۱۲ نکته مهم برای پخت مربای شفاف و شیشه ای به روش بازاری

۱۲ نکته مهم برای پخت مربای شفاف و شیشه ای به روش بازاری


30 تیر 1403 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
نکات پخت مربای شفاف و شیشه ای به روش بازاری

در مورد فوت و فن‌های پخت مربای شفاف چه می‌دانید؟ انواع مربا به عنوان چاشنی‌های خوشمزه و پرکاربرد به عنوان صبحانه یا برای تزیین انواع شیرینی، کیک، چیز کیک و دسرها به کار می‌روند. مرباهای کارخانه‌ای معمولا هم رنگ شفافی دارند و هم مدت ماندگاری‌شان بالا است ولی گاهی اوقات مرباهای خانگی، به شفافیت و خوشرنگی مرباهای کارخانه‌ای نیستند. دلیل این موضوع، رعایت نکردن برخی اصول تهیه مربای خانگی است. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش چند مورد مهم از نکات پخت مربای شفاف و خوشرنگ را به شما خواهیم گفت.

نکات پخت مربای شفاف

برای مربا از مواد اولیه سالم و تازه استفاده کنید

هیچ کس دلش نمی‌خواهد مربایی که پای آن وقت گذاشته، بدمزه شود یا رنگ آن بعد از پخت، کدر و تیره شود. مرباها هر چه شفاف‌تر باشند، اشتهابرانگیزتر هستند. اگر شما هم می‌خواهید یک مربای خوشرنگ داشته باشید، از این به بعد نکات مهم پخت مربای شفاف را جدی‌تر بگیرید و مواردی را که در ادامه توضیح می‌دهیم، رعایت کنید تا در نهایت یک مربای شیشه‌ای و خوشرنگ داشته باشید.

۱- از مواد اولیه سالم و تازه استفاده کنید

مرباها معمولا با میوه‌های مختلف درست می‌شوند و با مربا کردن میوه‌ها می‌توانید برای مدت طولانی از طعم لذیذ آنها لذت ببرید. اما یکی از نکات مهم برای خوشرنگ شدن مربا خانگی، استفاده از مواد اولیه و میوه‌های سالم و تازه است.

اگر میوه‌هایی که برای مربا شدن به کار می‌روند، لکه داشته باشند یا قسمت‌هایی از آنها خراب شده باشد، کیفیت اصلی خود را از دست می‌دهند. این موضوع می‌تواند روی رنگ و شفافیت مربا بعد از پخت تاثیر منفی بگذارد.

از طرفی برخی میوه‌ها بعد از بریده شدن یا پوست کندن، به سرعت تیره می‌شوند، میوه‌هایی مثل سیب و موز، این خاصیت را دارند و به سرعت اکسید می‌شوند. برای جلوگیری از تیره شدن این میوه‌ها، باید سرعت عمل به خرج دهید. اسپری کردن کمی آبلیمو روی این میوه‌ها هم می‌تواند از تیره شدن آنها جلوگیری کند.

۲- شکرتان باید تمیز باشد

معمولا انواع شکر یا پودر قند (طرز تهیه پودر قند)، اگر به درستی نگهداری نشوند، حشره می‌زنند یا ناخالصی‌هایی در آن‌ها پدیدار می‌شود. اگر شکری که در تهیه مربا استفاده می‌کنید،‌ تمیز نباشد، رنگ مربا را خراب می‌کند.

برای اینکه از خالص شدن شکر مربا مطمئن شوید، می‌توانید آب و شکر را در یک قابلمه بجوشانید. وقتی دانه‌های شکر حل شدند و آب کاملا جوشید، در یک ظرف جداگانه یک تخم مرغ را بشکنید و سفیده را از زرده تخم مرغ جدا کنید.

سپس سفیده را با چنگال هم بزنید تا از لختگی خارج شود. سفیده را روی محلول آب شکر بریزید و اجازه دهید سفیده با آب شکر بجوشد و سفیده تخم مرغ ببندد. چند دقیقه صبر کنید تا ناخالصی‌های شکر به سفیده تخم مرغ، جذب شود.

سپس سفیده تخم مرغ را از روی شهد یا آب شکر، جمع کنید. می‌توانید از آبکش هم کمک بگیرید و محلول آب و شکر را آبکش کنید تا کاملا صاف شود. سپس این شهد را برای تهیه مربا استفاده کنید.

در صورت تمایل می‌توانید انواع مربا، شکر و تخم مرغ را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌‌های افق کوروش خریداری کنید.

۳- مربا را در ظرف مسی درست کنید

در ظرف مسی مربا درست کنید

ظروف مسی، بهترین ظروف برای تهیه انواع مربا هستند. این ظروف با مواد مربا واکنش نشان نمی‌دهند و رنگ مربا در آنها خوشرنگ و شفاف می‌شود. البته اگر ظرف پخت مربا از جنس تفلون، چدن و … باشد و روکش آن سالم باشد هم، بر کیفیت رنگ و شفافیت مربا تاثیر منفی نمی‌گذارد اما برخی از این ظروف، در هنگام پخت مواد غذایی، واکنش شیمیایی نشان می‌دهند و موجب تیره شدن رنگ مربا می‌شوند.

حتما بخوانید  طرز تهیه، ترکیب و اندازه سبزی قورمه سبزی در شهرهای مختلف

۴- با قاشق چوبی مربا را هم بزنید

بهترین جنس قاشق برای هم زدن مربا، قاشق چوبی است. البته خیلی‌ها از قاشق استیل هم استفاده می‌کنند ولی قاشق چوبی، هم رسانای گرما نیست و هم با مواد مربا، واکنش نشان نمی‌دهد و رنگ مربا را تغییر نخواهد داد.

۵- کف روی مربا را بگیرید

اگر تجربه درست کردن انواع مربا خانگی را داشته باشید، می‌دانید که میوه‌ها وقتی با آب و شکر می‌جوشند، روی آنها کف‌های سفید تشکیل می‌شود. جدا کردن این کف‌ها نقش بسیار مهمی در روشن و شفاف شدن رنگ مربا دارد. باید ابتدا شعله گاز را زیاد کنید تا این کف‌ها به وجود بیایند. سپس با قاشق‌، آنها را از روی سطح مربا جمع کنید. وقتی کاملا شکر در مربا ذوب شد و کف‌ها گرفته شدند، شعله را کم کنید

۶- درب ظرف را نبندید

فرقی نمی‌کند چه مربایی درست می‌کنید، اگر در حین پخت مربا، درب قابلمه را روی آن بگذارید، بخاری که داخل قابلمه ایجاد می‌شود، به مربا برمی‌گردد و این اتفاق باعث کدر و تیره شدن رنگ مربا بعد از پخت می‌شود.

۷- مربا را روی حرارت ملایم بپزید

مربا را روی حرارت ملایم بپزید

برای پخت مربا، بهترین حرارت، حرارت ملایم است. در این صورت، عصاره یا شهد مربا، به سرعت بخار نمی‌شود و میوه‌ها زمان کافی برای پخت خواهند داشت. اگر شعله گاز را زیاد کنید، ممکن است مربایتان در اثر کمی غفلت، ته بگیرد. سوختن و ته گرفتن مربا، باعث تیره شدن رنگ مربا خواهد شد.

۸- از ادویه‌های تیره استفاده نکنید

ادویه‌ها و چاشنی‌هایی که رنگ تیره دارند یا به صورت پودری برای طعم دادن به مربا استفاده می‌شوند، باعث بد رنگ شدن مربا می‌شوند. یکی از نکات پخت مربای شفاف، استفاده از عصاره یا ادویه‌هایی است که به مربا، رنگ اضافه نمی‌کنند.

مثلا اگر می‌خواهید در مربا دارچین بریزید، از چوب دارچین استفاده کنید و بعد از پخت آن را بیرون بیاورید. برای استفاده از هل، یا دانه هل را در مربا بیندازید یا عصاره هل بریزید. به جای پودر گل سرخ هم گلاب استفاده کنید. جایگزین این مواد می‌تواند از تیره شدن مربا، تا حد زیادی خودداری کند.

شما می‌توانید چوب دارچین، دانه هل و گلاب را به روش‌های خرید حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

۹- از ژلاتین کمک بگیرید

یکی از مهم‌ترین ترفندهای پخت مربای شفاف مثل مرباهای کارخانه‌ای، استفاده از ژلاتین در مربا است. به کار بردن ژلاتین در مربا، هم رنگ مربا را شفاف می‌کند و هم به آن تا حدی غلظت می‌دهد.

برای اینکه ژلاتین را به صورت صحیح در مربا به کار ببرید، ابتدا ۱ یا ۲ ورق و یا ۱ قاشق مرباخوری پودر ژلاتین را در یک لیوان بریزید و کمی آب ولرم به آن اضافه کنید. روی لیوان را بپوشانید و به مدت ۷ تا ۱۰ دقیقه صبر کنید تا ژلاتین شفاف شود. ژلاتین آماده شده را در ۱۰ دقیقه پایانی پخت مربا، به آن اضافه کنید.

برای خرید ژلاتین می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

۱۰- از آبلیموی تازه در مربا استفاده کنید

از آبلیموی تازه در مربا استفاده کنید

از خواص آبلیمو‌ و خواص آب نارنج این است که از شکرک زدن انواع مربا جلوگیری می‌کنند. در مورد مرباهای خانگی که به روش سنتی درست می‌شوند و در آنها هیچ ماده نگهدارنده‌‌ای به کار نمی‌رود، استفاده از موادی مثل آبلیمو، آب نارنج، جوهر لیمو یا سرکه، از شکرک زدن مربا جلوگیری می‌کند.

اما استفاده از این چاشنی فقط برای جلوگیری از شکرک زدن مربا نیست، اگر از آبلیموی کهنه استفاده کنید، رنگ مربا کدر می‌شود.

آبلیمو، آب نارنج و سرکه را می‌توانید به صورت خرید اینترنتی یا حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

۱۱- چاشنی‌ها را در آخر به مربا اضافه کنید

خیلی‌ها تمایل دارند در مربای خود از زعفران دم کرده، گلاب، هل، وانیل و … استفاده کنند و به این ترتیب، طعم‌ها و عطرهای جدیدی را به مربای خود بیفزایند. یکی از مهم‌ترین نکات پخت مربای شفاف این است که این مواد را در چند دقیقه پایانی پخت مربا به قابلمه اضافه کنید.

حتما بخوانید  خورش قیمه مجلسی رو به این روش درست کن که جا افتاده و غلیظ بشه

اگر این چاشنی‌ها را در ابتدا یا اواسط پخت مربا به قابلمه اضافه کنید، دو مشکل به وجود می‌آید؛ اول اینکه طعم و عطر چاشنی به مرور و در اثر حرارت طولانی از بین می‌رود و تاثیر زیادی نخواهد داشت و دوم اینکه رنگ مربا را تیره و بدرنگ می‌کند.

زعفران و وانیل را با روش‌های خرید حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

۱۲- مربا را در ظرف و مکان مناسب نگهداری کنید

مربا را در ظرف و مکان مناسب نگهداری کنید

هر چند نکات پخت مربای شفاف مهم هستند ولی شیوه صحیح نگهداری از مربا بعد از پخت و آماده شدن هم اهمیت ویژه‌ای دارد. اگر مربا را در ظرف یا جای نامناسب نگهداری کنید، حتی اگر مربایتان بعد از پخت شفاف بوده باشد، به مرور شفافیت و کیفیت خود را از دست می‌دهد.

برای نگهداری مربا، بهترین ظروف، شیشه‌های کوچک، با درب سالم و بدون منفذی برای نفود هوا هستند. نگهداری مربا در شیشه‌های کوچک این امکان را می‌دهند که مرباها زودتر تمام شوند و زیاد باز و بسته نشوند. اما موضوع مهم دیگر، رنگ شیشه مربا است. هر چه رنگ شیشه مربا تیره‌تر باشد، بهتر است. چون نور به آنها نمی‌تابد و رنگ مربا به مرور تغییر نمی‌کند.

علاوه بر این، مکانی که مرباها را در آن نگه می‌دارید، باید خشک، خنک و دور از نور آفتاب باشد. معمولا مرباها را تا قبل از باز کردن درب شیشه آنها می‌توانید در کابینت و جای تاریک نگه‌ دارید ولی بعد از باز کردن درب شیشه، مربا را به یخچال منتقل کنید تا کیفیت و رنگ آن تغییر نکند و کپک زدن مربا اتفاق نیفتد.

سوالات متداول درباره پخت مربای شفاف

چرا رنگ مربا کدر می‌شود؟

اگر در هنگام پخت و بعد از پخت، در زمان نگهداری مربا، اصول تهیه و نگهداری مربا را به خوبی رعایت نکنید، رنگ مربا تیره می‌شود. نگرفتن کف‌های روی مربا در هنگام پخت، گذاشتن درب قابلمه روی آن در زمان پخت مربا، استفاده از چاشنی‌های تیره و پودری، قرار دادن مربا در مجاورت نور خورشید و … باعث کدر شدن رنگ مربا می‌شوند.

کدام چاشنی رنگ مربا را شفاف و روشن می‌کند؟

استفاده از ژلاتین و زعفران دم کرده در ۵ دقیقه پایانی پخت، باعث خوشرنگ و شفاف شدن مربا می‌شود. البته ژلاتین هیچ طعم و رنگی به مربا اضافه نمی‌کند.

 

محصولات مرتبط