه

 

آموزش تعویض پوشک بچه

 

۱- لوازم مورد نیاز برای تعویض پوشک نوزاد را آماده کنید

 

در اولین مرحله از آموزش تعویض پوشک بچه باید لوازم مورد نیاز برای این کار را آماده کنید. در ادامه به مهم‌ترین لوازمی برای تعویض پوشک نوزاد به آن‌ها نیاز دارید، اشاره شده است.

 

پوشک

 

پوشک

 

چه از پوشک‌های یک بار مصرف استفاده می‌کنید و چه از پوشک‌های پارچه‌ای، باید در هر مکان و هر زمانی همراه خودتان چند عدد پوشک تمیز داشته باشید. برای انتخاب پوشک بچه استاندارد و مناسب حتماً چند مارک مختلف را امتحان کنید و ببینید که کدام برند و کدام سایز برای کودک شما مناسب است.

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

دستمال مرطوب

 

یکی دیگر از لوازمی که باید همیشه برای تعویض پوشک بچه به همراه داشته باشید، دستمال مرطوب است. توجه داشته باشید که برای این کار حتماً از دستمال‌های ضد حساسیت بدون بو و الکل استفاده کنید. بیشتر متخصصین پیشنهاد می‌کنند که در ۸ هفته اول زندگی نوزاد به جای دستمال مرطوب از آب گرم و پنبه استفاده کنید تا پوست نوزاد آسیب نبیند.

 

پد یا پارچه ضد آب تمیز

 

پد یا پارچه ضد آب تمیز

 

از پدهای تمیز باید به عنوان زیر انداز کودک استفاده کنید. جنس این پد یا پارچه باید به گونه‌ای باشد که به صورت مرتب آن را بشورید و ضدعفونی کنید.

 

یک دست لباس تمیز

 

هر چند که نوزاد همیشه پوشک می‌شود، اما هر لحظه امکان کثیف شدن لباس او نیز وجود دارد. از همین رو باید همیشه یک دست لباس تمیز نیز با خود داشته باشید.

 

کیسه زباله

 

بعد از عوض کردن پوشک نوزاد باید پوشک او را داخل کیسه زباله قرار دهید و درب آن را محکم کنید تا آلودگی به بیرون رسوخ نکند. در خانه می‌توانید یک سطل مخصوص برای پوشک در نظر بگیرید و همه پوشک‌های کثیف را داخل آن بیندازید.

 

کرم ضد خارش و ضد حساسیت

 

استفاده از کرم‌های ضد حساسیت و خارش برای پوست حساس نوزاد بسیار مؤثر است. می‌توانید هر بار بعد از تمیز کردن بدن نوزاد کرم را به پوست او بمالید تا از ایجاد حساسیت جلوگیری کند.

 

 

۲- آماده کردن کودک برای تعویض پوشک

 

آماده کردن کودک برای تعویض پوشک از مراحل و نحوه تعویض پوشک نوزاد

 

در اولین مرحله از آموزش نحوه تعویض پوشک نوزاد باید دست‌هایتان را بشویید و سپس کودک را روی یک سطح صاف و مطمئن بخوابانید. توجه داشته باشید که از قرار دادن نوزاد روی سطوح بلند و ناامن اجتناب کنید. سپس لباس کودک را دربیاورید و یا در صورتی که نوزاد بلوز پوشیده، شلوار را دربیاورید و بلوز را تا ناحیه زیر بغل بالا دهید.

حتما بخوانید  بهترین انواع شامپو مخصوص موهای چرب و نازک

 

۳- باز کردن پوشک کثیف

 

در این مرحله از تعویض پوشک کودک با روش ساده باید پوشک کثیف را باز کنید. اگر مدفوع زیاد است، ممکن است بدن کودک کاملاً کثیف شده باشد. پوشک را به آرامی باز کنید. برای برداشتن پوشک کهنه بهتر است دوپای نوزاد را با یک دست بگیرید و به آرامی به سمت بالا ببرید. سپس پوشک کثیف را بردارید و آن را داخل یک پلاستیک بگذارید تا کودک به آن دسترسی نداشته باشد.

 

۴_ تمیز کردن نوزاد مهم‌ترین مرحله از آموزش تعویض پوشک بچه

 

تمیز کردن نوزاد مهم‌ترین مرحله از آموزش تعویض پوشک بچه

 

برای تمیز کردن نوزاد می‌توانید از دستمال مرطوب استفاده کنید. برای این کار پاهای کودک را بالا بگیرید و با دقت همه قسمت‌های بدن نوزاد را تمیز کنید. توجه داشته باشید که به منظور جلوگیری از عفونت کودک را از سمت جلو به عقب تمیز کنید. این موضوع به خصوص در نوزادان دختر اهمیت زیادی دارد. می‌توانید برای تمیز کردن کودک بدن او را با آب گرم بشویید.

 

در صورت نیاز، قبل از آغاز پوشک کردن کودک مقداری کرم به بخش‌های قرمز پوست نوزاد بمالید تا کودک دچار حساسیت ناشی از پوشک نشود. برای این کار می‌توانید از انگشت یا دستکش استفاده کنید.

 

۵- پوشک کردن نوزاد، اصلی‌ترین مرحله تعویض پوشک کودک

 

پوشک کردن نوزاد، اصلی‌ترین مرحله تعویض پوشک کودک

 

در این مرحله از نحوه تعویض پوشک نوزاد باید یک پوشک تمیز بردارید و آن را باز کنید. پاهای نوزاد را بلند کنید و پوشک را زیر کودک قرار دهید. پوشک را طوری زیر کودک بگذارید که بتوانید آن را به راحتی ببندید. پوشک را از جلو تا کنید و چسب کناره‌های پوشک را به هم بچسبانید تا کاملاً محکم شود.

 

نحوه بستن پوشک نیز بسیار ساده است؛ تنها باید چسب کنار پوشک را باز کنید و روی محل مورد نظر بچسبانید. در زمان چسباندن چسب پوشک مراقب باشید که چسب را بیش از حد فشار ندهید تا نوزاد احساس ناراحتی نکند. توجه داشته باشید که پوشک را حتماً زیر ناحیه ناف نوزاد قرار دهید. معمولاً پوشک‌های جدید طوری طراحی می‌شوند که با ناف نوزاد تماس نداشته باشند، اما در هر صورت به این موضوع توجه کنید.

 

 

۶- جمع کردن لوازم تعویض پوشک؛ مرحله آخر تعویض پوشک نوزاد

 

جمع کردن لوازم تعویض پوشک؛ مرحله آخر تعویض پوشک نوزاد

 

بعد از اتمام پوشک کردن نوزاد، پوشک کهنه را بلافاصله داخل سطل بیندازید. سپس دستان خود را با آب و صابون بشویید. زیر انداز و کلیه لوازمی که در حین تعویض پوشک آلوده شده‌اند، بشویید و کاملاً ضدعفونی کنید.

 

 

نکاتی که باید قبل از تعویض پوشک بچه بدانید

 

نکاتی که باید قبل از آموزش تعویض پوشک بچه بدانید

 

  • از عوض کردن پوشک نوزاد واهمه نداشته باشید. شاید در ابتدا این کار کمی برایتان سخت به نظر برسد، اما مطمئن باشید بعد از چند بار تمرین می‌توانید به خوبی این کار را انجام دهید.
  • سعی کنید همیشه و در هر مکانی برای تعویض پوشک نوزاد آماده باشید. زمانی که خانه را ترکی می‌کنید، پوشک و لوازم مورد نیاز برای تعویض پوشک را همراه خود داشته باشید.
  • همیشه دستمال مرطوب و کیسه تمیز همراه خود داشته باشید.
  • با مشاهده تغییرات در مدفوع نوزاد نترسید. اما بدانید که هر گونه تغییر در مدفوع نوزاد می‌تواند نشانه عکس العمل بدن او نسبت به غذاهای جدید باشد که به او می‌دهید و بدن برای این که به این غذاها عادت کند، نیاز به زمان دارد.
  • اگر کودک شما به پوشک حساسیت دارد و پوست او قرمز و ملتهب شده است، می‌توانید نوع پوشک را عوض کنید و به محض کثیف شدن پوشک او را تعویض کنید.
  • معمولاً کنترل رطوبت و تمیز نگه داشتن ناحیه تناسلی می‌تواند از بروز حساسیت‌های پوستی در نوزادان جلوگیری کند.
  • برای تعویض پوشک نوزاد خود حتماً زمان مشخصی او را چک کنید و به محض کثیف شدن پوشک آن را تعویض نمایید.
  • به یاد داشته باشید که برای تمیز کردن نوزاد حتماً او را از جلو به سمت عقب تمیز کنید و مطمئن شوید که بدن او کاملاً تمیز و عاری از آلودگی است.
  • سعی کنید از سایز پوشک مناسبی برای کودک خود استفاده کنید. پوشک کوچک موجب ناراحتی نوزاد می‌شود و به پوست او آسیب می‌رساند. از طرف دیگر استفاده از سایز پوشک بزرگ و گشاد نیز موجب بیرون ریختن مدفوع به خارج از پوشک می‌شود.
  • یک ترفند پوشک بچه پسر این است که در زمان تعویض پوشک، آلت نوزاد را به سمت پایین قرار دهید تا ادرار به بیرون از پوشک نریزد.
  • در نحوه تعویض پوشک نوزاد پسر حتماً یک پارچه روی پای نوزاد قرار دهید تا با ادرار ناگهانی او فضای خانه آلوده نشود.
  • در اکثر پوشک‌های یک بار مصرف آبی شدن خط کوچک روی پوشک نشان دهنده خیس بودن آن است. پس با مشاهده این موضوع پوشک نوزاد را عوض کنید.
  • در زمان تعویض پوشک بچه بهتر است از این فرصت استفاده کنید و با او بازی کنید، شعر بخوانید و با کودک خود حرف بزنید.
حتما بخوانید  مصرف پنیر فتا در بارداری خطرناک است؟ + پنیرهای مجاز در بارداری

 

 

بیشتر بخوانید: آموزش مرحله به مرحله گرفتن کودک از پوشک

 

 

تعویض پوشک نوزاد در ماشین

 

نحوه تعویض پوشک نوزاد در ماشین کمی با داخل خانه متفاوت است. برای عوض کردن پوشک نوزاد در ماشین باید او را به صندلی عقب ماشین منتقل کنید. سپس کودک را در صاف‌ترین قسمت ماشین قرار دهید. توجه داشته باشید که برای تعویض پوشک نوزاد در ماشین باید حتماً جایی پارک کنید تا تکان ناگهانی موجب پرت شدن کودک نشود.

بهتر است زیر نوزاد یک پد یا پتو پهن کنید تا آلودگی در سطح ماشین پخش نشود. سپس می‌توانید به راحتی مراحل تعویض پوشک نوزاد را همانند زمانی که در خانه هستید، انجام دهید.

 

 

آیا استفاده از پودر بچه و کرم ضدحساسیت برای نوزاد بی‌خطر است؟

 

به طور کلی آکادمی اطفال آمریکا (AAP)) توصیه می‌کند که والدین برای نوزادان خود از پودر بچه حاوی نشاسته ذرت استفاده نکنند. پودر بچه خود می‌تواند موجب تحریک پوست و حساسیت در نوزادان شود. از طرف دیگر تنفس پودر بچه برای نوزاد مضر است و می‌تواند موجب تنگ شدن نفس او شود.

از همین رو بهتر است برای رفع حساسیت یا قرمزی بدن نوزاد از لوسیون ها، روغن‌ها و کرم‌های بدون بو استفاده کنید. در صورتی که بدن کودک دچار حساسیت نباشد استفاده از این مواد هیچ ضرورتی ندارد. استفاده از پماد زینک اکساید برای رفع حساسیت‌های ناشی از استفاده از پوشک نیز می‌تواند مفید باشد. قبل از استفاده از هر نوع کرم یا لوسیون ابتدا اجازه دهید بدن کودک کاملاً خشک شود و سپس آن را روی پوست بمالید.

 

 

هر کودک چند بار در طول روز نیاز به تعویض پوشک دارد؟

 

هر کودک چند بار در طول روز نیاز به تعویض پوشک دارد؟

 

معمولاً زمان تعویض پوشک نوزاد پسر با زمان تعویض پوشک نوزاد دختر چندان تفاوتی ندارد. برای هر نوزاد در ماه‌های اول زندگی باید روزانه ۶ تا ۱۰ بار پوشک را تعویض کنید. بعد از چند ماه معمولاً تعویض پوشک نوزاد به ۴ تا ۶ بار در روز می‌رسد. این موضوع ادامه دارد تا زمانی که نوزاد در سن ۲ تا ۳ سالگی یاد بگیرد خودش به دستشویی برود و استفاده از پوشک را قطع کند. پیشنهاد می‌کنیم مقاله آموزش دستشویی رفتن به کودک را هم بخوانید.

 

 

آیا تعویض پوشک نوزاد در خواب بدون مشکل است؟

 

آیا تعویض پوشک نوزاد در خواب بدون مشکل است؟

 

به طور کلی گفته می‌شود که در زمان خواب پوشک نوزاد را عوض نکنید. در این زمان کمی صبر کنید تا نوزاد از خواب بیدار شود و سپس به سرعت پوشک را تعویض نمایید.

 

در این مقاله سعی کردیم با ارائه آموزش تصویری آسان پوشک نوزاد و کودک به شما کمک کنیم تا راحت‌تر بتوانید این مرحله از رسیدگی به نوزاد را پشت سر بگذارید. به یاد داشته باشید که در حین تعویض پوشک نوزاد حتماً نکات بهداشتی را به خوبی رعایت کنید و مطمئن باشید که بعد از چند بار انجام دادن این کار به مهارت خوبی برای عوض کردن پوشک بچه دست پیدا می‌کنید.

 

 

سوالات متداول

 

آیا تعویض پوشک نوزاد در خواب بدون مشکل است؟

 

بهتر است اجازه دهید نوزاد از خواب بیدار شود و بعد پوشک او را تعویض کنید.

 

هر کودک در ماه‌های اول زندگی چند بار در طول روز نیاز به تعویض پوشک دارد؟

 

برای هر نوزاد در ماه‌های اول زندگی باید روزانه ۶ تا ۱۰ بار پوشک را تعویض کنید.

 

 

منابع: fatherly، healthline، whattoexpect

 

کالابرگ الکترونیک