نقد و بررسی فیلم بسیار مراقبت می کنم ( I Care a Lot)

نقد و بررسی فیلم بسیار مراقبت می کنم ( I Care a Lot)


17 اسفند 1399 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
نقد و بررسی فیلم بسیار مراقبت می ‌کنم ( I Care a Lot)

«بسیار مراقبت می کنم»، فیلم معمایی و دلهره آوری است که طی هفته های اخیر به یکی از پرفروش ترین فیلم های نتفلیکس تبدیل شده است. نقد و بررسی فیلم بسیار مراقبت می کنم را در مجله کوروش بخوانید.

 

«بسیار مراقبت می ‌کنم یا من خیلی مراقبت می کنم (I Care a Lot)» به کارگردانی و نویسندگی جی بلیکسن و بازی درخشان رزمند پایک (برنده بهترین بازیگر زن نقش اول گلدن گلوب) توانسته در کنار راضی نگه داشتن منتقدان سینما، مخاطبان زیادی نیز داشته باشد. در ادامه نقد و بررسی فیلم بسیار مراقبت می کنم را بخوانید.

 

 

شناسنامه فیلم بسیار مراقبت می کنم یا I Care a Lot

 

شناسنامه فیلم بسیار مراقبت می کنم یا I Care a Lot

 

خلاصه فیلم: مارلا گریسون (با نقش آفرینی رزمند پایک)، زنی است که به صورت قانونی وارد عمل می شود و از سالمندان مسن اخاذی می کند. مارلا و شریکش فران (با بازی ایزا گونزالس) هر بار سراغ پیرمرد یا پیرزنی می روند که خانواده یا وارثی ندارد، این دو طی روندی کاملا قانونی به دادگاه ثابت می کنند، این سالمندان توانایی مراقبت از خود را ندارند. به این ترتیب، این دو می تواند پس از دریافت سرپرستی قانونی این افراد مسن، تمام اموال آنان را به تصرف خود در بیاورند.

ولی آخرین طعمه مارلا و فران، جنیفر پیترسون (با بازی دایان ویست)، زن بازنشسته ثروتمند و بدون وارثی است که به ظاهر می تواند یکی دیگر از قربانیان این شیاد باشد. ولی ماجرا وقتی پیچیده تر می شود که متوجه می شویم، جنیفر هم چندان آدم ساده و بی شیله پیله ای نیست. بلکه سروسری با گانگستری روسی به نام رومن لونیوف (با بازی پیتر دینکلیج) دارد.

 

درجه بندی: R (حاوی کلمات رکیک و صحنه های خشونت آمیز)

ژانر: کمدی، معمایی و دلهره آور

زبان: انگلیسی

کارگردان: جی بلیکسن

نویسنده: جی بلیکسن

بازیگران: رزمند پایک، پیتر دینکلیج، ایزا گونزالس، کریس مسینا و دایان ویست

تاریخ اکران: ۱۹ فوریه ۲۰۲۱

مدت زمان: ۱۱۸ دقیقه

کمپانی های تولید کننده: بلک بیر پیکچرز، کینپل بِک

توزیع کنندگان: نتفلیکس، آمازون استودیوز

جوایز: رزمند پایک، برنده بهترین بازیگر زن نقش اول بخش کمدی/ موزیکال گلدن گلوب ۲۰۲۱

نمره IMDB: 6،۲

امتیاز راتن تومیتوز: ۸۰٪

امتیاز IGN: 8/10

تایید کاربران گوگل: ۵۴٪

 

هیچ وقت گول پیرها را نخور!

 

هیچ وقت گول پیرها را نخور!

 

عمیلات دقیق و حرفه ای ابتدای فیلم I Care a Lot ترسناک و مرعوب کننده است. یک پزشک زن سالخورده ای که به نظر مورد خوبی برای سرپرستی است را انتخاب می کند. منظور از مورد خوب، فردی است که توانایی مالی خوبی دارد، ولی پیر و ناتوان است و احتمالا در آستانه آلزایمر هم باشد. قاضی هم در دادگاه حکمی صادر می کند که به موجب آن، این زن دیگر نمی تواند از خودش مراقب کند.

 

بنابراین سرپرستی او به یک نفر دیگر سپرده می شود. کمی بعد، زن شیک پوشی را می بینیم که با مدارک و اسناد پشت در خانه پیرزن انتظارش را می کشد. خانم شیک پوش به پیرزن می گوید که اکنون قیم قانونی او است و ادعا می کند که از اموال و دارایی هایش هم به خوبی مراقبت می کند. سپس راننده ای پیرزن را به خانه سالمندان می رساند. جایی که مدیر خانه سالمندان او را تا یک اتاق خصوصی مشایعت می کند و به او قول می دهد که با او همچون یک ملکه رفتار خواهد شد!

 

خودتان تکه های پازل را کنار هم بگذارید. حالا تا آخرین سکه از دارایی های پیرزن بیچاره توسط سرپرستان قانونی او بالا کشیده می شود. ماجرای این کلاهبرداری داستان کمدی دلهره آور جی بلیکسن را به پیش می برد. فیلمی که گاهی واقعا تحمل آن دشوار می شود، ولی بازی خیره کننده رزمند پلاک جور افت فیلم از نیمه های اول به بعد را می کشد. شاید اگر بازی پلاک نبود، نمی توانستیم فیلم را تا پایان دنبال کنیم.

 

جی بلیکسن که قبلا در کارنامه خود فیلم های «نزول قسمت ۲ (The Descent Part)» و «موج پنجم (The 5th Wave)» را داشته، این بار سراغ ماجرای سرپرستانی می رود که با بی رحمی تمام قربانیان خود را می چاپند.

 

 

نقد و بررسی انیمیشن روح

 

 

دزدان مادربزرگ یا دزدان گنگسترها

 

دزدان مادربزرگ یا دزدان گنگسترها

 

مارلا گریسون، به خوبی تجسم حرص و طمع در نظامی است که در آن بهره کشی به یک عادت تبدیل شده است. مارلا با موهای بلند، کت های مونوکروم، خانم شیک پوش و جاه طلبی است که با خونسردی تمام کارش را انجام می دهد. این شخصیت او حتی قبل از اینکه دهان باز کند و در توجیه کلاهبرداری هایش حرف بزند هم کاملا از رفتار و ظاهرش پیداست. او در صحنه ای می گوید: «بازی منصفانه، شوخی است که ثروتمندان اختراع کردند تا ما را فقیر نگه دارند.»

 

مارلا در جلسه دادگاهی در ابتدای فیلم، به راحتی آب خوردن می تواند رأی دادگاه را به دست بیاورد. او را به صورت زنی خونسرد، بی رحم و عاری از هرگونه احساس و عاطفه می بینیم. به همین جهت، وقتی در صحنه ای خبر مرگ یکی از موردها به گوش او می رسد. خیلی راحت عکس او را از تابلوی اعلانات در می آورد و به سطل آشغال پرت می کند. ولی خیلی زود یک طعمه معرکه مهیا می شود. جنیفر پیترسون، زنی مسن که نه فرزندی، نه شوهری و خلاصه هیچ خانواده ای ندارد. در حالی که جنیفر از نظر جسمی سالم و قوی است. ولی به نظر می رسد، در ابتدای راه بیماری آلزایمر و زوال عقلی است. تا اینجا تصور همه این است که او پیرزن عادی است. حتی مارلا و فران به او «غاز طلایی پادشاه» می گویند.

 

ولی به نظر می رسد، اینبار مارلا و دوستان طعمه اشتباهی را انتخاب کرده اند. آنها با اجرای نقشه خود به دردسر می افتند. ظاهرا جنیفر آدم های زیادی را می شناخته و اصلا آدم مهربان و ساده ای نیست. آنچه این شکارچیان متوجه نمی شوند این است که این بار طعمه نادرستی را انتخاب کرده اند. پیتر دینکلیج در نقش رومن لونیوف، گانگستر روسی ظاهر می شود که می خواهد به همراه وکیلش، دیون اریکسون (با نقش آفرینی کریس مسینا) ابتدا جریان را با رشوه حل و فصل کنند. مواجه این دو گروه خصوصا در اولین رویایی یکی از برجسته ترین صحنه های فیلم را رقم می زند. جی بلیکسن در فیلم خیلی مراقبت می کنم، در اینجا ماجرای فیلم را به طرز ماهرانه و جذابی پیش می برد.

 

 

دندان و شیر؛ این ترفند روزی به کارتان می آید

 

دندان و شیر؛ این ترفند روزی به کارتان می آید

 

مارلا هر بار که ناامید می شود،‌ تمام توان خود را به کار می گیرد تا دوباره بتواند از چالشی که پیش رویش قرار گرفته سربلند بیرون بیاید. نمی توان گفت مخاطبان با مارلا همذات پنداری می کنند و می خواهند موفقیت او را ببینند، ولی گره افکنی داستان در اینجاست و خیلی ها دوست دارند (حداقل کنجکاوند) بدانند پایان طرحی که ریخته به کجا خواهد رسید. ما در ادامه جنیفر واقعی را هم می شناسیم، زنی شکننده که به زور قرص و دوا همچنان سراپا ایستاده است.

 

مارلا وقتی به آدم های وابسته به جنیفر بر می خورد به فران می گوید: «گول آدم های پیر را نخور. حتی آزارگرهای شرور و بی اخلاق هم پیر می شوند.» ولی آن تُن گنگ و مبهمی که فیلم را برای مدتی طولانی چنین سرگرم کننده و جذاب نگه داشته، در این مقطع افت می کند. و تنها بازی درخشان رزمند پایک است که فیلم را سرپا نگه می دارد. بازیگری که آخرین نقش آفرینی خوبش به فیلم دختر گمشده (Gone Girl) ساخته سال ۲۰۱۴ باز می گشت. ولی در اینجا کمی احساس ترس هم زیر پوست شخصیت مارلا نفود می کند. و از همینجاست که جذابیتش برای بیننده کمرنگ تر می شود.

 

به هر حال، اگر فیلم من خیلی مراقبت می کنم به دلتان هم ننشیند، حداقل این لطف را دارد که ترفندی جالب از آن یاد بگیرید. در یکی از صحنه های فیلم دندان مارلا شل می شود و می افتد. او بلافاصله یک پاکت شیر می خرد و دندان افتاده اش را در شیر می اندازد تا وقتی به دندانپزشکش مراجعه کرد، دوباره دندانش را سرجایش بگذرد و ترمیم کند. به هر حال، هرچه نباشد، از تماشای خیلی مراقبت می کنم نکته ای یاد گرفته اید که شاید روزی از آن استفاده کنید!

 

نقد و بررسی فیلم بورات ۲

 

 

نقد و نظر منتقدان سینما درباره فیلم بسیار مراقبت می کنم

 

نظر منتقدان سینما درباره فیلم بسیار مراقبت می کنم

 

«این فیلم دلهره آور روانشناسانه، بینندگانش را با کلمات رکیک زیاد، خشونت و بی اعتنایی کاملش به هر نوع اخلاقیاتی بمباران می کند.»

-کریستین اسمیت، نشریه سینمایی پلاگاین

 

«رزمند پایک نقش آفرینی معرکه ای دارد، ولی در کل فیلم من خیلی مراقبت می کنم چیزی وجود ندارد که ببیننده را وادار کند چنین قرص مهلکی را ببلعد.»

 

-مائه ابدولباکی، نشریه اسکرین رینت

 

«با وجود شروعی چنین نویدبخش، پرداخت نهایی فیلم بسیار دلسرد کننده است.»

 

-استیفان پیپ، کامون سنس مدیا

 

جمع بندی نهایی فیلم I Care a Lot

 

فیلم I Care a Lot یا بسیار مراقبت می کنم ضمن اینکه پس از پخش از سوی نتفلیکس به یکی از پرفروش ترین فیلم های هفته های اخیر آمریکا و جهان تبدیل شده است. با واکنش خوب سینماروها مواجه شده است. در همین حال، نقدهای فیلم همه متوسط رو به بالا بوده اند که نشان می دهد، با وجود مضمون دلهره آور فیلم، جی بلیکسن همچنان نتوانسته آن طور که باید و شاید انتظارات را برآورده کند. ولی بازی خیره کننده رزمند پایک هم که برنده جایزه بهترین بازیگر زن در بخش فیلم موزیکال/ کمدی جوایز گلدن گلوب ۲۰۲۱ هم شد، می تواند هر بییننده ای را برای ۱۱۸ دقیقه فیلم روی صندلی نگه دارد.

 

منبع: rottentomatoes، rogerebert

 

کالابرگ الکترونیک