۲ طرز تهیه سمنو فوری زیر یک ساعت برای عید نوروز و نذری

۲ طرز تهیه سمنو فوری زیر یک ساعت برای عید نوروز و نذری


3 اسفند 1402 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه سمنو فوری
فهرست محتوا پنهان

طرز تهیه سمنوی فوری زیر یک ساعت چگونه است؟ سمنو، سمنی یا سمنک، از جمله سین‌های ثابت سفره‌ هفت سین عید نوروز است، اما این خوراکی خوشمزه، نه تنها در ایام عید، بلکه در کل روزهای سال، مشتری‌های خودش را دارد. سمنو به صورت سنتی با شیره جوانه گندم و آرد درست می‌شود ولی مراحل آماده کردن جوانه گندم و گرفتن شیره، کار زمان‌بری است و خیلی‌ها به همین خاطر از خیر درست کردن سمنو می‌گذرند. اما اگر می‌خواهید سمنو نذری یا سمنوی عید را در مدت زمان کوتاه و به روش ساده و کم‌دردسر درست کنید، سمنو فوری بهترین گزینه است. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش ۲ روش طرز تهیه سمنو فوری و فوت و فن‌های پخت یک سمنوی آسان را به شما آموزش خواهیم داد.

 

مواد لازم برای تهیه سمنو فوری با آرد و خرما

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
آرد جوانه گندم ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آرد گندم ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
خرما (نرم و شیره‌دار)  ۱ و نیم لیوان فرانسوی دسته‌دار
روغن حیوانی ۱ قاشق چای‌خوری
آب ۱ و نیم لیوان فرانسوی دسته‌دار
عرق هل ۱ قاشق غذاخوری

 

مدت زمان آماده سازی: ۲۰ دقیقه

مدت زمان پخت سمنوی فوری: ۵۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه سمنو فوری با آرد جوانه گندم و خرما

مراحل طرز تهیه سمنو فوری با آرد جوانه گندم

یکی از ساده‌ترین و البته سریع‌ترین روش‌های تهیه سمنو فوری در خانه استفاده از ترکیب آرد جوانه گندم، آرد گندم و خرما است. شیرینی این سمنو از خرماست و شکر در آن جایی ندارد. به سمنو با خرما، «سمنو کرمانی» هم گفته می‌شود. در ادامه مراحل درست کردن سمنو فوری برای سفره هفت سین را دنبال کنید.

مرحله اول؛ الک کردن آردها و تفت دادن آرد

در اولین مرحله از طرز تهیه سمنوی فوری باید آرد جوانه گندم و آرد گندم را با هم ترکیب کنید و ۲ بار الک کنید تا ذرات درشت آرد از آن جدا شوند. سپس یک قابلمه را روی حرارت قرار دهید و آرد گندم و آرد جوانه الک شده را در آن بریزید و مدام هم بزنید تا تفت بخورند و طعم و بوی خام خود را از دست بدهند. هر چه آردها را بیشتر تفت دهید و قهوه‌ای‌تر شود، رنگ سمنو در نهایت تیره‌تر می‌شود. آرد را کنار بگذارید تا خنک شود.

آرد گندم را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.

مرحله دوم؛ آماده کردن خرما

برای آماده کردن خرماها، باید پوست خرماها را بگیرید. اگر پوست خرماها سفت است و به آنها چسبیده است، خرماها را زیر آب بشویید و در یک کاسه بریزید. مقداری آب جوش، روی خرماها بریزید. خرما، اگر خیلی خشک نباشد، پوست آن، سریع ورمی‌آید.

بعد از گرفتن پوست خرماها، هسته آن‌ها را نیز جدا کنید. در ادامه گوشت خرماها را با چرخ‌گوشت کاملا چرخ کنید. در صورت تمایل می‌توانید برای میکس کردن خرما از گوشت‌کوب استفاده کنید و یا با دست خرماها را چنگ بزنید تا حسابی له شوند.

حتما بخوانید  طرز تهیه مرحله به مرحله سوپ تره فرنگی به ۳ روش + فیلم

برای خرید خرما می‌توانید به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله سوم؛ ترکیب کردن آب با آرد

حالا باید آردها را داخل ماهیتابه بریزید و به اندازه‌ای به آن‌ها آب اضافه کنید که خمیری شل و آبکی ایجاد شود. سپس یک شعله پخش‌کن روی گاز بگذارید و ماهیتابه را روی حرارت کم قرار دهید و مدام هم بزنید تا مواد با هم ترکیب شوند و ته نگیرند.

مرحله چهارم؛ اضافه کردن خرما به سمنو

زمانی که خمیر کمی تغییر رنگ داد و به رنگ قهوه‌ای کمرنگ درآمد، خرمای له شده را اضافه کنید و دوباره مواد را هم بزنید تا کاملا با هم ترکیب شوند. برای له کردن خرما در خمیر سمنو باید با پشت قاشق مواد را هم بزنید تا گلوله‌ای نشوند.

مرحله پنجم؛ اضافه کردن روغن حیوانی و عرق هل

در آخرین مرحله از طرز تهیه سمنوی فوری روغن حیوانی (طرز تهیه روغن حیوانی) را به سمنو اضافه کنید و خوب هم بزنید. سپس عرق هل را نیز اضافه کنید و دوباره مواد را با هم ترکیب کنید.

مرحله آخر؛ سمنو را سرو کنید

زمانی که سمنو به رنگ قهوه‌ای خوشرنگ درآمد و به قوام مناسب رسید، می‌توانید شعله گاز را خاموش کنید. می‌توانید این سمنو را هم به صورت داغ و هم سرد میل کنید.

برای خرید انواع عرقیات گیاهی و روغن حیوانی از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

مواد لازم برای تهیه سمنو فوری با آرد جوانه گندم و شیره انگور

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
آرد گندم ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آب ۶ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شیره انگور یا شیره خرما نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
آرد جوانه گندم ۲ قاشق غذاخوری
دارچین ۱ قاشق مرباخوری
مغز بادام به مقدار دلخواه

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۰ دقیقه
مدت زمان مورد نیاز برای پخت سمنو فوری با شیره انگور: ۴۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه سمنو فوری با شیره انگور و آرد جوانه گندم

مراحل طرز تهیه سمنو فوری با شیره انگور و آرد جوانه گندم

مراحل دستور تهیه سمنو فوری با شیره انگور و آرد جوانه گندم را به ترتیب دنبال کنید.

مرحله اول: آرد سمنو را آماده کنید

در ابتدا، آرد گندم و آرد جوانه گندم را ۲ بار الک کنید تا کاملا صاف شده و ناخالصی‌های آنها گرفته شود. سپس یک قابلمه را روی حرارت قرار دهید و آرد گندم و آرد جوانه الک شده را در آن بریزید و مدام هم بزنید تا تفت بخورند و طعم و بوی خام خود را از دست بدهند. هر چه آردها را بیشتر تفت دهید و قهوه‌ای‌تر شود، رنگ سمنو در نهایت تیره‌تر می‌شود. در ضمن مراقب باشید آرد نسوزد چون طعم سوختگی آن از بین نمی‌رود و در سمنو کاملا حس می‌شود.

در صورت تمایل می‌توانید آرد گندم را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله دوم: آب را اضافه کنید

بعد از تفت دادن آرد، حرارت را قطع کنید و اجازه دهید آرد از دما بیفتد و سرد شود. نباید به آرد داغ، آب اضافه کنید چون گلوله گلوله می‌شود. وقتی آرد کاملا سرد شد، آب را به تدریج به آرد اضافه کنید و همزمان مخلوط آب و آرد را هم بزنید تا آرد گلوله گلوله نشود. بهتر است برای صاف شدن کامل این ترکیب، آن‌ را از صافی رد کنید تا یکدست شود، در غیر این صورت گلوله‌ها تا آخر در سمنو می‌مانند و بافت آن را خراب می‌کنند.

مرحله سوم: آب و آرد را بجوشانید

در این مرحله ترکیب آرد و آب را روی حرارت قرار دهید. ابتدا شعله را زیاد کنید تا روی سطح محلول و کناره‌های قابلمه، حباب‌های ریز بزند. سپس حرارت را روی حالت ملایم تنظیم کنید و مدام سمنو را هم بزنید تا ته نگیرد چون اگر کمی شعله بالا باشد و از هم زدن غافل شوید، مایه سمنو ته می‌گیرد و می‌سوزد.

حتما بخوانید  طرز تهیه باقلوای سید (باقلوای رشتی) به ساده‌ترین روش ممکن

مرحله چهارم: شیره انگور را اضافه کنید

بعد از گذشت حدود ۲۰ دقیقه، محلول آرد و آب، قوام بیشتری پیدا می‌کند و به غلظت دسر فرنی می‌رسد. سپس شیره انگور و پودر دارچین را اضافه کنید و همزمان هم بزنید تا به صورت یکنواخت در مایه سمنو، ترکیب و حل شود. دوباره مدام مواد را به آرامی هم بزنید تا رنگ دلخواهتان را بگیرد و سمنو بپزد.

پودر دارچین و شیره انگور را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.

مرحله پنجم: مغز بادام را اضافه کنید

بعد از اینکه سمنو پخت و رنگ قهوه‌ای خوشرنگی گرفت، مغز بادام را در ۵ یا ۱۰ دقیقه پایانی پخت به قابلمه سمنو اضافه کنید و مواد را هم بزنید. می‌توانید از مغز فندق یا مغزهای دلخواه دیگر هم استفاده کنید.

مرحله آخر: سمنو فوری را سرو کنید

سمنو که مزه‌دار و کاملا غلیظ شد، شعله را خاموش کرده و سمنو را در ظرف سرو بریزید. سمنو که بعد از چند دقیقه از دما افتاد، می‌توانید روی آن را با خلال مغزها یا پودر گل سرخ، تزیین و سرو کنید.

نکات طرز تهیه سمنو آسان و فوری

نکات طرز تهیه سمنو آسان و فوری

  • در طرز تهیه سمنو فوری، به جای استفاده از شیره جوانه گندم، از آرد جوانه گندم استفاده می‌شود و برای شیرین کردن سمنو، شیرین‌کننده‌های طبیعی مثل شیره گندم، شیره خرما و خود خرمای پوست و هسته گرفته به کار می‌روند. پس در حالت عادی، سمنوی فوری بدون شیره جوانه گندم، شیرین نیست و باید افزودنی‌های شیرین به آن اضافه شود.
  • میزان افزودن شیرین‌ کننده‌هایی مثل شیره انگور، شیره خرما و خود خرما، سلیقه‌ای است. می‌توانید مقدار آن را کمتر یا بیشتر در نظر بگیرید.
  • برای طرز تهیه سمنو حتما از جوانه گندم به شکل‌های مختلف استفاده می‌شود. یا به روش سنتی شیره جوانه گندم گرفته می‌شود یا به روش سمنوی فوری، از آرد جوانه گندم استفاده می‌شود ولی می‌توان به جای آرد گندم، از آرد برنج یا برنج سابیده شده هم استفاده کرد.
  • برای درست کردن سمنو فوری در خانه، اگر برای اولین بار آن را تهیه می‌کنید، در حجم کم تهیه کنید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن سمنو فوری و آسان با آرد جوانه گندم

فوت و فن خوشمزه شدن سمنو فوری خانگی با آرد جوانه گندم

آیا آرد سمنو باید تفت بخورد؟

در سمنوهایی که به روش سنتی و با شیره جوانه گندم درست می‌شوند، آرد گندمی که به شیره جوانه گندم اضافه می‌شود، از قبل تفت داده نمی‌شود. اما برای درست کردن سمنو فوری با آرد جوانه گندم (بدون استفاده از شیره جوانه) برای گرفتن طعم و بوی خام آرد، باید آن را از قبل، روی حرارت ملایم، تفت دهید.

چرا سمنو کپک می‌زند؟

اگر در زمان پخت سمنو، آب اضافی آن به اندازه کافی تبخیر نشده باشد، بعد از پخت احتمال کپک زدن آن وجود دارد.

در طرز تهیه سمنو بدون آرد، به جای آرد گندم چه چیزی استفاده می‌شود؟

این روش پخت معمولا برای پخت سنتی سمنو به کار می‌رود که در آن شیره جوانه گندم گرفته می‌شود.

زمان ماندگاری سمنو چقدر است؟

سمنو را به مدت ۵۰ روز تا ۲ ماه می‌توانید در دمای ۱ تا ۴ درجه سانتی‌گراد نگهداری کنید ولی اگر برای مدت بیشتری می‌خواهید سمنو را بدون تغییر مزه و کپک زدن، نگه دارید، سمنو را در ظرف دربسته و در فریزر بگذارید. سمنو ۳ تا ۴ ماه قابلیت نگهداری در فریزر را دارد.

برای خوشرنگ شدن سمنو فوری چه کنیم؟

۱- از قابلمه مسی برای پخت سمنو استفاده کنید.

۲- آرد گندم را که تفت می‌دهید، نباید خیلی تیره رنگ شود، اگر آرد قهوه‌ای تیره شود، رنگ سمنویتان هم تیره خواهد شد.

۳- در مراحل پایانی پخت، کمی کره یا روغن حیوانی به سمنو اضافه کنید تا رنگ درخشانی بگیرد، فقط مراقب باشید طعم روغن حیوانی غالب نشود. در حد ۱ قاشق چای‌خوری کافی است.

 

کالابرگ الکترونیک