بهترین روش‌های تمیز کردن ماشین ظرفشویی

بهترین روش‌های تمیز کردن ماشین ظرفشویی


28 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
تمیز کردن ماشین ظرفشویی

معمولاً در بروشور ماشین ظرفشویی نوشته شده است که هر یک ماه یک بار آن را تمیز کنیم. اما اگر از آن درست استفاده کنیم، تمیز کردن آن هر سه ماه یک بار هم کافیست. تمیز کردن ماشین ظرفشویی چندان نظر زمان‌بر نیست و به ابزار و وسایل خیلی خاصی هم نیازی نیست. بسیاری پیشنهاد می‌کنند در تمیز کردن آن از مواد تمیز کننده شیمیایی استفاده نکنید. ماشین ظرفشویی از وسایل پر اهمیت و کاربردی آشپزخانه است، بنابراین دقت در تمیز کردن آن بسیار مهم است. در این مقاله از سرویس سبک زندگی  در مجله کوروش، روش‌های تمیز کردن ماشین ظرفشویی را توضیح می‌دهیم.

 

امروزه تمیز کردن ماشین ظرفشویی یکی از دغدغه های خانم های منزل است. بر اساس مطالعات انجام شده است، متوسط عمر هر ماشین ظرفشویی حدود ۱۰ سال است. که بسته به نوع برند و میزان استفاده  و همچنین میزان مراقبت شما از آن، این عدد می تواند بیشتر یا کمتر شود. ماشین ظرفشویی از پرکاربردترین وسایل آشپزخانه است که برای عملکرد بهتر و عمر بیشتر نیاز به نگهداری و نظافت همیشگی دارد. یکی از عواملی که در نحوه عملکرد دستگاه و طول عمر آن نقش موثری دارد، زمان و نحوه تمیز کردن آن است. با ما در ادامه همراه باشید تا با راه‌های تمیز کردن آن آشنا شوید.

 

 

تمیز کردن بخش بیرونی ماشین ظرفشویی

 

تمیز کردن بخش بیرونی ماشین ظرفشویی

 

اگر جنس جداره و بخش بیرونی ماشین ظرفشویی شما از استیل است، برای تمیز کردن آن می‌توانید از شیشه پاک‌کن استفاده کنید. الکل اندک موجود در شیشه پاک‌کن به راحتی لکه‌های روی ماشین ظرفشویی را پاک می‌کند. اما اگر جنس ماشین ظرفشویی شما از پلاستیک است، می توانید از ترکیب آب گرم و مایع ظرفشویی استفاده کنید. آب گرم و مایع ظرفشویی لکه‌های روی مایع ماشین ظرفشویی را کاملا پاک می‌کند. برای این کار سعی کنید از یک اسفنج و یا یک پارچه حوله‌ای استفاده کنید. بهتر است مستقیما مواد را بر روی ماشین ظرفشویی نریزید.

حتما بخوانید  بهترین روش‌ ها برای مراقبت و درمان موی چرب

 

 

 

 

تمیز کردن فیلتر داخل ماشین ظرفشویی

 

تمیز کردن فیلتر داخل ماشین ظرفشویی

تخفیف شوینده های افق کوروش

 

قبل از گفتن نحوه تمیز کردن فیلتر داخل بهتر است تاکید شود که هر بار قبل از قرار دادن ظرف ها در داخل ماشین کاملا آن‌ها را پاک کنید. این کار باعث می‌شود تا فیلتر مدام کثیف نشود. فیلتر خورده غذا‌ها و مایعات ظروف را در خود جمع می‌کند. اگر فیلتر آن هر یک هفته یک بار تمیز نشود، ماشین بوی بدی می‌گیرد.

 

تمیز کردن فیلتر داخل ماشین ظرفشویی با ابزار مناسب

 

برای تمیز کردن فیلتر لازم است تا از یک مسواک تمیز استفاده کنید. معمولا فیلترها به شکل استوانه‌ای هستند. با مسواک ذرات غذا را از لابلای فیلتر بیرون آورید. کشوی پایینی ماشین ظرفشویی را بیرون کشیده و بازوهای آبپاش راهم چک کنید. اگر خرده‌های ریز غذا در بازوهای آبپاش قرار گرفته باشند، لازم است تا با اسفنج آن‌ها را هم تمیز کنید.

 

 

ضدعفونی ماشین ظرفشویی کردن با مواد غیر شیمیایی

 

ضدعفونی کردن ماشین ظرفشویی با مواد غیر شیمیایی

 

 

ممکن است به دلیل تمیز کردن دیر به دیر فیلتر ، بعد از مدتی داخل آن بوی بدی بگیرد. توصیه می‌شود برای برطرف کردن بوی نامطبوع  از سرکه سفید استفاده کنید. شما می‌توانید در یک ظرف دو پیمانه سرکه سفید ریخته و در کشوی بالایی ماشین ظرفشویی قرار دهید. ماشین را روی بالاترین درجه آب روشن کنید. سرکه  در داخل ماشین پخش می‌شود و باعث تمیز شدن آن شده و بوی بد را از بین می‌برد. توجه داشته باشید که جز سرکه از ماده دیگری استفاده نکنید.

حتما بخوانید  ۳ طرز تهیه ترشی لبو (ترشی چغندر) درسته و رنده شده با لبو خام و پخته

 

بعد از استفاده از سرکه به اندازه ۴ قاشق غذاخوری جوش شیرین در بخش پایینی  بریزید و در بالاترین دمای آب یک دوره کوتاه عملیات شستشو را انجام دهید. جوش شیرین باعث از بین رفتن رسوبات در داخل و تمیز شدن آن می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم اگر ماشین ظرفشویی شما از جنس استیل است، هرگز از وایتکس برای تمیز کردن آن استفاده نکنید.

 

تمیز کردن ماشین ظرفشویی به بالا بردن عمر آن بسیار کمک می‌کند. اما قبل از تمیز کردن آن باید به یک سری نکات در مراقبت از ماشین ظرفشویی توجه کنید:

 

*همیشه قبل از قرار دادن ظرف‌ها در داخل ماشین آن‌ها را کاملا پاک کنید تا مواد اضافه غذا وارد آن نشوند.

*قبل از اینکه آن را روشن کنید، لازم است تا شیر آب را باز کنید تا آب کاملا گرم شود و شستشو با آب گرم آغاز شود.

*دمای ۵۰ درجه سانتی گراد برای شستن ظرف‌ها بهترین دما است.

*سعی کنید از ماشین ظرفشویی برای صرفه‌جویی از در مصرف برق حداکثر یک بار در روز استفاده کنید. بهتر است تا اجازه دهید درون آن در طی روز پر از ظرف شود و بعد آن را روشن کنید.

 

 

 

 

منبع: bhg

کالابرگ الکترونیک