بهترین روش های شستن انواع رنگ شلوار جین با دست و ماشین

بهترین روش های شستن انواع رنگ شلوار جین با دست و ماشین


8 اسفند 1401 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
بهترین روش های شستن انواع رنگ شلوار جین با دست و ماشین

چطور شلوار جین (شلوار لی) را بشوریم که رنگش حفظ شود؟ برخی معتقد هستند که شستن شلوار لی با لباسشویی موجب از بین رفتن رنگ آن می‌شود و برخی دیگر این کار را طبق اصولش انجام می‌دهند و هیچ مشکلی برای شلوار ایجاد نمی‌شود. واقعیت این است که نحوه شستن شلوار لی آنقدرها هم سخت و حساس نیست. شما می‌توانید شلوار جین را به هر روشی که دوست دارید، بشویید. تنها لازم است به نکات و اصولی در حین شستشوی شلوار جین توجه داشته باشید. در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش می‌توانید با طریقه شستن انواع رنگ شلوار جین با دست و ماشین آشنا شوید.

 

 

شلوار جین هر چند روز یک بار نیاز به شستشو دارد؟

 

شلوار جین هر چند روز یک بار نیاز به شستشو دارد؟

 

اولین نکته ای که باید در مورد شستن انواع شلوار جین بدانید است که شلوار جین از آن دسته لباس هایی نیست که بعد از هر بار استفاده آن را بشویید. هر چقدر شلوار جین را کمتر بشویید، عمر آن طولانی‌تر خواهد بود.

تا زمانی که شلوار شما ظاهر کثیفی ندارد و یا بوی نامطبوعی به خود نگرفته، آن را نشویید. بهتر است زمانی به سراغ شستشوی شلوار جین بروید که دیگر واقعاً کثیف است. بهترین زمان برای شستن شلوار جین بعد از هر ۵ تا ۱۰ بار استفاده است.

از طرف دیگر شستن شلوار جین در چند دقیقه کوتاه یا با دست برای تمیز کردن آن کافی است. شستن شلوار جین در ماشین لباسشویی هیچ مشکلی برای آن ایجاد نمی کند.

 

بیشتر بخوانید: بهترین روش های شستن لباس زیر با دست و ماشین لباسشویی

 

در اولین شستشوی شلوار جین به این نکات دقت کنید

 

در اولین شستشوی شلوار جین به این نکات دقت کنید

تخفیف شوینده های افق کوروش

 

اگر اولین بار است که می خواهید شلوار لی را بشویید، پس بهتر است تا چند بار اول آن را به صورت جداگانه شستشو دهید. معمولاً شلوار جین در چند بار اولی که شسته می‌شود، رنگ پس می‌دهد. از همین رو نباید با لباس های دیگر شسته شود.

قبل از آغاز شستن حتماً به برچسب نحوه شستشو که معمولاً در پشت شلوار قرار دارد، دقت کنید. به طور معمول اگر رنگ شلوار جین شما آبی تیره است باید در شستن آن دقت زیادی به خرج دهید. احتمال رنگ دادن این شلوارها نسبت به سایر رنگ‌های شلوار جین بیشتر است.

 

بیشتر بخوانید: بهترین مدل شلوار جین برای فرم اندام شما کدام است؟

 

نحوه شستن شلوار لی با دست

 

نحوه شستن شلوار لی با دست

 

شستن شلوار جین با دست یکی از روش های رایج برای تمیز کردن شلوار لی یا جین است. برای این کار باید مراحل زیر را دنبال کنید.

 

  • ابتدا یک لگن را پر از آب سرد کنید. می‌توانید برای شستن شلوار جین از وان حمام نیز کمک بگیرید.
  • سپس مقداری از مواد شوینده ملایم مثل پودر صابون یا مایع لباسشویی را به آب اضافه کنید و خوب هم بزنید تا کف کند. برای شستن شلوار جین می‌توانید از مایع نرم کننده لباس استفاده کنید. انواع مایع نرم کننده لباس را به صورت تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش بخرید.
  • حالا شلوار جین را چند بار داخل تشت بچرخانید. شلوار لی باید طوری در تشت یا وان قرار گرفته باشد که کاملاً در آب شناور شود.
  • کمی شلوار لی را در آب تکان دهید و سپس اجازه دهید برای ۳۰ تا ۴۵ دقیقه شلوار داخل آب بماند.
  • حالا آب داخل تشت را تخلیه کنید و شلوار جین را بدون اینکه فشار خاصی به آن وارد کنید زیر آب بگیرید. این کار را آن قدر ادامه دهید تا آبی که از شلوار خارج می شود، شفاف شود.
  • در نهایت شلوار جین را فشار دهید تا آب اضافی از آن خارج شود. توجه داشته باشید که برای خارج کردن آب نباید شلوار را بپیچانید. این کار به الیافت شلوار آسیب وارد می کند. شلوار لی را در فضای باز آویزان کنید تا به خوبی خشک شود.
حتما بخوانید  2 طرز تهیه و اصول خوشمزه شدن کباب تابه‌ای یا کباب دیگی

 

نحوه شستن شلوار لی با ماشین لباسشویی

 

نحوه شستن شلوار لی با ماشین لباسشویی

 

شستن شلوار لی در ماشین لباسشویی موجب می‌شود تا عمیق‌تر و بسیار تمیزتر شسته شود. اما بهتر است این کار را با فواصل بیشتر انجام دهید تا رنگ شلوار لی شما بور نشود و بافت آن آسیب نبیند. بهترین زمان برای شستن شلوار جین ۲ تا شش ماه یک بار است.

 

شلوار جین را به صورت جداگانه بشویید

 

قبل از هر چیزی بهتر است بدانید که اکثر تولید کنندگان شلوار جین توصیه می‌کنند که شلوار جین را همیشه به صورت جداگانه شستشو دهید. هیچ گاه شلوار لی را با لباس‌های روشن یا سفید داخل لباسشویی نشویید.

بهتر است برای شستن انواع شلوار جین در ماشین لباسشویی ابتدا شلوار را به صورت پشت رو درآورید. سپس آن را در ماشین بیندازید. این کار از رنگ دادن شلوار و آسیب به سایر لباس‌ها جلوگیری می‌کند.

 

برای شستن شلوار لی در ماشین لباسشویی از دور چرخش پایین استفاده کنید

 

برای شستن شلوار لی در ماشین لباسشویی سعی کنید از دور چرخش پایین استفاده کنید. انتخاب گزینه شستشوی دستی یا ملایم که روی اکثر ماشین لباسشویی‌ها وجود دارد، برای شستن شلوار جین مناسب است. این نحوه شستشو از ساییده شدن پارچه جلوگیری می‌کند و ضمن تمیز کردن شلوار جین موجب تغییر رنگ آن نمی‌شود.

 

برای شستن شلوار جین از آب سرد و مایع لباسشویی مخصوص البسه تیره استفاده کنید

 

برای شستن شلوار جین از آب سرد و مایع لباسشویی مخصوص البسه تیره استفاده کنید

 

توجه داشته باشید که آب سرد برای شستن انواع شلوار لی مناسب‌تر است. شستن این شلوارها با آب داغ موجب می‌شود تا رنگ شلوار از بین برود و حتی سایز و اندازه آن کوچک شود. به طور معمول نحوه شستن پیراهن لی نیز همانند شلوار لی انجام می شود و از همین رو کلاً لباس‌هایی که از این جنس هستند، بهتر است با آب سرد یا ولرم شسته شوند.

 

بعد از اتمام شستشوی شلوار جین آن را بلافاصله آویزان کنید

 

بعد از اتمام شستشوی شلوار جین در ماشین لباسشویی، بلافاصله آن را از داخل ماشین خارج کنید. قرار گرفتن لباس جین به مدت طولانی در ماشین موجب پخش شدن رنگ و همچنین بد بو شدن لباس می‌شود.

 

شستن شلوار لی با نمک

 

شستن شلوار جین با نمک بهترین روش برای تنظیم رنگ و همچنین جلوگیری تغییر رنگ شلوار لی است.‌ نمک لکه‌های غذا و گِل را از بین می‌برد. در این روش، شلوار جین را همیشه از داخل بشویید. این کار باعث می‌شود لکه‌های شلوار جین، محو شود ولی بافت آن آسیب نبیند.

برای این کار مقداری نمک به محلول یا پودر صابون حل شده در آب اضافه کنید و بعد آن را به یک تشت آب اضافه کنید یا این شوینده را در ماشین لباسشویی بریزید. این کار نه تنها باعث می‌شود رنگ پارچه خارج نشود بلکه موجب می‌شود لباس‌های دیگر رنگ شلوار جین را جذب نکنند. بنابراین، برای جلوگیری از لکه‌دار شدن لباس‌های دیگر هم بهتر است نمک اضافه کنید.

افزودن سرکه سفید و کمی نمک برای شستن شلوار جین بسیار مناسب است. چون با این روش رنگ شلوار محو نمی‌شود و سرکه از شل شدن پارچه جلوگیری می‌کند. پودر صابون و نمک را می‌توانید به صورت حضوری، اینترنتی و تلفنی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش تهیه کنید

 

نحوه خشک کردن شلوار جین

 

نحوه خشک کردن شلوار جین

 

بعد از شستن شلوار جین به هر روشی باید آن را خشک کنید. توجه داشته باشید که شلوار جین باید بعد از شستشو بلافاصله از آب یا محل مرطوب خارج شود. برای جلوگیری از چین و چروک بهتر است شلوار را از ناحیه زانو تا کنید و آن را آویزان نمایید.

حتما بخوانید  طرز تهیه آش کشک تبریزی (گوردآش) به روش سنتی برای شب یلدا

یکی دیگر از بهترین روش ها برای خشک کردن شلوار جین این است که آن را به وسیله گیره از ناحیه کمر آویزان کنید. این کار موجب می‌شود تا بدون چروک خشک شود.

برای خشک کردن شلوار جین می‌توانید از خشک‌کن نیز استفاده کنید. تنها نکته‌ای که باید در مورد خشک کردن شلوار لی در دستگاه خشک‌کن باید بدانید این است که دستگاه را تنها برای مدت کم و روی دمای متوسط خشک کنید. این کار از آسیب دیدن شلوار لی جلوگیری می‌کند و موجب خراب شدن رنگ و بافت پارچه نمی‌شود.

 

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل بهترین روش های شستن لباس نوزاد

 

نکاتی که باید مورد شستن انواع رنگ شلوار لی بدانید

 

نکاتی که باید مورد شستن انواع رنگ شلوار جین بدانید

 

  • هیچ گاه بیشتر از دو شلوار جین را در لباسشویی نیندازید. به طور معمول شلوار جین بعد از خیس شدن بسیار سنگین می شود و این کار موجب می شود تا به ماشین لباسشویی فشار وارد شود.

 

  • در نحوه شستن انواع شلوار جین تیره حتماً به دمای آب و نوع شوینده توجه داشته باشید. استفاده از آب داغ موجب کم رنگ شدن و بور شدن شلوار می‌شود. شستن شلوار لی با شامپو موی سر یا شوینده‌های ملایم یک روش مؤثر برای جلوگیری از آسیب به رنگ آن است. انواع شامپو مو را می‌توانید به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش تهیه کنید

 

  • نحوه شستن شلوار جین مشکی کمی با سایر رنگ های آن متفاوت است. شلوار جین مشکی معمولاً بیشتر در معرض بور شدن قرار دارد. استفاده از مشکین‌شوی می تواند روش مؤثری برای شستشوی این رنگ جین باشد. برای خرید انواع مایع لباسشویی معمولی و مخصوص البسه تیره از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت حضوری، تلفنی یا اینترنتی اقدام کنید.

 

  • شستن شلوار لی با مایع ظرفشویی یک روش رایج برای تمیز کردن این دسته از شلوارها است. شما می‌توانید برای شستن شلوار جین با دست مقداری مایع ظرفشویی داخل لگن بریزید و شلوار را با آن تمیز کنید. انواع مایع ظرفشویی از برندهای معتبر بازار را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت تلفنی، حضوری و اینترنتی خریداری کنید.

 

  • برای شستن شلوار لی با سرکه می‌توانید مقداری سرکه به آب ولرم اضافه کنید. سپس شلوار را برای چند دقیقه در این محلول قرار دهید تا تمیز شود. سرکه را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به صورت تلفنی، حضوری و اینترنتی بخرید.

 

بیشتر بخوانید: ۱۱ روش پاک کردن انواع لکه از روی لباس و انواع پارچه

 

چگونه شلوار لی را کمرنگ کنیم؟

 

چگونه شلوار لی را کم رنگ کنیم؟

 

اگر در این فکر هستید که رنگ شلوار جینتان را تغییر دهید و آن را کمرنگ کنید، باید بدانید که روش‌های زیادی برای این کار وجود دارد. استفاده از لیمو ترش یک روش مؤثر برای کمرنگ کردن شلوار جین است.

می‌توانید به ازای هر لیتر آب ۱ قاشق غذاخوری آب لیمو ترش داخل یک لگن بریزید. سپس شلوار جین را برای مدت ۳ تا ۴ ساعت داخل این محلول قرار دهید تا رنگ شلوار شما روشن‌تر شود.

استفاده از مایع سفید کننده لباس رقیق شده با آب نیز می تواند روش مؤثری برای کمرنگ کردن شلوار لی باشد. برای تهیه سفید کننده لباس و لکه بر از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت تلفنی، حضوری اینترنتی بخرید.

 

سوالات متداول

 

نحوه شستن شلوار لی به روش اصولی چگونه است؟

 

همانطور که در این مقاله به آن اشاره شد، نحوه شستن شلوار جین در خانه بسیار راحت است. تنها باید در زمان شستشو به میزان دمای آب و طریقه خشک کردن شلوار دقت داشته باشید. بهتر است هر رنگ شلوار جین را به صورت جداگانه شستشو دهید و بعد از چند بار شستشو که مطمئن شدید شلوار دیگر رنگ پس نمی دهد، آن را همراه با سایر لباس ها بشویید.

 

چه کار کنیم که شلوار لی بعد از شستن شل نشود؟

 

برای جلوگیری از شل شدن یا تغییر رنگ شلوار چین یا شلوار لی، بهتر است شوینده‌های طبیعی مثل سرکه، افزودن نمک به محلول شستشو، استفاده از شامپو یا مایع ظرفشویی را در برنامه شستشوی شلوار جین قرار دهید.

 

 

منابع: persilproclean، leaf

 

 

کالابرگ الکترونیک