چطور با روش های موثر تقویت حافظه و تند خوانی کنکور را قورت دهیم

چطور با روش های موثر تقویت حافظه و تند خوانی کنکور را قورت دهیم


19 اسفند 1399 . زمان مطالعه: 22 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
چطور با روش های موثر تندخوانی و تقویت حافظه، امتحانات را قورت دهیم!
فهرست محتوا پنهان

اگر امسال کنکوری هستید یا فرزند کنکوری دارید یکی از توصیه‌های طلایی روزهای پایانی به کنکور تندخوانی و تقویت حافظه است. بهترین و موثرترین روش ها و تکنیک های تند خوانی و تقویت حافظه برای کنکور و دانشگاه را در مجله کوروش بخوانید.

 

وقتی موعد امتحانات به خصوص امتحانات سرنوشت سازی همچون کنکور نزدیک می شود، اولین سوالی که به ذهن بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان می رسد این است که چطور می توانند همه مباحث درسی را بخوانند و مهمتر آنکه تمامی مباحث هم  کاملا به یادشان بماند؟

اگر چه حبس کردن خودتان در خانه برای تمام دوران آمادگی برای کنکور ممکن است برای خیلی افراد واقعا جواب داده باشد، ولی قطعا روش های ساده تر و بهتری هم وجود دارد. همچنین باید بگوییم که تنها حفظ کردن دروس کار شما را تا جایی به جلو پیش می برد و راه حل قطعی نیست.

برای اینکه بتواند در زمینه تحصیلی پیشرفت قابل قبولی داشته باشید، بسیار بهتر است که درک کافی از مباحث و مندرجات کتاب های درسی خود پیدا کنید. در این مطلب در هر دو زمینه نکات کلیدی را با هم مرور خواهیم کرد، با ما همراه باشید:

 

 

بهترین تکنیک ها و روش های تقویت حافظه کدام ها هستند؟

 

بهترین تکنیک های تقویت حافظه کدام ها هستند؟

 

یکی از بزرگترین ترس های هر دانش آموز یا دانشجویی هنگام ورود به سالن امتحانات این است که ناگهان ذهن قفل شود و هرچه خوانده به یکباره از ذهن بپرد. این کابوس به خصوص اگر فرد دارای استرس بوده یا اینکه متحمل فشار زیادی شده باشد، می تواند اتفاق افتاده و واقعا اوضاع را خراب کند. ولی خوشبختانه امکان وقوع چنین مشکلی بسیار بعید است. خصوصا وقتی که بتوانید با نشستن روی صندلی آزمون و پاسخ به چند سوال دوباره اعتماد به نفس خود را به دست بیاورید، در کمال تعجب متوجه می شوید که دانسته ها و آموخته هایتان دارند کم کم دوباره به ذهنتان بر می گردد.

 

ترفندها و روش های زیادی برای تقویت حافظه وجود دارد که می توانید با بهره بردن از آنها اطلاعات را به شکل مطلوبی به حافظه خود بسپارید. در این مطلب می خواهیم به روش های مختلف تقویت و افزایش حافظه بپردازیم که به شما امکان به خاطر سپردن آموخته های مختلف از حقایق و دانسته ها تا فرمول ها و آمار و ارقام را می دهد. با این مقدمه کوتاه برویم سراغ روش های موثر و ساده برای تقویت حافظه :

 

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

۱- مرتب و منظم باشید

 

پیش از اینکه بخواهیم به روش های تقویت حافظه بپردازیم، باید از این نکته شروع کنیم که حافظه خوب یک دشمن واقعی دارد و آن دشمن چیزی نیست جز بی نظمی. یک اتاق مطالعه نامرتب و بهم ریخته، پر از یادداشت ها و نوشته های شلخته با دست خط خرچنگ قورباغه و دفترها و جزوه هایی که مباحث مختلفی در آنها بدون هیچ گونه ترتیب و نظم خاصی ردیف شده اند، اولین مشکلی است که باید حل کنید. تمام این موارد روی هم اثر فاجعه باری روی یادآوری مباحث درسی در روز امتحان دارند. بنابراین، در همان ابتدای کار و زمانی که خود را برای کنکور و امتحانات مهم دیگر آماده می کنید، کار خود را با نظم و ترتیب شروع کنید.

 

بنابراین، ابتدا سعی کنید اتاق مطالعه یا جایی که قرار است در آن درس بخوانید را کاملا مرتب و منظم کنید. دفترهای یادداشت، جزوه ها و کتاب های درسی و کمک درسی خود را کاملا مرتب کنید. به یاد داشته باشید که جلوگیری از هر گونه بهم ریختگی فیزیکی و نظم و انضباط در محیط زندگی، تاثیری مشابه روی ذهن شما دارد و در درک و به خاطر سپردن آموخته های شما تاثیر شگفت انگیزی دارد.

 

 

۲- کاخ حافظه را از یاد نبرید

 

کاخ حافظه را از یاد نبرید

 

اگر تا به حال مجموعه تلویزیونی شرلوک را تماشا کرده باشید، احتما قبلا با مفهوم «کاخ حافظه» یا همان «شیوه لوکی» آشنا هستید. اما اگر در مورد این مفهوم اطلاع کافی ندارید، باید بگوییم، شما می توانید با استفاده از کاخ حافظه اطلاعات زیادی را به خاطر بسپارد و بهتر اینکه با توجه به اینکه همه چیز بستگی به قوه تخیل خودتان دارد، می توانید در آینده و به طور مداوم، آن را گسترش دهید. برای استفاده از شیوه لوکی چهار مرحله داریم که به این ترتیب هستند:

الف) ساختمان یا جاده را در ذهن خود مجسم کنید. تصویر ذهنی خود را با جزئیات ساده ای که در هر خانه یا در اطراف هر جاده ای می بینید پر کنید.

 

ب) در تصویر ذهنی که برای خودتان ساخته اید، هر شیء مانند صندلی در خانه یا درخت در کنار جاده خیالی خود را به بخشی از اطلاعات مورد نیاز خود همچون یک فرمول ریاضی یا شیمی وصل کنید. عمیقا به این دو فکر کنید و اطمینان حاصل کنید که اطلاعات و تصویر مورد نظر را به خوبی به خاطر سپردید.

 

ج) برای به خاطر آوردن آموخته ها پای جلسه آزمون، به راحتی به دنبال ردپای خود در خانه یا جاده خیالی که قبلا مجسم کرده اید گشته و اشیایی که به مباحث درسی خود مرتبط کرده بودید را پیدا کنید.

 

د) وقتی هم بخواهید اطلاعات بیشتری را به خاطر بسپارید، کافی است اتاق دیگری را به خانه یا منظره دیگری را به جاده خیالی خود اضافه کنید تا اطلاعات دیگری را هم در آن جای دهید.

 

این راه حل ساده برای تقویت حافظه، کاملا جواب پس داده است. در واقع، شاید جالب باشید بدانید که هزاران سال است از این ترفند استفاده می شود و یونانیان و رومیان باستان از روزگاران کهن از آن استفاده کرده اند. سیسرون، خطیب، سیاستمدار و فیلسوف معروف روم هم که نیاز داشت در طول سخنرانی های خود اطلاعات زیادی را به یاد بیاورد، از این روش برای حفظ فصاحت و بلاغت استفاده می کرده است. اگر این روش ۲ هزار سال قبل خوب بوده، قطعا حالا هم برای شما خواب خواهد بود!

 

روش های صحیح درس خواندن در فصل امتحانات

 

 

۳- برای تقویت حافظه یادیار به کمکتان می آید

 

برای تقویت حافظه یادیار به کمکتان می آید

 

یادیار یا نِمونیک، یکی دیگر از روش های موثر برای بهبود و تقویت حافظه است این روش خصوصا برای آزمون های زبان انگلیسی و سایر زبان ها که استفاده از سرواژه در آن کاربرد دارد استفاده می شود. در این روش شما باید سرواژه یا همان حروف اول جمله یا سلسله اطلاعاتی که می خواهید به خاطر بسپارید را بردارید و از آنها یک عبارت یا کلمه کلمه به یادماندنی بسازید. یک مثال ساده می تواند این جمله انگلیسی باشد، «هیچ وقت غلات صبحانه خُرد شده نخور (Never Eat Shredded Wheat)» که این عبارت خصوصا برای یادگیری چهار سوی اصلی جغرافیایی «شمال، شرق، جنوب و غرب (North East South West)» در بین کودکان کشورهای انگلیسی زبان کاربرد عدیده ای دارد.

 

یکی دیگر از روش های یادیار که باز هم در کودکستان ها کارکرد دارد، به خاطر سپردن اسامی رنگ های رنگین کمان به وسیله تبدیل سرواژه ها رنگ ها به نام قابل یادآوری « Roy G. Biv» است. در این اسم رنگ های مختلف «قرمز (Red)، نارنجی (Orange)، زرد (Yellow)، سبز (Green)، آبی (Blue)، نیلی (Indigo) و بنفش (Violet)» هر کدام یکی از حروف نام را تشکیل می دهند.

 

 

۴- ردیف و قافیه سازی را هم به کمک بطلبید

 

حتما تا به حال گوشتان به این روش یادگیری سریع درس خورده است. در این روش می توان مطالب آموزشی را به صورت آهنگین و با دادن وزن و ریتم به خاطر سپرد. برای مثال، شما می خواهید سال کشف آمریکا و کاشف قاره آمریکا را به خاطر بسپارید، برای این کار دو بیتی به این شکل می سازید: «کلمبوس دریای آبی را در نوردید/ در هزار و چهار صد و نود و دو آنجا را دید.» البته حتما لازم نیست شاعر باشید و حس شعر و شاعری داشته باشید تا از این تکنیک استفاده کنید. تنها ساختن جمله ای که به ذهنتان بماند و دارای وزن، آهنگ و قافیه باشد می تواند به شما کمک کند بسیاری از اطلاعاتی که در قالب آن ریخته اید را بعدا به راحتی به یاد بیاورید.

 

 

۵- برای موفقیت در کنکور حداکثر استفاده را از حافظه تصویری کنید

 

برای موفقیت در کنکور حداکثر استفاده را از حافظه تصویری کنید

 

اگر از آن دسته آدم های خوش شانس و با استعدادی باشید که مجهز به حافظه تصویری هستند. یعنی اینکه اطلاعات را به همراه جزئیات بصری و اشکال به یاد می آورند، می توانید با ترکیب تصاویر و متن مباحث درسی، اطلاعات مورد نیاز خود را به آسانی به یاد بیاورد. البته قرار هم نیست که حافظه تصویری قوی داشته باشید تا بتوانید از ترفند تقویت حافظه کمال استفاده را ببرید. می توانید یادداشت های خود را به صورت تصویری همچون نمودارهای عنکبوتی یا راداری (نمودارهایی که مفهوم میانه با فلش هایی مختلف به مباحث و اطلاعات مختلف وصل می شود.) استفاده کنید.

 

 

۶- از ریتم های موسیقی استفاده کنید

 

حتما شما هم از آن دسته افرادی هستید که به خاطر سپردن متن ترانه های مورد علاقه تان از بالفرض به خاطر سپردن نام سلسله ها و پادشاهی ها و امپراطورها و فرمانروایان آن راحت تر است. اگر می خواهید یک زنجیره از اطلاعات و آموخته های مختلف را به حافظه خود پیوند بزنید، کافی است لحن به خصوصی هم به آن بدهید. مهم نیست چه لحنی و چه موسیقی، فقط بهتر است این کار را با موسیقی و ترانه ای که دوست دارید انجام دهید. حتی می توانید از متن ترانه ها یا آهنگ هایی که دوران مهدکودک و کودکستان یا برنامه های کودک شنیده اید هم استفاده کنید. هر چند بعید می دانیم کسی از آن ترانه های چیزی به یادش مانده باشد!

 

 

۷- بین مباحث درسی و تجربه های عملی ارتباط برقرار کنید

 

منظور از تجربه عملی، این است که تنها نباید از کتاب های درسی یاد بگیرید. در واقع، تنها تجربه شما از مباحث کتاب خوانده هایتان باشد، به خاطر سپردنشان بسیار سخت می شود. برای مثال،‌ هیچ کس نمی تواند به صرف خواندن یک کتاب راهنمای دوچرخه سواری، واقعا دوچرخه سواری یاد بگیرد. بلکه باید واقعا دست به این کار بزنید تا بتوانید درک درستی از کارکرد دوچرخه و اطلاعاتی که خوانده اید برقرار کنید. اگر بتوانید آنچه در کتاب های درسی می خوانید را خودتان انجام دهید، این تضمین وجود دارد که مباحث مورد مطالعه تان هیچ وقت به راحتی از ذهن پاک نشود.

 

 

۸- از حس بویایی خود استفاده کنید

 

حس بویایی نیز می توانید بدل به سلاح قدرتمندی برای تقویت حافظه شود. در واقع، حتما تا به حال تجربه کرده اید که وقتی رایحه یا عطر خاصی را به مشامتان می خورد، بلافاصله به لحظه ای باز می گردید که آخرین بار آن رایحه را حس کرده بودید. شاید لازم باشد برای امتحانات خود نیز همین کار را انجام دهید. می توانید هر بار که در حال مطالعه یک مبحث یا درس خاص هستید، از عطر یا ادکلن خاصی استفاده کنید. پس از آن، کافی است در امتحان همان درس از همان عطر یا ادکلن استفاده کنید تا دوباره اطلاعاتی که در آن لحظه آموخته بودید را به یاد بیاورید. می توانید از عطرها، ادکلن ها یا افتر شیوهای مختلف برای مباحث و آزمون های مختلف استفاده کنید.

 

بهترین مواد غذایی برای تقویت حافظه

 

 

۸- برای افزایش و تقویت حافظه داستانی سر هم کنید

 

یک روش دیگر برای افزایش حافظه و کمک به مغز برای به خاطر آوردن بخش بیشتری از اطلاعات داستان سرایی است. برای اینکه کار می توانید داستانی سر هم کنید و هر قسمت از اطلاعات یا مباحث درسی که می خواهید را در آن بهم پیوند دهید. این کار هم شبیه شیوه لوکی یا همان کاخ حافظه است که در بخش های قبل به آن اشاره کردیم. برای مثال، چنانچه لازم است فرمول های شیمیایی پیچیده ای را حفظ کنید، بهتر است که فرمول ها را به نام های مختلفی که با همان حروف شروع می شوند. برای مثال عنصر کلر = نام کارول! یا اینکه می توانید کمی خلاقانه تر عمل کنید و داستان های کوچکی درست کنید که در آن شخصیت های داستان به نوعی همان عملکرد مولکول های موجود در فرمول را دارند.

 

 

۱۰- هیچ چیز جای یک شب خواب آرام را نمی گیرد

 

شاید انتظار نداشید راهکار پایانی ما برای تقویت حافظه خواب باشد. اما یکی از بهترین کارهایی که می توانید برای تقویت بیشتر حافظه خود انجام دهید خواب کافی و مناسب است. نه فقط شب امتحان، بلکه هر شب. خواب مناسب به شما کمک می کند در مجموع عملکرد ذهنی بهتری داشتید، ذهن شما روشن تر و تیزبین تر شود و با ریکاوری، دیگر خبری از استرس و خستگی ذهنی هم نخواهد بود. در همین حال، مغز در هنگام خواب یکی از وظایف مهم را که همان تبدیل حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت است را انجام می دهد.

در طول یک خواب مناسب است که مغز، اطلاعاتی که در طول روز آموخته اید را پردازش کرده و ذخیره می کند. بنابراین، توصیه اکثر کارشناسان این است که به طور متوسط در شبانه روز ۸ ساعت بخوابید. شاید برای خیلی ها که استرس زیادی برای جواب آزمون و کنکور دارند، خواب بالا نشانه تنبلی و بی خیالی است،‌ ولی اصلا اینطور نیست. به یاد داشته باشید که خواب سالم و کافی یکی از ارکان سلامتی است و قطعا در امتحان نیاز به بدنی سالم و سرحال دارید تا تنی فرسوده و خسته و پر استرس!

 

 

کدام تکنیک ها و روش های تند خوانی موثر و کاربردی هستند؟

 

کدام تکنیک ها و روش های تند خوانی موثر و کاربردی هستند؟

 

بحث تقویت حافظه را که کنار بگذاریم، بحث دیگری که باعث می شود، خیلی از دانش آموزان و دانشجویان کنکوری دچار استرس و تشویش شوند، وقت کم آوردن است. در کنار این خیلی ها ممکن است به دلایل شخصی یا شغلی هم بخواهند در مدت زمان کمتری مطالعه بیشتری داشته باشند. شاید تندخوانی بتواند به این دست افراد کمک کند. در اینجا چند ترفند مفید و ساده را برای تندخوانی با هم مرور می کنیم.

 

 

۱- دست از تک گویی درونی بردارید

 

تک گویی درونی که گاهی از آن با عنوان « بیان ذهنی» نیز نام برده می شود، از خصوصیات بسیار رایج در بین کتاب خوان هاست. در تک گویی درونی شما در واقع در ذهن خود کتاب یا مطلبی که می خوانید را تکرار می کنید. همین نیز بزرگترین مانع برای افزایش سرعت خواندن فرد است. اگر در حین مطالعه صداهای در سر خود شنیدید، اصلا دلخور نشوید. بلکه ذهن بسیاری از ما به همین ترتیب عمل می کند. در حقیقت، این همان شیوه ای است که معلمان به بچه های دبستانی خواندن را یاد می دادند و به آنها گوشزد می کردند که هنگامی که کتابی را خط می برند، خودشان بی صدا در ذهن خود آن کلمات را بخوانند. به همین دلیل است که خیلی از ما همیشه در هنگام مطالعه کتابی یک تک گویی یا مونولوگ درونی را با خود داریم.

 

در واقع این عادت پس از مدتی در ذهن اکثر ما نهادینه شده و همچنان باقی مانده است. البته این خصوصیت به هیچ وجه نکته منفی نیست. ولی مشکل وقتی به وجود می آید که بخواهید سرعت مطالعه خود را افزایش دهید. چون در تند خوانی باید بر این مشکل غلبه کنید تا بتوانید با سرعت بالاتری کتاب بخوانید. بد نیست بدانید که سرعت متوسط خواندن تقریبا سرعت صحبت کردن یکسان است. بر اساس برخی گزارش ها، هر فرد بزرگسال، در دقیقه ۳۰۰ کلمه را ادا می کند. چون بسیاری از ما عادت کرده ایم،‌ هنگام خواندن، کلمات را با صدای بلند در ذهن خود تکرار کنیم، با همان سرعت صحبت کردن کتاب می خوانیم. ولی اگر بتوانید بر این تک گویی درونی غلبه کنید، سرعت کتاب خواندن و تندخوانی شما نیز افزایش پیدا می کند.

 

 

۲- برای تند خوانی از تکه تکه کردن اطلاعات استفاده کنید

 

۲- برای تند خوانی از تکه تکه کردن اطلاعات استفاده کنید

 

تکه تکه کردن لغات یا عبارت دقیقا موازی با مفهوم حذف تک گویی است. در این عمل شما با خواندن چند کلمه به صورت همزمان سرعت خواندن خود را افزایش می دهید. با وجودی که اکثر نکاتی که در این مطلب ذکر می شوند، اهمیت زیادی در تقویت تند خوانی دارند، ولی شاید تکه تکه کردن عبارات یکی از مهمترین ابزارها برای بالا بردن سرعت خواندن باشد. برای استفاده از این روش، سعی کنید، سه کلمه را در یک نگاه زیرچشمی بخوانید. به همین ترتیب، تا پایین صفحه پیش بروید. حالا متوجه می شوید که توانسته اید کل صفحه را با سرعت بیشتری تکمیل کنید. با وجود آنکه در ابتدای استفاده از این روش، ممکن است دچار مشکل شده باشید. ولی به مرور می توانید کل یک صفحه را با سرعت کمتری مطالعه کنید.

 

حالا یک تمرین دیگر، مدادی بردارید و به آرامی دو خط کاملا موازی هم را به صورت عمودی روی صفحه کتاب بکشید. حالا صفحه مورد نظر شما به ۳ بخش تقسیم شده است. اکنون سعی کنید،‌ باقی بخش ها را با تکه ای کاغذ یا دست خود بپوشانید و به مطالعه آن بخش بپردازید. با ادامه این تمرین، به مرور متوجه می شوید که سرعت مطالعه و تند خوانی شما باز هم بیشتر شده است.

 

 

۳- برای تقویت تند خوانی کلمات هر صفحه را دوباره نخوانید

 

برای تقویت تند خوانی کلمات هر صفحه را دوباره نخوانید

 

یکی دیگر از مشکلاتی که بسیاری از ما با آن مواجه هستیم، عادت بازخوانی کلمات در یک صفحه است. اگر متوجه شده اید، بسیاری ما از ما هنگام خواندن کتاب ناخودآگاه باز می گردیم و لغاتی که خوانده ایم را دوباره می خوانیم. همین نیز باعث کند شدن سرعت خواندن می شود. احتمالا شما هم از آن دست افرادی هستید که بدون آنکه متوجه شوید این کار را انجام می دهید. قطعا ترک عادت کار ساده ای نیست. توصیه می کنیم، همچون کودکان که به تازگی خواندن را آموخته اند،‌ انگشت خود را زیر خط بگیرید و به خواندن مطالب بپردازید. وقتی چند بار این تمرین را انجام دهید، با کمال تعجب متوجه خواهید شد که هیچ کلمه ای را دوباره نخوانده اید.

 

 

۴- برای تند خوانی از دید محیطی استفاده کنید

 

بسیار خوب، حالا که به این مرحله رسیده اید، به یکی از کلیدی ترین مراحل تند خوانی پای گذاشته اید. در این مرحله شما باید در یک برداشت و با استفاده از تمام تکنیک هایی که تا اینجا آموخته اید، با یک نگاه، چندین کلمه را درک کنید. حالا به جای تکه تکه کردن کلمات، سعی کنید، هر بار یک خط را بخوانید. در این تکنیک تندخوانی سعی کنید با استفاده از دید محیطی،‌ به مرکز صفحه نگاه کنید و باقی متن را بخوانید. با از نظر گذراندن کل صفحه به این روش و رسیدن به پایان صفحه، متوجه می شوید که خواندن صفحه را با یک زمان عالی به پایان رسانده اید.

 

 

۵- برای تقویت تند خوانی از یک زمان سنج استفاده کنید

 

حالا که صحبت از زمان عالی شد، بهتر است که سعی کنید افزایش سرعت خواندن خود را با یک زمان سنج امتحان کنید. برای این کار از یک زمان سنج استفاده کنید و ببینید که در دقیقه چند کلمه می خوانید. به مرور می توانید وظایف روزانه و هفتگی برای خودتان تعیین کنید و رکوردهای شخصی را به مرور جابجا کنید. این کار را ادامه دهید. به مرور خواهید توانست در کمترین زمان سرعت باورنکردنی برای مطالعه داشته باشید.

 

 

۶- برای زمان مطالعه هدفی مشخص کنید

 

برای خودتان یک هدف مشخص تعیین کنید. هر بار هم مطالعات خود را با زمان سنج بررسی کنید. وظایف مشخصی را هم برای خودتان مشخص کنید و سعی کنید به آن کاملا پایبند باشید. به عنوان مثال به صورت روزانه یا هفتگی مطالعه صفحات مشخصی را برای خودتان در نظر بگیرید.

 

 

۷ – بیشتر و  بیشتر بخوانید

 

هیچ چیز همچون تمرین نمی تواند باعث پیشرفت شما شود. در واقع از قدیم الایام گفته اند که تمرین باعث بی نقص شدن می شود و چقدر هم این نقل قول درست به جاست. هر کسی در هر حرفه و شغلی از نوازندگان تا ورزشکاران،‌ همیشه برای اینکه بهتر شوند، به تمرین دانسته های خود می پردازند. شما هم با تمرین بیشتر می توانید در تند خوانی بهتر و بهتر شوید. گفته شده است، تئودور روزولت، مورخ، نویسنده و سیاستمدار آمریکایی، یک کتاب را موقع صبحانه و سپس در هنگام عصر هم ۳ یا ۴ کتاب دیگر را می خوانده است. در ضمن او در این بین همچون کسی در میان وعده های اصلی میان وعده میل کند، مقالات و گزارش هایی را نیز می خوانده است. در مورد حجم کتاب ها صد درصد اطمینان نداریم. اما فرض ما بر این است که این کتاب ها به طور متوسط بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ صفحه داشته اند. یعنی روزولت در روزگار خود روزانه بیش از ۱۵۰۰ صفحه کتاب می خوانده است! شما هم تمرین کنید، شاید به نزدیکی های این رکورد تاریخی تند خوانی رسیدند.

 

 

۸. از یک نشانگر استفاده کنید

 

چنانچه گفتیم،‌ چشمان ما در هنگام مطالعه گاهی دچار لغزش از صفحات و خطوط می شود. می توانید با استفاده از یک نشانگر همچون سر خودکار یا مداد این مشکل را حل کنید. به این ترتیب، از خواندن دوباره خطوط و کلمات جلوگیری می کنید. این کار نیز باعث افزایش سرعت مطالعه شما می شود.

 

 

۹- روی افزایش دایره واژگان کار کنید

 

حتما برای شما هم پیش آمده که هنگام مطالعه ناگهان با کلمه ای مواجه می شوید که قبلا به گوشتان نخورده یا آنکه به اصطلاح بهتر معنی آن نوک زبانتان است ولی نمی دانید چیست. آیا باید دست از خواندن بکشید و به دنبال معنای کلمه در لغتنامه بگردید یا اینکه معنای آن را از روی جمله درک کنید؟ هر کاری انجام دهید، سرعت خواندن شما کم می شود. برای اینکه بتوانید سرعت خود را در تند خوانی افزایش دهید، سعی کنید دایره لغات خود را هر افزایش دهید. هرچه کلمات بیشتری به دایره لغات خود اضافه کنید، سریعتر خواهید خواند و هر چقدر سریعتر بخوانید، می توانید در زمان کمتر مباحث و کتاب های بیشتری بخوانید.

 

 

۱۰- نکات اصلی را به صورت زیر چشمی و سریع از نظر بگذرانید

 

سرانجام وقتی مجهز به تمام تکنیک ها و روش های تند خوانی که گفتیم شدید، می توانید آنچه قرار بوده دیروز بخوانید را به سرعت و بدون هیچ گونه مشکلی به آرامی بخوانید. ابتدا کتاب را باز کنید، کمی نکات اصلی آن را بخوانید. سپس نگاهی به فهرست مطالب بیاندازید. بعدا به پای نویس صفحات و توضیحات عکس ها و نمودارها توجه کنید. حال شما درک کلی از فصل ها و بخش های مختلف کتاب دارید. حالا سعی کنید، پاراگراف اول هر بخش اصلی را بخوانید. سپس آخر و وسط هر بخش را بخوانید. کمی فکر کنید و آنچه خوانده اید را در ذهنتان در کنار هم قرار دهید.

 

منبع: lifehack، oxford-royale

کالابرگ الکترونیک