۴ روش صحیح شستشوی ظروف چوبی و بامبو

۴ روش صحیح شستشوی ظروف چوبی و بامبو


14 بهمن 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
نحوه شستن ظروف چوبی و بامبو

بهترین روش شستن ظروف چوبی و بامبو چیست؟ آیا چیزی در مورد روش ضدعفونی و براق کردن ظروف چوبی می‌دانید؟ چه نکاتی برای نگهداری از ظروف چوبی اهمیت دارد و شیوه تمیز کردن ظروف چوبی چگونه است؟ در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش می‌توانید با روش صحیح شستشوی ظروف چوبی آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد روش صحیح شستشوی ظروف چوبی و بامبو پاسخ خواهیم داد.

 

 

 

نکاتی در مورد نگهداری از ظروف چوبی و بامبو

 

نکاتی در مورد نگهداری از ظروف چوبی و بامبو

 

ظروف چوبی و بامبو برخلاف ظروف شیشه‌ای و فلزی نیاز به مراقبت دارند. قرار گرفتن در معرض رطوبت و خشکی شدید می‌تواند به آن‌ها آسیب وارد کند و حرارت زیاد موجب خراب شدن آن شود. اگرچه ظروف بامبو و چوبی استحکام بالایی دارند اما رعایت نکردن برخی نکات ساده می‌تواند عمر این ظروف را تا میزان زیادی کاهش دهد.

 

 

هیچ‌گاه از ظروف چوبی در فر و مایکروویو استفاده نکنید. شما می‌توانید تنها برای سرو کردن غذاهای سرد و یا ولرم از این ظروف استفاده کنید. معمولاً توصیه می‌شود سوپ و غذاهای داغ را در ظروف چوبی نریزید. حرارت مستقیم می‌تواند به ظروف چوبی و بامبو آسیب وارد کند.

 

برای قرار دادن چندین ظرف چوبی یا بامبو روی هم، حتماً یک لایه حوله کاغذی یا ضربه گیر بین ظروف قرار دهید تا از تجمع رطوبت بین آن‌ها جلوگیری کند. اگر سطح کاسه بامبو یا چوبی شما چسبناک شده است، می‌توانید از آبلیمو و یک برس نرم برای از بین بردن آن استفاده کنید. سپس ظرف را آبکشی نموده و خوب خشک کنید. بهتر است بعد از هر شستشو ظرف بامبو یا چوبی را به مقداری روغن مخصوص ظروف چوبی آغشته کنید تا عمر آن طولانی‌تر شود.

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

 

نحوه شستن ظروف چوبی و بامبو

 

نحوه شستن ظروف چوبی و بامبو

 

آشنایی با روش صحیح شستشوی ظروف چوبی و بامبو موجب می‌شود تا این ظروف برای مدت زمان بیشتری ظاهر زیبای خود را حفظ کنند. سعی کنید همیشه ظروف چوبی و بامبو را بلافاصله بعد از کثیف شدن، تمیز نمایید تا لکه‌ها به عمق ظروف نفوذ نکنند و ظاهر بدی پیدا نکنند.

 

 

۱- ظروف چوبی و بامبو را به کف آغشته کنید

 

ظروف چوبی و بامبو را به کف آغشته کنید

 

به عنوان راهنمای نحوه شستن ظروف چوبی و بامبو باید بدانید که استفاده از سیم ظرفشویی و اسکاچ‌های خشن برای این کار به هیچ عنوان مناسب نیست. این کار موجب خراشیده شدن سطح ظروف می‌شود و ظاهر آن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. تنها در زمانی می‌توانید از این نوع اسکاچ‌ها استفاده نمایید که کف ظرف شما رسوب سختی چسبیده باشد.

حتما بخوانید  معرفی بهترین برندهای روغن خوراکی بدون پالم ایرانی

 

برای تمیز کردن ظروف چوبی و بامبو می‌توانید از یک اسفنج نرم و مایع ظرفشویی استفاده کنید. برای این کار باید اسفنج را به آب گرم آغشته کنید. سپس چند قطره مایع ظرفشویی روی آن بریزید و سپس با استفاده از آن، کاسه را تمیز کنید.

 

 

۲- برای آبکشی ظروف چوبی و بامبو از آب گرم استفاده کنید

 

برای آبکشی ظروف چوبی و بامبو از آب گرم استفاده کنید

 

برای شستن کاسه‌های بامبو و چوبی هیچ‌گاه این ظروف را در آب غوطه‌ور نکنید. کاسه‌های چوبی و بامبو آب را به راحتی جذب می‌کنند و از همین رو به هیچ عنوان نباید آن‌ها را در ماشین ظرفشویی قرار دهید و یا به مدت زیاد زیر آب بگیرید. برای آبکشی ظروف چوبی و بامبو بهتر است از آب گرم استفاده کنید و ظرف را سریع آب بکشید و بیشتر از ۵ ثانیه زیر آب نگیرید.

 

 

۳- ظروف چوبی و بامبو را کاملاً خشک کنید

 

ظروف چوبی و بامبو را کاملاً خشک کنید.

 

بعد از ضدعفونی و شستن ظروف چوبی و بامبو باید آن را با استفاده از یک پارچه یا حوله تمیز خشک کنید. فراموش نکنید که چوب رطوبت را به راحتی در خود نگه می‌دارد، بنابراین ظروف را با دقت خشک کنید. سپس ظروف چوبی و بامبو را روی قفسه ظروف قرار دهید تا کاملاً در معرض هوا خشک شود. هیچ‌گاه ظروف چوبی نم‌دار را داخل کابینت قرار ندهید، زیرا این کار موجب ایجاد کپک و آُسیب دیدن ظروف می‌شود.

 

 

۴- تمیز کردن عمقی ظروف چوبی و بامبو با نمک و آبلیمو

 

یک روش مؤثر دیگر برای تمیز کردن ظروف چوبی و بامبو استفاده از ترکیب نمک و آبلیمو است. برای این کار باید مقداری نمک دانه درشت روی ظروف بریزید. سپس یک لیمو را از وسط برش دهید و روی سطح ظرف بکشید. در انتها ظرف را با استفاده از آب گرم و مقداری مایع ظرفشویی بشویید و آبکشی کنید. استفاده از آبلیمو و نمک موجب ضدعفونی ظروف می‌شود و ظرف شما را به صورت سطحی لایه‌برداری می‌کند. این کار همچنین موجب از بین بردن بوی بد ظروف چوبی و بامبو نیز می‌شود.

 

 

علت چرب کردن ظروف بامبو و چوبی

 

علت چرب کردن ظروف بامبو و چوبی

 

خشک شدن ظروف بامبو و چوبی موجب ترک خوردن آن‌ها می‌شود. به منظور جلوگیری از خشکی این ظروف معمولاً باید آن‌ها را به روغن‌های مخصوصی آغشته کنید. معمولاً برای چرب کردن ظروف چوبی و بامبو از انواع روغن‌های معدنی و موم زنبور عسل استفاده می‌شود.

استفاده از روغن‌های گیاهی برای چرب کردن ظروف چوبی و بامبو چندان مناسب نیست. زیرا این روغن‌ها خیلی زود فاسد می‌شوند و بوی بدی پیدا می‌کنند. برای چرب کردن ظروف چوبی و بامبو باید یک پارچه نرم را به روغن آغشته کنید و یک لایه سبک روی ظروف بمالید. سپس اجازه دهید روغن برای ۱ ساعت تا یک شب روی ظروف بماند و بعد آن را با یک دستمال تمیز پاک کنید.

حتما بخوانید  بهترین روش‌های تعمیر مبل چرم در خانه

 

 

روغن مخصوص ظروف چوبی و بامبو

 

برای چرب کردن ظروف چوبی و بامبو باید از روغن‌های معدنی تصفیه شده و روغن‌های گیاهی مخصوص چرب کردن چوب استفاده کنید. معمولاً روغن پالم خوراکی و روغن بامبو نیز برای چرب کردن ظروف چوبی و بامبو بسیار مناسب هستند. بهتر است برای ظروف چوبی و بامبو از روغن‌های طبیعی مبتنی بر پایه سلامت و بی‌ضرر استفاده شود تا بعد از استفاده از آن نگران استفاده از ظروف چوبی نباشید.

 

 

آیا ظروف بامبو قابل شستشو هستند؟

 

آیا ظروف بامبو قابل شستشو هستند؟

 

شستن ظروف بامبو با آب مشکلی برای آن‌ها ایجاد نمی‌کند اما به شرطی که کمتر از ۵ ثانیه زیر آب گرفته شوند و زود خشک شوند. خیس کردن بیش از حد این ظروف موجب ایجاد ترک و شکاف روی آن‌ها می‌شود و عمر ظروف بامبو را کاهش می‌دهد. اگر هر بار بعد از استفاده از ظروف بامبو آن‌ها را به سرعت بشویید و خوب خشک کنید، هیچ مشکلی نخواهند داشت و ظاهر خود را نیز تا مدت زمان زیادی حفظ می‌کنند.

 

توجه داشته باشید که ظروف بامبو به هیچ عنوان نباید در ماشین ظرفشویی قرار بگیرند، زیرا قرار گرفتن در معرض شوینده‌های قوی، حرارت بالا و همچنین خیس شدن ظروف بامبو به مدت طولانی موجب خراب شدن این ظروف می‌شود.

 

سخن پایانی اینکه آشنایی با روش صحیح شستشوی ظروف چوبی و بامبو موجب می‌شود تا این ظروف برای مدت زمان بیشتری سالم بمانند و ظاهر زیبای خود را حفظ کنند. هر چند که مقاومت ظروف بامبو در برابر آب نسبت به ظروف چوبی بیشتر است، اما به هر حال طرز شستن ظروف چوبی شباهت زیادی به روش شستن ظروف بامبو دارد و هر دوی آن‌ها باید به سرعت بعد از شستشو خشک شوند.

 

در مورد روش شستن ظروف بامبو و چوبی به یاد داشته باشید که هیچ‌گاه از شوینده‌های قوی و آب جوش برای این کار استفاده نکنید، زیرا این موضوع موجب آسیب دیدن به ظرف شما می‌شود.

 

 

سوالات متداول

 

چرا ظروف چوبی و بامبو باید چرب شوند؟

 

خشک شدن ظروف بامبو و چوبی موجب ترک خوردن آن‌ها می‌شود. به منظور جلوگیری از خشکی این ظروف معمولاً باید آن‌ها را به روغن‌های مخصوصی آغشته کنید.

 

مهم‌ترین نکته در نحوه شستن ظروف چوبی و بامبو چیست؟

 

مهم‌ترین نکته‌ای که باید در مورد روش صحیح شستشوی ظروف بامبو و چوبی بدانید این است که به هیچ عنوان از آب فراوان و اسکاچ سخت و زبر استفاده نکنید و بعد از شستن ظروف حتماً آن را به خوبی خشک کنید.

 

علت ترک خوردن ظروف بامبو چیست؟

 

مهم‌ترین نکته‌ای که در مورد نگهداری از ظروف چوبی و بامبو اهمیت دارد، خیس نگه نداشتن و چرب کردن این ظروف است. خشک شدن بیش از حد ظروف چوبی و بامبو و همچنین خیس نگه داشتن آن‌ها موجب ترک خوردن این ظروف می‌شود.

 

 

منابع: hunker، wikihow

کالابرگ الکترونیک