۹ روش نگهداری بلال خام و پخته برای طولانی مدت

۹ روش نگهداری بلال خام و پخته برای طولانی مدت


14 مرداد 1403 . زمان مطالعه: 14 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
نگهداری بلال برای طولانی مدت

چطور ذرت و بلال را برای مدت طولانی تازه و سالم نگه داریم؟ بلال یا ذرت، یکی از غلات خوشمزه، پر کاربرد و بسیار مفید برای سلامتی است که به شکل‌های مختلف می‌توان در رژیم غذایی سالم و مغذی جای داد. در تابستان و ماه‌ شهریور پای بلال‌های تازه به بازار باز می‌شود. شما می‌توانید تا اواخر مهر ماه از طعم بلال‌های تازه لذت ببرید ولی به شکل‌های مختلف می‌توانید ذرت را برای چند روز، چند هفته و چند ماه نگهداری کنید. در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش ما روش های نگهداری بلال برای طولانی مدت را به شما آموزش خواهیم داد.

روش های نگهداری بلال برای طولانی مدت

نگهداری بلال به صورت خام، آبپز و پخته

بلال‌ یا ذرت را می‌توانید به روش‌های متنوعی مثل نگهداری ذرت به صورت خام، آبپز، پخته، کنسروی، ترشی و خشک کردن نگهداری کنید. همچنین بلال‌ها را می‌توانید در یخچال، در فریزر یا به صورت کنسروی و حتی ترشی ذرت برای مدت بیشتری نگه دارید.

در ادامه روش های نگهداری بلال برای طولانی مدت و اصول آماده کردن و نگهداری آن را خواهیم گفت.

نگهداری بلال برای طولانی مدت در یخچال

اگر می‌خواهید بلال را به صورت خام و در یخچال نگهداری کنید، باید ظرف نهایت ۱ هفته بلال را مصرف کنید. بهترین زمان مصرف، ۳ تا ۵ روز بعد از قرار دادن بلال‌ها در یخچال است. بعد از این مدت، بلال‌ها تازگی و رطوبت خود را از دست می‌دهند و سفت و خشک می‌شوند. این در صورتی است که بلال‌ها پوست یا غلاف رویشان جدا نشده یا آسیب ندیده باشد. اگر پوست بلال‌ها را بگیرید، باید نهایت ظرف ۲۴ ساعت، بلال‌ها را استفاده کنید.

برای نگهداری بلال خام در یخچال، ابتدا از سالم بودن بلال‌ها مطمئن شوید. سپس بلال‌ها را بدون اینکه پوستشان را بگیرید، به صورت شسته نشده، در پاکت فریزری یا پاکت زیپ کیپ قرار دهید و در طبقه سبزیجات بگذارید.

پاکت را طوری کیپ کنید که به آنها هوا نفوذ نکند و رطوبت ذرت از بین نرود. این ذرت‌ها را در عرض یک هفته مصرف کنید. اگر می‌خواهید بلال را برای مدت بیشتری نگه دارید، باید بلال‌ها را در فریزر بگذارید.

نگهداری بلال در فریزر

نگهداری بلال در فریزر

برای اینکه بتوانید از طعم ذرت برای چند ماه لذت ببرید، می‌توانید ذرت را فریز کنید. برای فریز کردن بلال، می‌توانید ذرت‌ها را دانه کنید یا با ساقه و به صورت دانه نشده، آنها را فریز کنید.

نگهداری بلال برای طولانی مدت با ساقه

در این روش، ابتدا پوست بلال را جدا کنید. می‌توانید ساقه پایین بلال را هم کوتاه‌تر کنید یا کلا جدا نکنید. ریشه‌های بلال‌ها را جدا کنید و بلال‌ها را به خوبی بشویید. سپس بلال‌ها را با دستمال خشک کنید تا رطوبت آنها گرفته شود. سپس ساقه‌های بلال را در اندازه‌های دلخواه خرد کنید یا به صورت درسته، در پاکت‌های فریزری یا پاکت زیپ کیپ قرار دهید.

مراقب باشید که در این روش، نباید بلال‌ها، پوست و آب اضافه داشته باشند. بلال‌های بسته‌بندی شده را در فریزر بگذارید و برای استفاده، از قبل آنها را بیرون بیاورید تا یخ زدایی شوند. سپس به روش دلخواه، آنها را استفاده کنید.

نگهداری بلال به صورت دانه شده

نگهداری بلال به صورت دانه شده

بهترین روش نگهداری بلال برای طولانی مدت، فریز کردن آن به صورت دانه شده است. اگر ذرت‌ها را دانه کنید، می‌توانید به راحتی در طرز تهیه انواع سوپ، انواع غذا، طرز تهیه ذرت مکزیکی و خوراکی‌های دیگر با ذرت، از آنها استفاده کنید. در ادامه مراحل نگهداری بلال برای طولانی مدت به صورت جوشانده را دنبال کنید.

مرحله اول: ذرت‌ها را دانه کنید

برای دانه کردن بلال‌ها، ابتدا پوست یا غلاف روی بلا‌ل‌ها را جدا کنید. با چاقو، یک ردیف افقی یا عمودی از دانه‌های ذرت را جدا کنید و با دست، بقیه دانه‌ها را جدا کنید. با کمک این روش دانه کردن ذرت، دانه‌های ذرت سالم‌تر می‌مانند و له یا خرد نمی‌شوند. دانه‌های ذرت را بشویید و در یک قابلمه بریزید. در یک قابلمه دیگر، مقداری آب سرد و یخ بریزید و کنار دستتان بگذارید.

تخفیف شوینده های افق کوروش
حتما بخوانید  نذری ساده | لیست انواع نذری ساده + فیلم آموزش

مرحله دوم: ذرت‌ها را بجوشانید

در قابلمه‌ای که ذرت‌ها را ریخته‌اید، آب بریزید تا روی آنها را بپوشاند. سپس قابلمه را روی حرارت بگذارید و اجازه دهید آب داخل قابلمه بجوشد. ۳ دقیقه بعد، ذرت‌های داخل قابلمه را آبکش کنید. می‌توانید یک قابلمه آب روی حرارت بگذارید تا بجوشد، سپس ذرت‌ها را در آب در حال جوش بریزید و ۳ دقیقه صبر کنید تا ذرت‌ها نرم شوند.

مرحله سوم: ذرت‌ها را بلانچ کنید

بعد از آبکش کردن ذرت‌ها، بلافاصله ذرت‌ها را در قابلمه حاوی آب سرد و یخ بریزید. ۱ دقیقه صبر کنید و دوباره ذرت‌ها را آبکش کنید. به این روش «بلانچ کردن» می‌گویند. مزیت بلانچ کردن این است که ذرت‌ها ظاهر خود را حفظ می‌کنند و زیادی له نمی‌شوند. همچنین در صورتی که باکتری‌ها و میکروب‌هایی در ذرت باشند، از بین می‌روند.

می‌توانید از یک سبد کوچک‌تر و یک قابلمه بزرگ پر از آب و یخ هم استفاده کنید. در این صورت، بعد از آبکش کردن ذرت‌ها، سبد حاوی ذرت را در آب سرد و یخ بگذارید. بعد از یک دقیقه آبکش را بیرون بیاورید.

 مرحله چهارم: ذرت‌ها را فریز کنید

بعد از اینکه ذرت‌ها آب اضافی خود را از دست دادند، آنها را در پاکت‌های زیپ کیپ یا ظروف دربسته بریزید و در فریزر قرار دهید. برای هر بار مصرف، ذرت‌ها را یخ‌زدایی کرده و آنها را به روش دلخواه، استفاده کنید.

شما می‌توانید برای مطالعه جزییات و روش‌ها و نکته‌های بیشتر درباره نگهداری ذرت در فریزر روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

نگهداری بلال به صورت پخته

نگهداری بلال به صورت پخته

روش نگهداری بلال به صورت پخته و روش نگهداری بلال به صورت جوشانده مشابه هم است، با این تفاوت که برای پختن و فریز کردن بلال‌ها، باید ذرت‌ها یا بلال‌ها برای مدت زمان بیشتری در آب جوش،‌ بمانند و نرم شوند.

بسته به نرم یا سفت بودن بلا‌ل‌ها، بین ۷ تا ۱۱ دقیقه بلال‌ها را بجوشانید. اگر بعد از ۱۱ دقیقه حس می‌کنید، بلال‌ها باز هم خیلی سفت هستند، مدت بیشتری صبر کنید.

سپس ذرت‌ها را آبکش کرده و بلانچ کنید. در نهایت وقتی بلال‌ها را آبکش کردید و آب اضافی آنها گرفته شد، آنها را در پاکت فریزری یا زیپ کیپ بریزید و در فریزر بگذارید.

نگهداری بلال به روش بخارپز کردن

برای نگهداری بلال برای طولانی مدت به روش بخار پز، بلال‌ها را به صورت دانه شده یا با ساقه، بشویید و در یک آبکش قرار دهید. در یک قابلمه بزرگ تا ۱/۳ حجم قابلمه آب بریزید. قابلمه را روی حرارت بگذارید تا آب داخل آن، شروع به جوشیدن کند.

سپس آبکش را روی دهانه قابلمه بگذارید، طوری که با آب در حال جوش، فاصله داشته باشد. اگر آبکش کوچک است، یک پایه فلزی داخل قابلمه بگذارید و سبد را روی پایه بگذارید.

بعد، درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید بلال یا ذرت‌ها، با بخاری که در قابلمه می‌پیچد به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه نرم و مغزپخت شوند. سپس ذرت‌ها یا بلال‌های بخارپز شده را در پاکت فریزری یا زیپ کیپ بریزید و در فریزر قرار دهید.

نگهداری بلال به روش کنسرو کردن

نگهداری بلال به روش کنسرو کردن

یکی از روش های نگهداری طولانی مدت بلال، کنسرو کردن آن است. هر چند کنسرو ذرت یا بلال را می‌توانید به صورت آماده در فروشگاه‌ها خریداری کنید اما درست کردن این کنسرو در خانه اصلا کار سختی نیست. برای کنسرو کردن بلال یا ذرت، دانه‌های ذرت را بگیرید یا بلال را به صورت ساقه‌ای، چند قسمت کنید. ذرت‌ها را به روش نگهداری بلال به روش پخته، آماده کنید.

مرحله اول: ذرت را بپزید

داخل آبی که ذرت‌ها را در آن می‌پزید، به ازای یک لیتر آب، ۱ قاشق غذاخوری شکر و ۱ قاشق چای‌خوری نمک اضافه کنید. وقتی ذرت‌ها نرم شدند، شعله را خاموش کنید و اجازه دهید از دما بیفتد. سپس ذرت یا بلال پخته شده را در بطری شیشه‌ای، تمیز و خشک بریزید. مقداری از آبی که ذرت یا بلال را در آن پخته‌اید، روی بلال‌ها بریزید تا آنها را بپوشاند. سپس درب بطری را ببندید.

مرحله دوم: ذرت را کنسروی کنید

در مرحله بعد، در یک قابلمه، تا نیمه، آب بریزید و شیشه‌هایی که بلال‌ها یا ذرت‌ها را در آن ریخته‌اید، داخل قابلمه بچینید، طوری که تا نصف یا ۲/۳ بطری، داخل آب باشد.

قابلمه را روی حرارت بگذارید تا آب بجوشد. بعد از جوش آمدن آب، شعله را کم کنید و اجازه دهید بطری‌های شیشه‌ای به مدت ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت در آب بجوشند. سپس شعله را خاموش کنید. صبر کنید تا بطری‌ها خنک شوند. سپس بطری‌ها را در جای خشک و خنک و دور از نور آفتاب نگهداری کنید.

برای خرید انواع کنسرو سبزیجات از جمله کنسرو ذرت می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

نگهداری بلال به روش ترشی کردن

نگهداری بلال به روش ترشی کردن

یکی از روش‌های نگهداری مواد غذایی برای زمان طولانی، درست کردن ترشی است. فرقی نمی‌کند که بلال‌ها را به صورت دانه شده یا بدون دانه کردن می‌خواهید نگه دارید، می‌توانید با ذرت، ترشی درست کنید تا برای مدت بیشتری از آن استفاده کنید. البته ذرت دانه شده برای ترشی کردن مناسب‌تر است.

حتما بخوانید  طرز تهیه کیک پیتزا خانگی با خمیر جادویی بدون فر (در قابلمه) و در فر

برای درست کردن ترشی، می‌توانید از مواد مختلفی برای طعم‌دار کردن ترشی ذرت استفاده کنید. برای تهیه ترشی ذرت، ذرت‌ها را بشویید و در خشک کنید. سپس با سبزیجات دلخواه و سرکه، ذرت را ترشی کنید. روش‌های مختلفی برای تهیه ترشی ذرت وجود دارد.

خلاصه این که برای آموزش روش های مختلف طرز تهیه ترشی ذرت، روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

نگهداری بلال به صورت خشک کردن

نگهداری بلال به صورت خشک کردن

یک روش دیگر برای نگهداری بلال برای مدت طولانی، خشک کردن آن است. در این روش می‌توانید بلال را به صورت درسته و با ساقه با به صورت دانه شده خشک کنید. برای خشک کردن بلال، بهترین روش، قرار دادن بلال یا دانه‌های ذرت در هوای آزاد است. می‌توانید چوب بلال‌ها را با نخ محکم ببندید و آویزان کنید تا در مجاورت هوای آزاد قرار بگیرد. ذرت‌ها را چند روز آویزان بگذارید تا همه دانه‌ها خشک شوند.

اگر می‌خواهید به صورت دانه شده، بلال‌ها را خشک کنید، بعد از شستن و دانه کردن ذرت، آنها را در یک سینی بریزید و در مجاورت هوای آزاد قرار دهید. هر ۲۴ ساعت، یک یا دو بار، ذرت‌ها را تکان دهید تا همه دانه‌ها خشک شوند. می‌توانید سینی را روی بخاری یا شوفاژ هم بگذارید تا سریع‌تر خشک شود. یا دانه‌های ذرت را در دستگاه خشک کن میوه، در فر و ایرفرایر هم خشک کنید.

برای نگهداری از ذرت‌های خشک شده، آنها را در بطری‌های دربسته تمیز و در جای خشک و خنک نگه دارید. مراقب باشید که ذرت‌ها هیچ رطوبتی نداشته باشند چون در صورت نگهداری بلال کامل خشک نشده در بطری، احتمال کپک زدن و خراب شده آن وجود دارد.

این ذرت‌ها را به دو صورت می‌توانید استفاده کنید. روش اول استفاده به عنوان آرد ذرت است که باید آنها را آسیاب کنید. روش دوم، پختن آنها است. برای پختن و استفاده از ذرت‌ها، قبل از استفاده، ذرت‌های خشک شده را به مدت ۲۴ ساعت در آب بخیسانید. سپس آنها را آبکش کرده و برای کاربرد دلخواه خود به کار ببرید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیر بلال کبابی با انواع سس و چاشنی

نکاتی برای انتخاب بلال مناسب

نکاتی برای انتخاب بلال مناسب

  • برای نگهداری بلال برای طولانی مدت، باید به سراغ بلال‌هایی بروید که تازه و دانه‌دار هستند.
  • بلال‌هایی که سفت شده‌اند، بعد از نگهداری طولانی‌ مدت، باز هم سفتی خود را حفظ می‌کنند.
  • بلال‌های شیری هم که دانه‌های کوچک و پوک دارند، برای نگهداری مناسب نیستند.
  • بلال‌های بخرید که غلاف یا پوستشان سبز باشد و کاکل آنها، طلایی باشد. بلال‌هایی که پوست قهوه‌ای، دارای لک و کاکل‌های خشک شده دارند، به اندازه کافی نرم و شیرین نیستند.
  • اگر روی بلال‌ها سوراخ یا لکه وجود داشت، احتمال وجود کرم در ذرت‌ها وجود دارد. از خرید این بلال‌ها خودداری کنید.
  • برای نگهداری بلال برای طولانی مدت به صورت خام، باید در هنگام خرید بلال به این نکته توجه کنید که در بلال‌ها آثاری از کپک زدگی وجود نداشته باشد. در صورت وجود کپک، آنها را به سرعت مصرف کنید.

بیشتر بخوانید: روش های پخت بلال در شیر

سوالات متداول درباره نحوه نگهداری بلال به مدت طولانی

چرا بلال بعد از پختن سفت می‌شود؟

۱- اگر بلال از همان ابتدا سفت باشد، دانه‌های ذرت بعد از پخت، سفت‌تر می‌شوند.

۲- دلیل سفت شدن بلال بعد از پخت، استفاده از نمک در آبی است که ذرت را در آن پخته‌اید.

۳- ذرت را بیش از حد نپزید.

اصول نگهداری بلال برای طولانی مدت چیست؟

۱- بلال‌ها را از نوع باکیفیت انتخاب کنید.

۲- برای شستن بلال‌ها، دانه‌های ذرت یا خود بلال‌ها را در آب قرار دهید و صبر کنید تا ریشه‌های ریزی که بین دانه‌ها گیر کردند، روی آب بیایند.

۳- پاکتی که بلال‌ها را در آن می‌گذارید و فریز می‌کنید، نباید هوای اضافی داشته باشد.

۴- برای فریز یا کنسرو کردن و حتی ترشی کردن بلال‌ها، بعد از جوشاندن بلال یا ذرت، اجازه دهید سرد شود و بعد فریز کنید تا خاصیت خود را از دست ندهد.

۵- بهترین روش یخ‌زدایی ذرت یا بلال این است که از شب قبل، پاکت‌ها یا ظرف بلال یا ذرت فریز شده را در یخچال بگذارید تا یخ آن به صورت طبیعی باز شود.

محصولات مرتبط